Steaua Roşie, noiembrie 1981 (Anul 33, nr. 259-283)

1981-11-14 / nr. 270

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Şedinţa Biroului Comitetului judeţean de partid (Urmare din pag. I)torială financiară de stat şi-a desfăşurat activitatea pe baza planurilor de control aprobate de biroul executiv al Ministerului Finanţelor, coordonate la nivel central şi local, în acţiunile desfăşurate în anul 1981 fiind cuprinse un număr de 65 unităţi. Este necesar ca pe viitor să se întărească controlul financiar şi economic preventiv, a celui ierarhic operativ curent, să se manifeste o exigenţă sporită faţă de abaterile constatate, să se pună un accent mai mare pe instruirea şi pregătirea profesională a personalului muncitor din unităţi şi a celor care manipulează şi gestionează valori materiale şi băneşti. S-a analizat apoi activitatea desfăşurată de Sucursala judeţeană a Băncii Naţionale Tg.Mureş. Biroul Comitetului judeţean de partid a fost apoi informat despre modul de rezolvare a scrisorilor, sesizărilor şi reclamaţiilor oamenilor muncii, despre felul în care a mobilizat Comitetul judeţean U.T.C. tineretul pentru realizarea şi depăşirea angajamentelor la munci patriotice, despre modul de acoperire a cartierelor de locuinţe cu unităţi comerciale şi de prestări de servicii. In continuare au fost rezolvate unele sarcini ale activităţii curente. In spiritul progresului şi al păcii (Urmare din pag. I) solidarea unei armonii morale şi spirituale în scop constructiv, ci distructiv. De aceea trebuie să acționăm ferm pentru păstrarea unui climat propice dezvoltării spirituale şi materiale a fiecărui stat, de reducere a bugetelor militare cu cel puţin 10 la sută pini în 1985, iar aceste fonduri să fie utilizate pentru cercetări noi in domeniul descoperirii unor remedii utile în lupta contra unor boli ca cele cardiovasculare, cancerul şi altele. Cadrele didactice şi studenţii de la facultatea noastră sunt hotărîţi să depună un efort sporit, să muncească mai mult şi mai bine pentru îndeplinirea aspiraţiilor noastre. Suntem convinşi că numai miliţind perseverent şi cu hotărîre prin muncă şi realizări, vom putea impune voinţa tuturor de a frîna încercările agresive, pentru asigurarea unui viitor fericit copiilor noştri şi de realizare a idealurilor şi aspiraţiilor de pace şi progres. CENTRUL DE FIZICĂ A PAMlNTULUI ŞI SEISMOLOGIE ANUNŢA: In ziua de 13 noiembrie 1981, la ora 11,7’20”, s-a produs în apropierea oraşului Tulcea la adîncimea de 15 km, un cutremur cu magnitudinea de 5,4 grade (scara Richter). Intensitatea cutremurului a fost de VI—VII grade (scara Mercalli) în zona epicentrală, unde s-au produs avarii la unele clădiri. Cutremurul a fost simţit în localităţile din partea de est a ţării cu intensitatea de IV IV grade. Intensitatea la Bucureşti a fost de IV grade. VREMEA Dispeceratul Direcţiei apelor Mureş- Banat comunică: Ieri, la Tg.-Mureş, temperatura aerului in orele dimineţii era de minus 2 grade, la ora 12 de 0 grade. TIMPUL PROBABIL. Vremea se menţine instabilă şi continuă să se încălzească treptat. Local vor mai cădea ploi slabe. Vint slab din nord-vest. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 3—6 grade, minimele în jur de 0 grade. Dimineata izolat ceaţa. SITUATIA ATMOSFERICA IN ZIUA OE4T.41. QRAS legenda plome misocre • pro I se ceaţă » semn M anticiclon P ciclon .front *“‘cald ^.troni 'rece Programul manifestărilor sportive FOTBAL. — In cadrul celei de-a XIII-a etape a campionatului diviziei A, duminică, la Tg.Mureş, pe stadionul „23 Auguste, de la ora 14, echipa locală A S. Armata va primi replica formaţiei F.C.M. Braşov. ★ Divizia C, seria a XI-a, etapa a XI-a, de la ora 14, la Tg.-Mureş, pe terenul A.S.A. de la Complexul de sport şi agrement „Mureşul“ (Week-end): Metalotehnica Tg.-Mureş — Avîntul Reghin; la Reghin: Oţelul Reghin — Mureşul Luduş; la Dej: Unirea Dej — Metalul Sighişoara. ★ Campionatul judeţean, etapa a XVII-a (ultima a turului), sîmbătă, ora 14, la Reghin: Metalul — Autobuzul Tirnăveni; la Sîngeorgiu de Pădure: Voinţa — Transportul Tg.-Mureş; la Tg.Mureş, pe terenul Fabricii de zahăr: Constructorul — Recolta Vidrasău; la Miercurea Nirajului, ora 14,15: Voinţa — Viitorul Tg.Mureş. Duminică, de la ora 11, la Tirnăveni: Sticla — Unirea Ungheni; la Sighişoara: Faianţa — Gaz metan Daneş; la Tg.-Mureş, pe terenul Fabricii de zahăr: I.R.A. — Lacul Ursu Sovata. ★ In campionatul republican al juniorilor I, duminică, la Tg.Mureş, pe terenul A.S.A. de la Complexul de sport şi agrement „Mureşul“ (Week-end), de la ora 9: A.S. Armata Tg.-Mureş — C.S.Ş. Braşov la Braşov; la Sighişoara, ora 9: C.S.Ş. Sighişoara — C.S.Ş. Reghin. POPICE. Divizia A, sîmbătă, la Tg.-Mureş, feminin, arena Electromureş, ora 10: Electromureş — C.S.M. Reşiţa; arena Voinţa, ora 12: Voinţa Tg.-Mureş — Voinţa Timişoara (derbiul seriei Nord, ambele echipe neînvinse pînă în prezent, ocupantele primelor două locuri); la Tirnăveni, sîmbătă, de la ora 14,30 şi duminică, de la ora 8: Chimica — Constructorul Tg.-Mureş (masculin). BASCHET. Duminică, în Sala sporturilor din Tg.-Mureş, sunt programate două meciuri, după următorul program: ora 8,30: Liceul Bolyai Tg.-Mureş — C.S.Ş. Tg.-Jiu (băieţi, divizia juniorilor şi şcolarilor); ora 10: Comerţul Tg.-Mureş — Ştiinţa Jiul Petroşani (masculin, divizia B). LUPTE LIBERE. In cadrul etapei a II-a a campionatului republican al juniorilor pe echipe, duminică, la Tg.-Mureş, de la ora 9, în sala Clubului sportiv şcolar, se vor întîlni formaţiile: Armătura Zalău, C.S. Satu Mare, Mureşul şi Comerţul Tg.-Mureş. VOLEI. Duminică sunt programate următoarele meciuri în cadrul campionatului judeţean: la Tg.-Mureş, în sala Liceului Papiu, ora 12: Liceul Papiu Tg.Mureş — Tîrnava Sighişoara (feminin); sala Liceului agroindustrial, ora 12: Comerţul Tg.-Mureş — A.S.U. Tg.-Mureş (feminin); la Luduş, ora 9,30: Voinţa Luduş — Constructorul Tg.-Mureș (feminin); la Gurghiu, ora 11: Silvicultorul — A.S.U. Tg.-Mureș (masculin). ^ACTUALITATEA INTERNAŢIONALA Ample manifestări împotriva cursei înarmărilor MADRID. Peste 200 de organizaţii obşteşti şi-au anunţat participarea la demonstraţia pentru pace şi dezarmare ce se va desfăşura duminică la Madrid. Această" iniţiativă a forţelor iubitoare de pace din Spania este susţinută şi de partidele politice din ţară — Partidul Comunist, Partidul Socialist Muncitoresc Spaniol, de principalele organizaţii sindicale. De asemenea, peste 350 de oameni de cultură au dat publicităţii o declaraţie în care se arată că Spania nu poate să rămînă pasivă cînd popoarele Europei se pronunţă împotriva cursei înarmărilor, a pericolului izbucnirii unui nou război. Trebuie să condamnăm politica militarista si de confruntare. Să spunem „NU“ aderării ţării la N.A.T.O. — se spune în declaraţie: HAGA. — Pictorii olandezi s-au înscris şi ei în ampla mişcare de protest din ţară împotriva armelor nucleare. In oraşul Groningen — sub deviza „Nu bombei cu neutroni — a fost deschisă o expoziţie in care sînt prezentate aproximativ 300 de lucrări, fondurile obţinute din vînzarea acestor picturi urmînd a fi donate pentru finanţarea marşului naţional de protest împotriva rachetelor nucleare, ce urmează să fie organizat la Amsterdam, TOKIO. — Zeci de mii de oameni ai muncii din Japonia, sosiţi din toate colţurile ţării, au organizat pe străzile capitalei nipone o amplă manifestaţie de protest împotriva cursei înarmărilor. Participanţii la demonstraţia iniţiată de o serie de organizaţii sindicale s-au pronunţat împotriva creşterii cheltuielilor militare, în favoarea utilizării fondurilor destinate înarmărilor pentru dezvoltarea învăţămîntului, a asistenţei medicale şi in alte scopuri sociale. WASHINGTON. — Mitingul de masă organizat la Universitatea Georgetown din capitala S.U.A. se înscrie în campania generală de protest contra înarmărilor, pentru preîntîmpinarea unui război nuclear. Vorbitorii au subliniat absurditatea ideii unui „război nuclear limitat“. OTTAWA. O demonstraţie antirăzboinică a avut loc, vineri, la uzinele „Litton Systems“ de la periferia oraşului Ottawa, unde se produc unele componente pentru rachetele de croazieră americane. Participanţii la demonstraţie purtau lozinci împotriva cursei înarmărilor nucleare, pentru dezarmare, pace şi colaborare între popoare. WASHINGTON. — Intr-o alocuţiune rostită la Universitatea Dartmouth, în cadrul manifestărilor pentru pace şi dezarmare organizate în ultimele zile în instituţiile de învăţămînt superior din S.U.A., cunoscutul fizician Philip Morrison, unul dintre principalii realizatori ai bombei atomice americane, a declarat că „spirala extraordinară a dezvoltării armamentelor nucleare a făcut ca omenirea să fie confruntată cu un risc tot mai grav de distrugere". „Sîntem în prezenţa unui risc extrem“ , a declarat prof. Morrison, adăugind că, în cazul în care „aceste lucruri teribile ar fi folosite într-o confruntare majoră, noi nu am supravieţui ca naţiune“. COPENHAGA. Aflat la Copenhaga, preşedintele Partidului Muncitoresc Social Democrat din Suedia, fostul premier Olof Palme, a evidenţiat, într-o conferinţă de presă, necesitatea creării vinei zone denuclearizate în nordul Europei, chestiune care — a subliniat el — este mai actuală decît oricînd. Vorbitorul a criticat concepţiile cu privire laun aşa-zis „război nuclear limitat“, arătînd că ele sunt iluzorii. După ce a subliniat necesitatea intensificării luptei pentru pace şi dezarmare, Olof Palme a reafirmat ataşamentul Suediei la politica de neutralitate. TELEX • TELEX • TELEX • TELEX - TELEX • TELEX MADRID. La reuniunea general-europeană care îşi desfăşoară lucrările în capitala Spaniei dezbaterile din ultimele zile au fost dominate de preocuparea tot mai serioasă manifestată de reprezentanţii ţărilor mici şi mijlocii, de statele neutre şi nealiniate faţă de stadiul actual al reuniunii, faţă de necesitatea de a nu se pune în nici un fel sub semnul întrebării rezultatele de pînă acum şi de a se asigura încheierea cu succes a lucrărilor. Reprezentanţii Poloniei şi Finlandei au evidenţiat astfel importanţa pe care ţările lor o acordă luării unei hotărîri, la Madrid, privind convocarea unei conferinţe pentru încredere şi dezarmare în Europa. Noi, reprezentanţii celor 35 de state, arăta reprezentantul Suediei, nu trebuie să uităm nici un moment, mai ales acum cînd s-a împlinit un an de la începerea lucrărilor reuniunii, că scopul nostru principal este acela de a asigura evitarea războiului, de a lucra pentru viitorul liniştit al copiilor, femeilor şi bărbaţilor din Europa. Reprezentantul Austriei a relevat că încheierea cu rezultate pozitive a reuniunii de la Madrid va constitui o contribuţie în direcţia reluării cursului spre destindere, a restabilirii încrederii între state, a păcii şi securităţii în Europa şi, în general, in lume. In acelaşi spirit, reprezentantul Republicii San Marino a evidenţiat că, într-o lume caracterizată prin tensiuni cotidiene, prin existenţa a diferite focare de război, menţinerea vie a spiritului de la Helsinki reprezintă pentru popoarele continentului un motiv de speranţă şi, în acelaşi timp, de încredere în dialogul ce se desfăşoară la Madrid. Aceste declaraţii şi luări de poziţii vin, fără îndoială, să demonstreze, o dată mai mult, justeţea şi caracterul realist al politicii externe a României, actualitatea deosebită a ideilor cuprinse în Apelul pentru dezarmare şi pace al F.D.U.S., această nouă şi strălucită iniţiativă de pace a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, explicînd, totodată, viul interes cu care apelul a fost primit în cercurile reuniunii general-europene de la Madrid. NAŢIUNILE UNITE. — Adunarea Generală a O.N.U. a trecut în plenul său la examinarea unui punct special privind bombardarea, vara trecută, de către aviaţia israeliană a reactorului nuclear irakian de la Tanimuz, punct înscris pe ordinea de zi la cererea Irakului şi a unui mare număr de alte state arabe şi nealiniate. Reafirmînd poziţia consecventă a ţării noastre în ce priveşte inadmisibilitatea folosirii forţei sau ameninţării, cu forţa în relaţiile internaţionale, necesitatea respectării stricte a independenţei, integrităţii teritoriale, dreptului fiecărui stat de a pune în slujba dezvoltării sale toate resursele disponibile, reprezentantul permanent al României la O.N.U., ambasadorul Teodor Marinescu, a reamintit că guvernul român, opinia publică din ţara noastră au condamnat cu toată fermitatea, încă din prima zi, acest act de agresiune armată, considerîndu-l o gravă violare a principiilor fundamentale şi a normelor de drept internaţional. Comunitatea internaţională, a arătat vorbitorul, trebuie să respingă cu atît mai ferm teza unui atac sau război preventiv, cu cit există intenţia de a se transforma această teză în doctrină politică. Considerînd că securitatea nici unui stat nu poate fi garantată prin agresiuni armate contra altui stat, România şi-a fixat ca unul din obiectivele fundamentale ale politicii sale externe, subliniat cu neabătută consecvenţă de preşedintele Nicolae Ceauşescu, excluderea definitivă a forţei din viaţa internaţională, soluţionarea problemelor litigioase dintre state exclusiv prin mijloace paşnice, pe calea tratativelor. România, condamnînd cu fermitate acţiunea militară israeliană, apreciază în acelaşi timp că evoluţia evenimentelor din Orientul Mijlociu demonstrează mai mult ca oricînd necesitatea unei reglementări globale, juste şi durabile a situaţiei din zonă, în împrejurările actuale, s-a a-,, ratat în încheierea intervenţiei, se impune ca Adunarea Generală, condamnînd în mod ferm atacul israelian, aşa cum a făcut şi Consiliul de Securitate în vara acestui an, să pună pe primul plan acţiunea hotărîtă împotriva folosirii forţei sau ameninţării cu forţa, pentru renunţarea definitivă la utilizarea mijloacelor militare în soluţionarea problemelor internaţionale. CAIRO. — Procesul persoanelor acuzate de asasinarea preşedintelui Anwar El Sadat va începe la 21 noiembrie , a declarat, potrivit agenţiei M.E.N., preşedintele Tribunalului Militar, generalul Hamed Hamou. Prima şedinţă a tribunalului va fi publică, iar celelalte cu uşile închise. Agenţia citată publică numele celor 24 de persoane implicate în asasinarea preşedintelui Sadat, pentru care parchetul militar a cerut pedeapsa capitală. Patru dintre aceştia — locotenentul Khalid El Islambuli şi trei dintre complicii săi — au fost acuzaţi de uciderea cu premeditare a fostului preşedinte al Egiptului, LONDRA. — Primul ministru britanic, Margaret Thatcher, a fost confirmată oficial ca lider al Partidului Conservator, într-o reuniune de rutină a grupului conservator în Camera Comunelor. Margaret Thatcher, realeasa din oficiu, în absența oricărui alt candidat, conduce Partidul Conservator din 1975. Liderul Partidului Conservator din Marea Britanie este ales anual în luna noiembrie în Camera Comunelor. Redacţia si administraţia: Te.-Mureş ttrsds Gheorghe Ooe ar I. retet:ne: i 59 Si rindustre agriculturS probleme setatersesUli 1.45.18 2.18.58 (redactor set adjunct si administraţia): 1.16.38 (redactor set — secretariat) Abonamentele se fac la oficiile postate tsctcric DOStalty) Tiparul: Intrrprinderea podigraficâ Ttreu Mute». Comanda nr. 75) ICUltura mnvMSmim naia de partid) dlfusorii din întreprinderi »I institutii «6 37.