Timpul, aprilie 1991 (Anul 2, nr. 63-82)

1991-04-02 / nr. 63

* í POPOR ROMAN. NN GREȘEȘTE CINE CREDE IN TINE COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT Actualitatea • La palatul Victoria s-au desfășurat ieri după-amiază învorbirile externe al dintre ministrul României, dl. drian Năstase, și o delegațieurcă, condusă de ministrul de externe al Turciei. Convorbirile au la bază dorința celor două țări de a juca un rol mai important atît în Balcani, cit și în Europa, de a extinde dialogul politic și schimbul de vizite , de a dezvolta cooperarea economică și tehnică. resti Ieri a luat ființă la BucuAsociația Băncilor și ancherilor din România, asoiație profesională, cu scop elucrativ, fondată de către un comitet de inițiativă constituit la sediul Băncii Române de Comerț Exterior S.A. • Ultimele rezultate neoficiale ale alegerilor legislative Albania relevă că Partidul 1acil (comunist) ar fi obținut 176 de locuri din totalul de 250 ale viitorului parlament. Pe locul al doilea, cu mai puțin de 40 la sută din voturi, se află, după estimările provizorii,7 Partidul Democratic. • în jur de 2000 de persoane au protestat timp de mai multe ore ieri în fața sediului Partidului Democratic de opoziție din Tirana, împotriva victoriei în alegeri a Partidului Muncii. „Alegerile au fost trucate, încercăm în prezent să adunăm fapte pentru a determina dacă putem să consideăm sau nu legitime aceste alegeri“ — a declarat jurnaliștilor străini unul dintre cei doi lideri ai Partidului Demontic. Ministrul sovietic al afacerilor externe și omologul său chinez au avut ieri la Pekin o întrevedere în care au evidențiat progresele realizate etațiile de bună vecinătate dintre cele două țări. IiluIderea, desfășurată pe parcureul a 3 ore, a fost consacrată în principiul viitoarei întruniri sovieto-chineze la nivel înalt de la Moscova. • Ședința de ieri a Congresului Extraordinar al deputaților poporului din Federația Rusă a fost întreruptă datorită divergențelor apărute pe marginea includerii în ordinea dei, ca punct separat, a ecermii referitoare la instituirea mcției de președinte al reblicii. • In Irak, trupiele guvernantale au preluat ieri dimită controlul asupra orașului ko unde insurgenții tatizi >i aveau instalat cartierul geeral. • Irakul a protestat din nou pe lîngă O.N.U. împotriva violării spațiului său aerian de către aviația americană. Ambasadorul Irakului la Națiunile Unite afirmă că aviația americană a efectuat 92 de zboruri deasupra Irakului în zlele de 30 și 31 martie. • Mai mulți membri ai opoziției armatei irakiene, Mujahedinii Poporului, cu baza în Irak, au fost uciși și numeroși capturați în cursul unei tentative de infiltrare pe teritoriul iranian . După două săptămâni deupte grele, guerilla rmisrainiană din Afganistan a reușit să captureze orașul strategic lost, din estul țării, aceasta fid prima victorie importană de la plecarea trupelor avietice, acum doi ani. Marea păcăleală de te Iapi tutg, Prețuri liberalizate, rafturi libere • 1 aprilie 1991, prima zi a celei de-a doua etape a liberalizării prețurilor. Redacția noastră și-a propus un raid-anchetă pe la magazinele alimentare și piața liberă. Să vedem, deci, ce putem cumpăra. Primul popas înseamnă și primul șoc. La Magazinul Alimentar Nr. 24 se găsesc numai conserve. Pasta de bulion, în sticle de 1 kg, așezată frumos la vedere și cu prețul alături : 108 lei, plus prețul borcanului. De la 30 de lei la 108 lei, este un salt... Pentru celelalte produse conservate prețurile s-au „liberalizat“ în același mod. Să rămînem la bulion. Pasta de bulion (sticla de 420 gr.), care costa 12,50 lei, este 45 de lei. Produsul similar, realizat pentru export (preț vechi 15 lei), costă 54 de lei, plus prețul borcanului. Creșteri de-a dreptul de speriat — cel puțin așa ni se par în acest moment — consemnăm și la spanac, morcov și țelină conservată. Un borcan de spanac (820 de gr . preț vechi 9 lei) costă 32,50 lei, plus prețul borcanului. Și aici, ca de altfel la toate magazinele pe care le-am văzut, în dimineața precedentă, laptele a rămas nevîndut. De ce, cînd altădată oamenii se băteau pe el? „Din cauza prețului, ne-a explicat d'na Lița Tomiei, șefa magazinului. în zonă locuiesc mulți pensionari și cumpărau cîte 2 1, mai făceau o brînză dulce. La 10 lei/ 1 nu-și mai permit.Acum, este ora Prețurile cu amănuntul, limita maximă Pline „București“, 500gr. 9 lei Carne de minzat, 1 kg, 100 lei Carne de porc fără slănină, 1 kg 90 lei 9,30 și au rămas nevindute 14 navete cu 121 lapte fiecare“. La magazinul alimentar de la Complexul „Nera“, unde de obicei traficul cumpărătorilor estefoarte mare, de dimineața de cînd s-a deschis magazinul și pînă spre prînz s-au cumpărat doar cîteva borcane de muștar și apă minerală. Și ceva lapte, de către obișnuiții magazinului, cei care cumpără pentru copii. Oamenii intră, văd, comentează și pleacă. Pe Elena Giurcă, șefa magazinului am gasit-o foarte revoltată. „Ieri ni s-a făcut inventarul pentru cea de-a doua etapă a liberalizării prețurilor iar astăzi, studiind hotărîrea guvernului am constatat că ni s-au aplicat indicii maximi de majorare. Eu nu vreau să incit, prin intermediul ziarului, populația împotriva celor care ne-au explicit aceste prețuri dar nici așa nu este posibil. A fost majorat, pentru că acesta este adevărul, prețul la conserva de fasole cu costiță de la 8,50 lei la 20,50, plus borcanul. iar la conserva de fasole cu cîrnăciori de la 10,75 la 26 de lei. Apoi, au vrut să ne majoreze prețurile la spanac, la morcov, la țelină în borcane, aberant, in condițiile în care aceste conserve sunt foarte greu vandabile și fabricate în 1988". Raid-anchetă realizat de Dorina SGAVERDIA Carne de pui, 1 kg. 60 lei Salam de vară, 1 kg. 140 lei Lapte de vacă, 11. 10 lei Unt superior cu 80 % . grăsime (pachetul) 25 lei Brînză telemea. 1 kg. 60 lei Zahăr cristal, 1 kg. 32 lei Ulei floarea soarelui îmbuteliat. 1140 lei Ouă, buc. 3 lei Meșterii lemnului Începînd de duminică, 31 martie a.c., și pînă miercuri, 3 aprilie a.c., Grupul Școlar pentru Exploatarea și Industrializarea Lemnului Caransebeș găzduiește cea de-a XVIII-a ediție a fazei naționale a concursului pe meserii in specialitățile : operator în prelucrarea produselor finite din lemn, pentru elevii claselor a Xl-a și a XlI-a, și tîmplari, pentru elevii de an II, școala profesională. Participă cîștigătorii fazei județene din 28 de unități școlare. Concursul se va derula după cum urmează : astăzi, in două runde, probele practice, iar mîine dimineață probele teoretice, pentru ca în aceeași zi, in jurul prînzului, să aibă loc festivitatea de premiere. Alături de factorii responsabili de la nivelul Inspectoratului Școlar Județean și MOGARS SA. Caransebeș (fostul C.P.L.), consemnăm prezența la Caransebeș a d-nei Aura Ghei, inspector general de specialitate în cadrul Ministerului Invățămintului și Științei, a d-lui prof. ing. Petre Munteanu, din partea Departamentului Industriei Lemnului, și a d-lui asistent universitar Aurel Lunguleasa, din cadrul Universității Brașov, Facultatea de Industrializare a Lemnului, care este și președintele comisiei de examinare, Marius MORARU J .Săptămînă Mare • Programul serviciilor religioase din Săptămînă Patimilor, în bisericile ortodoxe române Ai Patimilor, intrat în Săptămînă Slujbele religioase ,creează o atmosferă de pietate și inedit, pregătirea credincioșilor împărtășite prin spovedanie și fiind una din preocupările de căpătîi. Iată programul de la cele trei biserici ortodoxe române din Reșița. 9 Marți: La bisericile „Sf. Iosif cel Nou de la Partoș“ (de lângă Casa de Cultură) și „Sf. Arhangheli“ (biserica de lângă Sala Polivalentă), deniile încep la ora 19, iar la „Adormirea Maicii Domnului“ (catedrala), cu începere de la ora 18, dată fiind zona mai lăturalnică. • Miercuri dimineața — de la ora 9: Ceasurile și ultima Liturghie a darurilor mai înainte sfințite. Scandenie. 0 Joi de la ora 7, Liturghia Sf. Vasile cel Mare, cu spovedirea și împărtășirea credincioșilor. Numărul mare al copiilor este evident. (Continuare in pag a 3-a) Cu ocazia Floriilor, la catedala ortodoxă din municipiu — ca și in toate celelalte biserici ortodoxe — s-a împărțit sabia copiilor și credincioșilor adulți. UN DIALOG CI PARLAMENTARII Totuși, munca... 97 Interviu cu dl. deputat Antonică Dijmărescu Continuăm să publicăm convorbirea purtată, nu cu puțin timp în urmă, cu domnul deputat Antonică Dijmărescu (partea I — „Timpul“, nr. 42/2 martie). Deoarece activitatea parlamentarilor din Caraș-Severin este mai puțin cunoscută electoratului din județ. ne-a interesat clarificarea acestui aspect — Lumea nu vă vede la televizor și ca atare nu prea știe ce faceți — dumneavoastră și ceilalți deputați — în Parlament. Așadar, în ce constă, de fapt, activitatea unui deputat ? — Aș preciza mai întîi că activitatea parlamentarilor din Caraș-Severin, indiferent de formațiunea politică, este îndreptată spre binele județului și al concetățenilor noștri. Munca noastră este dificilă Patru zile din săptămînă sîntem efectiv ocupați — aproape 12 ore zilnic — în parlament cu activitatea legislativă. Aș dori să arăt că există două „fețe“ ale ei: pe de-o parte una, săru spun, mai festivistă, care se vede și la TV, și alta care nu se vede, desfășurată cu asiduitate în comisii. Comisiile întrunesc specialiștii pe domenii și ele sunt cele care hotărăsc de fapt soarta unor legi, aniliaînd articol cu articol, orice inițiativă legislativă. în plen se practică o anumită metodologie: șefii grupurilor parlamentare exprimă opiniile generale pe marginea legii, iar apoi se supune la vot articol cu articol. Personal, cred că am cîteva zeci de amendamente, multe din ele integrate în textul legii. — Dumneavoastră din ce comisie faceți parte ? — Din comisia de industrie transporturi, servicii, cooperație fiind secretarul acestei comisii. — Chiar dacă nu ați fi făcut parte dintr'o asemenea comisie ca specialist în metalurgie, ar fi fost inevitabilă întrebarea: grava și încurcata situație a metalurgiei românești nu vă frămîntă ? Mai concret, starea în care se află acum Combinatul Siderurgic Reșița își poate găsi o rezolvare promptă — intr-un fel nu e chiar ușor de dat răspuns. Nu atît punct de vedere tehnic, ci din afectiv. Eu am crescut și am fost educat în acest combinat, am cunoscut și urcușuri și coborîșuri. Mulți oameni mrau întrebat „ce este de făcut acum Pot da un răspuns extrem de concis : munca. Numai munca, domnule ziarist, ne poate scoate din impas. Muncind, avem posibilitatea să retehnologizăm combinatul. Eu am încredere în oamenii Reșiței și în consiliul de administrație al combinatului. Interviu realizat de Gh. JURIYTA (Continuare în paga 3'a) ANUL II NR. 63 (326) REȘIȚA MARȚI 2 APRILIE 1991 4 pagini — 2 lei Starea șomajului Pînă acum, la Oficiul Forțelor de Muncă sînt înscrise 391 de persoane cu statut de șomer. Cei mai mulți sînt muncitori — 364, cîțiva absolvenți de invățământ superior — 18, proveniți, in marea lor majoritate, din agricultură, dar și ingineri, subingineri din industrie, precum și nouă absolvenți de liceu. Dacă aceasta ar fi cu adevărat, știrea șomajului în județul nostru atunci nu ar trebui să ne îngrijoreze. Este posibil însă ca din motive absolut personale să nu se fi înscris toți la Oficiul Forțelor de Muncă. Că aceste persoane beneficiază de protecție socială, e de la sine înțeles. In ce constă protecția socială ? Dorina SGAVERDIA (Continuare in pag a 3-a)