Timpul, martie 1991 (Anul 2, nr. 41-62)

1991-03-01 / nr. 41

COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT 4 pagini — 2 lei Actualitatea • în cadrul celor două camere reunite ale parlamentului, au început ieri dezbaterile pe marginea expunerii primului-ministru cu privire la stadiul reformei și programul guvernului pe anul 1991. • Ieri, în cea de-a treia zi a vizitei oficiale în România, delegația Adunării parlamentare a Consiliului Europei, condusă de dl. Anders Bjorg, a fost primită la palatul Cotroceni de președintele României, dl. Ion Iliescu. Au fost abordate aspecte ale reformei, situația economică, orientările care stau la baza elaborării noii constituții, precum și relațiile țării noastre cu instituții europene. Ca simbol al convingerilor sale europene, președintelui Ion Iliescu i-a fost înmînată, din partea Consiliului Europei, medalia acestui organism, cu mențiunea că domnia sa este primul șef de stat român care primește medalia Consiliului Europei. • Ministerul Afacerilor Externe, în numele Guvernului României, salută cu satisfacție decizia Statelor Unite în legătură cu sistarea operațiunilor militare, ca urmare acceptării de către Irak a tuturor rezoluțiilor Consiliului de Securitate al O.N.U. privind criza din zonă. Irakul a acuzat ieri la prînz forțele aliate de continuarea acțiunilor provocatoare. Un purtător de cuvînt militar, citat de Radio Bagdad, a afirmat că, în ciuda anunțării de către George Bush a încetării focului, avioanele agresorilor continuă să survoleze teritoriul irakian într-o manieră provocatoare. • Ieri dimineață au fost auzite la Bagdad focuri de armă ce salutau anunțarea încetării focului. • Forțele aliate au distrus mai mult de 40 din cele 42 de divizii irakiene pînă în momentul în care a fost ordonată încetarea ofensivei. Numai cîteva unități din cele două divizii mai sunt operaționale. • Șeful statului major al armatei israeliene a afirmat la tv că forțele terestre americane au descoperit în Irak obuze și rachete cu încărcătură chimică. Acestea nu au fost folosite, în ciuda ordinelor date comandanților, care ar fi trebuit să utilizeze aceste arme tactice în caz de atac al aliaților. • Mai mulți parlamentari italieni au semnat ieri o moțiune prin care propun ca Saddam Hussein să fie adus în fața unei curți internaționale de justiție. • Guvernul german s-a pronunțat ieri împotriva deschiderii de birouri de informații oficiale ale țărilor baltice în Germania . Uniunea Sovietică estimează că de acum înainte trebuie împiedicată desfășurarea oricăror acțiuni militare în Golf, ca un principiu al unui viitor sistem de securitate în această regiune — a afirmat, în cursul unei conferințe de presă, ministrul Afacerilor Externe al U.R.S.S Legea pămîntului și... legea junglei Nici nu s-a uscat bine cerneala pe publicațiile care au editat legea pămîntului, că au și început să apară interpretări de o manieră care ne fac să credem că, prin unele locuri, se va proceda într-un fel care seamănă mai mult a „fac ce vreau,nu ce scrie acolo“. Aceasta e cu atît mai grav, cu cît „inițiativele“ de eludare a legii vin tocmai din partea celor desemnați să urmărească întru totul respectarea prevederilor ei. în rîndurile care urmează vom supune atenției cititorilor o situație petrecută în localitatea Macoviște. Sat mic, cu vreo 70 de case locuite, cu oameni în vîrstă, Macoviștea trăiește acum momente de mare tensiune, generate de unele evenimente care au transformat atmosfera pașnică, de bună înțelegere dintre săteni, în una conflictuală. Dar iată despre ce este vorba : sîmbăta trecută, comisia împuternicită să aplice Legea funciară a convocat un fel de adunare generală, unde a hotărît împărțirea animalelor fostului C.A.P. (vaci cu lapte și ovine) pe număr de case, indiferent de suprafața dusă și de volumul de pămînt ade muncă prestat în fosta cooperativă. Hotărîrea a fost luată fără să se țină cont că în localitate un număr de 35 familii vor să lucreze asociat, că s-a întocmit documentația necesară înființării acestei asociații, care s-a înaintat forurilor în drept pentru aprobare. Urmare a hotărîrii mai sus menționate — printre „inițiatorii“ căreia s-au aflat (cu ce drept?) „oameni de bine“ Oravița, G.S. Reșița de la I.V.V. și, spre surprinderea noastră, un specialist agricol — comisia a scos pur și simplu vacile din grajd și oile din saivan și le-a împărțit cetățenilor după metoda amintită anterior, fără a ține seama de faptul că unii nu au unde să le adăpostească și cu ce să le hrănească. Mai mult, au interzis asociațiilor să se mai folosească de adăposturile fostei unități C.A.P. O asemenea faptă contravine articolului 28 din Legea funciară, care prevede foarte exact cum trebuie procedat în cazul în care o parte din cetățeni optează pentru înființarea unei asociații cu caracter privat. De asemenea, nu ni se pare corect modul în care comisia a stabilit valoarea bovinelor (7 500 lei pe cap) pentru că, din spusele sătenilor, unul din oamenii de bine salariat la G.S. Reșița) a vândut deja două animale cu suma de 30 000 lei (? !). Am vrea să fim bine înțeleși. Nu am scris aceste rânduri pentru a lua cumva apărarea fostei structuri C.A.P.-iste. Dimpotrivă, nu vrem menținerea unor unități falimentare pe un sistem nedorit de țărani, care a demonstrat cu prisosință că nu își mai are loc în noua conjunctură agricolă. Dar dorim să se respecte dreptul legiferat al fiecăruia de a hotărî modul în care intenționează să facă agricultură. Și este foarte grav că cei îndreptățiți să țină cont și să aplice opțiunile țăranilor, nu o fac. Pentru că într-un stat de drept, cum dorim cu toții să fie România, legile trebuie respectate. Iar cine nu le respectă să suporte consecințele. Petru CIASG întrebări incomode Chiar așa să fie? Citim cu stupoare într-o revistă care se pretinde, ba chiar și reușește adesea, să fie elevată, precum că stăruitoarele apeluri la conștiință, la muncă, la alturism n-ar reprezenta decit niște poncife ale unui mod de gîndire perimat, compromis, anacronic, dacă nu cumva subversiv. De aici și pînă la concluzia ca trebuie să mizăm pe... egoismul creator nu este care autorul decît un pas, pe îl străbate cu dezarmantă dezinvoltură, sub umbrela unei argumentații care se dorește rafinată, nereușind să fie decît pretențioasă și confuză. N-am fi stăruit asupra acestui banal incident — în definitiv orice publicist poate săvîrși gafe — dacă respectiva mentalitate n-ar prolifera primejdios și în proporții îngrijorătoare. Așadar, în condițiile în care săptămîna efectivă de lucru la noi, doar 35,5 ore, este printre cele mai reduse din lume, raportîndu-ne la țările dezvoltate (54 de ore în Coreea de Sud !), îndemnul la muncă înseamnă criptocomunism, iar apelul la conștiință echivalează cu o sfidătoare recrudescență a neocomunismului. La rîndul lor, dacă nu sînt strict condiționate prin avantaje materiale, generozitatea, onestitatea, conștiinciozitatea sunt puse sub un grav semn Ion DIACONESCU (Continuare In pag a 2-a) In Golf pacea este posibilă Evenimentele s-au succedat cu repeziciune, într-un algoritm previzibil după declanșarea ofensivei terestre de către forțele aliate, în noaptea de 25/26 februarie. Irakul a declarat, în sfîrșit, că se va retrage din Kuweit, fără a mai preciza nici un fel de condiții. Miercuri, pentru prima dată după aproape șapte luni, trupele kuweitiene au înălțat steagul național în inima capitalei, marcând eliberarea deplină a teritoriului național. De fapt, încă din zori, sub presiunea irezistibilei ofensive terestre aliate și lovit în continuare din aer și de pe mare, Saddam Hussein încheiase, practic, ceea ce el considera o retragere, dar nu era, de fapt, decît o primă înfrîngere. Potrivit unor știri neconfirmate la orele serii, în 27 februarie, de la Bagdad s-a anunțat că Irakul este gata să plătească reparații de război și să renunțe la pretențiile de orice natură asupra Kuweitului, în Schimbul încetării focului. în viziunea regimului de la Bagdad, oferta presupunea anularea de către Securitate al O.N.U. Consiliul de a Rezoluțiilor 661, 665 și 670 privind embargoul total și supravegherea strictă a respectării acestuia cu o forță navală concentrată în Golf. Consiliul de Securitate a și primit, în noaptea de 27/28 februarie, un prim mesaj din Bagdad privind acceptarea de către Irak a tuturor celor 12 rezoluții, fără nici un fel de condiții. Începînd din ieri, 28 februarie, ora 5 GMT (7, iui), președintele ora București- S.U.A., George Bush, a ordonat suspendarea tuturor operațiunilor aeriene, terestre și navale împotriva Irakului, obiectivul războiului din Golf fiind îndeplinit. După șase săptămâni de război și la numai o sută de ore de la declanșarea ofensivei terestre. Kuweitul a fost eliberat, dobîndindu-și deplina suveranitate în mesajul adresat națiunii americane cu trei ore mai devreme. George Bush a declarat în esență : E o vreme a mîndriei față de forțele noastre și față de prietenii noștri care au fost alături de noi în aceste momente de criză. Nici o țară nu poate afirma că victoria îi aparține exclusiv, deoarece este o victorie a omenirii Războiul este în spatele nostru, în față ne așteaptă o potențială pace istorică. Condițiile puse Irakului pentru încetarea ostilităților privesc eliberarea imediată a prizonierilor de război, restituirea rămășițelor pămîntești ale soldaților uciși pe cimpul de luptă, eliberarea ostaticilor ș.a.m.d. Irakul trebuie să se conformeze rezoluțiilor O.N.U. și să accepte plata despăgubirilor pentru daunele provocate ca urmare a agresiunii împotriva Kuweitului, Israelului și Arabiei Saudite în general în cadrul conflictului. Comandanți militari ai forțelor aliate și irakieni ar fi urmat să se întîlnească ieri — sau la o altă dată, ne- Timotei JURJICA (Continuare In pag a 4.a) (Continuare în pag a 2-a) Contrabandă pe Dunăre Tîrîș-grăpiș, mai la sau pe vest, pe drum drept vedere sau folosind rute ocolitoare prin Turcia, intrăm, totuși, în Europa. Cu cele mai bune și mai puțin bune. Avem și noi azi prețuri liberalizate, filieră română de traficanți de droguri. Și prostituție, de care nu ne mai ferim să vorbim. Dacă bișnița internațională a devenit deja loc comun, care nu mai impresionează pe nimeni, zilele trecute ne-a fost dat s-auzim c-avem și contrabandă. E drept, e încă timidă, abia- la început, nu poate s-atingă deodată nivelul celei de la granița S.U.A. — Mexic, ori dintre S.U.A. — Canada. Dar, dacă lucrurile vor fi lăsate să se dezvolte, iar oamenii să prospere și pe această cale, există „luminoase perspective“ și în această direcție. Despre pescarii de la Dunăre s-a tot vorbit, în ultimii ani. Bacă asociația de profil din Moldova Nouă există doar cu numele, da că peștele ia drumul restaurantelor din Timișoara, la niște prețuri piperate. In timp ce prin magazinul asociației se vînturau numai acte și bani. Iar din aceste „specii“, se știe, nu poți face nici borș, nici ciorbă. Și iată că, zilele trecute, pescarii din Liubcova lansează un patetic S.O.L., din care rezultă că peste meseria lor a năvălit furtună, bărcile multora riscînd o să se scufunde. Așa să fie ? Și de ce s-o fi ajuns aici ? — S-a ajuns datorită faptului că unii pescari din Liubcova au început să „pescuiască“ în apele necurate ale contrabandei — afirmă clar și categoric drept Octavian Pop, comandantul unității de grăniceri din Moldova Nouă. — E vorba chiar de contrabandă ? Nu-i cumva un termen prea tare, domnule căpitan ? — Eu cred că nu. Dar să lăsăm faptele să vorbească singure. Să vedeți cum au intrat pes- Nicolae SIUBU