Steaua Roşie, decembrie 1981 (Anul 33, nr. 284-310)

1981-12-26 / nr. 306

PAGINA4 STEAUA ROȘIE Creaţia proprie e decisivă în ascensiunea noului (Urmare din pag. 1) derea secretarului general al partidului în capacitatea creativă a oamenilor muncii, a tehnicienilor, inginerilor şi savanţilor români, este pentru fiecare un îndemn de a cuteza, de a îndrăzni, de a concepe şi făuri utilaje, maşini şi produse cu înalte performanţe care să fie o adevărată mîndrie pentru fiecare colectiv. Şi e firesc să fie aşa cînd sîntem urmaşii părintelui avionului cu reacţie, sau contemporanii celor care au pus la punct fabricaţia calculatoarelor şi microcalculatoarelor româneşti, a ceasurilor electronice, a instalaţiilor cu laser, a aparaturii româneşti pentru sateliţi, a tractoarelor şi maşinilor speciale cu program. Adevărata măsură a capacităţii noastre tehnice o dăm printr-o competiţie permanentă a valorilor, prin lupta fără cruţare împotriva inerţiei, a încetinelii unora în introducerea tehnologiilor înalt productive, printr-o muncă perseverentă pentru promovarea creaţiei proprii, pentru încurajarea şi stimularea ei. Multe colective mureşene au probat prin forţa faptelor alinierea lor la marea acţiune a promovării tehnologiilor originale făurite în întreprinderile noastre, cu contribuţia a sute de muncitori, tehnicieni şi ingineri. Şi edificator în această direcţie sunt „Reactorul pentru sinteza amoniacului“, realizat la C.I.C. Tîrgu Mureş şi brevetat în multe alte ţări, la care se adaugă „Procedeul de fabricare a acidului azotic de minimum 58 la sută“ şi tehnologiile de realizare a emulsiilor pentru filme geodezice, radiologice şi altele. Grupul de cercetare tehnică şi tehnologică de la „Electromureş“ a pus bazele unor tehnologii noi de posture, de prelucrare a metalului prin electroeroziune, au adus modificări procesului de producere a cablajelor auto, organized fluxurile pe principii noi, au asimilat şi au introdus în fabricaţie tipuri de produse electrocalorice cu consumuri reduse de energie electrică, demonstrînd că aici creaţia tehnică şi ştiinţifică proprie se va amplifica încă de la începutul anului 1982 şi se va încorpora masiv în noua producţie. Tot prin forţe proprii s-au afirmat şi alte colective mult mai mici, cum este cel al U.M.T.C.F. Reghin, care nu a aşteptat să-i vină din import soluţii şi motoare sau maşini, ci a apelat la inteligenţa şi la iniţiativa sa. Aşa a conceput autotrenurile forestiere cu capacitate de 20 tone, precum şi platformele de 10—15 tone pentru lemn de dimensiuni mici. La rîndul său I.U.P.S. Reghin şi-a însuşit tehnologia fabricării microturbinelor pentru microhidrocentralele ce se vor instala în acest cincinal pe pîraiele de munte, în acest fel, comuniştii, oamenii muncii de aici auînţeles imperativul momentului, integrîndu-se puternic în acţiunea de materializare a programului energetic. Dar primul an al cincinalului marchează în judeţul nostru şi anul făuririi pentru prima oară în ţară a filmelor radiologice, a hîrtiei foto-color, a filmelor geodezice, a maşinilor automate rectilinii cu comandă program, la „Metalotehnica“, a maşinilor automate de sudat saci, la „Prodcomplex“, Introducerea tehnologiei de fabricare a camerelor pentru biciclete la F.C.M.A.C. Luduş, la care se adaugă punerea la punct a fabricaţiei unor produse realizate cu consumuri materiale mai mici cu 20— 30 la sută faţă de metodele clasice. Aşa este trecerea la tehnologia Asaki de fabricare a geamului tras la întreprinderea de geamuri Tirnăveni, tehnologie însuşită şi aplicată integral de colectivul unităţii, fără nici un sprijin din afară. Virtuţile autoutilării sunt demonstrate cu pregnanţă şi de chimiştii, tehnicienii şi inginerii Combinatului chimic Tîrnăveni care şi-au reînnoit procesele tehnologice la carbid, la bicromat la o serie de produse din nomenclatorul anului 1982, la care se adaugă piesele de schimb, aparatui de control şi instalaţiile care valorifică resursele secundare de pe platformă. Iată un tablou al valorificării inteligenţei proprii, al fructificării capacităţii colectivelor de oameni ai muncii. Şi el ar putea fi completat cu creaţiile tehnice ale tehnicienilor şi muncitorilor de la I.M. „Republica" care au făurit o grupă mare de agregate, instalaţii, maşini şi subansamble necesare turnătoriei de fontă şi oţel de pe noua platformă. Este un semn că autoutilarea, stimularea creaţiei proprii asigură ascensiunea noului în fiecare întreprindere. Şi aceasta fără investiţii deosebite. Folosirea optimă a maşinilor-unelte (Urmare din pag. 1) a indicelui de utilizare a fondului de timp în secţiile direct productive şi sculării şi stabilind aplicarea măsurilor care să corespundă situaţiei concrete constatate, se poate obţine realizarea şi depăşirea indicilor planificaţi şi implicit a planului de producţie în anul 1982. Evidenţiind însemnătatea deosebită a utilizării la întreaga capacitate a potenţialului tehnic, în strînsă legătură cu sarcinile mari de creştere a producţiei şi eficienţei economice în anul 1982, la încheierea Plenarei Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii din 24 noiembrie 1981, tovarăşul Nicolae Ceauşescu sublinia: „Avem baza materială şi utilajele necesare, dispunem de dotarea corespunzătoare şi trebuie să o punem in producţie, s-o folosim raţional în toate domeniile ... Esenţialul este buna organizare şi răspunderea pentru îndeplinirea la timp a sarcinilor". Iată, aşadar, cît de actuală şi stringentă este cerinţa utilizării depline, cu înalţi indici a maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor. VREMEA Dispeceratul Direcţiei apelor Mureş- Banat comunică: Ieri, la Tg.-Mureş, temperatura aerului în orele dimineţii cît şi la ora 12 era de plus 1 grad. TIMPUL PROBABIL: Vremea se menţine umedă, cu cerul mai mult noros. Vor cădea ninsori slabe. Vînt slab din nord-vest. Temperatura în uşoară scădere, valorile maxime vor oscila între plus 1 şi plus 4 grade, minimele între minus 2 şi 0 grade. .SITUATIA ATMOSFERICA in ziua DE 8&XII. ORA 8 ^ACTUALITATEA INTERNATIONAL.A Manifestări consacrate celei de-a 34-a aniversări a proclamării Republicii în România MOSCOVA. — La clubul fabricii de încălţăminte „50 de ani — Ucraina Sovietică“, din Kiev, membru colectiv al Asociaţiei de prietenie sovieto-române, filiala Ucraina, a avut loc o adunare festivă consacrată celei de-a 34-a aniversări a proclamării Republicii. In holul clubului a fost organizată o expoziţie de fotografii înfăţişînd aspecte din activitatea poporului român şi ale prieteniei dintre cele două ţări vecine. Ansamblul artistic al fabricii a prezentat un spectacol, HAVANA. — In cinstea Zilei Republicii, la Fabrica de ciment „Jose Merceron“, din oraşul Santiago de Cuba, a avut loc o adunare festivă. La manifestare au luat cuvîntul însărcinatul cu afaceri a. i. al ţării noastre Gheorghe Radu, şi directorul adjunct al fabricii, care au scos în evidenţă semnificaţia evenimentului în viaţa poporului român, realizările României socialiste, perspectivele sale de dezvoltare, relaţiile de prietenie şi cooperare românocubaneze. TOKIO. — Asociaţia de prietenie Japonia— România a organizat marcarea în capitala Japoniei a Zilei Republicii. Ambasadorul ţării noastre la Tokio, Radu Bogdan, s-a referit la realizările României, la preocupările actuale ale poporului român. Au fost proiectate filme documentare româneşti şi a avut loc un spectacol de dansuri şi cîntece populare româneşti, în interpretarea unor artişti amatori din Japonia. v TELEX TELEX • TELEX TELEX * TELEX TELEX BELGRAD. — La Belgrad a fost semnat protocolul privind schimburile de mărfuri şi servicii intre Itomâniia şi Iugoslavia pe anul 1982, prin care se înregistrează creşterea în continuare a livrărilor reciproce de mărfuri şi servicii. Protocolul a fost semnat din partea română de Ion Stoian, adjunct al ministrului comerţului exterior şi cooperării economice internaţionale, iar din partea iugoslavă de Alin Băşici, adjunct al secretarului federal pentru comerţ exterior. La semnare a fost prezent Nicolae Mihai, ambasadorul ţării noastre la Belgrad, WASHINGTON. — Comitetul naţional al Partidului Democrat din S.U.A., de opoziţie, a dat publicităţii o declaraţie în care se arată că, în cele 11 luni de la instalarea actualei administraţii, numărul şomerilor americani a crescut cu 1,2 milioane, atingînd cifra de 9 milioane. Totodată, documentul estimează că deficitul bugetar al Statelor Unite va atinge, în anul 1984, cel mai înalt nivel din întreaga istorie a ţării: 215 miliarde dolari. Pe de altă parte, declaraţia subliniază că, în acest an, venitul global al fermierilor americani a înregistrat cel mai scăzut nivel din ultimii 30 de ani, ISLAMABAD. Potrivit unui anunţ oficial dat publicităţii la Islamabad, ministrul de externe al Pakistanului, Agha Shahi, a acceptat invitaţia ministrului indian de externe, P. V. Narasimha Rao, de a efectua o vizită oficială în India — informează agenţia China Nouă. Data vizitei urmează să fie stabilită de comun acord de cele două părţi. TEL AVIV. — Tribunalul Militar israelian din regiunea Gaza a condamnat la 15 ani închisoare pe Saleh Shayad, acuzat in acelaşi timp cu alţi 20 de tineri că sunt membri ai organizaţiei palestiniene „Al Fatah". Un al doilea acuzat a fost condamnat la patru ani îrnchisoare. DELHI. — Secretarul general al Partidului Comunist din India, Rajesivara Rao, a declarat că sprijină politica externă a guvernului condus de premierul Indira Gandhi, calificînd-o drept o politică de pace, bazată pe principiile mişcării de nealiniere şi anticolonialistă — informează agenţia Prensa Latina. El a menţionat că sprijinul P.C. din India este înscris în proiectul de rezoluţie politică ce va fi dezbătut în cadrul lucrărilor celui de-al XII-lea Congres al partidului, din luna martie 1982. Agendă economică, energetică şi tehnico-ştiinţifică MOSCOVA. Potrivit datelor preliminare, în prezent în Uniunea Sovietică se produc zilnic 4 milliarde kWh de energie electrică. Sistemul energetic interconectat al U.R.S.S. cuprinde centrale electrice construite în zona a şapte fusuri orare şi, prin dispecerizarea centrală, oferă posibilitatea distribuirii energiei în funcţie de orele de consum de vîrf. O asemenea organizare a gospodăriei energetice a permis deja economisirea sumei de aproximativ 2 miliarde de ruble. In anii actualului plan cincinal, producţia de energie electrică urmează să ajungă în U.R.S.S. la 1.555 miliarde kWh pe an, faţă de 1.330 miliarde in anul 1981. Pentru aceasta vor fi construite noi capacităţi energetice cu o putere instalată globală de 69 milioane kW. In acest cadru se pune un mare accent pe construcţia de centrale electrice nucleare. Anual în aceste centrale vor intra în funcţiune 8 milioane kW de noi capacităţi. ★ COLOMBO. — Energia solară va permite în curînd populaţiei care locuieşte în zonele neelectrificate din Sri Lanka să urmărească programele de televiziune — a anunţat ministrul energiei electrice al acestei ţări. El a precizat că se experimentează în prezent un televizor care funcţionează pe bază de energie solară. Departamentul energiei a dispus, totodată, instalarea de unităţi de producere a biogazului pentru obţinerea energiei eletrice. Astfel de unităţi au fost instalate în 17 şcoli din statul Lankapuvath, ★ PARIS. — Specialiştii francezi de la firma „Rene Budzyn“ au realizat o maşină de recoltat tomate de pe terenuri irigate, care poate strînge recolta de pe un hectar într-o singură zi, asigurînd, la nevoie, şi trierea roşiilor. Maşina este prevăzută cu o sapă cu cupă, avînd cap autoreglabil, ce acţionează sub nivelul solului. O platformă specială permite înlăturarea resturilor de pămînt şi detaşează fructele, care apoi sînt transportate fie cu ajutorul unei bande rulante, fie printr-un aspirator. Un transportor-evacuator deversează roșiile într-o benă remorcată de un tractor. Greutatea mașinii este de 3.850 kilograme, iar lungimea de 6,50 metri. MICA PUBLICITATE Cu ocazia împlinirii frumoasei vîrste de 50 de ani, la 26 decembrie, dorim scumpului nostru cumnat FLOREA IOAN din Şăulia de Cîmpie multă sănătate, fericire şi un călduros „La mulţi ani !“. Sandu fi Jeni Azi, cînd înfloreşte cel de-al 20-lea fir de trandafir pentru draga noastră MARIAN FELICIA din Reghin, îi dorim un călduros „La mulţi ani !‘*. Soţul Teodor şi fiul Adrian PIERDUT legitimaţia de serviciu eliberată de IMATEX pe numele Burca Silvia. O declar nulă. (11.544) Azi, 26 decembrie, se împlineşte un an de la moartea tragică a colegului nostru SZAMCSEK MIHAI, fost operator chimist. Ii vom păstra o neştearsă amintire. Colegii de muncă de la C.I.C. Tg.-Mureş (Amoniac IV) La data de 28 decembrie se împlineşte 1 an de zadarnică aşteptare, zile neliniştite, lacrimi şi durere de cînd moartea nemiloasă a intrat la noi în casă şi ne-a dus ce am avut mai drag, al nostru soţ şi tată SABAU IOAN din Tg.-Mureş. A lăsat aici sufletele întristate şi pe veci nemîngîiate. La mormîntul tău venim şi cu lacrimi îl stropim, pe mormînt flori îţi plantăm şi cu lacrimi îl udăm. Soţia şi fiul Azi, 26 decembrie, se împlinesc 2 ani de lacrimi şi durere de cînd moartea nemiloasă ne-a răpit ce am avut mai drag, soţ, tată, fiu, frate, cumnat şi rudă FARCAŞ VASILE din Tg.-Mureş. Vasile, ai lăsat sufletele întristate şi pe veci nemîngîiate. La mormîntul tău venim şi cu lacrimi îl stropim, pe mormînt flori îţi plantăm şi cu lacrimi le udăm. Soţia Lucia şi copiii Cu adîncă durere anunţăm stingerea din viaţă a celui care a fost preot protopop MINAI CIOBANU din Reghin. In vîrstă de 70 de ani. Inmormîntarea are loc azi, 26 decembrie, ora 14, la biserica din str. N. Bălcescu, Reghin. FAMILIA ÎNDOLIATA * WASHINGTON. Două firme americane construiesc în prezent o conductă experimentală pentru transportul cărbunelui cu ajutorul bioxidului de carbon lichid. Utilizarea acestui neobişnuit „agent de transport“ prezintă o serie de avantaje în comparaţie cu apa folosită în conductele aflate în prezent în funcţiune. Este vorba de posibilitatea construirii de conducte în zone sărace în apă, nu există riscul poluării apei şi scad şi cheltuielile de exploatare. In plus, bioxidul de carbon lichid este un produs auxiliar. Redacția si administraţia: Tg.-Mures strada Gheorghe Dota ari. Telefoane: 1.S8 SC (Industrie agricultura probleme cetAten-strit *r .culturi IntâiSmlm viata 1. osrddi î.18.58 (redactor sef adjunct si administrația); 1.S6.8S (redactor sef - secretariat) Abonamentele se fas ta tfl-ni r-et*ie 'aci-tu postali si difuzorii din InttEFtirideci si mstltulU. Tiparul: Intreprinderea poligrafica Tirgu Mures. Comanda nr. 6 40 27?