Țara, ianuarie 1942 (Anul 2, nr. 1-23)

1942-01-14 / nr. 9

SIBIU — D. dr. Lucian Borcea av. Sibiu şi-a răscumpărat felicitările de Anul Nou cu suma de lei 500, donaţia „Astrei“ pentru scopurile sale cul- turale. — Incunoştiinţare. Plata ajutoa- r relor familiilor concentraţilor, pe luna Decemvrie şi restanţele din lunile Iulie—Noemvrie 1941, se va face la Perceptoratul orășenesc, camera 41, în ordinea alfabetică a numelui de familie, conform specificărilor de mai jos: Dela lit. A—G, în ziua de 14 Ianuarie înainte de masă, dela lit. H—P în ziua de 15 Ianuarie înainte de masă, dela lit. R—Z în ziua de 16 Ianuarie, înainte de masă. In ziua de 17 Ianuarie 1942, înainte de masă, se vor plăti ajutoarele, acelora care în zilele de 14—16 i. c., din diferite motive, nu se vor putea prezenta să-şi ridice ajutorul. Cei îndreptăţiţi vor aduce cu sine buletinul de înscriere de la Biuroul Populaţiei, pentru a se putea verifica identitatea fiecăruia. — A apărut ediţia a VI-a din Cântărie sfintei liturgii pentru 3 voci egale foarte uşoară şi potrivită pentru corurile şcolare primare şi secundare. Informaţii la autor: Timotei Popovici, strada Regina Maria, Sibiu. — Turnee teatrale la Sibiu. Teatrulaţional din Cluj la Timişoara în tur- neu oficial la Sibiu va juca după ur- j mătorul program: Marti, 13 Ianuarie 1942, ora 9 seara precis, se va reprezenta „Coniţa a ple- I cat“, comedie în 3 acte, de Gaspare Ca- \ taldo. . . - , - I * - ... - ! Sâmbătă, 11 Ianuarie, şi Duminecă, 18 Ianuarie, în cadrul turneului com- j paniei de comedii muzicale „Cărăbuş“, a lui C. Tănase, va avea loc în sala : »Unicum“ marele succes al Capitalei »Cavaler Gândac“ cu Vasilache. La pupitru Vasilescu. Spectacolul la ora 8 I seara şi matineu la ora 4 d. m. • — Eliberarea abonamentelor de patinaj la patinoarul Universităţii„Carpaţi“) se face la Universitate (str. Carmen Sylva Nr. 1) la ghişeul din stânga de la intrare. Elevii şi Studenţii 300 lei. Particularii 400 lei.• — Dr. Alexandru Cenşianu, demobî- Hzându-se şi a reluat activitatea avocaţială în Sibiu, Str. Gheorghe Coşbuc dr. «. * — O bătrână îngheţată de frig. In dimineaţa zilei de 12. c„ trecătorii de pe strada Ocnei au găit în faţa imobilului dela Nr. 24 o femeie în vârstă de 67 ani, îngheţată de frig. Intru cât nu s’a găsit asupra ei nicio legitimaţie cadavrul nefericitei bătrâne, care a murit îngheţată de frig, a fost transportat la Institutul Medico-legal. Autorităţile cercetează: — Gine a pierdut pe drumul Sibiu- Sura Mare, o pătură de lână, să se prezinte la Biroul Poliţiei Judiciare din Sibiu spre a şi-o ridica, dela co-misarul lenciu. ■ 1 FARMACIILE de serviciu 13 Ianuarie G. Fabritius, Piața mică 17. 14 Ianuarie Dr. Binder, Avram Ianțțți 9. 15 Ianuarie M. Jantea, P. Reg. • Ford 20. BOWOOCWiXWOQOOaOOCOOOOOCOO i Subscrieţi la Impruviuul Reîntregirii Capturarea unei ingenioase excroace la Sibiu După ce se angaja în serviciu îşi jefuia patronii SIBIU. Organele poliţiei noas- tre judiciare, prin comisarul Traian Heljiu şi agentul Popa, au reuşit să aresteze pe individa Sándor Maria în vârstă de 21 ani şi originară din corn. Şeica Mare jud. T. Mare, care , după ce se angaja ca servitoare la diferite familii bune, dispărea cu anu- j mite obiecte de valoare. Ingenioasa I escroacă şi-a început activitatea în luna Septemvrie 1941, când s’a anga jat ca servitoare la d. dr. Frăţilă din I localitate str. Pielarilor Nr. 28, unde după o zi două, a dispărut fără urme , cu o brătară-lant de aur, alimente și obiecte casnice de valoare. In acelas mod a procedat la d. Pop Alexandru administratorul Clinicelor universitare domiciliat în localitate, str. Brukenthal Nr. 20 de unde a furat un stilou şi 500 lei. Apoi de la căpitanul Roman Augustin din str. Roosenfeld Nr. 1, un pulover, cearceafuri şi pantofi şi de la tinichigiul Haas din Piaţa Fingerling Nr. 10, suma de 3400 lei. Cu actele dresate hoaţa a fost înaintată Parchetului Tribunalului. Ştiri şi fapte din Orăştie — Statistică. După sfânta litur- ghie şi le-Deumul oficial, oficiat în prezenţa unui mare număr de credincioşi în frunte cu autorităţile civile şi militare, de către preamio- fraţii părinţi: Zan Stanciu şi losif Vinţan, au-tor protopopesc, acesta a ţinut o predică ocazională apoi a făcut un lung raport statistic al parohiilor pe anul 1941, din care reproducem următoarele date: Născuţi 77, băeţi 37, fete 40, după starea civilă: legitimi 67, nelegitimi 10, după starea socială: din pătura intelectuală 17, meseriaşi 22, ţărani 28. Cununii: 49, intelectuali 9, meseriaşi 24, ţărani 16. Cununii pur ortodoxe 37, cu români uniţi 16, cu romano-catolici şi sectari 1. Treceri dela sectari şi români uniţi câte 2, dela refor. 1. Treceri la români uniţi 1. Morţi 77, bărbaţi 41, femei 36, după starea civilă: necăsăt, 22, căsătoriţi 31, văduvi 24; starea socială: intelectuali 9, meseriaşi 24, ţărani 16, după vârstă: 0—10 ani 7, 10—20 ani 2, 20—50 ani 16, 50 -70 ani 25, 70—80 ani 18, 80—90 ani 9. De moarte naturală 62, accidente 3, sinucideri 2. Deci în 1941 nu este nici un spor în credincioşi. Din sexul bărbătesc avem mai puţini cu 8, mai puţin cu 18 familii. Ca şi anul trecut meseriaşii se înmulţesc în proporţie de doua ori mai mult decât ţăranii şi de 5 ori mai mult decât intelectualii, astfel şi la căsătorii. Naşterile nelegitime sunt cu 4 mai multe ca anul trecut, toate provenite din clasa muncitorilor. Din cei răposați au ajuns vârsta de peste 70 ani, 37 la sută. Să sperăm într’un rezultat mai bun din toate punctele de vedere, în anul 1942. . Concurs Comitetul central al „Asociaţiunii pentru literatura română şi cultura poporului român - Astra“, Sibiu publică concurs pentru următoareleurse pe anul şcolar 1941—1942: 1. 2 burse a Lei 1000 anual, din Fundaţiunea „Regele Ferdinand I“ pentru tineri din Munţii Apuseni, aplicaţi la învăţarea meseriilor şi a industriei casnice; 2. 2 burse a lei 10.000 anual, din Fundaţiunea „Bădilă - Moldovan“ pentru studenţi români ai facultăţilor universitare din Cluj-Sibiu; 3. 1 bursă a lei 3000 anual, din Fundaţiunea „Daniel Monasterianu“ pentru un student la universitate, originar din Sânmărghita I. Someş; 2 burse a lei 1000 anual, pentru elevi de liceu, originari din Sânmărghita, jud. Someş şi 10 burse a lei 500 anual, pentru ucenici de la maeştri de diferite meserii; 4. 10 burse a lei 2000 anual, din Fundaţiunea „Ioan Petran“ pentru elevi dela şcoalele industriale; 5. 1 bursă a lei 2000 anual din Fundaţiunea „D. Bălănescu“ pentru elevi dela şcoli secundare; 6. 1 bursă a lei 1000 anual din Fundaţiunea „M. Albon“ pentru elevi dela şcoli industriale sau comerciale; 7. 1 bursă a lei 2500 anual din Fundaţiunea „Ioan Rusu şi soţia Ecaterina“ pentru elevi de la şcoli secundare. Reflectanţii la aceste burse vor avea să înainteze, până cel mai târziu la 31 ianuarie 1942, comitetului central al „Asociaţiunii“ Sibiu, str. Şaguna No 6, împreună cu cererea următoareler acte 1. Certificat despre notele obţinute în primul trimestru al anului şcolar 19401942 sau la finea anului trecut; 2. Certificat despre situația materiala a părinţilor; 3. Certificat despre înscrierea și frecventarea cursurilor în anul şcolar 19401942; 4. Certificat de naştere; 5. Cei înrudiţi cu fondatorii vor înainta un certificat de la preotul comunei despre gradul de rudenie cu fundatorii. La încheierea fiecărui an şcolar bursierii vor avea să-şi justifice situaţia şcolară, fără a mai fi provocaţi, cel mai târziu până la 15 octomvrie 1942, altfel bursa se va declara liberă. Se observă că dorinţa fondatorilor este, ca toţi acei cari vor beneficia de aceste burse, să restitue — după ce vor fi păşit pe o carieră şi vor fi ajuns în stare materială independentă — bursa primită, pentru ca astfel în viitor să poată fi ajutoraţi cât mai mulţi tineri la învăţătură. Din şedinţa comitetului central al „Asociaţiunii", ţinută la 3 ianuarie 1942. Dr. Gheorghe Moga, m. p. vicepreşedinte Nicolae Băilă, m. p. secretar RĂŞINARI — Concert de Colinde. Corul bisericesc al şcoalei primare Nr. 1. a dat în prima zi de Crăciun un reuşit concert de colinde. Sub conducerea dlui Severin Stan, dirijorul corului s’a executat următoarele colinde: Ce vedere mînunată, Sus boieri, Coroana de trandafir, Astăzi s’a nascut Hristos, Prasnic luminos, de Timotei Popoviciu; Zimnel de zi, Domn Bun, de* *. Gherman; Troparul Nașterii, de Dima, şi Sus la poarta raiului de T. Popovici. In cadrul concertului a vorbit de Marcu Gh. despre Războiul sfânt. :II ::: J Ştiri ardelene * 1 LIPOVA — In seara zilei de 6 ianuarie, în sala „Central“ din Lipova, filiala „Crucea Roşie“ din Lipova, a dat o foarte reuşită serbare, venitul fiind destinat exclusiv pentru Crucea Roşie. Comitetul de conducere format din d-na Marilena Bocu preşedinta filialei, d-na protopop Marşeu vice-preşedintă şi doamnele membre ing. Marin, prof. Huţiu, Tihoiu şi d. prof. Tihoiu secretar, a dat dovada unei bune organizări. Serbarea s-a început la ora 21 cu Trăiască Regele, cor. Un bogat program compus absolut numai din jocuri şi cântece curat româneşti, s a desfăşurat prea rapid, în faţa unui numeros public. I In numerosul public participant , am remarcat pe d-nii: Bocu Sever , fost ministru, protopop Morşeu, Purici Iuliu primarul oraşului, primpretor Ciugudean, a comisar Zaiţa şeful poliţiei oraşului, prof. I. I Ungureanu dir. liceului, ing. insp. I Marin, Roşu Gh. proprietar, dr. Ardelean, Nic. Popa, prof. Totoreanu, I căpitan Scriban, dr. Micu avocat, Negruţiu, Rusu controlor financiar, I prof. Tihoiu, Magearu cu doamnele, dr. Cadariu, d-na Terezia Lugopin, avocat Supercianu, d-şoara prof. Supercianu, prof. Vieru, d-şoara Ica Tihoiu, prof. Moraru, d-na Bocşa Felicia, familia Işvan- d-na Târu, etc., iar din Radna am remarcat pe d-na Văleanu preşedinta filialei Crucea Roşie-Radna, dr. I Salt cu skiurile Văleanu, preot Gh. Crișovan, ing. Popa, ing. Cernăianu, ing. Casian cu d-nele, prof. Cernăianu-Tixin-έoara, preot Radu Crăciun cu dna, tipova, etc., precum și un grup din armata germană. Industrie casnică de tricotaje Augudin steam Sibiu, Str. Vopsitorilor 25a execută la comandă tot felul de tricotaje Eftin, durabil şi elegant Rugăm a cerceta Atelierul spre a Vă convinge