Timpul, decembrie 1991 (Anul 2, nr. 236-252)

1991-12-03 / nr. 236

POPOR ROMÂN, NU GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT La 8 decembrie De ce referendum? în ultimele zile, urmărind dezbaterile politice cu privire la Constituția României, un fapt de ordin istoric mi-a revenit stăruitor în memorie: în redactarea din 1922, Constituția Suediei prevedea, în unul din articole, posibilitatea organizării referendumului popular „atunci cînd importanța și natura deosebită a unei probleme o pretinde". Noi privim spre Suedia ca spre o țară cu solide tradiții și structuri democratice. Vom admite, prin urmare, că acolo nimănui nu i-ar putea trece prin minte să inițieze consultarea poporului dacă aceasta ar avea ca obiect chestiuni lipsite de interes pentru el. în virtutea respectivei reglementări constituționale, în 1954, suedezii au fost chemați în fața urnelor să se pronunțe pentru sau contra circulației pe stînga a autovehiculelor. Indiferent de ceea ce s-ar gîndi astăzi cu privire la respectivul referendum suedez, cel puțin o idee nu comportă discuții : el relevă respectul pentru suveranitatea deplină a puterilor unui popor, pentru democrație Noua Constituție a României, adoptată de Constituantă la 21 noiembrie, va intra în vigoare la data aprobării ei prin referendum. Așa stă scris in Titlul VII articolul 149. De ce referendum?, se întreabă totuși acum chiar parlamentarii care au luat parte la dezbaterea și adoptarea ei, forțe politice și, desigur, nu puțini cititori. Din carul pestriț al acestei mirări, nu lipsesc, firește, argumentele serioase, cum nu sînt absente nici notele adversităților politice. Cele dintîi puteau fi luate în considerare încă în cursul elaborării Constituției. Cele din urmă nu contează decît ca ilustrări ale obișnuitelor confruntări politice, mai fierbinți în preajma unei campanii electorale. Conducerea unui partid dă dispoziții membrilor lui să nu ia parte la referendum, ceea ce este mai mult decît nedemocratic. Ca ape în fiecare situație ce imă într-un fel sau altul parti.a majorității parlamentare, parte a reprezentanților opoziției o privesc referendumul din 8 decembrie ca încă un gest populist venit dinspre FSN. Ba, în urmă cu cîteva zile, reprezentanții unui partid au afirmat că această consultare națională ar fi în momitul de față, pentru FSN, „singurul mod de a obține un vot favorabil". Constituția României nu poate fi totuși privită drept Constituția unui partid, și cu atît mai puțin ca instrumentul prin care un partid poate să-și legitimeze politic și să-și adjudece electoratul. Constituția României ne aparține tuturor. Iar dacă prin reglementările adoptate se prevede ca noua Constituție să fie supusă votului popular trebuie să admitem că în sfirșit, avem dreptul și libertatea de a decide, noi, potrivit îndemnurilor propriei noastre nștiințe, asupra legii supreme , pă care ne vom călăuzi — stat, puteri și cetățeni — pentru mult timp de acum înainte. Un drept, o formă a libertății, o expresie a suveranității poporului, dar și o îndatorire, îndatorirea de a duce cină la capăt procesul democratic de reconstrucție a țării. Timotei JURJICA 1991, referendum asupra Constituției Cetățenii despre Legea țării • Test de opinie în municipiul Reșița Sîmbătă după-amiază, între orele 17 și 20, am contactat telefonic zeci de cetățeni din municipiul Reșița, în intenția unui test de opinie cu privire la Constituția României și la referendumul de duminică asupra acesteia. Nici unul din interlocutori nu a refuzat solicitarea noastră de a răspunde la întrebările formulate ; două convorbiri s-au întrerupt din motive care țin de sistemul de comunicații reșițean. Mulțumim tuturor celor care au cooperat cu noi — precizîndu-și identitatea sau preferind să-și păstreze anonimatul — sub semnul unor preocupări care depășesc clipa. Cu numai două excepții, cetățenii intervievați sunt informați că la 8 decembrie a.c. va avea loc un referendum național asupra Constituției. Marea lor majoritate nu au citit textul Constituției, dar — cu o singură excepție (anonimă: casnică, 56 de ani) — urmăresc emisiunile speciale de radio și televiziune în cadrul cărora este prezentată. Chiar puținii interlocutori care au anumite rețineri sau neclarități în legătură cu prevederile Constituției, sau chiar nu sunt de acord cu unele formulări, așa cum au fost adoptate de Constituantă, se vor prezenta la referendum și vor vota pentru aprobarea acesteia: „Deși am dedus că nu este precis definită separarea puterilor in stat, voi participa la referendum și voi aproba Constituția, pentru că așa îmi dictează conștiința“ (sing. Marian Cîrjoi, 38 ani); „Nu sunt de acord cu anumite articole, iar altele sunt neclare. Dacă s-a pornit pe drumul ăsta, de ce să nu votăm pentru ? !“ (casnică, 62 ani). Doar trei interlocutori ne-au declarat că nu vor lua parte la referendum, iar unul menționat că deocamdată nu poaate da un răspuns. Spectrul opiniior In legătură cu ce este o constituție este foarte larg, iar răspunsurile variate: „Nu pot să vă răspund“ (Gheorghe Omescu, lăcătuș, 34 ani) . Timotei .11 UMCA Pentru abonații ziarului TIMPUL Pe întreg parcursul anului, am încercat să protejăm abonații noștri, acordîndu-le avantajul de a primi ziarul acasă la un preț mult redus. Astfel, inclusiv pentru luna decembrie, abonamentul lunar a rămas 52 de lei, ceea ce înseamnă circa 2,50 lei/exemplar. Din păcate, deși am dorit să ne ajutăm în continuare cititorii, pentru anul 1992 nu vom mai reuși în aceeași măsură, deoarece prețurile au crescut și cresc continuu. Vom menține însă pentru abonați prețul de 4 lei/exemplar. Abonamentele la ziarul „Timpul“ pentru 1992 vor fi taxate astfel: 1 lună — 85 lei ; 3 luni — 255 lei ; 6 luni — 510 lei ; 1 an — 1020 lei. La acestea se adaugă taxele poștale. Rugăm toți factorii poștali să efectueze abonamente, începînd chiar de azi, ținînd seama de aceste tarife. „TIMPUL“ 500 Miine va apărea al 500-lea număr al ziarului „Timpul“. Va fi o ediție, în parte, consacrată acestui eveniment, din care îi veți putea cunoaște, și altfel decît prin scris, pe cei care fac ca ziarul să ajungă zi de zi la dumneavoastră. Ziarul apare în 8 pagini la prețul de 5 lei. Va fi poate ultima ediție de 8 pagini la numai 5 lei. Alba Iulia - Capitala întregirii neamului Alba Iulia măreață. Alba Iulia română a sărbătorit, împreună cu țara, Ziua Națională a românilor, „Cea mai importantă faptă din istoria poporului nostru“, cum o numea Nicolae Iorga. Cu 73 de ani în urmă, au lăsat grijile și au venit pe cîmpiile de la Alba Iulia, pentru a pune temeliile României Mari, zeci de mii de români. Adunarea de la Alba Iulia, de la 1 Decembrie 1918, a fost supremul act al luptei naționale a românilor. Deschizînd adunarea, Gheorghe Pop de Băsești, memorandistul întemnițat în 1894, a cerut celor prezenți să pună prin votul lor „piatra fundamentală a fericirii neamului românesc“. După 73 de ani, la monumentul lui Mihai Viteazul, în cetatea Alba Iuliei, primulministru al României, dl Theodor Stolojan, și-a încheiat intervenția astfel : „Vă cer permisiunea să vă mărturisesc dorința și credința mea că la 1 Decembrie 1992 ne vom găsi mai plini de încredere in forțele proprii și în destinul României. Trebuie să făurim un viitor copiilor noștri, dar totodată trebuie viitorul și nouă, să ne făurim Dacă noi o vom duce mai bine, e sigur că și copiii noștri o vor duce mai bine“. Au fost prezenți pentru a aduce omagiu și prinosul de recunoștință celor care au săvîrșit actul Marii Uniri, alături de primul-ministru al României, conducătorii unor partide politice, între care liderul F.S.N., dl Petre Roman, parlamentari, locuitori ai municipiului Alba Iulia, români din Transilvania și Banat, în principal membri ai „Vetrei Românești“. Dorina SGAVERDIA (Continuare in pag a 2a) unde-i lege, nu-i... speculă Așa ar trebui să fie puțin așa sperăm să fie. Sau cel Acolo unde legea-i lege, să nu fie loc de tocmeală, cum zice proverbul. Nici de speculă, am zice noi. Și totuși, controalele de specialitate încep să scoată la iveală tot mai multe nereguli în practicarea comerțului privat După ce că„ de la bun început, prin prețurile aberante (după lege !) suntem lăsați cu buzele umflate și buzunarele goale, mai vin și noii patroni de chioșcuri și dughene să ne spolieze cu nerușinare, prin diverse manevre incorecte, prin încălcarea prevederilor legale. Este vorba și de încălcările constatate și de amenzile aplicate de Poliția orașului Bocșa. Firma „Delta" S.R.L. se aproviziona cu anumite produse — tomate, ouă, salam, etc. — contrar Legii 12/ 90, de la o unitate alimentară cu amănuntul. Din ele pregăteau și vindeau pizza. Patronilor li s-a aplicat o amendă de 15 000 de lei și le-a fost confiscată marfă în valoare de 14 000 lei. Și fiindcă tot am ajuns să ne gîndim la prețuri mai mult decît la „Jos Iliescu !" și „Jos Guvernul !“, să amintim și „inovația“ domnului Isac, de la firma „Pamexim“ S.R.L. Dumnealui afișează media adaosului comercial aplicat la diverse produse aflate în unitate. Iar dacă stai să te uiți mai bine și să calculezi această medie, constați că este destul de mult depășit plafonul anunțat. Deocamdată, această neregulă a fost considerată contravenție și amendată cu doar 5 000 de lei. Pe viitor însă asemenea practici intră și sub incidența H.G. 776, cu privire la regimul prețurilor și tarifelor. Și încă o constatare, tot la Bocșa. Deși ea rămîne valabilă pentru majoritatea orașelor. Cu toată convertibilitatea de la care așteptăm minuni, cu tot numărul mare de legi aprobate și de boutiquri deschise, n-au dispărut ambulanții, care-n trenuri sau la colț de stradă îți oferă țigări și ciocolată. „Bucegi“, cu 20 pachetul. Țigări pe care, evident, numai la ei le găsești. De ce ? Bănuim că e un secret... profesional. Altfel nu se explică de ce noi plătim 42 de lei pînă la Bocșa, iar cei care cutemeră trenurile („nevăzuți“ de nimeni!) n-au nevoie de bilet. Tot un „secret“ profesional trebuie să fie la mijloc. Cine vrea să afle mai multe, se poate adresa dlui Nicolae Pera, șeful Poliției orașului Bocșa. Cel care ne-a furnizat și numele unor ambulanți amendați recent: surorile Gabriela și Valerica Bosnea, Str. Muzelor, Aurica Tîmpu și Ioana Ursu, str. Matei Corvin, Violeta Dumitru, Str. Unirii, 22, Catița Ursu, Str. Nucilor, 16. Amintind aceste exemple, ne exprimăm și speranța că organele de control de tot felul, înființate in ultima vreme, își vor intensifica demersurile pentru stăvilirea speculei și ilegalităților de orice fel. Astfel, măcar un pic, statul se protejează și pe el și pe noi. Nicolae SÍRBU ANUL II NR. 236 (499) REȘIȚA MARȚI 3 DECEMBRIE 1991 4 pagini - 5 lei Tichete pentru benzină în luna decembrie, 60 de litri pentru fiecare autoturism și 15 litri pentru motorete și motociclete, la prețuri bonificate. Ieri, di ec. Ion Spinu, directorul societății comerciale „PECO Caraș-Severin" SA, ne-a informat cu privire la modalitățile de eliberare a tichetelor pentru carburanți destinate proprietarilor de autoturisme, motociclete și motorete. Mai întîi însă, o veste bună , în luna decembrie pentru Crăciun, cota stabilită la prețurile bonificate, prin hotărîrea guvernului (50 lei/1 „premium“, 45 lei/1 „regular", 40 lei/1 benzina normală și motorina), a fost suplimentată la 60 litri pentru autoturisme și la 15 litri pentru motorete și motociclete. Incepind de astăzi, societatea comercială „PECO Garaș-Severin“ SA eliberează tichete pentru toți posesorii legali de autoturisme, motorete și motociclete, după următorul program : • La Reșița — de la Depozitul Peco pot obține tichete posesorii de autoturisme înmatriculate cu 2 și 3 CS, iar de la sediul societății — cu 1 GS, precum și pentru motorete și motociclete. • In stațiile Peco din județ, tichetele vor fi distribuite astfel : Bocșa, 7.XII, pentru oraș și comunele arondate: Caransebeș, 3 și 4.XII ; Oțelu Roșu, 5 și 6.XII; Mehadia, 7 și 8. XII; Oravița, 3, 4 și 5.XII . Moldova Nouă, 6 și 7.XII; Anina, 8 XII ; Bozovici, 9 și 10. XII. Amănunte în plus pot fi aflate în stațiile Peco menționate. Solicitanții de tichete sunt obligați să respecte următoarele reglementări : tichetele se eliberează numai pe baza talonului de înmatriculare a autovehiculului și a buletinului de identitate al posesorului acestuia, exclusiv pentru autoturisme, motorete și motociclete înscrise în circulație ; nu se iau în considerare acte de vînzare-cumpărare; tichetele se obțin numai în județul în care sunt înmatriculate autove(Confirmare in pag a 4-a)