Teatrul, 1974 (Anul 19, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 8 - 57

Lohinszky Lorand S-a scurs aproape un sfert de veac de cînd debuta pe scena Teatrului de Stat din Tg. Mureş actorul acesta cu înfăţişarea prin nimic ieşită din comun, nici înalt, nici scund, subţiratic, atrăgător fără să fie frumos, melancolic şi reţinut. Prezenţa lui în scenă, la început neobservată, se impune treptat, în creştere, pînă ajunge să domine. Lohinszky Lorand are însuşirea rară de a se topi, de a dispare înlăuntrul personajelor sale. Nimic din forţa personalităţii sale artistice nu iese la iveală, actorul pare să-şi contemple personajul de undeva din culise, după ce l-a închipuit de fiecare dată cu altă ţinută, cu alt mers, cu alte gesturi, cu altă rostire Lohinszky îşi compune fiecare personaj, pornind de la datele personajului şi nu de la însuşirile lui proprii. S-a impus repede, încă de la debuturi, ajungînd azi să fie fruntaş al teatrului său, şi personalitate de vîrf a mişcării noastre teatrale. Nu numai calitatea creaţiilor sale l-a impus, ci şi numărul lor neînchipuit de mare. A jucat Cerchez în Ziariştii lui Mirodan şi Andronic în Ultima oră, de Sebastian, Platonov şi Unchiul Vania în piesele lui Cehov, Maiorul în Familia Tóth de Örkény István, Bolyai în Cei doi Bolyai de Nemeth László, Moebius în Fizicienii de Dürrenmatt, Acuzatorul în Apărarea de Szabó Lajos. A mai jucat, printre numeroase altele, rolurile Şerban Savu-Sineşti din Jocul ielelor de Camil Petrescu şi Tarkó, creditorul, din piesa lui Nagy István Înainte de potop. E o înşiruire care în mod fatal nu poate cuprinde tot, dar care lasă să se vadă cu limpezime ce largă deschidere are repertoriul artistului, ce evantai de posibilităţi, ce potenţial inepuizabil fac suma calităţilor lui Lohinszky Lorand. Actor cerebral, virtuoz al nuanţelor, elocvent în tăcerile sale, Lohinszky Lorand exercită o binefăcătoare influenţă în jur. Oricînd un artist autentic dăruie cu generozitate din experienţa şi talentul său, Lohinszky o face şi mai complet, împărţindu-se şi cheltuindu-se pe sine pe scena teatrului Tîrgmureşean şi în sălie de curs ale Institu tului de teatru „Szentgörgy István“.