Steaua Roşie, aprilie 1986 (Anul 37, nr. 76-101)

1986-04-01 / nr. 76

Răspunderea pentru a face azi mai mult şi mai bine decit ieri Interlocutori: maistrul Alexandru Bogdan, secretarul organizaţiei de partid din brigada complexă nr. 11 (Şantierul nr. 1 construcţii locuinţe din Tîrgu-Mureş) şi ing. Nagy Emeric, şeful brigăzii. Tocul şi timpul dialogului, în zona cartierelor de locuinţe Tudor Vladimirescu (III şi IV), în săptămîna trecută, după ce avusese loc adunarea generală a organizaţiei de partid, în care au fost analizate o serie de aspecte economice, politice şi organizatorice, toate acestea privite prin prisma creşterii spiritului de răspundere al comuniştilor la locurile lor de muncă. — Şi în alte adunări generale, necesitatea întăririi şi dezvoltării spiritului de răspundere a fost mereu subliniată de comunişti. De ce? — Oamenii din brigada noastră — ne spune Alexandru Bogdan — leagă tot mai mult realizările lor de felul cum fiecare işi îndeplineşte îndatoririle, de răspunderea cu care acţionează comuniştii, organizaţia de partid. E normal şi firesc să fie aşa. Numai o ordine şi o disciplină ferme in fiecare formaţie de lucru — brigada este alcătuită din 12 formaţii (zidari, dulgheri, mozaicari etc.) — pot asigura ritmicitatea şi calitatea tot mai bună a lucrărilor. Ce metode se folosesc pentru întărirea răspunderii? Analizele temeinice în adunările generale asupra activităţii politice şi profesionale a comuniştilor, a cadrelor de conducere. Ceea ce s-a dovedit destul de eficient în întărirea răspunderii personale, din care de fapt derivă răspunderea colectivă, sunt rapoartele personale ale comuniștilor pe care ei le prezintă în adunările generale. La ultima adunare, de pildă, au prezentat asemenea rapoarte ing. Florian Pelean, care conduce lucrări într-o zonă a şantierului, şi Viorel Rentea, normator în cadrul brigăzii Primul este şi secretar adjunct al organizaţiei de bază, cel de-al doilea este propagandist la cercul de învăţămînt politicoideologic. In adunare, activitatea lor politică şi profesională a fost apreciată în raport de răspunderea de care dau dovadă în funcţia şi la locurile lor de muncă, de felul In care ştiu să lucreze cu oamenii pentru creşterea calităţii şi productivităţii muncii. — Vorbind despre creşterea răspunderii, a ordinii şi disciplinei în rîndul comuniştilor, mai bine-zis în cadrul brigăzii, în ce se poate concretiza o asemenea creștere? — In îndeplinirea integrală a planului pe trimestrul I al anului curent — ne spune ing. Nagy F.meric., In cinstea aniversării a 65 de ani de la făurirea partidului nostru comunist ne-am angajat să dăm cu cel puţin două luni înainte de termen clădirea centralei telefonice automate, cu 30 de zile mai devreme aproape 50 de apartamente, precum şi alte obiective. Dar activitatea noastră, a comuniştilor, a întregului nostru personal muncitor nu este îndreptată numai în direcţia realizării unor lucrări înainte de termen, ci şi în domeniul creşterii productivităţii muncii, indicator care, în anul acesta, faţă de anul pecedent, este mai mare cu peste 20 de procente. Străduinţa pentru mecanizarea lucrărilor la săparea fundaţiilor, introducerea unor noi tehnologii la alte faze de lucru, folosirea integrală şi eficientă a timpului de muncă, eliminarea absenţelor nemotivate, a întîrzierilor sunt cîteva dintre preocupările cotidiene ale comuniştilor, ale cadrelor de conducere, care, fireşte, se materializează, zi de zi, în creşterea productivităţii muncii oamenilor. Aminteam mai sus angajamentul brigăzii noastre de a preda înainte de termen o serie de obiective. Facem cu hotărîre acest lucru, însă cu condiţia ca toate lucrările să fie de o calitate ireproşabilă, fac costurile lor să scadă aşa după cum prevăd măsurile pentru acest an şi cincinal. — Spiritul activ al răspunderii comuniste funcţionează la ,,parametri“ cuveniţi în toate formaţiile? — Organizaţia noastră de partid — continuă să ne relateze Alexandru Bogdan — nu face nici un fel de întreruperi în acţiunea pentru promovarea şi afirmarea peste tot, la locurile de muncă, a răspunderilor concrete, a întăririi ordinii şi disciplinei. In această ordine de idei m-aş opri la cîteva exemple: rezultatele bune şi foarte bune pe care le obţin, lună de lună, formaţiile conduse de Ioan Covrig, Vasile Hurghiş, Pavel Abaş, Vasile Hoţa, Szilagyi Andrei vin să confirme că: In cadrul acestor formaţii, comuniştii dau dovadă de înaltă răspundere, sunt exemple în tot ceea ce se întreprinde pentru bunul mers al producţiei pe şantier. Experienţa ne-a demonstrat că drumul de la dorinţă la statornicirea şi dezvoltarea răspunderii e un drum de muncă stăruitoare şi permanentă — politică, profesională şi economică — cu omul, pentru interesele lui şi ale colectivităţii. Totul este ca organizaţia de partid, împreună cu conducerea brigăzii să stabilească criterii precise, ce are de făcut fiecare, în cît timp, în ce condiţii de calitate etc. Asemenea criterii ale răspunderii pe oameni şi formaţii oferă premise concrete de control. Această opţiune şi răspundere comunistă, colectivă şi personală, este impusă de noile sarcini şi obiective ale acestui cincinal. Altfel spus, avem datoria de a face azi mai mult şi mai bine decit ieri, mîine mai mult şi mai bine decit azi. C. CROITORU „Luna cărţii în întreprinderi şi instituţii“ (Urmare din pag. 1) contribuie la intensificarea activităţii de atragere la studiul şi lectură a oamenilor muncii, la ridicarea pregătirii lor economico-profesionale, la formarea în rîndul acestora a unei conştiinţe socialiste înalte, a unei concepţii ştiinţifice despre lume şi viaţă în lumina documentelor programatice ale celui de-al XIII-lea Congres al P.C.R. Este programată o gamă bogată de acţiuni în formele de desfăşurare specifice activităţii de propagandă în acest domeniu, acţiuni care vor demara astăzi în judeţul nostru prin deschiderea festivă organizată la ora 12:00 la IMATEX Tîrgu-Mureş. După deschidere va urma simpozionul pe tema cuprinsă în chiar titlul generic al manifestării. In continuare, va avea loc o întîlnire cu ziaristul şi scriitorul Tatăr Tădariu, şi prezentarea cărţii sale „Rîurile Se întorc la izvoare“ în comentariul criticului Cornel Moraru, redactor şef al revistei Vatra. Acţiuni similare de deschidere a acestei manifestări vor avea loc şi la cluburile I.U.P.S. Reghin, Combinatului chimic Tîrnăveni, Clubul muncitoresc Tuduş şi Clubul C.F.R. Sighişoara. Evidenţiem, din programul manifestării, acţiunea din săptămina 14—20 aprilie: „Zilele cărţii tehnico-ştiinţifice“, precum şi dezbaterea din ziua de 25 aprilie, care se va desfăşura la clubul Electromureş, avînd ca temă: „Istoria de ieri şi de azi a patriei oglindită în cărţile de reportaj din programul Editurii Eminescu“ şi prezentarea colecţiei „România — azi“, cu participarea redactorului editurii, Bogdan Rădulescu. In perioada 1—30 aprilie, în fiecare întreprindere şi instituţie din judeţ, ca şi în cadrul fiecărei biblioteci comunale, vor avea loc acţiuni cu cartea dedicate aniversării împlinirii a 65 de ani de la crearea P.C.R. STEAUA ROȘIE PAGINA 3 SU a încheiat însă mîntarea sfeclei de zahăr (Urmare din pag. I) săditor şi a îngrăşămintelor chimice. Călin Oprea, inginerul şef, este mereu printre cooperatori, veghind asupra calităţii, îndeosebi a densităţii. întreaga suprafaţă unde se plantează cartofii este amplasată în zona cea mai fertilă a unităţii, la Boziaş. Plantarea cartofilor se face în terenul marcat cu rariţa, de mecanizatorul Ioan Vulea. Iorigole se pune gunoi de grajd şi apoi manual tuberculii. Aprovizionarea în cîmp cu cele necesare se face cu 10 atelaje. Cu forţe sporite la plantarea cartofilor se lucrează şi la Cooperativa agricolă din Corneşti- Tîrnavă. Intrucît Virgil Damian, inginerul şef al C.A.P., se afla cu o formaţie de mecanizatori la erbicidarea terenului, unde urmează a se însămînţa porumbul, detalii asupra culturii cartofilor ne-a oferit Maria Medeşan, contabila şefă. La plantarea cartofilor pe cele 50 de ha iau parte peste 500 de cooperatori. Se lucrează în acord global. Am văzut la lucru cîteva echipe de cooperatori de la ferma din Adămuş. Tuberculii ca şi îngrăşămintele erau aduse în cîmp cu căruţele. Notăm şi cîţiva dintre cei aflaţi la lucru: Vodă Floarea, Dombi Irina, Dobre Finica, Szentgyörgyi Gyzela, Brătean Virginia, Aurel Moldovan, magazinerul unităţii care asigură cooperatorilor cele necesare ca lucrările să meargă cît mai bine. COOPERATORI, MECANIZATORI, SPECIALIŞTI, LOCUITORI AI SATELOR, PARTICIPAŢI ACTIV LA LUCRĂRILE DE SEZON, ASTFEL INCIT TOTUL SA FIE FĂCUT LA TIMP SI DE CEA MAI BUNA CALITATE! ADAS - accesibilitate şi ajutorare pentru fiecare . Pentru marele public activitatea lucrătorilor de la ADAS este mai puţin cunoscută. De aceea considerăm că este bine să ştim, tovarăşe director al Sucursalei judeţene ADAS, Kuti Alexa, anumite lucruri care vă aparţin ca domeniu de preocupări. — Aveţi perfectă dreptate. Mulţi cînd zic ADAS poate nu se gîndesc la ceea ce numim întrajutorarea oamenilor, la foloasele pe care le au asigurările asupra vieţii, a bunurilor ce le deţin. — Spuneaţi: poate nu se gîndesc. Ce aţi zice de o încercare de eliminare a acestui poate? — De acord. — Să începem cu rezultatele ultimului an al cincinalului trecut. — Ne-am realizat şi depăşit planul de asigurări facultative ce se încheie cu populaţia, atit în anul 1985 cît şi pe întregul cincinal. Aşa, bunăoară, în 1985, am încheiat peste 10.000 de asigurări mixte de viaţă, şi prin aceasta numărul cetăţenilor asiguraţi depăşeşte cifra de 45.000. Totodată, am încheiat peste 51.000 de asigurări de accidente nominale. — Asta ce înseamnă? — O asigurare de accidente este utilă în orice împrejurare: la locul de muncă, la domiciliu, pe stradă, în călătorii, la practicarea sporturilor. Ea se prezintă în variantele: asigurarea de accidente pentru sume fixe, asigurarea de accidente pentru sume convenite, asigurarea familială de accidente şi asigurarea „Turist“. — Au mai fost încheiate şi altfel de asigurări? — Am mai încheiat 90.000 de asigurări complexe de bunuri, peste 7.500 de asigurări pentru avarii auto şi aproape 6.000 de asigurări pentru şoferii profesionişti. Am cuprins în asigurare peste 120.000 de animale învoite la păşune, animale ce aparţin cetăţenilor. — La ce sumă se cifrează despăgubirile acordate în anul 1985? — In cazul evenimentelor sau al riscurilor asigurate, in anul trecut s-au plătit despăgubiri la daune pentru bunuri diverse însumînd mai mult de 28 de milioane de lei și peste 36 de milioane de lei la asigurările facultative de persoane. — Tovarăşe director, de fapt ce urmăreşte ADAS? — Scopul imediat urmărit este acela al ajutorării oamenilor. Este un scop umanitar. Şi cu asta am spus totul. — Care sunt formele de asigurare mai solicitate de populaţie? — Sunt cele mixte de viaţă, combinate cu asigurări de accidente, asigurările de bunuri din gospodărie, care cuprind asigurarea de răspundere civilă legală, de accidente, de furt prin efracţie şi de incendiu. Apoi mai sunt asigurările pentru avarii auto (casco) şi asigurările pentru animalele învoite la păşune. — Ne-aţi oferit informaţii interesante ... — Este în interesul fiecăruia ca azi să aibă o asigurare, pentru că asigurarea reprezintă un sprijin financiar, un mijloc de economisire, in cazul asigurării mixte de viaţă. Primele de asigurare sunt accesibile pentru toţi, ele se plătesc periodic, în rate. Interviu realizat de DORIN BORDA --------- LOCALITĂŢILE NOASTRE — TOT MAI FRUMOASE, MAI BINE GOSPODĂRITE! Şi la acest sfîrşit de săptămînă am consemnat fructuoase şi elocvente date care vorbesc despre ampla mobilizare a cetăţenilor judeţului în vederea conferirii de noi valenţe estetice şi gospodăreşti aşezărilor mureşene. In municipii, oraşe şi comune mii de cetăţeni au fost angajaţi într-o vastă acţiune de estetică urbană, ei fiind animaţi de dorinţa fierbinte ca localităţile lor să arate mai frumoase, tot mai îngrijite. Acţiunile au vizat, în principal, stropitul copacilor, văruirea bordurilor trotuarelor, curăţirea arterelor de circulaţia amenajarea parcurilor, spaţiilor de joacă pentru copii, plantări de arbuşti. Demnă de menţionat, în acest context, este participarea lucrătorilor din reţeaua comercială: ei au toaletat faţadele, magazinele — începînd de la vopsirea firmelor pînă la aranjarea vitrinelor, întreţinerea casetelor florale din apropiere ş.a. Dată fiind importanţa acţiunii, subliniem necesitatea continuităţii ei, iar organizaţiilor de masă şi obşteşti, deputaţilor, comitetelor de cetăţeni, asociaţiilor de locatari le revin mari răspunderi în vederea transpunerii în fapt a programelor adoptate în acest sens. Şi pentru zilele care urmează, aşteptăm o mai susţinută participare cetăţenească la acţiunile gospodăreşti, aşa incit toate localităţile noastre să eracem buna gospodărire, curăţenie, îngrijire şi frumuseţe! Fotografiile noastre înfăţişează aspecte de la cea desfăşurată în municipiul Tirgu-Mureş. MIHAI Wtl Foto: KONCZ J tOS