Timpul, mai 1900 (nr. 97-119)

1900-05-02 / nr. 97

ANUL AL DOUĂZECI ȘI DOUILEA — No. 97 EDIȚIA A TREIA UU NUMER 10 BANI abonamentele In țară pe un an ...............................30 lei » pe 6 luni.................................18 lei pe 3 luni.................................10 lei Pentru străinătate un an . . . . 50 lei la Paris ziarul nostru se găsește cu 0,20 b. Numărul la Agence de journaux étrangers rue de Maubert, 69 și la toate chioșcurile. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA București, Calea Victoriei — 70 Telefon: 473 ISBÂNDA NOASTRĂ Rezultatul alegere! de orí din Capitală nu ne-a surprins : era cu neputință ca un colegiu compus în mare parte din reprezentanți ai profesiunilor liberale, adecă din oameni culți, să se lase a fi ademenit de campania de minciuni organizată cu atâta neobrăzare de către adversarii noștri. Cu toate acestea, cu toată încrederea pe care o aveam în bunul simț al alegătorilor colegiului II de Senat, lupta electorală s-a înfățișat de astă dată în condițiuni atât de defavorabile partidului conservator, încât rezultatul ei merită de a fi relevat. Nu trebuie să se uite că liberalii au făcut opintiri enorme pentru a isbuti în această alegere parțială, căreia tot ei au dat o mare însemnătate politică. Ei au speculat mai bine de o lună asupra tuturor greutăților prin care a trecut regimul conservator, agitând corpul electoral, ațâțând toate nemulțumirile, inducând în eroare pe alegători, inventând proecte de biruri noui, măsuri fiscale, monopoluri, rețineri, tot felul de prăpăstii prin care s’au încercat a prea un curent ostil guvernului. Adversarii noștri puseseră în circulație mai multe zgomote, pe care le răspândeau prin ziarele lor și prin cele devotate opoziției din cause mercantile, apoi prin o droaie de agenți cari cutreerau mahalalele făcând o propagandă de zi și de noapte. Așa, de pildă, ei răspândiseră vorba că guvernul conservator are de gând să modifice legea pensiunilor în paguba drepturilor câștigate, că are intențiunea de a introduce monopolul alcoolului, de a reține zece la sută din leturile funcționarilor și alte scoruri de aceeași natură. Se înțelege că, după jertfele impuse contribuabililor prin necesitatea în care s’a găsit guvernul de a crea resurse noi pentru a umple golul lăsat de nepriceperea și neprevederea financiară a regimului trecut, o asemenea campanie dusă cu lipsa de scrupul care este apanagiul colectiviștilor, putea să aibă un oarecare răsunet. La toate aceste împrejurări trebue adăugat și faptul că, prin economiile introduse în budget, s’au făcut multe suprimări de posturi. Nimic mai firesc decât ca nemulțumirea foștilor funcționari lăsați în afară de budget să se manifeste prin un vot nefavorabil candidatului conservator sau cel puțin prin abținere. Am amintit dinadins toate împrejurările ce îngreuinu situațiunea noastră față cu o mare parte a alegătorilor colegiului II de Senat, pentru a pune mai bine în evidență marele succes și moral și material obținut de partidul conservator cu prilegiul alegere de ori. Numărul alegătorilor cari au luat parte la alegere este aproape egal cu acela al alegătorilor cari au votat la alegerile din iunie 1899. Atunci au votat 1579, acum au votat 1488; prin urmare, participarea corpului electoral într’o alegere parțială a fost numai cu 91 de voturi mai mică decât la alegerile generale. Acest fapt dovedește mai intis vitalitatea partidului care ocupă puterea, mai ales în împrejurile grele prin care a trecut guvernul actual de un an încoace, căci nu s’a arătat nici o slăbire, nici o nepăsare din partea alegătorilor noștri. Intr’adevăr, candidatul liberal a avut la alegeri generale 369 de voturi, pe când eri a obținut 560. Dar cele 200 de voturi obținute in plus de candidatul colectivist reprezintă în mare parte contingentul nemulțumiților. Așadar, în această alegere, nu noi ne-am folosit de economiile budgetare, ci adversarii moștri. Numărul voturilor într’adevăr liberale n’a crescut, cu toată campania dusă cu atâta înverșunare de către adversarii noștri. Cu toți banii cheltuiți, cu toată organizația lor în comitete, sub-comitete, căprării, cu toate întrunirile publice și propaganda activă de o lună și jumătate, partidul național-liberal n'a putut rupe decât 200 de voturi într’o alegere parțială, în care partizanii noștri se prezintau la vot în împrejurări atât de defavorabile. In ce privește libertatea electorală care a domnit în tot timpul alegerei, nici un om imparțial nu poate contesta că ea a fost desăvârșită. Desfidem pe adversarii noștri să ne arate un singur caz în care vreun alegător al opoziției a fost împiedecat de a'și exprima votul în deplină libertate. Cu toate că colectiviștii își concentraseră toate forțele, tot statul-major din Capitală și din provincie, cu toate că toate căpeteniile, toți agenții lor, chiar cei cari nu faceau parte din colegiu, înconjurau localul de vot, cu toată severitatea uneori împinsă până la exces a magistraților cari prezidau biurourile de vot față de autoritățile care mențineau ordinea, nici o neorîndurală n'a fost comisă de către partizanii noștri, ci opoziția a provocat mai multe ori discuții aprinse, a insultat pe alegătorii conservatori, a huiduit chiar pe ministrul de interne care a vrut să se convingă declsu dacă ordinele sale pentru ocrotirea libertăței electorale erau executate. In rezumat, isbânda noastră electorală a fost complectă. Ea dovedește din partea corpului electoral multă maturitate și bun simț și arată că regimul conservator a străbătut cu succes primul an atât de critic al existenței sale și și-a câștigat stabilitatea necesară spre a guverna țara cu spor și folos pentru propășirea ei. ----------------------------------------------------------TELEGRAME Desmințire Constantinopole, 12 Mai. Știrea cum că însărcinatul de afaceri al Statelor Unite ar fi presintat o a doua notă Porței, este neadevarata. Procesul Taușanovicî Belgrad, 12 Mai. Dragomanii legațiunilor străine și d. Mansourov, însărcinatul de afacer al Rusiei, au asistat la audiența procesului Taușanovicî. Acuzatul pare suferind. Mărturisește că a pus amanet un număr de acțiuni, dar nu a delapidat. Alții au delapidat pe când el era închis, în scop de a-l compromite. A început apoi ascultarea martorilor. Martorul Bankovici, sub-directorul Băncel Belgradska-Zadruga, depune că Taușanovici avea opt chei ale tesaurului la dânsul acasă. Martorul Celovici, președintele consiliului de administrație, desminte tot ceea ce spune Taușanovicî. Martorul a împrumutat lui Taușanovici 30 de acțiuni autentice, dar nici de cum 300 de acțiuni false. Belgrad, 13 Mai. Procesul Taușanovicî."— Ascultarea martorilor urmează. D. Mihailovici, fost membru în consiliul de administrațiune al Băncei, constată că d-nii Bankovici și Celovici nu 1-au încunoștiințat despre falsurile ce se impută lui Taușanovicî. Advocatul Mostici exprimă convințiunea că d-nii Bankovici și Celovici au falsificat acțiunile din care au tras folos cu mult înainte de Taușanovici. Desbaterile sunt închise ; sentința se va pronunța mâine. Ciuma Smirna. 12 Maiü (Agenția Reuter). Cazul de boală suspectă constatat acum câteva zile nu a fost un caz de ciumă. Constantinopole, 13 Mai. După raportul bacteriologului dr. Nicolle a trimis la Smirna ca să studieze cazul de boală suspectă ce se produsese, cazul acesta nu era ciumă. Bolnavul e mai bine. Rusia și Corea Yokohama. 12 Mai. A sosit știrea cum că Rusia ar fi cumpărat un întins teritoriu de la guvernul corean. Este vorba de un teritoriu lângă portul Tchinnan. Generalul de Gallifet Paris. 13 Mai. Știrea despre moartea generalului de Gallifet, care se răspândise ori, este neadevărată. Căsătorie princiară Corfu. 13 Maiü Căsătoria Prințesei Maria a Greciei cu Marele duce Gheorghe Mihailovici s’a îndeplinit azi la amiazi în biserica Sf. Gheorghe. A oficiat Mitropolitul Atenei. Președintele consiliului de miniștri, ministrul justiției și ministrul rusesc au asistat la ceremonie. Balotagiile din Paris Paris. 13 Mai. La alegerile municipale de balotagii de azi au fost aleși 19 naționaliști și 11 republicani de diferite nuanțe. D. Lucipia, fostul președinte al consiliului municipal, a căzut față cu d. Dausset, naționalist și secretar al Ligei Patrioților, Paris, 13 Mai. Cu prilegiul isbândei naționaliștilor la scrutinele de balotagiu de azi, mulțimea s’a adunat în fața redacției jurnalului La Libre Parole și a făcut o manifestație ostilă guvernului și Evreilor. Emigranți ruși Constantinopole. 13 Main Vaporul Tambov al flotei voluntare rusești a trecut prin Bosfor cu 920 de emigranți, cari merg în Extremul Orient. Criză în Serbia Belgrad. 13 Main S’au ivit noul neînțelegeri între președintele consiliului și ministrul justiției. Se vorbește despre o foarte apropiată criză ministerială. Convenția turco-greacă Atena, 13 Mai. Ministrul Greciei la Constantinopole va prezintă mâne ambasadorilor nota prin care Grecia cere Puterilor să intervie ca arbitre în chestiunea convențiunei consulare cu Turcia, conformă cu tractatul de pace, negocierile între ambele guverne nedând nici un rezultat favorabil. -----------------------------------------------------------se ambaleze și să trâmbițeze că votul de ori va fi osânda regimului «de jaf și de ruină, de umilire și de distrugere ?» Dacă nu faceau aceasta, alegerea ar fi rămas ceea ce trebuia să fie : o alegere suplimentară care în tot cazul nu putea schimba fisionomia Paramentului, pe când astăzi ea este într’adevăr osânda regimului de jaf și de ruină, de umilire și de distrugere căruia s’a pus capăt în Aprilie 1899. Cum va interpreta Voința Națională verdictul de ert al colegiului II de Senat, puțin importă. E pe deplin constatat că toate măsurile s’au luat pentru garantarea libertăței votului și pentru înlăturarea sau cel puțin mărginirea scandalurilor pregătite de agenții clubului de la Sărindar. Dacă scandalurile n’au putut fi cu desăvârșire evitate în apropierea localurilor de vot, lucru imposibil când sute de oameni îmbătați de rachiu și de promisiuni pornesc anume pentru scandal, în localurile de vot însă a domnit cea mai perfectă ordine. Aceasta a fost văzut și constatat de toată lumea. Și când Voința va veni cu «teroarea în Capitală» și cu «vărsare de sânge» nu va întâmpina decât un imens hohot de rîs în tot orașul. In definitiv rămâne dovedit că colectiviștii au făcut o prostie—o mare prostie. Se vede că în sfatul lor a predomnit glasul agenților cari aveau nevoe de cheltuială, și că conducătorii, cari cunosc Capitala numai din spusele agenților, au fost induși în eroare, spre a deslega băerile pungei. Ciudată răsbunare a lucrurilor I Partidul liberal care este un imens stomah, tras pe sfoară de stomahul stomahului. Să vedeți acuma certuri, recriminațiuni și părueli în marea oștire a d-lui Dimitrie Sturdza! --------------------------CSORIM-------------------------Alegerea de cri Erî s’a făcut în Capitală alegerea pentru un mandat de senator al colegiului II de Ilfov, devenit vacant in urma decesului regretatului I. Pitișteanu. Iată rezultatul scrutinului: Secțiunea I (Depeiul comunal) Alegători înscriși . . . 181 Votanți........................ . 100 Buletine anulate .... D. Petre Sfetescu, conservator . . 166 v. „ I. Procopie-Dimitrescu, liberal . 33 v. Secțiunea II (Clemența) Alegători înscriși . . . 604 Votanți.............................339 Buletine anulate .... 10 D. Petre Sfetescu, conservator . . 196 v. „ I. Procopie-Dimitrescu, liberal . 133 v. Secțiunea III (Cuiba cu barză) Alegători înscriși . . . 699 Votanți.................................439 Buletine anulate .... 7 D. Petre Sfetescu, conservator . . 253 v. „ I. Procopie-Dimitrescu, liberal. 179 v. Secțiunea IV (Tăbăcari) Alegători înscriși . . . 450 Votanți ....... 279 Buletine anulate .... 6 D. Petre Sfetescu, conservator . . 173 v. * I. Procopie Dimitrescu, liberal. 100 v Secțiunea V (Iancu) Alegători înscriși . . . 525 Votanți.................................331 Buletine anulate .... 2 D. Petre Sfetescu, conservator . . 210 v. „ I. Procopie Dimitrescu, liberal, 119 v. Total general Alegători înscriși . . . 2459 Votanți.................................1488 Buletine anulate ... 26 D. Petre Sfetescu, conservator, 898 v. ales „ I .Proc.Dimitrescu, liberal, 564 v. D. Petre Sfetescu, candidatul partidului conservator, a fost proclamat ales. --------------------------naos------------------------- O IDUSĂ. ______ Trebue să fie foarte necăjiți inspiratorii Voinței Naționale pentru nenorocita lor inspirație de a da alegere de eri, încă înainte de a se săvârși, o «deosebită importanță politică». Resultat« le-a venit de bună seamă ca o dușă. Dacă i-a potolit sau nu de aventurile lor belicoase, o vom vedea—dar până nu vom vedea-o, nu credem. Putea să treacă alegerea de eri, ca orice alegere suplimentară, fără să capete caracterul unei înfrângeri rușinoase. Cine i-a pus pe colectiviști să MARȚI 2/15 MAIU 1900 UN NUMÉR 10 BANI anunciurIsT inserții Linia 30 litere petit pag. IV . . . 0.40 Reclame . . . . » III . . . 2.50 » . ...» II ... 5.— In Paris anunciurile se primesc la Agenția Havas, 8 place de la Bourse. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA București, Calea Victoriei — 70 Telefon : 413. _ - foc depositelor de mărfuri de la calea ferată. j.ț Burii se retrag spre rîul Vaal, unde se întăresc. Londra,ip- Main Se crede că vrăjmășia Statului-cGt^niș este cu desăvârșire sfârșită.b.. ...; ----------------------------------------------------------- RÉSB01UL DÜH AFRICA DE SUD — Prin fir telegrafic — Londra, 12 Main Lord Roberts telegrafiază din Booshrand, cu data de 12 Main: „Suntem la 8 mile la sud de Kroonstad. Vrăjmașul a părăsit prima linie a retranșamentelor sale. In timpul nopței generalul French se stabili pe Vaal la timp, pentru a impedica pe Buri de a se opune la trecerea lui.“ Mareșalul Roberts telegrafiase în ajun că trupele engleze au ajuns la Generasiding, situat la 6 mile de Booshrand, unde Burii ocupau o poziție întărită. Brigada Gordon s-a unit cu trupele sosite mai înainte. Divizia Tucker s-a stabilit puțin mai la sud-est. Forțele generalului Hamilton sunt mai la est. Brigada Broadwood a ajuns eri o parte din convoiul vrăjmaș, lângă Porgieterscamp, a pus mâna pe câteva trăsuri și a făcut câțiva prizonieri. Generalul French și infanteria montată, sub comanda generalului Hutton, se află spre nord în apropiere de Generaviding. In aceste ultime două zile Englezii au făcut vre-o sută de prizonieri. Londra, 12 Main Agenția Reuter află din Generaviding că trupele engleze au sosit aci și sunt la 14 mile de Kroonstad. Calea ferată stricată numai la nord de Zandriver s-a restabilit până în apropiere de acest fluviu. Londra. 12 Main Mareșalul Roberts telegrafiază că a ocupat Kroonstadul fără rezistență. Londra, 13 Main Mareșalul Roberts telegrafiază din Kroonstad, cu data de er, că a intrat în oraș după amiazi. Drapelul englez a fost înălțat în mijlocul manifestațiunilor de bucurie. Sunt puțini locuitori englezi în oraș. Președintele Steijn părăsise în grabă orașul, în ajun, după ce încercase în zadar să hotărască pe Orangiști să urmeze lupta. Burii din Transvaal au declarat că nu se vor mai lupta în Statul Oranje și se retrag spre rîul Vaal. Oranjiștii, din parte-le acuză pe Transvaalien, că-i părăsesc după ce s’au folosit mult după urma lor. Se întorc la vetrele lor. Președintele Steijn a proclamat ca sediu al guvernului orașul Lindley. Londra. 13 Main înaintarea repede a mareșalului Roberts a produs vie impresiune asupra federalilor, cari ocupau posițiuni lângă Crocolan și Norannaberg, de aceea s-au împrăștiat. Londra, 13 Main Mareșalul Roberts telegrafiază din Kroonstad că comandantul orașului s’a predat Englezilor. Președintele Steinn părăsise orașul Vineri seară. 300 de burghezi oranjiști au arătat dorința de a se preda. S’au făcut numeroase arestări. Burii au distrus, înainte de a se retrage, podul cel mare al căei ferate de la sudul orașului, dar mai există încă un pod. Voluntarii irlandezi din armata bură au dat DE PESTE MUNȚI O propunere la congregațiunea comitatului Caraș- Severin, d. Coriolan Brediceanu a făcut următoarea propunere: Constituțiunea de Stat lipsită de dreptulibertăței de întrunire, nu e Constituțiune. Dreptul libertăței de întrunire a cetățenilor e recunoscut și în legile fundamentale ale patriei noastre. Cu toate acestea guvernul din anul 1894 nesocotind acest postulat elementar al constituționalismului, a sugrumat pe calea ordinațiunei libertatea de întrunire și în special a lipsit poporul român și unica partidă politică a aceluia de dreptul de a ■ se întruni și a funcționa pe baza organismului său propriu. Căci prin amintitele ordinațiuni partidul național român și comitetul aceuiași s’au desființat, iar convocarea alegătorilor sau a delegaților partidului național român s’a decretat de transgresiune, oprită sub pedeapsă normală în acele ordinațiuni. Deoarece dreptul libertățea de întrunire e nedespărțit de libertatea cugetărei, gândirea, formarea părerea, formarea principiilor și a convingerilor, iar fără aceste libertăți Constituțiunea unei țări e ca trup fără suflet sau vorbă goală; mai departe, casarea acestor libertăți numai pentru poporul român, e egală cu sdrobirea egalităței cetățenilor și naționalităților, drept aceea susținerea numitelor ordinațiuni nu e compatibilă nici cu dreptul, nici cu dreptatea, nici cu legea. Guvernul de la anul 1894 s’a dus , ducă-se după el și călcarea dreptăței, dreptului și a legei. Guvernul actual cu mare emfasă a proclamat domnia dreptului, dreptăței și a legei; me țin deci îndreptățit a reclama revocarea numitelor ordinațiuni. Drept aceea din adevărată iubire de libertate și Constituțiune propun: Ca înaltul guvern prin o adresă să fie rugat de către on. congregațiune a revoca amintitele ordinațiuni, restabilind prin aceasta respectarea principiilor din legile fundamentale ale Constituțiunei noastre, reînviând egalitatea cetățenilor și a naționalităților din patrie, redându-le libertatea dreptului de întrunire și prin aceasta libertatea cugetărei, libertatea principiilor și a convingere!. Lugoj, 5 Mai 1900 Cu deosebită stimă, Coriolan Brediceanu advocat, membru al congregațiunei și membru al partidului național român Congregațiunea a respins, cu majoritate de voturi, cererea d-lui Brediceanu de a interveni pe lângă guvernul Ungariei în sensul arătat. ______________________________________ DELEGAȚIUNILE AUSTRO-UNGARE — Prin fir telegrafic — Budapesta, 12 Mai. Budgetul comun pe anul 1901 a fost depus la delegațiuni. Budgetul prezintă un spor de cheltueli de 19.637.205 coroane asupra budgetului pe 1900. Cheltuelile ministerului de răsbel se urcă la 347.529.301 coroane, cu un spor de 19.393.316 asupra anului 1900 și adecă: la budgetul ordinar 4.272.296; — la budgetul extraordinar 11.096.000; — la marină 4.024.320 coroane. Delegațiunea austriacă a ales de președinte pe d. Jaworski, iar cea ungară pe d. Szilagyi. D. Jaworski arată importanța vizitei împăratului Frantz-Iosef la Berlin: împrejurarea aceasta ar fi fost menită să întărească întreita alianță,—de-ar mai fi nevoie, —garanția aceea de pace pe care toți Austriacii au cel mai mare interes s-o păstreze. D. Szilagyi a vorbit și dânsul de vizita împăratului la Berlin. Cu prilegiul acesta s’au arătat pe lângă simpatiile dintre Suverani și simpatiile dintre popoare. Răspundem la sentimentele ce marea națiune germană a manifestat către Regele nostru, pe deplin cu simpatiile noastre pentru împăratul Wilhelm și națiunea germană. Budapesta. 13 Mai, împăratul Frantz-Iosef a primit la amiazi pe membrii ambelor delegațiuni. Răspunzând discursurilor președinților, împăratul a zis că nu s-a produs nici o schimbare în situațiunea politică a monarhie în puținele luni care au trecut de la ultima sesiune a delegațiunilor. „Relațiunile noastre intime cu aliații noștri, a adăogat împăratul, relațiuni îndelung dovedite, s’au manifestat încă o dată cu prilegiul ultimei mele vizite la Berlin și întâmpină un fericit complement în bunele relațiuni în care suntem cu celelalte Puteri și mai cu seamă în înțelegerea neclintită ce există între monarhia