Timpul, februarie 1946 (nr. 3050-3072)

1946-02-01 / nr. 3050

«SDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA SUCUREȘTI, w Strada Sărindar Nr. U Redacta și Administrația 3.05.44 TELEFONî "" ■ [UNK] [UNK]' ■' ■ ........................... ■ [UNK] ■ 1... Tipografia 3.42.23 ABONAMENTB Inară ! In străinătate ! Tariful In funcțiune de 3 luni 4500 lei convențiile portele Internationale Pentru bănci, societăți și autorități 40.000 anual, cu plata diferenței unei eventuale majorări a tarifului. Abonamentele Încep la 1 și 19 ale fiecărei luni Taxa de francare plătită In numerar cont. aprobării Direcțiunei Generale P. T. T. Nr. 80288/8 Mai 1838 Cont C. E. C. Poștal No. 18. Proprietar: „TIMPUL“ S. A. R. înscris sub Nr. 202 Trib. Ofar, Frcntdator: GRIGORE GAFENCU Dezgheț general?! de DEMOSTENE BOTEZ Problema prețurilor este marea obsesie a zilelor de azi. Chiar nici nu prea este loc pentru vre-o altă preocupare secundară. O zicătoare bătrânească spunea că dobânzile și fetele cresc fără să-ți dai seama când. Acum trebue adăugat în frunte, ca o contribuție a timpurilor moderne, și prețurile. Această preocupare capitală cu care se culcă și se scoală fiecare om, a dat naștere la diverse sisteme și a creiat expresii metaforice de toată frumusețea. Astfel într’un sistem se preconizează „înghețarea salariilor”, — adică să rămân deodată încremenite pe loc. Am văzut că acest sistem de „frigidaire“ este preconizat și în Franța, după ce înghețul la noi este aplicat de astă vară. Teoretic, sistemul pare minunat. Căci ceea ce vor oamenii este puțină liniștire, puțină siguranță, — să știe ce au și ce trebue să cheltuiască, pentru ca să-și facă o socoteală cu care să iasă la capăt. Să nu mai bâjbâe în necunoscut și în nesiguranța de azi pe mâine. Fără un minim de stabilitate nu se poate trăi. Acesta ar fi în sfârșit „războiul nervilor“ cu adevărat, aplicat în stare cronică la vreme de pace, adică pe viață. Practic însă înghețul s’a reușit pe jumătate, adică numai la salarii.Prețurile au rămas desghețate înghețați au fost numai aceia care se auzeau rostindu-se. Puterea noastră de organizare, n’a ajuns sub zero în materie de prețuri, așa cum a izbutit disciplina, conștiința și patriotismul în Cehoslovia. Și atunci, neputăndu-se îngheța prețurile, s‘au desghețat și salariile ca să fie omogenizate de temperatură. Cu drept cuvânt s’a venit și se vine cu o sporire de salarii. Dar asta nu-i decât o insuficientă adaptare la prețurile pe care le-a găsit acest, spor, în clipa când salariatul nu mai putea rezista. Ciclul trebuia să se încheie aici, și, pe cât se poate să se procedeze la un nou îngheț în această stare, la acest nivel al apelor. Iată însă că citesc în ziare, marea ideie a unor experți și a mai multor comisiuni economice specialiste în prețuri, spor echivalent de prețuri cu acelaș coeficient ca la salarii. Relatarea o fac mai multe ziare de dimineață și după două zile și două nopți (când omul gândește îndeobște mai limpede) nimeni n’a desmințit-o. Se anunță o reactualizare oficială a prețurilor, cu caracter general la (tot ce-ți trebue) cu un coeficient uniform „ca de pildă 150 la sută care să corespundă urcărilor de salarii de circa 150 la sută și urcărilor de 100—300 la sută la materiile prime“. Iată în adevăr un sistem economic genial și original, dar dra CimiîilU'are ***.«■» 3”î MAREȘALUL TOLBURIN VIZIUNEA UNEI ARATA CUM A FOST RUPI FRONTUL GERMAN W ZO* IAȘI - CIVILIV LUMI PAȘNICE Instrucțiuni ile Generalulsiliai Sui Stalin — MOSCOVA, 30 (Rador). — Agenția TASS transmite: Din circumscripția electorală specială se anunță că mareșalul Fedor Tolburdn candidat ]a deputăție pentru Sovietul Suprem al URSS-ului, a venit mijlocul soldaților și ofițerilor alegători care iși fac serviciul dincolo de teritornriul URSS-ului. Cu acest prilej, a avut loc un mare meeting ce s’a desfășurat intr’un enorm entuziasm-Ofițerii și soldații care au luat cuvântul și-au exprimat în mod unanim voința de a avea pe mareșalul Tolbukin ca reprezentant în organul suprem al puterii de stat. Mareșalul Tolbukin, Primit în mod călduros de asistență, se urcă la tribună- El istorisește alegătorilor viața și activitatea sa- Asistența ascultă cu mare atențiune pasagihe din discurs consacrate conducerii operațiunilor militare de către generalisimul Stalin-In anul 1943, Tolbuhin, care comanda atunci frontul de sud, a primit ordin să treacă la ofensivă și să izgonească pe inamic de pe frontul comandat de generalul Vatutin. Intr’o lună și 10 zile, trupele de pe front au ajuns pe Nipru, încercuind pe inamic în Crimeea. Cu toate grelele condiții, am reușit să forțăm trecerea râului Sivaș și, să creăm o bază de operațiuni însă desvoltarea ulterioară a acestor operațiuni a fost îngreuiată din cauza impractibilității șoselelor. Stalin urmărea de aproape această operațiune- Intr’o zi, mi-a telefonat că nu era necesar să ne grăbim, pentru că trebue să se aștepte o vreme favorabilă și să ne pregătim mai bine, pentru a evita pierderi inutile de oameni. Așa am și făcut. La 9 Aprilie, trupele de pe front trecut la ofensiva decisivă, iar la 12 Mai sfărâmăturile armatei germane au fost în întregime capturate, iar Crimeea a fost eliberată. Stalin se interesa zilnic de mersul operațiunilor din Crimeea. El telefona foarte des atrăgându-mi atenția asupra necesității unei pregătiri minuțioase a fiecărui atac și în același timp voia să știe dacă avem tot ce ne trebue pentru angajarea ofensivei. Când lipseau munițiunile, Stalin nu ne grăbea; trebuia să așteptăm să ni se aducă muniții și numai atunci trebuia să înairntăm.Am studiat timp îndelungat fermitatea lui Stalin, îndemânarea de a alege momentul propice pentru declanșarea atacului, limpezimea instrucțiunilor sale, învățând astfel să menajez pe fiecare om- Pierderile pe care le-am suferit pe front nu erau importante. După operațiile din Crimeea, am fost numit șef al celui de al treilea front ucrainean. Acest front ocupa poziții pe fluviul Nistru. In Iulie 1914 Stalin m’a convocat, împreună cu mareșalul Malinovski- El mi-a dat sarcini precise, ruperea sistemului defensiv german și încercuirea completă grupului german din zona Iași—Chișinău. Frontul a angajat ofensiva acolo unde germanii nu se așteptau deloc“. Mareșalul Tolbuhin subliniază incăodată că în toate fazele războiului Stalin arăta o deosebită atenție pentru luptători, având grije de ei. Oratorul vorbește apoi despre sarcinile armatei roșii și declară: „Vă asigur tovarăși că trupele noastre vor împlini cu onoare misiunea dată de Stalin”. FEDOR TOLBUKIN Mareșal al Uniunii Sovietice ____ lui Moarte, valorosul colaborator al Harry Hopkins, președinților Roosevelt și Tian de FETRU QQMARNESCU A murit, în urma unei grele boale, cu care luptase în toți acești ani de mari încercări și chemări constructive. Harry Lloyd Hopkins, cel mai apropiat și mai eficient dintre prietenii politici ai Președintelui Roosevelt. A locuit, timp de trei ani și jumătate, la Casa Albă, pentru a fi sfătuitor și colaborator nu numai ziua, dar și până noaptea târziu, când Președintele medita, plănuia și se consulta asupra atâtor măsuri necesare New Deal-ului. A fost ținta de alac a tuturor dușmanilor progresului, social, acest fiu de curelar din Iowa, care a ajuns la un moment dat omul cel mai însemnat în politica americană, după Roosevelt. Biografia lui ne arată nu numai formația, dar și vocația de constructor pe tărâm social. In timp ce majoritatea colaboratorilor președintelui Roosevelt, acel faimos trust al creerilor (Brain Trust) erau economiști, ca Moby, Tugwell, Warren, Berte sau avocați și juriști, ca Jackson, Corcoran. Cohen-Harry Hopkins a fost de la început un executiv, un om cu experiență practică, un realizator cu vastă cunoaștere a oamenilor, faptelor și nevoilor. Născut la 1890 la Sioux, în Iowa, urmând la colegiul Grinell, unde în 1935 i se va copferi diploma de doctor în drept, ca recunoștință, Hopkins a început cariera sa în domeniul asistenții sociale ca inspector al organizației pentru îmbunătățirea condițiilor celor săraci, la New- York, apoi a lucrat în organizația pentru ajutorarea copiilor (1915—1917), trecând la Crucea Roșie din New Orleans (1917—1972) la conducerea organizației new-yorkeze pentru combaterea tuberculozei și promovarea sănătății (1931—1932) pentru ca, pe baza acestei precise și efective experiențe, Președintele Roosevelt să-i dea răspunderea faimoasei WPA (Works Progress Administration), de la 1935 la 1938. De la 1938 la 1940 este ministrul comerțului, iar, in 1940 și 1941, șeful realizării programului de împrumut și închiriere Lupta pentru muncitorime Chiar din această simplă înșiruire de demnități și răspunderi se poate vedea cât contact direct a avut marele sfetnic al iluminatului Prisodiție cu nevoile și realitățile sociale, cu lipsa și suferința semenilor, cu încercările de tămăduire și ajutorare a celor năpăstuiți de soartă. Competența și dârzenia acestui luptător social nu s’a desmințit niciodată, iar puterea ce ai avut-o, direct și indirect, în era lui F. D. Roosevelt a fost deplin întemeiată. Să ne gândim că, în calitate de conducător al Administrației pentru Lucrările Progresului, Harry Hopkins a asigurat plasarea la muncă 8.000 000 șomeri, care și-au pus nădejdea și încrederea în imaginația și echitatea ei, în capacitatea lui de a crea mereu noi lucrări și întreprinderi, noi locuri unde să poată munci și câștiga viața. Fondurile pe care le controla el erau uriașe, miliarde deboteri anual, lucrările care au îmbogățit patrimoniul national și au dat putință de trai decent la milioane de muncitori au fost intr’adevăr gigantice, variate, necesare. Pictorii ca și salahorii, maeștrii ca și ucenicii, au găsit prilejul unor manifestări, care le-a redat' încrederea în artă 'și in meseria lor, precum și conștiința utilității lor sociale. Continuare în pag. 4-a HARRY HOPKINS Minunile științei Astronomii au luat contact cu luna și cu soarele E iminentă prima comunicare cu planeta Marte prin microundele Marconi Anul 1945 a adus invenția bombelor atomice. Anul 1946 începe, chiar din prima lună, cu altă realizare științifică din domeniul minunilor, anume: comunicarea cu luna și cu soarele. In curând se va anunța contactul cu planetele vecine, surori ale planetei noastre. Telegramele primite din New York int. Sidney, prin SFF sunt pur și simplu uluitoare. Astronomii au luat deci contact, în a treia decadă a lui Ianuarie 1946, cu luna și cu Soarele , probabil ca în Februarie, lumea noastră să intre în legătură cu lumea vecină. Mark j MARCONI, genialul Inventator al T. F. F., mort în 1937, a fost primul om din lume care a reușit să stabilească legătura între Pământ și spațiul astral. In 1936, cu un an înainte de a deceda, Marconi a transmis semnale radio-electrice spre lună și ecoul lor a revenit pe Pământ după trei secunde și jumătate. Se știe că luna e corpul ceresc cel mai apropiat de Pământ, fiind abia la o divatață de 480.000 km, adică la o depărtare de 50 de ori mai mare ca distanța București — New York . Undele hertziene, transmise cu aparatele Radar de emisie, având o viteză de 300.009 km, pe secundă — iuțeala luminii — străbat spațial ce separă pământul de lună in mai puțin de o secundă și trei sferturi. Aceste unde fac ocolul lunii și se reflectă rapid pe pământ, revenind prin spargerea păturei Hotlviside a ionosferei in aparatele Radar de recepție, cu aceiași viteză ca la pornire. Energia radioelectrică transmisă să străbată 880.000 km., în 3 secunde și o fracțiune e înrudită cu energia atomică. Savanții astronomi și inginerii radiotelegrafisti au rămas uimiți primind, după treia bătae a metronomului, ecoul radioelectric al globului selenit. Pământul a vorbit deci cu luna prin telegrafie fără fir, vie, New-York. COMUNICAREA CU SOARELE Iată că, după câteva zile, astronomii Australiei au rănit recordul Americii și au stabilit primul contact cu soarele, via Sidney. Cum Soarele e de vreo 300 de ori mai departe decât luna, marconigrama pământului a mers in eter vre o 500 de secunde până să ajungă in soare Razele electrice, minunui de micro-unde Planeta Marte se vede acum toată noaptea în constelația Gemenii, formând un romb impresionant cu planetele Saturn, Castor și Pollux. Extremitățile diagonalei mari a rombului ceresc sunt Castor și Saturn, iar extremitățile diagonalei mici o formează Pollux și Marie-Marconi, pot trece și prin loc. De aceia ele n’au zăbovit nici-o clipă in Jăratecul solar, au ocolit protuberantele cromosferei, s’au ■ spoiüell,vulturiu.. Marte e planeta cu rețeaua misterioasă de carnale, construită de omenirea de acolo. Ipoteza canalelor, criticată de unii și susținută de Schiaparelli, Lowell și alți specialiști, va fi confirmată stau Infirmată pe cale astrofotografică, prin rachete Radar trimise la fața locului. După dibuirile cu unde radioelectrice, se va arunca în spațiu prima rachetă Interplanetară. Racheta, fără oameni, va reveni pământ cu fotografii și înregistrări meteorologice. După ce omenirea Pământului va afla in mod științific condițiile atmosferice marțiene, nu este exclus ca într-o zi să pornească spre Marte prima astronavă atomică, având în interior o misiune de astronomi, tehnicieni și ziariști. Intrăm In zodia celor mai mari minuni ale științei. Ing. S. Florin Primul contact cu lunta GUGLIELMO MARCONI primul om care a comunicat cu luna reflectat și au alunecat prin eter alte 500 secunde spre a reveni pe pământ. Pcru-"TAA'!"’----\ i .„.„îs. ANCHETELE NOASTRE Sugestii pentru noua lege a chiriilor Mai mulți chiriași din Corabia prin dar, ciobanu, propun următoarele : 1- In cazul când imobilul este închiriat se vinde de către proprietar, chiriașii vor avea dreptul să-l locuească mai departe și sub noul proprietar cât vor voi și cu aceleași condițiuni stipulat în contractul de închiriere cu vechiul proprietar 2- In cazul când noul proprietar ar voi să-l evacueze, imediat, pe chiriași să le pună în vedere aceasta cu cel puțin 30 zile înainte și să le pună la dispoziție o nouă locuință în aceleași condițiuni ca cele prevăzute în contractul de închiriere și suportându-le cheltuielile de mutare. 3. Mutatul sau evacuarea să nu se poată face în nici un caz iarna sau pe vreme rea D-na Elena maior Safer, având un apartament în București nu-i poate ocu’■ "meno d” iUo provincie ut Bucuresti BWuțu,inițin s legea a Intra în locuința sa proprie, sar fiind tolerați. D. N. C. propune ca noua lege să nu mai prelungească contractele acolo unde proprietarul împarte un apartament cu chiriașul Mai ales atunci când proprietarul are familie numeroasă. D- A., proprietar, cere ca chiriașilor proveniți de la C. N- R., să nu li se mai aplice prelungirea contractelor de închiriere, ei fiind în totalitatea lor profitori ai regimului dictatorial, înfierat de toată lumea. Mulți din ei sunt Proprietari, având imobile în Capitală și în provincie moșii și vh-Nu este drept decis să profite de legile de prelungire, plătind chirii de 70-80 000 lei anual pentru un apartament cu 3 camere, hali, calorifer și ascensor, ei închiriindu-și casele lor la prețuri mari. D- Mihail, proprietar ne arată că în loțul d-sale cu șase apartamente, ralo-up, chriaști beneficiind yirîeri I febmarie 1948 ANUL X — Mr. 3050 gțsffpre M.3Q&gpune 17.1h. LUNA-ultjiffi pă^ar :z^d 7-a. CERUL se ffetrisertf^ treptqt^vine primăvara timvurfötöh’ Ft brumte MH^ mineața și noaptea vngnij^M&^Mfapff: frumos la mare. "jJa de SUMNER WELLES Aceste cuvinte, o lume pașnică, reprezintă năzuințele a milioane de oameni din fiecare colț al globului. Hie constituesc idealul către care se străduiesc democrațiile, de atâtea generații încoace. Este scopul a 5 trecurețiunilor Unite, oamenii și guvernămintele Na 1 i Unii diin'■ cei mai iluminați conducători spirituali au înfățișat metod.de prin care poate fi realizat acest înalt ideal, cel mai măreț dintre toate idealurile. Totuși, ne este teamă că încă un mare număr de oameni se mai gândesc la cuvântul „pace” ca la ceva implicând o condiție esențial statică. Ei încă mai socot pacea drept ceva negativ și nu ca un concept care pe bună dreptate nu poate fi decât pozitiv. Până ce opinia publică și mai ales aceea din țările înaintate nu va recunoaște deplin adevărul profund că pacea nu poate fi niciodată statică și că ea nu poate exista decât ca un rezultat nicinai continuu efort și al unei nesdruncinate voințe a majorității popoarelor lumii — până atunci căutarea unei păci adevărate nu va fi încununată de reușită. Este, aproape cu neputință pentru mintea omenească să adâncească măreția problemelor pe care popoarele Națiunilor Unite au a le lua în seamă, acum când încep să-și asume răspunderea unei reconstrucții parțiale. Temeliile au fost puse la San Francisco. Pentru unii dintre noi, Charta Națiunilor Unite așa cum a fost redactată la San Francisco, conține și unele măsuri slabe sau nesatisfăcătoare. Dar oricât unii dintre noi, în mod individual, au încercat unele deziluzii privind greșeli de omisiune sau de obligativitate totuși nu putem să nu recunoaștem că, așa cum este ea, Charta Națiunilor Unite constitue singura temelie posibilă pe care poate fi construit edificiul ordinii mondiale. Putem fi de acord că această Charta reprezintă un vădit progres față de propunerile de la Dumbarton Oaks și, de asemenea, un instrument mult mai practic și mai înțelept pentru menținerea ordinii mondiale și pentru dobândirea progresului uman decât Pactul Ligii Națiunilor. Sunt cu totul convins că nicio organizație mondială nu putea fi instituită cu șansă de succes, dacă n’ar fi fost întemeiată pe conceptul unei cooperații între cele trei mari puteri și dacă aceste puteri nu ar avea mijlocul autoritar reprezentat de așa numitul drept de veto cu privire la întrebuințarea forțelor armate disponibile pentru organizația Națiunilor Unite, ori de câteori forța este necesară pentru păstrarea ordinii in lume. Sunt convins că nicio pace justă și durabilă nu poate fi întemeiată decât în adevăratul sens al păcii democratice. Nu vrem să spun prin aceasta că lumea este pregătită pentru Parlamentul Omului. Dar mă gândesc că popoarele micilor națiuni din Europa și popoarele puterilor mai mici din 'c < »Tira 11 a', lumii, nu ar fi tov satisfăcute și nici nu ar susține deciziile ce le-ar afecta interesele vitale, decizii în care nu ar avea niciun rol și în determinarea cărora nu ar avea glas. S-a spus in ultimul timp că guvernământul Statelor Unite ar trebui să-și asume serviciul de mijlocitor intre Marea Britanie și Uniunea Sovietică. Socot că Statele Unite nu au și niciodată nu au avut nicio pricină de antagonism față de Uniunea Sovietică. Dacă politica acestor două mari națiuni este cârmuită înțelept, nu este niciun motiv pentru vreun conflict de Interese cu viitorul pe care-l putem prevedea. De asemenea, nu există și nu va mai fi niciun conflict de interese vitele între Marea Britanie și Statele Unite. Necesitatea noastră urgentă de azi, dacă este să facem o realitate din viziunea unei lumi în twee, este de a desvolta inițiativa și de a adopta o politică externă cu mari orizonturi, decât una numai constataWire. Securitatea noastră nu poate fi separată de securitatea restului lnmii. Nouă, celor din generația aceasta, ne este dat să plăsmuim viitorul omenirii. .u== HlwC ȘI ZIARELE LA BURSA NEAGRĂ? Cu toate protestele, cu toate promisiunile, cu toate conferințele, problema hârtiei nu a fost încă rezolvată. Intre timp salariile personalului tehnic, administrativ și redacțional au depășit puterea noastră de plată și cu toate sacrificiile pe care le facem ne vom vedea în curând în trista situație de a nu mai putea onora plățile, dacă stării existente nu i se va aduce o ameliorare-O cerere a tuturor gazetelor de a se admite majorarea prețului de la 60 leii la 400 lei exemplarul zace în cartoanele Comisariatului Preturilor, care probabil nu a aflat până astăzi că ziarele nu mai ajung în mâna cititorilor ci se vând la maculatură cu lei 2000 kgr., întrucât astfel asigură un câștig mai mare vânzătorului. Deasemeni, Comisariatul General al Prețurilor, care neadmițând majorarea prețului gazetelor, dar dând tot concursul tuturor urcărilor exorbitante din ultimul timp, probabil că nu este informat că hârtia care până ieri costa 204 lei kgr. (fără transport și timbre) astăzi se facturează cu 450 lei kgr. sub pretextul unei cote mai mari de celuloză in compoziție. Cui servește această politică a struțului? Noi credem că în nici un caz guvernului, care are tot interesul ca gazetele să ajungă în mâna cititorului, iar nu să servească numai pentru ambalaj. UNGARIA A FOST PROCLAMATĂ REPUBLICĂ ■ ■ LONDRA, 31. (Radio). — Postul de radio Budapesta a anunțat aseară târziu că Adunarea Națională ungară a proclamat republica m Ungaria. EXPERIENȚELE DIN PACIFIC CU BOMBA ATOMICĂ VOR COSTA 13.000 miliarde lei VA ASISTA ȘI PREȘEDINTELE TRUMAN ■ a NEW YORK 31 (Radio). —Experiențele care vor avea loc la Maj in oceanul Pacific pentru a se stabili efectele bombei atomice asupra vaselor de suprafață vor costa 500 milioane dolari (13.000 miliarde lei). . ... 47 vase de război și americane vor fi ținte pentru bombele atomice, deasemenea două cuirasate japoneze și crucișătorul greu german „Prinz Eugen“. La aceste experiențe vor asista și președintele Truman, d. P.yfanes, precum și 12 savanți membri ai comisiuni pentru controlul energiei atomice. OBSERVATORII ALIAȚI AU SOSIT LA ATENA PENTRU SUPRAVEGHEREA ALEGERILOR BIl LONDRA 31 (Radio). Un prim grup de observatori alați a sosit la Atena pentru supravegherea alegerilor generale din Grvia. Misiunile aliate vor avea la dispoziție avioane, automobile și mijloace de comunicație prin rado. 1200 funcționari, din serviciile armatelor britanică, amer rană și franceză vor sosi în Grecia. 50% dintre aceștia vor fi foști luptători, funcționari și agenți electorali britanici. D. Richard Windle a fost numit șeful grupului de observtori britanici, iar d. N. Graphy, șeful grupului american, având rangul de ambasador. MARI ÎNTRUNIRI DE PROTEST IN PALESTINA CONTRA ÎNCETĂRII IMIGRAȚIEI si 1 LONDRA 31 (Trado). — S’a anunțat aseară din Ierusalim că întreaga viață economică și mijloacele de transport din Palestina vor fi suspendate astăzi dimineață timp de trei ore cu prilejul marilor întruniri de protestare contra încetării imigrației evreești. Se anunță de altă parte că poliția palestineană și detașamente britanice au efectuat din timp de 6 ore o mare razie la Tel AvV, în căutarea mai multor teroriști evrei . Bătălia pentru secretariatul general fost desemnat secretarul general al Organizației Națiunilor Unite. De trei săptămăni se tot duceau negocieri între marile puteri, spre a se alege persoana care să întrunească asentimentul tuturor. Intre timp a fost ales președintele, a fost constituit biroul, a fost complectat Consiliul de Securitate, a fost alcătuit Consiliul economico-social. Dar in privința secretarului general, nu s’a putut totuși ajunge la un acord. Se vorbea chiar la un moment dat, să se amâne alegerea lui pe sesiunea viitoare. S’a considerat, însă, că o amânare ar fi făcut o impresie proastă, deoarece s’ar fi tras concluzia că marile puteri nu s’au putut înțelege, iar în al doilea rând nici nu se cuvenea ca, dintre cele cinci organe principale din UNO, tocmai inima să lipsească. Totul, parcă, ar fi rămas paralizat. Căci secretarul general este — cum spune și Charta de la San Francisco — factorul de căpetenie și conducătorul administrativ al întregului organism. Ca să ne dăm seama ce rol de frunte revine secretarului general, este de ajuns să ne amintim că numele care au circulat la pentru acest post, au fost: început, Eisenhower, Eden, Churchill. Este de la sine înțeles că pentru asemenea oameni, nimănui nu i-ar fi trecut prin gând să le rezerve demnitatea de tecretar general, dacă această funcțiune ar fi însemnat numai o sinecură sau un rol figurativ. O parte din presa engleză a insistat foarte mult asupra retribuirii secretarului general, vrând pesemne să facă să reiasă din importanța salariului, importanța slujbei. Căci nu-i de neglijat, într’adevăr, faptul că în afară de locuință, i se dă secretarului general, 40.000 de dolari pe an, ceea ce revine la o sută de milioane de lei, lunar. Noi vom lăsa deoparte acest criteriu și ne vom mărgini să arătăm, după Charta de la San Francisco, care ii sunt atribuțiile. „Secretarul general — spune articolul 99 — poate supune atenției „Consiliului de securitate, orice chestiune care, DUPĂ PĂREREA „SA, ar putea să amenințe menținerea păcii și a securități internaționale”. El nu face prin urmare, un simplu oficiu de înregistrator și de transmițător ci judecă dacă trebue sau nu, să sesizeze Consiliul dase- Continnuare în păgână Judecarea criminalilor de război germani la Leningrad f