Țara, martie 1944 (Anul 4, nr. 825-850)

1944-03-01 / nr. 825

ACTUALA prudentă germană Este un adevăr necontestat nici dinamicii Germaniei că, Germania dispune de apreciabile rezerve în afar de diviziile sale ce lupta pe frontul râsăritean și pe cel italian. Cu toate cestea, în repetate rânduri, s’a emis mod legitim întrebarea pentru ce Reichul nu-şi aruncă inacţiune rezervei sale, mai ales în acele momente în car frontul german este supus celor ma grele încercări. După cum s-a anunţa destul de des, există o corelaţie perfectă în ce priveşte semnificaţia intimă a eforturilor inamice din Italia şi din Răsărit. Şi puterile vestice . Uniunea sovietică ţintesc încătuşarea tuturor forţelor germane disponibile. Comandamentele supreme inamice urmăresc realizarea acestui obiectiv din următorul punct de vedere: cu cât ofensivele lor au proporţii mai mari în timp şi în spaţiu, în aceeaşi măsură angajează şi forţele defensive ale Germaniei. In mod inerent orice bătălie angajează apreciabile forţe de ambele tabere. In ipoteza că pierderile inamicului însumează o proporţie de 7 ori mai mare decât a celor germane, con constatare de altfel valabilă pe frontu răsăritean, totuşi în mod imperios necesar şi cota pierderilor necesitate de germani trebue înlocuită cu rezerve proaspete. Atunci când există un singur punct nevralgic în Răsărit, comandementul german este în măsură să extragă forţe din sectoarele liniştite ş să le transporte în grabă pentru intervenţia la timp în aceste focare. Insă atunci când simultan există mai umite centre de gravitaţie, cum s’a întâmpla de cele mai multe ori pe frontul răsăritean în cursul bătăliei acestui an trupele defensive germane sunt încătuşate în sectoarele lor pe cari trebue să le apere împotriva valurilor de atac inamice. In consecinţă, înlocuirea pierderilor ivite trebue să fie efectuată din disponibilul celorlalte fronturi sau din rezervele operative, şi acesta este felul urmărit de inamic. Atât puterile vestice cât şi Rusia sovietică vor să slăbească prin ofensivele lor deslănţuite în Estul şi Sudul Europei, rezervele principale strategice germane strânse şi pregătite pentru a face faţă evenimentelor decisive. Inamicii Germaniei ştiu prea bine că dacă vor fi epuizate aceste rezerve germane, Reichul pierde orice şanse de victorie. Negreşit nu este în intenţia conducerii germane să împlinească dorinţele adversarului. Dar în acelaşi timp nu renunţă in felul acesta la importantul avantaj al liniei interioare, care rezidă în aceea de a exploata factorul favorabil al celei mai scurte legături, atunci când există forţe în proporţii satisfăcătoare. Ca să nu scape acest avantaj şi ca să nu-şi consume puternicele sale rezerve, comandamentul german cedează mai degrabă spaţiul de care dispune în proporţii apreciabile, oride câte ori este absolut necesar, înainte de a se forma al doilea front real, conducerea germană nu se gândeşte câtuşi de puţin să-şi disperseze forţele sale proprii înainte de vreme şi să le piardă din mână. In chipul acesta, se explică întrebuinţarea cu o sgârcenie extraordinară a trupelor germane pe frontul răsăritean, şi tot pentru aceleaşi motive (Continuare în pag. 3-a) BERLIN, 29 (Rador). De la Cartierul general al Fuehrerului, înaltul comandament al forţelor armate germane comunică: De ambele părţi ale oraşului Krivoirog sovieticii au atacat ieri toată ziua cu importante forţe blindate şi de infanterie. Toate atacurile lor au fost respinse, iar câteva pătrunderi au fost zăvorâte. La Sud de mlaştinile Pripetului vie activitate de luptă în unei® puncte. In apropiere de Jampol trupe din armata terestră şi din formaţiuni SS înarmate au respins forţe inamice în cursul unui contra-atac. La Sud d© Berezina atacuri sovietice repetate, susţinute de tancuri au rămas zadarnice. Aviaţia sprijinită de forţe aerieneromâne *a atacat cu formaturi importante de luptă şi de asat poziţii de artilerie la Est de Kirovograd şi concentrări de tancuri şi de trupe inamice. Un pod peste Nipru a fost rupt în mai multe puncte prin lovituri date în plin. In cursul luptelor date în ultimele zile în sectorul dela Nord de Rogacev, căpitanul Sattler comandantul unui batalion de grenadierî s’a distins în mod deosebit în fruntea unui detașament de asalt. Pe fronturile italiene nu s-a semnalat ieri decât activitate de luptă locală. Fort© inamice de tăria a două batalioane, încercuite de câteva zile, la Sud de Aprilia, au fost nimicite, după lupte grele, date pe un teren plin de peşteri şi râpe. Au fost luaţi peste 750 prizonieri Inamicul a suferit pierderi sângeroase extrem de grele în lupte crâncene corp la corp. Batalionul 1 din regimentul 9 Greii adieri de blindate sub comanda maiorului Ecker s-a distins în mod deosebit în această împrejurare. Baterii cu tragere lungă au bombardat cu efecte constante traficul de debarcare al inamicului din regiunea Anzio—Nettuno. Atacuri puternice ale avioanelor de asalt german© au pricinuit în portul Anzio incendii puternice. ORAŞ FINLANDEZ BOMBARDAT DE INAMIC HELSINKI, 29 (Rador). Comunicatul militar finlandez de azi comunică. Oraşul Ulu a fost din nou obiectivul atacurilor aeriene inamice aseară şi astă noaptea. Bombele incendiare şi explosive aruncate asuprai oransului, au pricinuit incendii şi stricăciuni la clădiri. Pe frontul terestru şi pe cel mare tom nimic nou d© semnalat. Finlanda continuă lupta HELSINKI, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei DNR retransmite următoarea ştire dată de biroul internaţional de informaţiuni: „Poporul finlandez — scrie Lttm „Nuf snds Stadbladet"—, a dovedit destul de des că doreşte în mod sincer pacea şi acum este obligat să se războiască numai şi numai pentru salvgardarea libertăţii şi inderpendenţii ţării. Este semn sarcina puterilor publice finlandeze de a defini en previziune modul cum pretinsele condiţiuni sovietice se pot împăca cu scopurile la cari Finlanda nu poate renunţa. Un lucru este sigur de la început. Dacă cererile ruseşti nu ţin seama de condiţiile de viaţă ale poporului finlandez, rezultatul sondagiilor efectuate de voinţa sinceră a Finlandei nu poate fi altul decât continuarea luptei pentru aceste nestrămutate valori ale poporului finlandez." Vas spital german atacat de inamici BERLIN, 29 (Rador). — După cum s’a anunțat în ziua de 26 Februarie în zori un avion torpilor sovietic a ataporta răniți cam la vreo zece mile la cat un vas spital german care transnord-vest de insula Rangoe. Avionul inamic a aruncat mai multe torpile care însă nu şi-au atins ţinta. Deşi vasul era cunoscut de către inamic ca vas spital şi deşi avea pe el vopsite semnele caracteristici cerute de convenţia de la Geneva, atacul totuşi a fost dat de avionul torpilor sovietic. Aviaţia germană sprijinită de forţe aeriene române a atacat poziţii la Est de Kirovograd Lupte crâncene corp la corp la Sud de Aprilia S IEI DIRECTOR • PROPRIETAR s^1, Dr. GRIGORE POPA PROCLAMAŢIA COMITETULUI POLONEZ DE LA MOSCOVA GENEVA, 1 (Rador). Corespomdentul agenţiei DNR transmite: Se află din Londra că ziarul „Observer“ anunţă faptul că Cmitetul Naţional polonez recent constituit la Moscova şi-a asumat câteva din funcţiunile unui guvern clandestinsecret polonezi". Primul său gest în această privinţă este numirea unui comandant-şef polonez, concurând pe generalul Sosnkowskî de la Londra. Mai mult decât atât, comitetul naţional a lansat o proclamaţie în care promite „să lucreze în colaborare cu Uniunea Sovietică şi în acord cu aliaţii ceilalţi. Comitetul naţional a maii recunoscut revendicările teritoriale sovietice. Comitetul emigranţilor polonezi de la Londra a fost informat de aceste fapte ce s’au produs aproape simultan cu discursul dlui Churchill în Camera Comunelor. Miercuri 1 Martie 1944 inscris la Trib. Sibiu, S. N Nr. 1470/1941 O O REDACTIA: Sibiu. Strada Regele Mihai L Nr. M TELEFON 746 ADMINISTRATIA: Sibiu. Strada Avram Janes Nr. 29 TELEFON 524 O O ABONAMENTE: La sate:anuial 500 Lei; .1 am. an 300 Lei. — La orașe: anual 600 Lei; jam. an 350 Lei. Primării și notariate: 1000 Lei. — Institutii și întreprinderi 5000 Lei . O Taxa poștală plătită la numerar conf. aprob. Dir. Gen. P. T. T. Nr. 29664/1941 Mari bătălii în apele de la Est de insulele Mariane TOKIO, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei DNR transmite: Cartierul general imperial a publicat Luni la orele 16 (ora japoneză) următorul comunicat: In cursul dimineţii zilei de 22 Februarie forţe maritime inamice au apărut cu 10 vase port-avioane şi 8 bastimente de linie cari reprezentau grosul acestei formaţii în apele de la Est de insulele Mariane. Forţele aeriene ale marinei imperiale japoneze au trecut imediat la atacul forţelor inamice din seara zilei de 22 Februarie şi până în zorii zilei de 23 Februarie, atacuri ce s-au produs în nenumărate rânduri. Un vas port-avion şi 3 mari vase de răsboi, probabil şi ele purtătoare de avioane, au fost scufundate, iar un alt vas port-avion a fost avariat. In dimineaţa zilei de 23 Februarie forţele navale inamice au fugit în direcţia Est după ce un număr de aproape 200 avioane cari decolaseră de pe vasele port-avioane, atacară insulele Saipan, Tinian, și Guam. Pagubele suferite de noi sunt minime. Căpitanul Randolph Churchill, fiul premierului britanic la Mareşalul Tito GENEVA, 29 (Rador). — Serviciul britanic de informaţiuni anunţă că fiul primului ministru britanic, căpitanul Randolph Churchill, a sosit acum câteva săptămâni în Iugoslavia, luând contact cu mareşalul Tito, comandantul forţelor de partizani de acolo. Căpitanul Churchill a scoborît în Iugoslavia cu paraşuta la scurt timp după anul nou. El are 32 ani şi a însoţit pe tatăl său la conferinţa de la Teheran.