Țara, iunie 1944 (Anul 4, nr. 897-918)

1944-06-10 / nr. 903

CRUZII COTROPITORILOR BOLŞEVICI Cu fiecare zi ce trece ne sosesc tot mai multe mărturii asupra groazei cu care populaţia din teritoriile ameninţate, fuge din calea bolşevicilor. Cu fiecare zi, în sufletul popoarelor din frontul contra bolşevismului, ia forme tot mai precise convingerea că armata roşie aduce cu ea moartea şi prăpădul. Ziarele din toată lumea au publicat de nenumărate ori reportagii şi fotografii arătând cu amănunte şi cu documente a căror greutate spulberă orice îndoială, înspăimântătoarele masacre şi asasinate pe care bolşevicii le-au presărat pretutindeni, prin satele şi oraşele care au avut nenorocul să cadă sub vremelnica lor stăpânire. De altfel furibunda campanie moscovită de propagandă prin radio şi presă, care încearcă să convingă popoarele vecine că înaintarea armatelor lui Stalin pe teritoriul lor le va aduce pace, libertate şi belşug, îşi găseşte cea mai potrivită explicaţie tocmai în faptul că însăşi conducerea sovietică îşi dă seama cât de răspândită este în Europa faima lor de sângeroşi tirani. Câtă crezare dă însă lumea propagandei lor, vin să dovedească declaraţiile făcute de curând de către monseniorul slovac ,Jan Malec, sosit la Pressburg din Rădăuţi, unde activa de 26 ani. ,,Din 18.000 locuitori ai oraşului Rădăuţi, — spune clericul slovac — numai 3000 au rămas sub ocupaţia rusă. Toată lumea fugea îngrozită din calea bolşevicilor, care înaintau jefuind şi ucigând populaţia în calea lor. Este de neîncupuit cruzimea sovieticilor. Din locuitorii rămaşi au fost împuşcaţi toţi cei care nu au putut dovedi că au colaborat cu partizanii. N.K.V.D-ul a instituit pretutindeni regimul de teroare. „Nimeni din cei care stătuseră sub ocupaţia rusească din 1940 n’a mai rămas acum acolo“. Şi monseniorul închee: „Ce n’a făcut românnii în 20 de ani, au făcut bolşevicii în 12 luni. In această perioadă majoritatea populaţiei a devenit anti-(Continuare în pag. 3-a) r' y No. 903 5 LEIS“ 81 Taxi piailla piatrta in traimr int aprob. Dir.EBn. P.T.T. Nr. 29114/1141 Sâmbătă 10 Iunie 1944 __ PiRKTOR.PROEHSiETaBi Dr. GRIGORE PORA SIBIU — REDACȚIA: Strada Regele Mihai I. Nr. 16, Telefon Nr.: 746 — ADMINISTRAȚIA: Strada Avram lancu Nr. 29, Telefon Nr.: 524, . V«. .ritvV . Violente lupte pe coasta franceză — Precizările comunicatului militar german — BERLIN, 10 (DNB). De la cartierul general al Fuehrerului înaltul comandament al forţelor armate germane comunică: Operaţiunile de invazie ale inamicului pe coasta de Nord a Normandiei, între Le Havre şi Cherbourg au fost sprijinite în cursul zilei de puternice forţe navale. Numeroase trupe de paraşutişti lansate în spatele fortificaţiilor noastre de coastă, aveau menirea de ai împiedeca transportarea rezervelor noastre. Ele au fost nimicite, în cea mai mare parte, după scurte lupte violente, după ce la scoborâre au suferit grele pierderi, pricinuite de artileria noastră antiaeriană. Inamicul a reușit să debarce în mai multe locuri. Majoritatea capetelor de pod inamice au fost nimicite prin contraatacuri. Numeroase vase de debarcare zac complet arse în fata coastei. De ambele părţi ale gură ranului Ornes, la Nord de Garentain s’au dat lupte crâncene cu puternice forte inamice, cărora le-a isbutît să menţină încă acest cap de p°d cu toate marile pirderi avute. In zorii zilei de 6 Iunie, torpiloare germaine au atacat cu succes în golful Senei o unitate inamică de vase de luptă care asigura împreună cu distrugătoare și crucișetoare flota de debarcare. Porte navale ușoare germane au pătruns într’o unitate de distrugătoare britanice la Vest de Le Hake bombardându-le cu succes. Un distrugător s’a scufundt în flăcări. Bateriile de coastă ale marinei de războiu au cauzat printr’un puternic duel de ariile,ie pagube mari vaselor mari şi distrugătoarelor inamice. Prin ciocnirea de barajul de mine au fost scufundate mai multe unităţi inamice. Activitatea aeriană a ambiilot beligeranţi a fost stânjenită de vremea rea. In spaţiul de debarcare soi fost doborâte, după ştirile de până acum, 10« em«*ate inamice. . LUPTELE DIN ITALIA In Italia inam'cul a trecut din nou la atac în spaţiul de la Vest de Roma, după regruparea unor forţe mari. După lupte înverşunate date pe ambele părţi ale şoselei de coastă, trupele de infanterie şi blindate inamic® superioare numericeşte au reuşit să pătrundă în poziţiile noastre. La Nord de Roma inamicul a făcut o spărtură adâncă, cu toată rezistenţa eroică a trupelor noastre. Lupte grele sunt încă în curs. La Est de Roma inamicul, a atacat zadarnic toată ziua poziţiile noastre dela Tivoli şi Vest de Tivoli. NOUĂ PIERDERI SOVIETICE Pe frontul de Răsărit s’au dat ieri numai lupte de curăţire la N°rd,Vest de Iaşi. Puternice unităţi de avioane de luptă şi asalt au atacat trupel® terestre sovietice, cauzându-le mari pierderi în oameni şi material. LICHIDAREA BANDELOR COMUNISTE DIN BALCANI Lupta împotriva bandelor comuniste din Balcani a fost dusă în luna Mai, cu deosebir succes. Inamicul a suferit grele pierderi sângeroase, pierzând în afară de 17.200 morţi, 8700 prizonieri şi dezertoriAu fost nimicite sau capturate numeroase tunuri, arme uşoare şi grele de infanterie, muniţii şi depozite de alimente. ALTE ATACURI ALIATE TERORISTE Bombardiere nord-americane au aruncat bombe asupra mai multor oraşe din Sud-Estul Europei, cauzând pagube şi pierderi în populaţia civilă, mai ales la Ploeşti, Braşov, TaranSeverin şi Belgrad. Apărarea antiaeriană germană şi română a doborât 21 aparate inamice dintre care 13 bombardiere cu patru motoare. In noaptea trecută avioane inamice au aruncat bombe asupra oraşului Mannheim. Tancuri germane în Apus Caracteristica luptelor in meandrele Nistrului In numeroasele meandre Nistrul îşi croieşte pe albia sa inferioară, drumul prin munţii de granit ai Basarabiei care amintesc prin povârnişurile lor abrupte de munţii din centrul Germaniei, cu deosebirea că sunt la fel de pleşuvi ca şi câmpia ucrainiană de dincolo de Nistru. Cu totul altfel decâtcei mai vechi munţi din Europa se înfăţişează tabloul acestui ţinut de ţară. Satele româneşti cu căsuţele lor vopsite în alb, albastru şi verde şi cu pomii fructiferi încărcaţi de roade, sunt îngropate în văile dominate de verdele primăverii. Aici ogoarele ţărăneşti sunt alternate cu vii şi cu livezi, unde pasc numeroase ciurde de vite. Cu totul altfel apare câmpul principal de luptă al apărării unde de aproape zece săptămâni se luptă pentru fiecare metru pătrat de pământ cu cea mai mare înverşunare. Aici războiul determină faţa ţinutului. Aici şanţurile de tragere, de protecţie, de comunicaţie, adăposturi şi poziţii de tragere ale armelor grele, au răscolit pământul schimbându-i total înfăţişarea. Ploile zilelor de primăvară care aduce rodnicie văilor, prevenind seceta verii, udă până la piele pe grenadieri şi puşcaşi, pe tunari şi pe tankişti iar picioarele colcăesc în cisme umplute până la refuz de apă. Şi vântul bate rece peste cei mai vechi munţi de granit ai globului. Linia principală de luptă nu se desfăşoară pretutindeni numai pe malul vestic al Nistrului ci trece şi pe celălalt ţărm, din cauza configuraţiei speciale a terenului. Dacă s’ar intenţiona sa se urmeze toate colţurile fluviului, atunci ar fi nevoie de un număr inconensumabil de divizii. De aceea, poziţiile se află când pe malul vestic, când pe cel estic, oriunde înălţimile oferă cele mai bune condiţii de apărare şi cele mai bune poziţii pentru dirijarea focului. Aşa se explică pentru ce bolşevicii au avut prilej să formeze capete de poduri, în unele locuri, pe când în altele şi germanii şi-au consolidat poziţiile lor pe malul lui răsăritean. In felul acesta a fost facilitată apărarea acestui pământ, înşişi sovieticii au simţit din plin, pe pielea lor, adevărul acestei situaţii. Invazie şi foamete (UTA). — Constatarea făcută de periodicul indian.Statesman“ că î n ultimele săptămâni cazurile de moarte pricinuite de foamete au înregistrat în India proporţii extraordinare, însemne® tză o mărturisire directă că popoarele anglosamericane trebue să plătească invazia plănuită împotriva continentului european, prin foamete şi moară. Revista menţionată, accentuează asupra greutăţilor de a da mortalitate în cifre exacte asupra India. Numeroşi funcţionari de la posturile de răspundere din oraşele Indiei, şi-au părăsit locuinţele lor în cursul anului trecut, pierzându-se în felul acesta materialul statistic ce se afla în posesia lor. In amănunt, se menţionează că în Aprilie 1943, numărul morţilor din India a fost de d°uă ori mai mare ca în lunile normale. Primul val al foametei şi-a atins apogeul său în Octomvrie 1943. Apoi s’a ivit un regres, dar din nou foametea a izbucnit cu furie. E la mintea oricui că aprovizionarea Indiei cu alimente, cu grâu australian, trebue să fie limitată, deoarece aliaţii şi-au concentrat în apele Atlanticului şi Mediteranei, un tonaj de 20 milioane tone în scopul invaziei. „Statesma”4 crede că sporirea mortalităţii în India, poate fi raportată slăbirii forţei de rezistenţă a păturii lucrătoare a ţării. Dacă autorităţile britanice ar pune la dispoziţia aprovizionării Indiei cu alimente numai un mic tonaj, ar fi îndepărtată ac®astă primejdie. Paraşutişti de pază la valul Atlanticului