Ştiința şi Tehnică, 1962 (Anul 14, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 3

REALIZĂRI ale ŞTIINŢELOR TEHNICE ÎN TARA NOASTRA Biblioteca Hr .1,a Tg.-Mureş. AM. „Aportul adus la resolvarea problemelor concrete ale dezvoltării economiei va trebui sa reprezinţi principalul criteriu de apreciere a muncii de cercetare tehnico-ştiinţifice". S „in acelaşi timp se va acorda în toate ramurile ştiinţei atenţia cuvenită cercetărilor cu caracter teoretic, care lărgesc bazele dezvoltării de perspectivă a cercetării ştiinţifice". (Din raportul C.C. ei P. M. R. pruiontat de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej la Congraiul al lll-laa al P.M.R.sistemul economic socialist asigură ştiinţelor tehnice, ca de altfel tuturor ramurilor ştiinţifice, o dezvoltare multilaterală, legîndu-le indisolubil de nevoile practice ale construcţiei socialiste, în care întreaga activitate este subordonată bunăstării materiale şi spirituale a celor ce muncesc. Conducerea de către partid a economiei şi ştiinţei asigură oamenilor de ştiinţă orientarea marxist-leninistă în abordarea teoretică şi practică a celor mai complexe probleme ale cercetării. Ştiinţa capătă astfel un rol din ce în ce mai important în viaţa socială, în producţie. Preocupările şi eforturile oamenilor de ştiinţă din unităţile Secţiei de ştiinţe tehnice a Academiei R.P.R. au fost îndreptate spre traducerea în viaţă a Directivelor Congresului al lll-lea al P.M.R., iar rezultatele obţinute pînă în prezent sînt dintre cele mai însemnate. O bază energetică puternică Mersul înainte al economiei naţionale este condiţionat şi de creşterea corespunzătoare a bazei energetice. Ţinînd seamă de aceasta, cercetătorii din domeniul energeticii s-au preocupat de rezolvarea principalelor aspecte ale valorificării combustibililor inferiori româneşti. Astfel, prin spălarea ligniţilor s-a urmărit îmbunătăţirea calităţii ligniţilor mărunţi (0—80 mm) în vederea fie a brichetării lor, fie a arderii în instalaţii termoenergetice. Rezultatele cercetărilor au permis obţinerea unui lignit cu o putere calorifică dublă şi cu de 2,5 ori mai puţin steril decît lignitul iniţial. Cercetările au fost apoi extinse şi asupra sorturilor de ligniţi de 30—150 mm în vederea dezhidratării acestora; rezultatele permit folosirea acestor sorturi de ligniţi înnobilaţi drept combustibil casnic. În cadrul aceleiaşi probleme au fost aduse contribuţii în gazeificarea ligniţilor romîneşti, în colaborare cu Uzinele de utilaj petrolier şi chimic-Bucureşti, au fost construite pentru prima oară în ţară gazogene pentru gazeificarea ligniţilor, care au fost date în funcţiune la cîteva unităţi industriale din ţară. La una dintre aceste întreprinderi, folosirea acestor instalaţii Acad. I. S. GHEORGHIU preşedintele Secţiei de ştiinţe tehnice a Academiei R.P.R. Metoda permite eliberarea unei însemnate cantităţi de masă lemnoasă, care se foloseşte drept combustibil în unele unităţi industriale de interes local. în cadrul aceloraşi preocupări, trebuie relevate cercetările teoretice şi experimentale cu privire la arderea ligniţilor în strat şi în stare pulverizată în instalaţii termoenergetice. Ajungîndu-se la concluzia că arderea în strat răscolit este cea mai adecvată metodă pentru arderea ligniţilor romîneşti, a fost construit cu ajutorul Uzinelor de utilaj petrolier şi chimic- Bucureşti un număr de grătare de 10 tone/oră, care au fost experimentate cu succes la Combinatul pentru industrializarea lemnului de la Gălăuţaş. Urmărind valorificarea ideilor originale ale inventatorului român Traian Vuia şi înzestrarea economiei naţionale cu un agregat adecvat unei game de utilizări energetice şi tehnologice, cercetătorii din domeniul energeticii au studiat şi realizat — în colaborare cu Uzinele de utilaj petrolier şi chimic-Bucureşti — un cazan tip Vuia, îmbunătăţit, de 1 tonă abur pe oră. Cazanul complet automatizat (pe baza studiilor efectuate de M.M.C. — ICET) a fost omologat, trecîndu-se la fabricaţia în serie. Prin caracteristicile sale, cazanul aduce economii importante de metal, determină reducerea cu 40% a cheltuielilor de fabricaţie şi cu 5% a celor de exploatare. Performanţele obţinute au justificat studierea şi realizarea unui cazan Vuia de 3 tone abur pe oră, iar în prezent cercetările sînt îndreptate spre găsirea unei soluţii de folosire a cazanelor de acest tip pentru centralele de termoficare a locuinţelor. Atenţia cuvenită a fost acordată şi problemelor legate de reducerea consumurilor specifice de energie electricăşi căldură în industrie, ca şi reducerii consumului specific de combustibil la motoarele cu aprindere prin scînteie. Institutul de fizică al Academiei R.P.R. Academicianul E. Bădărău împreună cu cercetătorul C. Constantinescu lucrînd la instalaţia de cercetare a proprietăţilor electrice ale semiconductoarelor Revistă editată de C.C. al U.T.M. Şi S.R.S.C. IANUARIE 1962 Anul XIV, Seria a II-a