Steaua Roşie, septembrie 1989 (Anul 40, nr. 206-231)

1989-09-15 / nr. 218

Vizita de lucru a tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, împreună cu tovarăşa ELENA CEAUŞESCU, în judeţul Iaşi în aceeaşi ambianţă imprimată de profundul caracter de lucru îmbinat cu atmosfera sărbătorească specifică întîlnirilor cu oamenii muncii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, au continuat, joi, vizita în judeţul Iaşi. Dialogul de lucru s-a desfăşurat în mari unităţi economice din municipiul reşedinţă de judeţ, unde au fost examinate, împreună cu muncitori şi specialişti, cu cadre de conducere, aspecte esenţiale ale activităţii productive, fiind stabilite, totodată, măsuri pentru îndeplinirea exemplară a planului pe acest an şi pe întregul cincinal, a tuturor obiectivelor cuprinse în programul partidului, care urmează să-şi găsească împlinirea în localităţile judeţului Iaşi. De asemenea, desfăşurată în ajunul deschiderii noului an de învăţămînt, vizita a prilejuit intîlnirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu cu profesorii, studenţii şi elevii din acest puternic centru universitar, cu îndelungate şi valoroase tradiţii, care a cunoscut, în anii socialismului, îndeosebi în perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului, o puternică înflorire. La vizită participă tovarăşii Emil Bobu şi Silviu Curticeanu. Pe străzile Iaşului, de la un an la altul mai frumos, cu o economie puternic dezvoltată şi o cultură tot mai înfloritoare, mai impunător prin noile sale edificii, se aflau, în această dimineaţă însorită de septembrie, mii şi mii de oameni de toate vîrstele, care au ţinut să salute, cu toată căldura inimii, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe tovarăşa Elena Ceauşescu, să le exprime profunda lor stimă, preţuire şi recunoştinţă pentru grija statornică ce o poartă dezvoltării municipiului şi judeţului, ţării întregi. Ei au scandat cu însufleţire numele patriei, al partidului şi al secretarului său general, au reafirmat dorinţa lor, care este dorinţa tuturor locuitorilor României socialiste: „Ceauşescu reales la al XIV-lea Congres“. Cu aceste vibrante simţăminte au fost întîmpinaţi tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu la sosirea într-una din marile citadele ale învăţămîntului ieşean, ale şcolii româneşti — Institutul Politehnic. Erau prezenţi la acest moment de însemnătate deosebită cadrele didactice ale prestigioasei universităţi ieşene, ale celorlalte instituţii de învăţămînt superior, mii şi mii de studenţi şi elevi. Au venit în întîmpinare ministrul educaţiei şi învăţămîntului, Ion Teoreanu, primul secretar al CC al UTC, Ioan Toma, preşedintele Consiliului UASCR, Matei Ani, preşedintele Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, Poliana Cristescu. Vizita a început la expoziţia organizată cu prilejul noului an de învăţămînt, unde rectorul Institutului Politehnic, Cameluţa Beldie, a prezentat stadiul actual şi o seamă de realizări ale şcolii superioare ieşene. A fost relevat cu putere faptul că, beneficiind de sprijinul permanent şi de orientările conducătorului partidului şi statului nostru, şcoala românească a înregistrat realizări de seamă. In această luminoasă epocă, de măreţe înfăptuiri în toate sferele de activitate, au avut loc şi în domeniul învăţămîntului — lezat pe o temelie nouă, revoluţionară — importante schimbări calitative, care au contribuit decisiv la adîncirea caracterului său democratic, la creşterea funcţionalităţii şi eficienţei, la transformarea sa într-o adevărată forţă de producţie, cu un rol hotărîtor în dezvoltarea generală a ţării în etapa actuală şiîn perspectivă. Expoziţia evidenţiază, prin date semnificative, accesul larg şi gratuit la învăţătură al tuturor fiilor patriei. Vizitarea expoziţiei prilejuieşte evidenţierea unor date deosebit de elocvente. In momentul de faţă, în şcoli şi facultăţi studiază 5.670.000 de copii şi tineri, aproape un sfert din populaţia României. A fost generalizat învăţămîntul de 10 ani şi s-a dezvoltat învăţămîntul liceal, profesional, de maiştri şi superior, cu precădere cel industrial, agroindustrial şi economic. In anul şcolar 1989—1990 se asigură cuprinderea în treapta a doua a învăţămîntului liceal, curs de zi şi seral, a tuturor absolvenţilor clasei a X-a. Se creează astfel premisele generalizării învăţămîntului de 12 ani, care va marca o etapă nouă, calitativ superioară, în activitatea de formare a unor cadre cu o înaltă pregătire profesională, tehnico-ştiinţifică, dar şi politico-ideologică, cu un ridicat nivel de cultură generală, în expoziţie este oglindită creşterea considerabilă a bazei materiale a învăţămîntului, ca urmare a sporirii, an de an, a numărului sălilor de clasă, al laboratoarelor, amfiteatrelor, locurilor în internate şi cămine. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu le-au fost înfăţişate realizările obţinute de unităţile ieşene de învăţămînt, preocupările lor pentru ridicarea procesului instructiv-educativ la un nivel calitativ superior, pentru înfăptuirea sarcinilor ce le revin în domeniul formării de cadre cu o înaltă calificare, capabile să stăpînească și să folosească tehnica modernă în toate domeniile de activitate. Secretarul general al partidului, apreciind rezultatele bune înregistrate pînă acum, a adresat îndemnul ca în Centrul universitar Iaşi să se desfăşoare o activitate şi mai susţinută, potrivit bazei sale tehnico-materiale, potenţialului de care dispune şi în concordanţă cu cerinţele crescînde puse în faţa învăţămîntului nostru de toate gradele, în cincinalul viitor şi în perspectivă, a subliniat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, se impune să se facă totul pentru afirmarea şi mai puternică a ştiinţei româneşti, iar Iaşul să-şi aducă, în acest sens, o contribuţie însemnată, să ocupe un loc de frunte în toate domeniile. Tot cu prilejul deschiderii noului an de învăţămînt, aici au fost organizate expoziţii reunind lucrări practice realizate în cadrul activităţilor pioniereşti şi al atelierelor şcolare. Vorbind cu mîndrie despre rezultatele obţinute la învăţătură şi în activitatea practică, pionieri şi elevi au exprimat, prin emoţionante cuvinte, recunoştinţa lor fierbinte pentru minunatele condiţii create de a se pregăti temeinic, de a se forma ca cetăţeni de nădejde, constructori devotaţi ai socialismului şi comunismului. După vizitarea expoziţiei, tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu le-au fost prezentate o serie de realizări ale cadrelor didactice şi studenţilor de la Facultatea de tehnologie chimică, din cadrul Institutului Politehnic, în timpul vizitei, în laboratoarele şi staţiile micropilot din secţia de tehnologie a celulozei, hârtiei şi fibrelor artificiale au fost prezentate rezultatele obţinute ca urmare a cercetărilor efectuate de cadrele didactice şi studenţi în domeniul tehnologiei fibrelor chimice, în chimia lemnului, valorificarea produselor refolosibe şi utilizarea superioară a resurselor vegetale, în tehnologia celulozei, hîrtiei şi cartoanelor, în rezolvarea unor procese biotehnologice. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a avut cuvinte de caldă apreciere la adresa activităţii desfăşurate de cadrele didactice şi studenţii facultăţii. Pornind de la potenţialul existent, de la experienţa acumulată, a fost stabilită sarcina realizării unei staţii-pilot de celuloză, în vederea stabilirii unor tehnologii de fabricare a celulozei de mare randament, prin care să se asigure valorificarea superioară a materiei prime. Mulţumind pentru vizita efectuată, cadrele didactice şi studenţii facultăţii au asigurat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe tovarăşa Elena Ceauşescu de hotărîrea lor privind transpunerea în viaţă a indicaţiilor primite, spp(Continuare In pag. a 3-a) Astăzi, în jurul orei 10, posturile de radio şi televiziune vor transmite direct, din municipiul Iaşi, adunarea populară prilejuită de deschiderea anului de învăţămînt 1989—1990 şi de vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, în judeţul Iaşi. Anul XLII Nr. 218 (9.768) VLII Vineri, li 11 15 septembrie 1989 (I V. 4 pagini JJ V. 50 de bani // In cadrul pregătirilor pentru Congresul al XIV-lea al partidului Adunările şi conferinţele pentru dări de seamă şi alegeri - moment important în viaţa şi activitatea organizaţiilor de partid In climatul de puternică angajare patriotică, revoluţionară a comuniştilor, a oamenilor muncii din industrie, agricultură şi din alte sectoare ale vieţii economice şi sociale de a întimpina cel de-al XIV-lea Congres al Partidului Comunist Român cu noi şi însemnate realizări, începînd din aceste zile se vor desfăşura, în mod eşonat, potrivit prevederilor Statutului partidului, adunările generale şi conferinţele pentru dări de seamă şi alegeri în toate organizaţiile de partid, în conformitate cu Hotărîrea Plenarei CC al PCR din iunie 1989, în adunările generale ale tuturor organizaţiilor de bază din întreprinderi, Instituţii, unităţi agricole, în toate conferinţele organizaţiilor comunale, orăşeneşti, municipale şi judeţene de partid, va fi supusă dezbaterii propunerea ca, la cel de-al XIV- lea Congres, în înalta funcţie de secretar general al partidului să fie reales înflăcăratul patriot şi militant comunist, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, eminentul conducător al partidului şi statului nostru, personalitate marcantă a vieţii politice internaţionale, această opţiune, un consens cu voinţa întregului partid şi popor, fiind garanţia sigură a înfăptuirii cutezătoarelor programe de dezvoltare economico-socială a României, a edificării socialismului şi comunismului pe pămîntul patriei. Adunările şi conferinţele pentru dări de seamă şi alegeri — moment important în viaţa organizaţiilor de partid de la oraşe şi sate — vor prilejui dezbaterea temeinică, în spirit critic şi autocritic, a activităţii desfăşurate, adoptarea unor măsuri concrete pentru perfecţionarea muncii organizatorice şi politico-ideologice, în scopul creşterii rolului politic conducător al organizaţiilor de partid, al implicării responsabile a comuniştilor în viaţa colectivelor de oameni ai muncii în rîndul cărora îşi desfăşoară activitatea O importanţă deosebită are, în acest context, înfăptuirea măsurilor adoptate, recent, de Comitetul Politic Executiv al CG al PCR privind îmbunătăţirea structurii organizaţiilor de partid din întreprinderi, instituţii, unităţi agricole, în vederea creării unor organizaţii de partid puternice in toate domeniile şi sectoarele de activitate, a întăririi rolului conducător al partidului, * creşterii capacităţii organizaţiilor de partid de a mobiliza masele largi ale oamenilor muncii pentru îndeplinirea sarcinilor economice şi sociale ce le revin. în spiritul orientărilor şi indicaţiilor secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, adunările, conferinţele organizaţiilor de partid trebuie să constituie o puternică manifestare a forţei şi unităţii partidului, garanţia supremă a realizării programelor de dezvoltare economico-socială, a îndeplinirii în cele mai bune condiţii, de către partid, a rolului său de centru vital al întregii naţiuni, de (Continuare in pag. a 2-a) Noul an de învăţămînt Astăzi, 15 septembrie, începe noul an de învăţămînt 1989— 1990, în această frumoasă zi de toamnă vor păşi cu bucurie şi emoţie pragul şcolii şi institutelor de învăţămînt superior aproape 150.000 de elevi şi preşcolari, precum şi aproximativ 2.000 de studenţi de la cele trei institute de învăţămînt superior din centrul universitar Tîrgu- Mureş. Ca de fiecare dată, deschiderea noului an de învăţămînt constituie un eveniment deosebit în viaţa tineretului nostru studios, o adevărată sărbătoare, în care deopotrivă părinţi şi elevi trăiesc momente cu o adîncă încărcătură afectivă, fiecare an de muncă şi învăţătură constituind, de fapt, o nouă treaptă pe drumul ascendent către viaţă şi către împlinire umană a fiecărui copil sau adolescentAnul şcolar 1989—1990 este încărcat însă şi cu alte semnificaţii care conferă întregii activităţi valori deosebite, deschiderea lui are loc în anul împlinirii a 45 de ani de la revoluţia de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi cînd întregul popor se pregăteşte să întîmpine cu rezultate deosebite în toate domeniile de activitate cel de-al XIV-lea Congres al partidului. Tot în acest an, conform sarcinii trasate de conducerea partidului, se va trece la generalizarea învăţămîntului de 12 ani, act de importanţă crucială pentru istoria şcolii româneşti. Prefaceri importante va cunoaşte şi învăţămîntul din judeţul nostru, unde se va acţiona ca în fiecare comună să funcţioneze o şcoală cu clasele I—X, să crească numărul liceelor prin înfiinţarea a încă două în comunele Band şi Gheorghe Şincai, iar pe structura fiecărui CUASC să funcţioneze şi clasa a XI-a, promoţia 1989 avînd în acest fel posibilitatea să urmeze şi în mediul rural concomitent ,şcoala profesională şi liceul seral. în acelaşi timp, se vor depune eforturi pentru lărgirea şi diversificarea bazei materiale din şcoli pentru a se imprima învăţămîntului un tot mai pronunţat caracter practic, în strînsă corelare cu exigenţele şi necesităţile mereu crescînde ale economiei judeţului, ale întregii ţări. Aşadar, bine aţi venit, dragi elevişi studenţi, la noul an de învăţămînt şi succese cît mai mari! ION CIURDARU