Steaua Roşie, iunie 1986 (Anul 37, nr. 128-152)

1986-06-13 / nr. 138

^RGA^I^OMml^SHuD^Ă^MJRE^t^Cf^^^ONSilUUUjH^Ut^F^JUD^EAN RĂSPUNDEM PRIN FAPTE INDICAŢIILOR TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Remarcabile realizări în întrecerea socialistă Electromureş Tîrgu-Mureş In întreaga perioadă scursă, din anul 1986 colectivul acestei prestigioase unităţi industriale tîrgumureşene şi-a desfăşurat activitatea în spiritul exigentelor sarcini puse în faţa oamenilor muncii de către conducerea partidului nostru, înscrise ca obiective fundamentale în documentele Congresului al XIII-lea. Făcînd dovada unui remarcabil efort pentru perfecţionarea organizării producţiei şi a muncii, îmbunătăţirea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, creşterea randamentului şi eficienţei activităţii productive, muncitorii, inginerii şi tehnicenii de aici şi-au depăşit lună de lună prevederile de plan, producţia marfă suplimentară pe 5 luni însumînd o valoare de 51,4 milioane de lei. In acelaşi timp, productivitatea muncii pe un lucrător a fost mai mare cu 3.417 lei faţă de cea planificată. S-au fabricat peste plan produse ale industriei electrotehnice în valoare de 84 de milioane de lei, 27.990 km de conductori electrici izolaţi, produse ale industriei electronice şi de mecanică fină valorînd aproape 20 de milioane de leiurilor şi acţiunilor aplicate pentru utilizarea mai bună a timpului de lucru şi a capacităţii mijloacelor de producţie, modernizarea unor procese tehnologice, reducerea costurilor de fabricaţie şi a consumurilor materiale, întreprinderea de confecţii „Mureşul“ din Tîrgu-Mureş, calitate superioară, productivitate înaltă şi competitivitate. Foto: SZÁSZ CAROL Unităţi ale industriei uşoare Punînd în centrul preocupării lor cotidiene valorificarea superioară a materiilor prime şi realizarea de produse de calitate tot mai bună, oamenii muncii de la întreprinderile de prelucrare a inului din Sighişoara şi Ghindari au depăşit cu 32 de tone sarcinile producţiei fizice la fibre de in, pe 5 luni trecute din acest an. Acest succes se regăseşte într-o producţie marfă suplimentară de peste 4 milioane de lei, obţinută, cu deosebire, pe seama depăşirii cu 6.519 lei şi, respectiv, cu 7.940 lei/lucrător a productivităţii planificate. Aici se regăsesc efectele măsii Noi şi importante depăşiri la export Legarea mai strînsă a retribuţiei de realizare a producţiei pentru export şi a planului la export, prevedere de bază a Legii acordului global, a generat o puternică emulaţie creatoare în rîndul întregului colectiv al Combinatului chimic din Tîrnăveni. Ştiindu-se că producţia fizică este considerată realizată numai dacă este fabricată integral producţia pentru export, şi că exportul nu este îndeplinit dacă nu sunt realizate sarcinile pe ambele relaţii, oamenii muncii de la această mare unitate economică acţionează, ca unul, pentru a asigura o puternică bază acestei activităţi, transformînd-o în cauza principală a întregului lor efort. Sporirea considerabilă a preocupărilor pentru producţia destinată exportului a dus, în fapt, la creşterea eficienţei pe întreaga filieră a muncii în combinat, incepind de la recepţia materiilor prime, la prelucrarea şi gospodărirea acestora. O deosebită importanţă se acordă şi pregătirii tehnice şi tehnologice a fabricaţiei, astfel incit rezultatul muncii depuse de fiecare lucrător la locul său de producţie să fie încorporat numai în produse de foarte bună calitate, competitive. Reviziile şi reparaţiile la toate instalaţiile au fost executate cu şi mai multă atenţie. Se urmăreşte folosirea lor continuă şi la parametrii cei mai înalţi. S-a întărit, de asemenea, ordinea şi disciplina în muncă, a crescut grija pentru modul de păstrare a produselor finite, pentru aspectul lor comercial, preocuparea pentru derularea ritmică a livrărilor spre partenerii externi. Nivelul calitativ ridicat al activităţii depuse s-a materializat în rezultate în muncă superioare,în răstimpul de la începutul anului şi pînă în prezent, colectivul combinatului din Tîrnăveni a livrat suplimentar beneficiarilor de pe piaţa externă peste 3.500 de tone produse chimice, dintre care amintim: bicromatul de sodiu, carbonului de bariu şi carbidul. Dacă cerinţa de a produce mai mult s-a materializat în acest important spor fizic, cea de a produce mai bine şi-a găsit exprimarea în depăşirea cu 2 la sută a procentului de calitate, atît la bicromat cit şi la carbid, în fapt, la toate produsele fabricate. Fără îndoială, în faţa unei asemenea prestaţii, partenerii externi nu pot avea decit cuvinte de apreciere. Ele vor constitui o puternică investiţie de încredere acordată prestigiosului colectiv care îşi netezeşte astfel calea spre contacte şi mai strînse cu aceşti colaboratori, stîrnind totodată interesul altora pentru produsele fabricate la Tîrnăveni. Harnicul colectiv al chimiştilor din Tîrnăveni este ferm hotărît să acţioneze în continuare, pînă la sfîrşitul anului cu şi mai multă dăruire pentru îndeplinirea şi depăşirea planului la export, iniţiind noi acţiuni viguroase pentru creşterea eficacităţii muncii lor. Pentru ca efortul de mai bine să-şi găsească exprimarea în rezultate mereu mai bune în muncă este imperios necesar ca, în temeiul aceleiaşi legi a acordului global, conducerea centralei, a ministerului să le asigure condiţii tot mai bune de muncă, în primul rînd, prin livrarea ritmică a energiei necesare funcţionării importantelor instalaţii ale combinatului cu sarcini de producţie la export. IOAN CISMAŞ „Am controlat, dar măsuri nu s-au luat!...“ ! Mă numesc Nagy Lucia şi lucrez la Revizia de vagoane CFR Tîrgu-Mureş. Posed legitimaţia de control numărul 1.239, eliberată de Consiliul municipal al FCUS Tîrgu- Mureş. Nu cu mult timp în urmă am întreprins un control, împreună cu echipa, la unitatea de coafură nr. 48, din Bulevardul „1848“, unde am găsit mai multe nereguli, pe care le-am semnalat. Am revenit după 10 zile în unitate şi am constatat aceeaşi situaţie ... Ne întrebăm: ce rost are să ne pierdem timpul, cînd conducerea acestei unităţi tratează cu atîta indiferenţă propunerile, sugestiile noastre? Menţionez că aici condica de sugestii şi reclamaţii se afla într-un pupitru, geamurile erau murdare, firma stricată, linoleumul uzat, trei dintre coafeze nu aveau ecuson, iar grupul social arăta sub orice critică... Ar mai fi multe de spus şi vă rug Controlul oamenilor muncii în acţiune găm să semnalaţi, cu deosebire, faptul că propunerile noastre critice au fost privite cu indiferenţă. Oare de ce, şi in interesul cui? ★ Mai mulţi cetăţeni care domiciliază în cartierul tîrgumureşean „1848“ ni s-au adresat cu următoarea rugăminte: să-i lămurim de ce unei unităţi alimentare i se schimbă destinaţia? ... Este vorba de unitatea „Tropical“, din strada Godeanu, de unde mai mult de 2.000 de persoane îşi fac cumpărăturile. Cererea mare este demonstrată şi de faptul că unitatea şi-a depăşit planul primului trimestru din acest an. Dar, se pare, din motive care momentan ne scapă, aici va fi înfiinţată o cofetărie!!! Cei peste 2.000 de oameni de unde-şi vor procura mărfurile alimentare necesare? — ne întreabă cititorii noştri... Aşteptăm şi noi un răspuns de la mai marii comerţului. Grupaj realizat de MIHAI BOCAI PIROMETRU ELECTRONIC La întreprinderea de traductoare din Paşcani a fost omologat şi lansat în fabricaţia de serie pirometrul electronic cu bolometru, produs realizat după un proiect original şi tehnologii de înaltă eficienţă aparţinînd specialiştilor din ţară, înscris în seria mijloacelor electronice de automatizare, pirometrul cu bolometru se utilizează la determinarea temperaturilor înalte de pînă la 2.000 de grade Celsius din diverse instalaţii industriale, cu deosebire din siderurgie. De menţionat înalta precizie în exploatare a noului produs, ca și faptul că acesta înglobează în structura sa numai componente indigene, contribuind la înlocuirea importurilor. Acţiunea «Furajele ’86» Toate fînurile în depozite, nu în brazde sau în căpiţe pe cîmp! Un an bun de furaje, iată ce îşi pot dori acum cel mai mult toţi crescătorii de animale, mai ales cei care au trecut încă o dată cu mari greutăţi şi cu slabe rezultate lunile iernii trecute. Şi în producţia de furaje însă, anul bun sau anul rău tot oamenii îl fac, prin atitudinea pe care o au faţă de rezolvarea problemei alimentaţiei în zootehnie, prin răspunderea ce o manifestă în gospodărirea şi strîngerea la vreme, fără pierderi, a tot ce s-a produs pe cîmp. Sub raport cantitativ, recolta de fînuri de la prima coasă, din cauza secetei, nu este cea aşteptată. Din capul locului această situaţie pune în faţa tuturor conducătorilor de unităţi şi a specialiştilor o răspundere cu totul deosebită. Ţinînd seama de condiţiile cu totul specifice din acest an, comandamentul agricol judeţean a luat o serie de măsuri tehnice şi organizatorice care să asigure scurtarea campaniei de strîngere a furajelor, a cerut tuturor unităţilor să înceapă cositul mai repede. Unităţile agricole în care s-a acţionat în spiritul indicaţiilor şi sarcinilor care le-au fost trasate, se află acum în situaţia de a se socoti de mai multe ori cîştigate. Cosind mai devreme furajele, aceste unităţi au obţinut fînuri de calitate mai bună, vitaminoase, au reuşit să transporte şi să pună la adăpost cea mai mare parte din finul rezultat fără să fie prins de ploi, au creat prin aceasta condiţiile necesare obţinerii unei producţii mai ridicate în ciclul următor, la a doua coasă. Lucerna, trifoiul, gramineele perene cultivate sunt la această dată, în aproape toate Unităţile, depozitate în fînare. MELIAN BALDLAN (Continuare in pag. a 3-a) Sună telefonul. La celălalt fir, Mimi. — Hai, dragă Hortensia, la o cafea. Hai, că n-o fi foc! — Nu, nu merg, draga mea, că la noi nu se iese din instituție decit cu bilet de voie. — O fi, că prea spui, dar cei din vecini sunt de cîteva ore prin centru, îi văd la promenadă! — Bine, bine, dar ei „sunt cu sarcini afară", la clienți, așa că... în plus să știi că sínt singurică aici. * — Ești foarte conștiincioasă. Hortensia, pa, am plecat! GH. BARBULESCU