Teatrul, 1988 (Anul 33, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 3 - 79

o aristocratică ironie în rolul scriitorului, monoton şi vlăguit de la un moment dat. George Oancea (Julian Fichtner) în■cearcă să se împace cu temperamentul controversat al adevăratului tată, printr-o prestaţie mai naturală, dar lipsită de convingere. Valeria Gagealov (Irene Herms) găseşte mai repede în evoluţia fostei actriţe prilej de alternanţe, trecînd cu dezinvoltură şi real efect de la registrul grav la comic. Simona Bondoc (Gabriele Wegrat) compune chipul mamei apăsate de minciună în tonuri corecte şi chipul fantomatic al celei carea fost, în apariţii gratuite (la relatarea pictorului) sau inspirate (la moartea fiicei), dictate de regizor. Un rol ingratşi cam şters în context, profesorul Wegrat, e realizat de Constantin Dinulescu la un mod care contrastează teatral cu identitatea personajului. Doistudenţi la I.A.T.C. sunt distribuiţi în copiii familiei Wegrat, Johanna şi Felix. Lamia Beligan vădeşte o bună disponibilitate dramatică, cu o evoluţie echilibrată între studiu şi trăire, în note desinceră gravitate. Pe Florin Piersic junior, de o strălucire fragedă acum, îl urmăreşti fascinat (din motive de... asemănare) şi întrevezi semne ale unei evoluţii pe care i-o doreşti autentică şi rodnică. C. PARASCHIVESCU Varietăţi cu păpuşi In intenţia de a atrage spre „arta fărăvîrstă“ a păpuşilor noi contingente despectatori, colectivul secţiei maghiare a în nr. 1/1988 al revistei „Teatrul“ la articolul intitulat „Un teatru: TEATRUL BACOVIA din Bacău“ s-au strecurat cîteva erori de informaţie asupra cărora vă rugăm să reveniţi cit mai curînd posibil. Astfel : 1. Interpretul rolului titular din spectacolul Chiriţa în carnaval (aparţinindstagiunii 1985—1986 şi nu celei de care se ocupă autorul articolului) este actorul Florin Zăncescu. Actriţa Cătălina Murgea căreia i s-a atribuit realizarea acestui personaj a interpretat în spectacol un alt rol. 2. în repertoriu figurează şi piesă de actualitate Separaţi sau împreună ? Că Teatrul de Păpuşi din Tîrgu Mureş a realizat un spectacol de divertisment, Varieté, subintitulat „Păpuşile rîd, cîntă şi dansează“. Un clovn plin de farmec, Vilhelem József, amfitrion amabil şi prezentator „ca la panoramă“, scoate dintr-un coş uriaş o serie de păpuşi dintre cele mai diverse, care „prind viaţă“ pentru a interpreta apoi, fără nici un text, bazîndu-se numai pe expresivitatea mişcării (subliniată şi potenţată uneori de muzică şi zgomote), mici scenete pline de haz şi de tîlc. Greul spectacolului îl duc, însă, doi actori „la vedere“, Nagy László şi Lázár Attila, care, acompaniindu-se la chitară, susţin cîteva foarte reuşite „reprize“ de muzică uşoară, momentele cu păpuşi fiind, de fapt, ilustrări pline de inventivitate ale unora dintre cîntece, sau scene de legătură (devenite însă mici bijuterii ale genului), între reprizele muzicale. Şi, astfel, cei ce vin la spectacol, pentru că iubesc muzica uşoară, descoperă farmecul teatrului de păpuşi, iar cei care vor să vadă cum rîd, cîntă şi dansează păpuşile au bucuria de a asculta o muzică de certă calitate, interpretată la un bun nivel profesional. Invitata spectacolului este cunoscuta actriţă a Naţionalului tîrgumureşean Illyés Kinga, care interpretează, cu forţă expresivă, cîteva monoloage satirice, ce-i dau ocazia unei demonstraţii actoriceşti de virtuozitate. Un spectacol fermecător, gîndit şi realizat de mereu tînărul şi mereu inventivul regizor Păi Antal, în care actori şi păpuşi se întrec laolaltă — şi reuşesc cu brio ! — să umple de bună dispoziţie sufletele spectatorilor de toate vîrstele. F. ZENO dramaturgul sovietic Valentin Azernikov, ceea ce nu justifică observaţia că „se simte flagrant lipsa unui dramaturg străin contemporan, cu o piesă reprezentativă pentru problemele timpului nostru“. 3. Prezenţa în repertoriu a spectacolului Soarele Moldovei adaptare a trilogiei lui Delavrancea, realizată de cunoscuta regizoare Zoe Anghel-Stanca semnatară şi a direcţiei de scenă a spectacolului nu poate stîrni „nedumeriri“ cît timp nu se cunosc intenţiile şi realizarea acestei iniţiative, spectacolul fiind, deocamdată, un lucru. DIRECTOR, PREDA STELIAN PRIMIM LA REDACŢIE