Ştiința şi Tehnică, 1988 (Anul 40, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 5

R OMAGIUL OAMENILOR DE ŞTIINŢA calităţile României de azi, rod al epocii inaugurate de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, demonstrează pregnant adevarul ca măreţele înfăptuiri ale poporului nostru din ultimii 23 de ani sînt nemijlocit legate de prodigioasa activitate teoretică şi practică a secretarului general al partidului, preşedintele republicii, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, concretizată într-o contribuţie originală la dezvoltarea şi îmbogăţirea tezelor socialismului ştiinţific şi generalizarea la un înalt nivel a experienţei dobîndite de P.C.R. în conducerea procesului revoluţionar continuu de dezvoltare economico-socială a ţării. Iată de ce, în atmosfera de legitimă mîndrie patriotică şi puternică vibraţie revoluţionară prilejuită de aniversarea îndelungatei şi exemplarei activităţi revoluţionare şi a zilei de naştere a tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, este momentul să facem un cuprinzător bilanţ al rezultatelor obţinute într-un domeniu de vîrf: tehnica de calcul şi informatica. Tehnica de calcul, ramură industrială relativ tinără în ţara noastră, îşi datorează existenţa in întregime cutezanţei ştiinţifice şi politice a secretarului nostru general, a preşedintelui României socialiste, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU incă din primii ani, deci după 1965, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU a avut clarviziunea cutezătoare de a gîndi la viitorul ştiinţei şi economiei româneşti, declanşind procesul de creare a unei industrii naţionale de tehnică de calcul, element vital pentru introducerea în economie a informaticii şi largă deschidere spre tehnologiile automatizării. Astfel, din iniţiativa tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, s-a ajuns la crearea, dezvoltarea şi structurarea uneia din cele mai noi industrii - la acea dată - nu numai în ţara noastră, ci şi pe plan mondial, o industrie de vîrf, un produs de cel mai înalt nivel al revoluţiei tehnico-ştiinţifice, cu un impact fără precedent asupra productivităţii muncii şi asupra structurii economiei. In mod consecvent, producţia de tehnică de calcul, precum şi utilizarea ei în cadrul sistemelor informatice din diferite verigi ale economiei naţionale au înregistrat In fiecare cincinal ritmuri înalte de creştere, superioare ritmului mediu al dezvoltării industriei. Automatizarea, electronizarea şi robotizarea constituie coordonate esenţiale a ale strategiei de dezvoltare economică şi socială a României, definită şi la cel de-al XIIIea Congres al partidului. înfăptuirea obiectivelor programatice stabilite în aceste domenii reprezintă o condiţie fundamentală pentru sporirea rapidă a productivităţii muncii sociale, pentru progresul calitativ al forţelor de producţie pe baza unei concepţii proprii. Sectorul tehnicii de calcul şi informaticii dispune de un cadru organizatoric unitar de desfăşurare a activităţii specifice de cercetare ştiinţifică şi inginerie tehnologică, asigurîndu-se o bună integrare a cercetării cu producţia de tehnică de calcul şi utilizarea eficientă a acesteia în diferite domenii, prin asimilarea de produse cu nivel tehnic şi calitativ ridicat. In prezent, dotarea economiei naţionale de vîrf . Dr. ing. VASILE BALTAC. dinelor general al Centralei Industriale pentru Electronici şi Tehnici de Секи cu tehnică de calcul de producţie proprie se cifrează la 600 calculatoare electronice din familia FEUX, peste 1 500 de mâni şi microcalculatoare şi cîteva zeci de mii de terminale, calculatoare personale şi echipamente de prelucrare primară a datelor. Aceste echipamente - cu o valoare totală de peste 14 miliarde lei - sînt instalate şi funcţionează în cadrul a 127 centre de calcul şi a peste 1 600 de oficii şi staţii de calcul, ce dispun de un personal de peste 55 000 oameni ai muncii, din care aproape 15 000 cu studii superioare. Problemele principale care se pun în actuala etapă în faţa sectorului tehnicii de calcul şi informaticii constau în asigurarea performanţelor la nivel mondial pentru echipamentele de calcul, dezvoltarea de soluţii de mare eficienţă pentru integrarea tehnologilor microelectronice şi informatice în sistemele de producţie şi în alte activităţi, promovarea susţinută a exporturilor de produse de tehnică de calcul şi informatică, precum şi elaborarea unor obiective de cercetare-dezvoltare cu caracter de perspectivă. Astfel, orientările privind dezvoltarea producţiei de tehnică de calcul pe baza cercetării şi proiectării româneşti pînă în 1990 vizează, în principal, realizarea de 1/1988 produse adaptate utilizării în mediul industrial (de exemplu, conducerea proceselor tehnologice, programarea, lansarea, urmărirea producţiei, controlul calităţii produselor) şi nu alte activităţi prioritare, cum ar fi cercetarea-proiectarea produselor şi tehnologiilor; dezvoltarea rapidă a unei noi subramuri a industriei de tehnică de calcul, cea a microcalculatoarelor individuale, a căror producţie va ajunge în 1988-1989 la peste 10 000 de bucăţi/an, cu configuraţii care să aibă peste 100 kbiţi capacitatea internă a memoriei; elaborarea prototipurilor şi organizarea de linii de fabricaţie pentru noi tipuri de echipamente periferice absolut necesare realizării unor configuraţii echilibrate; extinderea cercetării şi proiectării produselor şi tehnologiilor asistate de calculator pe baza utilizării unei game variate de echipamente, inclusiv staţii de lucru grafice cu rezoluţie ridicată. Se au în vedere, de asemenea, organizarea şi dezvoltarea producţiei de programe de bază şi de aplicaţii pe principii industriale, ceea ce va contribui la creşterea productivităţii muncii de programare, sporind fondul de programe pe care industria de tehnică de calcul şi informatică le pune la dispoziţia economiei naţionale, instituirea unor criterii precise pentru asigurarea şi controlul calităţii tin acest domeniu, precum şi stabilirea de preţuri la care produsele-program să circule ca mărfuri de sine stătătoare in intreaga economie. Se urmăreşte, in continuare, promovarea colaborării internaţionale în domeniul tehnicii de calcul şi informaticii atât in sensul ela- U borării tn comun de produse si sisteme, alf