Timpul, iunie 1990 (Anul 1, nr. 114-127)

1990-06-01 / nr. 114

POPOR ROMAN: NN GREȘEȘTE CINE CREDE IN TINE COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT E bine să știm * 9 ieri la sediul Consiliului Județean Provizoriu de Uniune Națională a avut loc întâlnirea dintre Mirko Rackovic, consul general Ata- Consulatul Iugoslaviei din Timișoara și conducerea Consiliului Provizoriu de Uniune Națională a județului Caraș- Severin Primăriei județului și Primăriei municipale Reșița. Au participat, de asemenea, conducători ai unor întreprinderi și instituții din Reșița. Cu acest prilej au fost discutate probleme ale colaborării bilaterale în l economic, cultural, domeniiși sportiv dintre județul social Caraș-Severin și Serbia și, într-un plan mai larg chiar Iugoslavia Consulul general al Iugoslaviei la Timișoara a vizitat, de asemenea, secția Motoare Navale de la I.C.M. Reșița. Precizările în legătură cu titularizarea unor cadre didactice comunicate în „Tribuna învățămîntului “ nr. 19/ 1990 nu se vor lua în considerare ne comunică Inspectoratul Școlar al Județului ^fiaraș-Severin Aceasta ca urmare a notei telefonice nr 3266c din 24 mai a Ministerului învătămîntului. Rămîn însă în vigoare normele aprobate de Guvern. 9 De mai bine de trei luni, între oficiul PTTR. si restaurantul Minerul din Anina s-a dărîmat o parte din zidul de sprijin care a căzut pe osuar, blocînd sau îngreunînd trecerea pietonilor Dar mai există si pericolul ca zidul să cadă în continuare si ar putea chiar accidenta pe cineva oare primăria a văzut acest lucru ? 9 Dumitru Jecalo, conducător auto la Cooperativa Meșteșugărească „Constructorul“ Reșița, a confundat magazia Dr.D.P. Caraș- Severin cu cea proprie. Pentru că altfel nu ar fi vîndut din gestiunea acestei unități 2500 kilograme de ciment unui cetățean din Soceni, contra sumei de 5000 lei Poliția i-a întocmit dosar penal. O Atentie la regulile de protecția muncii în propria gospodărie ■ Lui Dumitru Stăncioni, din satul Cornișor comuna Băuțar tăind lemne cu circulanți la domiciliul său, i-a sărit o bucată de lemn în cap și... a fost accidentat mortal . Mijloacele de transportîn comun continuă să circule la întîmplare Ne atrage atenția asupra acestui lucru doamna Valeria Barbu din Reșița, care ne scrie: „sper că vă veți preocupa și de această problemă deoarece oamenii muncii s-au săturat să tot aștepte cu orele în stații să tot întîrzie la serviciu sau să ajungă acasă după două ore de la încheierea programului de lucru“. Noi făcut datoria atrăgînd ne-am prin rîndurile de fată atenția celor în măsură să reglementeze această stare de lucruri. Urmează dînșii... La 1 iunie este Ziua Internațională a Copilului, în numărul de azi oferim pagini speciale dedicate copiilor — sperăm să fie citite cu plăcere. --------------------------------------------------------------------------------------------- Școala va deveni 9 . , 9 Convorbire cu profesorul Daniel Lazăr, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin. rol. — Domnule inspector geneînvățămintul românesc cunoaște astăzi schimbări structurale V-aș ruga să vă referiți în cele ce urmează la modul în care aceste transformări își lasă amprenta asupra rețelei școlare din Caraș-Severin și a conținutului invățămîntului. Noua orientare care își pune amprenta asupra învățămîntului românesc stă sub semnul deschiderii către uman Lucrul acesta a implicat înființarea unor licee teoretice cu clase de real uman și cîte o clasă de informatică. — Să înțelegem că au fost desființate liceele industriale ? — Nu în totalitate, în Reșița vor rămîne două licee cu profil industrial actualele licee industriale nr. 2 și nr. 4 La fel la Bocșa și Caransebeș unul din cele două licee păstrează profilul industrial. La Anina și Moldova Nouă s-au păstrat și clase cu profil industrial. Nu aș dori să mai insist — Aveți dreptate, rețeaua liceelor din județ va apare în detaliu sperăm chiar în ziarul nostru O precizare se cere, scoală , însă, făcută , ce se întîmplă cu școlile profesionale ? — Vrem să redăm școlilor profesionale prestigiul pe care l-au pierdut în anii din urmă. Ele vor trebui să pregătească în continuare tineri in diverse meserii. Accentul ln aceste școli va fi pus pe însușirea meseriei, pe pregătirea practică, fără a neglija nici pregătirea de cultură generală. — Există și elemente de noutate in rețeaua școlară liceală a județului ? — Există și nu puține La Reșița va lua ființă un liceu cu program de educație fizică și sport La Băile Herțulane și Mehadia, deocamdată în clă(Continuare în pag a 2-a) ANUL I NR. 114 SEȘITA VINERI 1 IUNIE 1990 4 pagini — Iieu Cind copiii visează să fie oameni mari Actul I (Intr-o sală de clasă, copii visează la viitorul șase lor. Ce-și doresc să devină cînd vor fi mari ? ... Deocamdată ei sunt elevi în clasele V— VIII). Simona. Aș vrea să lucrez în comerțul exterior. Și dacă tot e la modă, mi-ar place, așa ceva ... o societate privată, în domeniul cosmeticii sau la vreo casă de modă ... O voce : Tot alergînd după frumusețe ! Clara : Eu aș vrea să mă fac doctoriță. Să-mi continui studiile, pe undeva prin ... Pablo , Paris ... Clara : Da, de ce nu ? Să ajut cît mai mulți oameni, să fiu cît mai căutată. Să fiu un medic bun Manuela . Mie mi-ar place să fiu cercetător chimist. Să ajung o celebritate prin muncă. Luminița. Eu voi fi medic stomatolog îmi place foarte mult. Mi-aș dori și eu să-mi continui studiile în străinătate. O voce. Te și vezi scoțîndu-ne măselele ! ... Pablo. Informatician rai-ar place. La o firmă, o... asociație între două țări. Să primesc salariu în valută și în lei și, prin meseria mea să merg la studii în străinătate. Dacă se poate prin America Nu prea aș vrea să fiu renumit, o vedetă. Vreau să fiu modest Să am casa mea, meseria mea și-mi ajunge. Oana. Mi-am propus să merg la Liceul Pedagogic și să devin învățătoare, îmi plac foarte mult copiii, să corectez lucrări. întotdeauna mă uit la mama mea care este profesoară Manuela . Mi-ar place să ajung și șahistă. Să joc în turnee mari. O voce: Știi șah ? (Continuare în pag. a 4-a) Si ei sunt » Despre situația critică în se găsesc căminele și casele care de copii hadicapați de pe raza județului nostru, s-a scris, in ultima vreme destul de mult, chiar în presa străină. Sigur noile considiții ale vieții au determinat transformări importante și in cazul acestora, dar încă insuficiente, în acest context, am o discuție (alegerea nefiind gîndit în uimplătoare) cu domnii ec. Vasile Crețan, directorul Direcției pentru Probleme de Muncă și Ocrotiri Sociale dr Teodor Ban, de la Direcția Sanitară Județeană și preotul Vasile Petrica, conducătorul Protopopiatului Ortodox Român din Reșița, pe care i-am rugat să răspundă la trei întrebări: O Cum se explică această stare de lucruri ? Dln Crețan: Eu cred că situația actuală se datorește, în primul rînd denumirii ce ne-a fost acordată nouă tuturor, în ai noștri! • vechiul regim Aceea de „oameni ai muncii“ Părerea mea este că această denumire nu a fost întîmplătoare, ințelegindu-se că este aproape de aceea de animal de povară, care in situația în care nu poate fi folositor este sacrificat Este tocmai cazul copiilor handicapați si bătrînilor neajutorați Dl. T Ban . Răspunsul este complex. Mai întîi fără intenția de a ne disculpa vreau să vă spun că doar Leagănul de Copii din Reșița este sub patronajul Direcției Sanitare Celelalte cămine sau case de copii sînt subordonate Ministerului Invățămîntului și respectiv Ministerului Muncii, noi avînd în acestea un medic (dacă avem) și Cîteva cadre medii Apoi cadrelor noastre nu le-a prea surîs exercitarea datoriei în aceste colectivități considerate batalioane disciplinare. Și-a mai fost și lipsa acută a medicamentelor. Principala cauză rămîne însă organizarea defectuasă, pornită de la nivel central. Dl. V Petrica. Situația căminelor și caselor de copii handicapați este expresia „grijii“ pe care vechiul regim a arătat-o față de om, ea constînd doar intr-o propagandă gălăgioasă și în rest dezinteres total. Biserica a fost exclusă de la orice aport întrucît ni s-a refuzat orice sprijin, ca preoți, puteam merge doar clandestin. Ce perspective întrevedeți căminelor și caselor de copii ? Dr. T. Ban : In ședința C.P.U.N. Caraș-Severin din 16 februarie a.e s-a discutat problema acestora, delimitîndu-se responsabilitățile concrete fiecăreia dintre cele trei organisme implicate. Direcției Sanitare Județene îi revine încadrarea cu personal medical controlul sănătății copiilor din toate punctele de vedere și bineînțeles asigurarea medicamentelor necesare. Problema de perspectivă pe care o văd (Continuare în pag a 4-a) /EI/ITIOGRAF 9 Programul de modernizări inițiat de Ministerul Industriei Metalurgice pentru acest an prevede și montarea unor instalații tehnologice de tratare a oțelului In vid la întreprinderea „Oțelu Roșu“, aflăm din cotidianul Adevărul. 9 „Se știe că Japonia penetrează tot mai anevoios în Europa datorită restricțiilor Pieței Comune. Am putea fi noi poarta atît de dorită de Țara Soarelui Răsare, pentru a se implanta solid în noile realități europene ? De ce nu ? Avantajul și pentru România ar fi imens, deoarece, odată cu capitalul, Japonia oferă tehnologiile de vis ale mileniului trei“ — remarcă un săptămînal bine scris. Observator întrebări și răspuns care generează idei . Nu vă mirați că pe colegul nostru, cunoscutul reporter Nicolae Sîrbu, nu-i mai prea găsiți în paginile cotidianului Timpul, la care are carte de muncă L-a confiscat deocamdată. Dimineața,într-un scurt interludiu spre alte... deschideri. 9 în primele patru luni — informează Gazeta de București — România a importat 183 milioane de ouă. 10 131 tone de pește congelat. 919 tone conserve de pește. 9 000 tone de brânzeturi. 32 000 tone de orez. 5 000 tone de cafea (numai atît ?!), 11 000 tone mandarine și grepfruit, 4 000 tone măsline. 143 651 tone carne de porc, vară și pasăre. 9 656 tone de unt. 15 691 tone ulei comestibil Tot din import au fost aduse mirodenii, nesseafe bomboane ciocolată șamd. Noi am beneficiat mai ales de nesscafe... O In săptămînalul Românul, citim evocarea unor momente pe care, ca străvechi resiteni le-am trăit noi înșine acum peste 22 de ani, și care ne-au produs pe atunci, multe semne de mirare și de întrebare, succesive și simultane Un Obiect Zburător Neidentificat a traversat în ziua de 29 martie 1968 spațiul aerian al Reșitei Munților Semenic și împrejurimilor. Se pare că avea forma unui trunchi de con cu vîrful înainte și zbura cu o înclinație de 45 ° față de sol.