Teatrul, 1957 (Anul 2, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 10 - 45

mîneşti mîngîie cu muzicalitatea lor urechile străine, grupările în scenă sînt desăvîrşite, alcătuind, datorită paletei subtile a costumelor, graţioase acuarele. Totul e rotund, împlinit, mărturisind prezenţa unei mature concepţii regizorale, care nu s-a încumetat să uite nici un detaliu. Spectatorii au pierdut controlul aplauzelor : intră Birlic, iese Birlic, se codeşte într-un colţ Eugenia Popovici, apare solidar cvartetul „bădăranilor“, Giugaru, Calboreanu, Marcel Anghelescu şi iar Birlic, se strecoară în scenă în travesti Beligan însoţit de contele... Nicky Atanasiu, dau replica Cella Dima şi Silvia Dumitrescu-Timică — nimic nu e trecut cu vederea de prospeţii entuziaşti ai teatrului romînesc, găzduiţi astăseară în scaunele de la Palazzo Grassi. Pe ultima replică — care dezleagă nodul intrigii goldoniene —, cortina se lasă şi se ridică mereu, parcă posedată de un tic nervos, dar în fond solicitată necontenit de admiraţia unanimă a unei săli într-o emoţie concurentă cu aceea a actorilor de pe scenă. într-un tîrziu, cortina n-a mai avut putere să se ridice. Regizorul, interpreţii, cu un zîmbet fericit pe buze, se îmbrăţişează în culise, uitînd să-şi mai măsoare emoţia şi osteneala. Trecusem în mod glorios Rubiconul... A doua seară, situaţia era şi mai simplă şi mai complicată. Teatrul romînesc se recomandase convingător : era foarte departe de acea rudimentară formaţie balcanică — în sensul pejorativ şi desuet al acestui cuvînt demonetizat de o istoriografie trufaşă — pe care bănuiau s-o întîlnească unii. Criticii, fiind siliţi să-şi uite, în faţa unei impresionante evidenţe, deprinderile Cîrcotaşe, ne închinaseră osanale. Publicul poposise, de astă dată, la Palazzo Grassi, să vadă un spectacol mare. Teatrul nostru juca, la a doua reprezenție, cartea extrem de importantă, capitală, a unui splendid prestigiu dobîndit. Dar dacă „dumnezeu nu vine in astă seară“ ? — cum spunea Mounet-Sully. De sus în jos , Marcel Anghelescu (Maurizio), Silvia Dumitrescu-Timică, (Marina), Niki Athanasiu (Riccardo). De la stînga la dreapta : Al. Giugaru (Lunardo), Cella Dima (Margarita)