Ştiința şi Tehnică, 1986 (Anul 38, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 2

«•OMAGIUL TINEREI GENERAŢII Cadru generos de afirmare a creaţiei ştiinţifice şi tehnice In. LELUS CIOROIANULI n. cuvintarea rostita de tovarăşu NICOLAE CEAUSESCU la deschiderea lucrărilor Congresului Ştiinţei şi invaţamîntului — document adoptat de acest larg forum democratic ca program de munca în cercetare şi învaţamînt, reprezentind o contribuţie creatoare de excepţionala importanţa teoretica şi practica pentru dezvoltarea gindirii ştiinţifice, revoluţionare româneşti — se arată ca....înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al Xlll-lea impune angajarea fermă pe calea noii revoluţii tehnico-ştiinţifice, de organizare a vieţii economico-sociale pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii umane in general". Dupa cum subliniază secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, cercetarea ştiinţifica trebuie sa se angajeze cu toata hotărîrea în realizarea noului plan cincinal şi a sarcinilor de perspectiva pina în anul 2000, soluţionarea şi introducerea mai rapida a rezultatelor cercetării şi a tehnologiilor celor mai avansate, in vederea ridicării calităţii şi nivelului tehnic al tuturor produselor, in acest context, cercetarea ştiinţifica trebuie sa aiba un rol principal in perfecţionarea şi buna funcţionare a sistemului energetic naţional, pentru creşterea randamentelor şi reducerea pierderilor in producerea şi transportul energiei. Conştienţi de înalta responsabilitate ce le revine, cercetătorii din Institutul de Cercetări şi Modernizări Energetice (ICEMENERG) nu precupeţesc nici un efort pentru împlinirea acestor deziderate. Recent, aceasta activitate s-a bucurat de o nouă recunoaştere pe plan internaţional la Expoziţia mondială a realizărilor tinerilor inventatori, Plovdiv, 1985, invenţia „Procedeu de obţinere a bilelor din cauciuc spongios" obţinînd una din cele opt medalii de aur. Ea se refera la realizarea unor bile din cauciuc spongios, folosite la curatarea in flux continuu a depunerilor de pe suprafața interioara a tevilor condensatoarelor aferente turbinelor din termocentrale, contribuind la menținerea unui coeficient optim de transfer termic. Bilele din cauciuc spongios se produc în cadrul Secției de microproducție — Sectorul termoenergetic — ICEMENERG şi se livrează în doua tipuri: bile cu brîu abraziv pentru curaţarea tevilor cu depuneri mai mari și bile simple. Ca urmare a aplicarii procedeului de curățare continuă a condensatoarelor turbinelor cu aburi, utilizînd bile din cauciuc spongios de fabricație ICEMENERG, se înregistrează o serie de avantaje: economii de combustibili, prin îmbunătățirea transferului termic; asigurarea funcționării pompelor de pe traseul de apa de răcire la parametrii nominali, prin diminuarea rezistenţei şi a pierderilor de presiune în urma curăţării suprafeţelor interioare ale ţevilor condensatoarelor; eliminarea perioadelor de oprire a instalaţiilor, care apar în procesul de curăţare manuala. Date fiind aceste avantaje, recomandam generalizarea procedeului, obligîndu-ne sa acordam asistenţa tehnica utilizatorilor, ca de altfel , în orice problema ce vizeaza realizarea programului energetic naţional. ■ Prin tradiţie, ianuarie este luna în care tinăra generaţie a patriei, alături de întregul nostru popor, omagiază pe cel mai iubit fiu al neamului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, proeminentă personalitate politică internaţională, cel care de peste două decenii ne conduce cu clarviziune destinele. în aceste momente de adevărată sărbătoare naţională, gindurile noastre se îndreaptă şi spre tovarăşa academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, om politic şi savant de renume mondial, a cărei întreagă activitate este dedicată instruirii, perfecţionării profesionale şi stimulării creaţiei ştiinţifice a tineretului. în grupajul de faţă ne facem o datorie de onoare din a publica cele mai fierbinţi ginduri de mulţumire şi sentimentele de aleasă preţuire faţă de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, faţă de tovarăşa ELENA CEAUŞESCU, ale celor mai merituoşi tineri cercetători, recent premiaţi la Expoziţia mondială a realizărilor tinerilor inventatori de la Plovdiv, 1985. 1 Investigarea curajoasă a noului (htmiM Hu HI I n.lKIUI Cercetarea ştiinţifica din tara noastra aliata intr-o continua prefacere si dezvoltare înnoitoare - îndeosebi după 1965, de cînd in fruntea P C.R. se alia tovarăşul NICOLAE CEAUȘESCU in acord cu dezvoltarea generală a societăţii româneşti, a luat in studiu şi problema cristalelor lichide şi a aplicaţiilor acestora Dupa cum este in general cunoscut, în marea majoritate a cazurilor, prin topire, o substanţa solida Iorganica, de exemplu trece intr-un lichid izotrop, ordinea cristalina distrugîndu-se in acest proces Exista insă si posibilitatea apariţiei unui fenomen mai complex, si anume trece■ea printr-o faza intermediara triezolază). Aceasta are proprietati si de solid si de lichid: este suida, dar anizotropa. Substanţele cu asemenea proprietati au fost numite cristale lichide Studierea implicaţiilor acestei structuri particulare asupra proprietăţilor respectivelor substante a determinat, în special în ultimii ani, apariţia a numeroase domenii de utilizare. Astfel, in medicina, cristalele lichide se folosesc în termografie, ca mijloc de diagnosticare a cancerului a afecţiunilor cerebrovasculare, in dermatologie sau ortopedie. Un vast timp de aplicare îl constituie folosirea cristalelor lichide in dispozitive electrooptice de afişaj (citric, alfanumeric, analogici şi în holografie Ele mai pot fi întrebuinţate în testarea circuitelor electrice imprimate, a laminatelor (nedistructiv), a scuturilor de protecţie in aviaţie, in cadrul Centrului de Chimie Organica, parte componenta a Institutului de Cercetări Chimice (ICECHIM) din Bucureşti, împreună cu dr. ing. C. Draghici şi dr. ing. Milian am obţinut o serie de rezultate originale, sintetizînd şi studiind peste 80 de substanţe organice noi, care s-au dovedit a fi cristale lichide nematice cu un interval de existenţă a mezofazei deosebit de mare, de regulă peste 10C6C. Compuşii in discuţie conţin în moleculă 3 nuclee benzenice paradisubstituite şi una sau două funcţiuni organice polare Domeniile de folosire a acestor cristale lichide, încă in studiu, au fost circumscrise deocamdată la doua direcţii principale: amestecuri de astfel de substanţe (între ele sau cu alte cristale lichide) pot fi utilizate la dispozitive de afişaj sau, individual, pot fi folosite drept faze staţionare în cromatografia gaz-lichid. Ansamblul acestor lucrări - care cuprinde opt brevete de invenţie acordate de OSIM - a fost distins la Expoziţia mondiala a realizărilor tinerilor inventatori, Plovdiv, 1985, cu medalia de aur. Sîntem pe deplin conştienţi ca această recunoaştere pe plan international a valorii cercetării ştiinţifice româneşti nu ar fi fost posibilă decit în climatul emulativ, fertil în soluţii originale, creat în patria noastră după Congresul al IX-lea al P.C.R. Ca om al muncii din ICECHIM-Bucureşti, institut condus nemijlocit pinâ nu de mult de tovarăşa academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, sub a cărei îndrumare ne-am format şi noi ca tineri cercetători, consider înalta distincţie primita ca un binevenit omagiu adus lucrărilor primului Congres a Ştiinţei si Invăţâmîntului, desfăşurat în luna noiembrie. O preocupare majoră: tehnologia de înaltă performanţă Rezultatele obţinute pina in prezent, sub îndrumarea înţeleaptă şi clarvazatoare a tovarăşei academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, se constituie intr-o baza solidă de cunoştinţe pentru activitatea viitoare a tuturor celor chemaţi sa puna in practica noile cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii. Aşa cum rezulta din documentele Congresului Ştiinţei şi Învâţâmîntului, „Ştiinţa românească reprezintă principala sursă de soluţii noi, revoluţionare, necesare infăptuirii sarcinilor de dezvoltare economico-sociala a patriei". Sîntem bucuroşi să menţionăm ca pe această linie se înscriu şi cele trei invenţii „Familie de echipamente automate pentru testarea dispozitivelor electronice semiconductoare", care au reprezentat firma CCSIT „Semiconductoare"-Bucureşti în cadrul Expoziţiei mondiale a realizărilor tinerilor inventatori, primind premiul I şi medalia de aur. Invenţiile: „Instalaţie automată pentru testarea diodelor de comunicaţie", „Instalaţie automată pentru testarea finala a dispozitivelor semiconductoare discrete" şi „Instalaţie automata pentru testarea pe placheta a dispoziti■elor semiconductoare", rezolvă integral problemele caracterizării complete în faza de placheta și sub formă de produse finite, atît din punctul de vedere al parametrilor de interes, cit și al cadențelor de lucru impuse de necesitățile firmelor producătoare de componente. Arhitectura modulară a acestor echipamente cuprinde: un sistem complet de stimuli programabili, de mare stabilitate in timp si la variații de temperatură, care servesc la polarizarea dispozitivului de testat pe o gama largă de tensiuni si curenți; un sistem programabil de masura, de înalta precizie; o unitate flexibilă de configurare pentru realizarea circuitelor de masurare pe familii de dispozitive, care permite realizarea de măsurători atît in regim „go-no go", cit si prin determinarea valorii exacte a parametrilor electrici in punctele de funcţionare dorite. Modelele fizice realizate conform invențiilor într-o arhitectura modulara flexibila, controlata de unități centrale cu microprocesor, rezolvă problema achiziţiei şi prelucrării datelor, concretizate prin hărţi ale plachetei. histograme, curbe de variaţie a parametrilor Rezultatele de prestigiu obţinute in prezent, apreciate atît pe plan intern cît şi peste hotare, reprezintă pentru noi — ing. Ovidiu Popescu, ing. Niţa Codreanu, ing Daniel Moldoveanu, ing. Viorica Popescu şi ing. Florin Roiu — o baza de plecare şi un îndemn către noi realizări în domeniu. • Ing. MĂRCI Bl St 1/1986-11