Ştiința şi Tehnică, 1987 (Anul 39, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 2

J -■OMAGIUL TINEREI GENERAŢII..........— Imperativul major al calităţii AUREL MARIN, laminorist prim-secretar al Comitetului U.T.C. al C.S.Galaţi Combinatul Siderurgic Galaţi, una dintre cele mai mari întreprinderi industriale din ţară, „navă-amiral" a siderurgiei româneşti, constituie o grandioasă realizare înfăptuită, ca atîtea altele, în perioada pe care cu justificată mîndrie patriotică o numim „EPOCA NICOLAE CEAUŞESCU". Avînd in vedere că, urmînd un proces firesc, vîrsta medie a oamenilor muncii scade pe măsură ce vîrsta combinatului creşte, sîntem conştienţi de rolul pe care noi, uteciştii, îl avem în înfăptuirea obiectivelor planificate, de răspunderea ce ne revine privind pregătirea şi perfecţionarea noastră profesională, concomitent cu dezvoltarea creativităţii ştiinţifice şi tehnice. Astfel, în cadrul organizaţiilor U.T.C. de pe platformă şi-au desfăşurat activitatea 9 politehnici muncitoreşti pentru tineret care au cuprins 76 cursuri de calificare şi perfecţionare a pregătirii profesionale şi care au antrenat peste 2 200 de tineri. Cele 60 teme de cercetare preluate de tineri în 1986 au fost realizate integral. Ele au abordat lucrari de mecanizare şi automatizare a proceselor de producţie, de îmbunătăţire a parametrilor funcţionali ai utilajelor, cu reducerea substanţială a consumului de materii prime şi materiale. De asemenea, s-au avut în vedere asimilarea de produse noi şi îmbunătăţirea calităţii produselor plate, precum şi reducerea importurilor. In acest sens pot fi menţionate: • cercetările privind fabricarea smoalei de impregnare pentru electrozi siderurgici • introducerea amelioratului în şarja de cocsificare în vederea creşterii densităţii şi greutăţii piloţilor de cărbune, precum şi îmbunătăţirea calităţii cocsului metalurgic • reducerea consumurilor de gaz metan şi cocs la furnale prin utilizarea de combustibili auxiliari ca smoală tip A şi gudron • creşterea stabilităţii regimului termic prin optimizarea parametrilor de funcţionare a furnalelor • reducerea consumului de fontă lichidă pe tona de oţel • tehnologia de producere a oţelurilor carbon cu conţinut redus de mangan. în fluxul de fabricaţie al combinatului au fost implementate tehnolgii noi şi perfecţionate - injectarea pulberilor reactive în oala de turnare, protecţia jetului de turnare între oală şi distribuitor pentru evitarea oxidării secundare, protecţia jetului de oţel la turnarea în lingotiere cu ajutorul gazelor inerte, laminarea la temperatură controlata a tablelor groase etc. Pentru ridicarea nivelului tehnic și calitativ al produselor la nivel mondial s-au luat ample măsuri, astfel încit ponderea valorii produselor de nivel mondial în valoarea produselor de bază a crescut la 80%, faţă de 71% cît s-a realizat în 1985. De asemenea, o atenţie deosebită s-a acordat în aceasta perioadă reactualizării tuturor tehnologiilor de fabricaţie pe întreg fluxul pentru cele 350 mărci de oţeluri care se realizează în prezent în C.S.Galaţi după standarde şi norme româneşti şi străine. Comisia de creaţie tehnico ştiinţifică a Comitetului U.T.C. din combinatul nostru îşi propune ca in anul 1987 să realizeze un salt calitativ în activitatea de creaţie tehnico-ştiinţifică, deoarece, aşa cum sublinia tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, „dispunem de tot ce este necesar, avem o puternică bază materială, tehnică, dar mai presus de toate, avem cadre tehnice bine pregătite, care reprezintă suprema garanţie că vom realiza în cele mai bune condiţii programele de cercetare şi de pregătire a cadrelor, că cercetarea şi învăţămîntul vor ocupa un loc tot mai important în dezvoltarea socialistă şi comunistă a României". în aceste momente aniversare, gîndul nostru de fierbinte recunoştinţă pentru minunatele condiţii de muncă şi viaţă se îndreaptă spre tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, spre tovarăşa ELENA CEAUŞESCU, ctitorii României socialiste, triva dăunătorilor din sol, precum şi faţă de unele boli ca, de exemplu, mătura şi fuzarioza Mari eforturi s-au depus şi in etapa următoare, lucrătorii întreprinderii acţionînd la recoltare cu mare atenţie, prin reglarea corespunzătoare a combinelor, urmărind evitarea pierderilor şi spargerea boabelor. Sîntem conştienţi că aceste rezultate deosebite nu ar fi fost posibile dacă partidul şi statul nostru, personal tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, nu ar fi acordat o importanţă deosebită dezvoltării agriculturii, introducerii în producţie a celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi cercetării de profil, asigurării celor mai bune condiţii pentru desfăşurarea corespunzătoare a întregii activităţi. Cu sentimente de profundă recunoştinţă pentru încrederea ce este acordată astăzi tinerei generaţii, noi, uteciştii, toţi tinerii care ne desfăşurăm activitatea la I.A.S.-Jegalia sîntem ferm hotârîţi să acţionăm cu elan revoluţionar, participînd activ, cu toate forţele noastre, la transformarea impetuoasă a agriculturii în judeţul Călăraşi. Folosim acest prilej pentru a exprima încă o dată mulţumirile noastre pentru minunatele condiţii de muncă şi viaţă ce ne sînt asigurate, pentru grija statornică cu care sîntem înconjuraţi şi aducem omagiul nostru fierbinte activităţii neobosite a tovaraşului NICOLAE CEAUŞESCU, prietenul apropiat al tinerei generaţii, ctitorul României moderne. Peisajul bogat al activităţii instructiveducative ADRIAN SZABO, elev, Liceul „Andrei Şaguna“-Braşov Liceul de Matematico-Fizică „Andrei Şagunna“ din Braşov - care funcţionează de mai bine de 130 de ani - este supranumit şi „leagănul învaţâmîntului braşovean". De a lungul anilor, el a conturat un valoros tezaur ştiinţific şi pedagogic, a dat mari personalităţi culturii şi ştiinţei româneşti, cum ar fi Lucian Blaga, Gheorghe Dima etc. Aureola acestor prestigioase tradiţii angajează plenar generaţiile de elevi ale „EPOCII NICOLAE CEAUŞESCU" ce se pregătesc aici pentru a deveni cadre de nădejde pe frontul muncii, al producţiei materiale, în domeniul ştiinţei şi culturii. Angrenaţi în forme variate de pregătire, îmbinînd învâţâmîntul cu cercetarea ştiinţifică şi producţia, elevii liceului şi-au adus o importantă contribuţie la rezolvarea unor probleme legate de îmbunătăţirea dotării procesului de învăţâmînt, de îmbogăţirea patrimoniului ştiinţific, sporind prin aceasta prestigiul şcolii braşovene. Inspirate de ideile călăuzitoare ale tovarăşei academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, care, în calitate de preşedinte al Consiliului Naţional al Ştiinţei şi invaţămîntului, a jalonat direcţiile de acţiune ale învaţâmîntului românesc într-o IContinuare in pag 4) Un concept revoluţionar în agricultură GAROFIŢA BUCEA. IA S -Jegălia Dezvoltarea pe baze noi, moderne a agriculturii reprezintă permanent pentru oamenii muncii de la I.A.S.-Jegâlia, judeţul Călăraşi, o direcţie principală de acţiune, care asigură transpunerea in practică a istoricelor hotârîri ale Congresului al XIX-lea al P.C.R., a indicaţiilor de inestimabilă valoare teoretică şi practică ale tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al partidului, a concepţiei sale revoluţionare privind noua revoluţie agrară Eforturile noastre, călăuzite de îndemnurile celui care se află la clima destinelor partidului şi statului, ne-au permis să obţinem în anul 1986 de pe cele 1 950 de hectare cultivate cu grîu o producţie medie de 8 543 kg/ha, rezultat pentru care unitatea a primit titlul de „Erou al Noii Revoluţii Agrare". Desigur, aceste realizări nu au apărut de la sine. Ele au fost obţinute ca urmare a unei minuţioase pregătiri a terenului, cu efectuarea unei arături adecvate, lucrindu-se prima dată cu tăvălugul, apoi cu grapa cu discuri, în mod repetat. S-a acordat, de asemenea, o atenţie deosebită creării condiţiilor optime pentru obţinerea patului germinativ, executîndu-se, la timp, o arătura de bună calitate, uniformă, întreţinută, fără resturi vegetale. în acest fel au fost înfăptuite premisele necesare utilizării semănătorilor echipate cu brazdare, pentru însămînţatul în rînduri dese, păstrîndu-se între acestea distanţa de 6-8 cm. Preocupările noastre în vederea obţinerii unei producţii sporite la hectar au avut in atenţie şi pregătirea corespunzătoare a seminţei folosite. Aceasta a fost tratată împotriva bolilor şi dăunătorilor cu produse chimice de înaltă eficienţă. Acţiunea, fiind întreprinsă cu ajutorul maşinii de tratat seminţe, a asigurat o bună protecţie împot/1987