Turista, 1967 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1967-08-01 / 8. szám

Jócskán elharangozták már a de­let, mire beértünk a faluba. „No, most nem írhatod, hogy ilyen meg olyan régi település”, — mondja úti­társam. Valóban, Mártély nem régi község. Az 1944. évi helységnévtár még Hódmezővásárhely részeként említi De ha önállósult is azóta, to­vábbra is megmaradt a vásárhelyi­ek szeretetében. Kedvelt kiránduló és pihenőhelyük, több helybeli vál­lalat, üzem itt építette fel üdülőhá­zát. Művésztelepe is van. Tornyai János is itt telepedett meg egy idő­ben. Méltán, mert a „festői táj” megjelölés Mártély esetében nem el­kopott frázis, hanem élő valóság. A nagy élményt, a falu szép kör­nyezetével való ismerkedést, holnap­ra tartogatjuk. Most a vasútállomás­ra sietünk, hogy elérjük a délutáni vonatot. Éppen csak hátizsákjainkat adjuk le a szálláshelyen. Hódmező­vásárhelyre igyekszünk. Mindössze 11 kilométernyire van idő. És még sohasem jártunk ebben a hangulatos városkában. Egy városnézés szokásos program­ja, hogy a látogató felkeresi a mű­emléket és megtekinti a helyi mú­zeumot. Mi is így tettünk. Mégis Hódmezővásárhelyről nem ez ma­radt meg elsősorban emlékezetünk­ben. Nem mintha a Tornyai János Múzeum régészeti és néprajzi anya­ga nem nyerte volna meg érdeklődé­sünket. Jó néhány építészeti emléke is van a városnak. Ezeket is sorra megnézegettük. Az 1884-ben fúrt Kálvin-téri arté­zi kút is műemlékjellegű emlékként van számon tartva. Érdekes volt tudni, hogy Hódmezővásárhely az elsők között létesített az Alföldön artézi kutakat. És azt is, hogy a re­formátus öreg templom kerítésfala még védelmi célokat szolgált. A gö­rögkeleti templomot már azért is ér­deklődéssel nézegettük, mert évek­kel ezelőtt az a hír járta, hogy fára festett gazdag ikonosztázát szó tá­madta meg, de vegyszeres beavatko­zással sikerült megmenteni. — A földmunkásmozgalomnak is emléke­zetes helye Hódmezővásárhely: itt tevékenykedett Szántó-Kovács Já­nos. Erről sem feledkeztünk meg. — Arra meg már a népkerti vasútál­lomás kiképzése is figyelmeztetett, hogy a kerámia-gyártás klasszikus földjén járunk. „Az utas könyve”, az Országos Magyar Vendégforgalmi Szövetség kiadványa (1938) írja, hogy .. 1912-ben hódmezővásárhe­lyi születésű művészek, mint Pász­tor János, Endre Béla, Rudnay Gyu­la, Kallós Ede alapították ezen vál­lalatot (a Művészek Majolika és Agyagipar Telepét), hogy a népmű­vészeti díszítőelemek ne menjenek veszendőbe ... Készítményei széles e világon mindenütt keresett, kedves dísztárgyak, amit semmi sem bizo­nyít jobban, mint a világkiállításo­kon sorozatosan nyert aranyérmek és díszoklevelek.” Jelenleg is műkö­dik majolikagyár Hódmezővásárhe­lyen. Mindezt újra átgondoltuk és szám­ba vettük, miközben a vonatra vár­tunk a majolika díszes, kedves nép­kerti állomáson. De úgy éreztük, hogy mindezeken felül még valamit nyújtott ez a város: a földrajzi fek­vés nagyszerűségét. Igaz, hogy a fél­kör formájú egykori Hód-tóból, melynek partjára települt a város­mag, már csak a széles levezető csa­torna van meg. De a téglából épült árvédelmi fal — amely városképi je­lentőségű műemlékként áll védelem alatt — még őrzi emlékét. Egy al­földi város, ahol a városközpontba felfelé kell menni, a lecsapolt Hód tó síkjáról a felette emelkedő föld­­hátra, ahol az ember megtelepedett. Ritka élmény. — És egy kicsit elkó­száltunk gondolatban a múltban is. Útikalauzunk írja, hogy „a múlt század elején, a folyó szabályozása előtt,­­ egész tórendszer volt ezen a tájon, mintegy 136 kisebb-nagyobb tó, egymással és a Tiszával is össze­köttetésben. Akkor hajóval lehetett Szegedről Vásárhelyre utazni, ahon­nan gabonával megrakott nagy ha­jók haladtak a Tisza felé.” A Hód-tó is ennek a tó-rendszernek a része volt. Egy csodálatos ősi világ tűnt itt el, hogy helyet adjon a gabona­­mezőknek. Milyen nagyszerű idegen­­forgalmi látványosság lenne ma, ha le nem csapolják ... Sötét lett, mire visszatértünk Már­­télyra. Háziasszonyunk kéri, hogy írjunk be az emlékfüzeté­be. „Itt jár­tunk és megszálltunk Kaposvár— Komló—Szekszárd—Bátaszék—Baja —Kalocsa—Kiskunhalas—Szeged— Csongrád­i gyalogsunkon”. Igen, ez is egy szakasza volt a nagy hazai vándorútnak. — Így cseppentünk bele a község idegenforgalmi törté­netébe. Kinézek. Szép csillagos az ég ... Az eső már tegnap elállt. Az időjá­rás hűvösre, de derültre fordult. Holnapra is jó idő ígérkezik. Reggel... Felejthetetlen reggel! Ott állunk megbűvölten a mártélyi vízparton... A széles holtág partján, mely félkörben fogja körül az erdős Körtvélyes szigetet. Túloldalát az élő Tisza mossa. A kora reggeli napsu­gár opálos fátyolon tör keresztül. Csillog-villog a csendes víztükrön, melyet nem fodroz most sem csónak, sem szellő. Túloldalt, a Körtvélyes erdeje mintha már őszi színpompá­jára készülődne... Állunk a vízparton, és azt hiszem, most értettem meg igazán Petőfit. Amit és ahogy „A Tiszá”-ban írt: „Ottan némán, mozdulatlan álltam — Mintha gyökeret vert volna lá­bam.” — így álltunk mi is a vízpar­ton és nem tudtunk búcsút mondani a gyönyörű helynek. Magyarország egyik elbűvölő tájképe ez! Ezt a pompás helyet a természet­­járók is birtokba vették. A szege­diek 1961-ben nyitották meg táboru­kat, a Vörös Meteor Természetbarát Egyesület délmagyarországi találka- Mártélyi részlet (Vida László felv.) körtvélyesi holtan (Dr. Sterbett felv.)