Timpul, octombrie 1993 (Anul 4, nr. 193-214)

1993-10-01 / nr. 193

terma 2 • IMPUL í Primim la redacție Die redactor-șef, »v Ca urmare a articolului intitulat „Moftul unui director“, apărut în ziarul Dvs. din data de 21 septembrie 1993 și semnat de reporterul Marius Moraru, vâ rugăm să publicați în paginile cotidianului pe care-1 conduceți prezentul DREPT LA REPLICA: Termenul de „moft" ca și celelalte cuvinte derivate din acesta, excelent ilustrate de „Nenea Iancu" (Caragiale, desigur) și împrumutat de domnul Moraru în articolul menționat, nu ar trebui aplicat fără o mai atentă examinare sau ar trebui folosit in construcții stilistice de genul „moftul Parlamentului“, „moftul guternului“ etc. în cazul de față pretinsul „moft de director" derivă numai din „moftul legii“ pentru că măsura incriminată este perfect legală și apare ca o consecință firească a regulilor implacabile și obiective ale economiei de piață așa cum au fost relevate în reglementările legiuitorului. Așadar măsura de oprire a furnizării apei calde menajere în municipiul Reșița nu este un simplu „moft“ al directorului FE Timișoara care, ca cetățean, înțelege gravitatea și implicațiile sociale ale măsurii luate, iar ca salariat al RENEL, și deci al statului administrat de Guvern, are obligații clare și precise de aplicare a legilor și ordonanțelor date de acest Guvern, sub pedeapsa de a fi destituit oricînd din funcție. Nu este vorba deci de dorința unui director, ci de obligația lui de respectare a actelor normative. Ordonanța Gurvernului nr. 23 1993 precum și reglementările RENEL obligă agenții economici să stopeze furnizarea de mărfuri către beneficiarii aflați în incapacitate de plată. Măsuri drastice sunt prevăzute și de Legea nr. 76/ 1992 modificată prin Legea nr. 43/1993, împotriva agenților economici aflați în incapacitate de plată. R.A. „Prescom“ Reșița se află în stare de incapacitate de plată de mai mult timp, datorită modului defectuos în care se organizează încasarea valorii energiei termice de la beneficiarii săi, lucru de care autorul articolului a uitat sau a fost in necunoștință de cauză. Deoarece datoriile „Prescom" R.A. au crescut lună de lună s-au încheiat grafice de eșalonare a plăților pe care nu le-au respectat. Pentru a continua producerea și furnizarea energiei, FR Timișoara a contractat credite în vederea asigurării cu resurse și repararea utilajelor. Totodată s-a ajuns în situația de a nu putea plăti propriii furnizori de gaz metan și păcură, aceștia solicitînd pe cale judecătorească penalități și despăgubiri de cîteva sute de milioane lei. în această situație singura soluție a rămas oprirea furnizării energiei termice către „Prescom“ RA pentru a evita creșterea datoriei acesteia la sume pe care este imposibil să le achite. Era de preferat să cerem obligarea „Prescom“ RA la plata de penalități și despăgubiri pe care aceasta le-ar recuperat de la populație ? Mențiționăm că la data de 29 septembrie 1993 ,,Prescom“ RA datorează către FE Timișoara suma de 368 624 140 lei, la care ar trebui adăugate penalitățile din Legea nr. 76/1992 republicată și s-ar ajunge la peste 500 000 000 lei. Cine o oprește pe RA „Prescom" să ia credite bancare așa cum fac alți agenți economici ? Sperăm că se va da un răspuns la aceste întrebări. Considerăm că dl redactor Moraru a scris un articol temdențios cu vădită tentă de atac la persoană, neglijînd voit aspectele obiective și perfect legale ale cazului discutat, încâlcind prin aceasta norme elementare ale deontologiei profesiunii de ziarist, în speranța că veți respecta dreptul la replică și veți publica acest articol, vă mulțumim ! Director F.E. Timișoara Ing. Dan REGINȘ Noii stăpîni (Urmare din pag 1)ferenți față de aceste necazuri. Toți locuitorii orașului ne cer să aducem și să montăm contoare pentru apă caldă, rece și energie termică. Absolut de acord. Ne obligă la aceasta și Hotărîrea Guvernului nr. 348/20.07.1993. Din păcate, numai voința noastră nu este suficientă. Ca să montăm aceste contoare la cele 350 de scări de bloc care avem în oraș ne-ar trebui cam 660 milioane lei. Și asta, fără montaj. Judecind că noi încasăm, în medie, într-o lună, cam 25 milioane lei, ar trebui să mai așteptăm circa doi ani, timp în care să nu mai dăm nici salariile și să nu mai facem nici o altă cheltuială. Ideea unui credit este și ea exclusă, pentru că nu ne va da nimeni deoarece mergem pe pierderi. Și mergem pe pierderi deoarece nu ni s-au aprobat tarifele propuse de noi. Pentru un metru cub de apă, noi încasăm în prezent de la populație 35 lei și 53 lei, de la agenții economici. Situația durează de la 1 mai. După calculele noastre și după toate influențele de prețuri aprobate între timp de guvern, noi cheltuim și am fi îndreptățiți să aplicăm un tarif de 41 lei, la populație și 62 lei, la agenții economici. Sigur, metodologia de aprobare era valabilă pe vremea cînd mai exista Regia Autonomă Județeană „Prescom“. Or, de la 1 iunie, aceasta s-a desființat, fostele exploatări de gospodărie comunală trecînd în subordinea consiliilor locale orășenești, ca regii autonome de sine stătătoare. Mi s-ar părea absolut normal și firesc ca negocierile și aprobările finale ale tarifelor să se facă direct de consilieri. Practica actuală de a anunța intenția de majorare cu 30 de zile înainte la Serviciul de Prețuri și Tarife este total depășită. Cei de la R.A. Apele Române, Renel și S.N.C.F.R. își ridică prețurile peste noapte. Ca să le facem față ar trebui ca și noi să ne aliniem rapid la prețurile care ni se impun. Dar nu o putem face pentru că tarifele sunt bătute în cuie. Mă aștept din în zi să crească prețurile la comzibustibili care, normal, se aliniază la cursul dosarului. Tocmai de aceea e mare nevoie de implicare mai activă a consilierilor. Altfel spus, Consiliul Județean să acorde delegare de competență consiliilor locale în a stabili noile tarife și să nu mai fie doar atributul esențial al Consiliului Județean. Numai pe lunile iunie, iulie și august am pierdut, datorită aplicării vechilor tarife, peste 39 milioane lei, bani care ne-ar fi fost de mare ajutor la repararea rețelelor termice și chiar la îmbunătățirea furnizării apei în oraș. Aș mai sesiza un aspect : la nivelul orașului Caransebeș există în subordinea primăriei o secție de gospodărie comunală. Dar existăm și noi, ca regie autonomă, tot în aceeași subordonare. Din păcate, de fondurile alocate de la buget profită doar cei de la secția amintită. Noi, nimic. O fuziune se impune, mai ales că, în unele activități, intrăm la concurență. Gloria Reșița cu gîndul la promovare In perioada 8—17 octombrie c., stațiunea Călimănești va fi gazda Finalei Campionatului Diviziei B de Șah, echipe mixte. Printre cele 25 de formații care se vor prezenta la start, se va afla și Gloria Reșița în următoarea alcătuire: Petru Dodu (maestru FIDE), Cornel Rușu (M), Valeriu Grozav (M), Gheorghe Isac (M), Nicolae Bighiu (C M.), Otto Delirați (C.M.) și juniorii Adrian Sîrbu, Valeria Mureșan, Silviu Haramuz, Viorica Istrati și Herța Raluca. Dacă anul trecut, într-o formulă incompletă, a reușit să se mențină pe o poziție onorabilă în acest eșalon, Gloria Reșița are, în actuala ediție, șanse mari de a se clasa în primele șase echipe, loc ce i-ar asigura promovarea în Divizia A. Dar pentru atingerea acestui obiectiv, echipa are nevoie de sprijin financiar din partea mai multor firme cu posibilități de sponsorizare din municipiu. Se așteaptă, deci, înțelegere din partea acestora pentru a contribui alături de principalul sponsor al echipei, S.C. Recons S.A. Reșița (care are meritul de a fi fost permanent alături de cei mai buni șahiști ai județului la ora actuală) la atingerea obiectivului amintit. Ar fi o adevărată performanță pentru șahul cărășean, al cărui lider, Petru Dodu, a reușit cest an să se claseze printre în acei mai buni opt șahiști ai României, la Campionatul Național Individual de seniori. Marius MORARU 1 octombrie 1993 ^ Berbec Dacă v-ați propus demararea unei afaceri importante, puteți începe tatonările. Azi succes deplin în speculațiile mărunte. Taur O mică neînțelegere cu partenerul(a) va pune sub semnul întrebării reușita acestui week-end. Singura soluție de ieșire din impas e să mai lăsați puțin de la dv., mai ales că știți exact cînd trebuie s-o faceți. - XT Semeni Vă neliniștește ceva murit, căruia nu-i puteți nelăda un nume, lucru care vă va enerva de-a binelea. Făceți vă un examen de poate așa veți găsi conștiință, motivul stării dv. 25 Rac Ce-i prea mult strică, chiar dacă e vorba de exces de zel. Puțină moderație și veți reuși să ajungeți mai ușor acolo unde considerați că vă este locul. Leu Sacrificiul pe care ați consimțit să-l faceți zilele acestea vă dă un ascendent moral asupra partenerului(ei). în curînd vă veți primi răsplata. 1T) Fecioara Dv. știți că cea mai frumoasă modă e aceea care va pune în evidență neostentativ. Bun gust și cheltuieli minime la acest capitol. Diplomația dv. va avea un teren deosebit de fertil pentru a se manifesta. Și cum moleșirea spiritului vă repugnă, azi aveți toate motivele să fiți satisfăcut de o activitate intelectuală intensă. Scorpion Pe dv. plictiseala vă doboară mai repede decit o munca istovitoare. Pentru a evita aceasta, nu vă rămine decit să vă hotărîți asupra cărui hobby să vă opriți. Săgetător Azi aveți tendința de a pune pe toată lumea la zid, fără discriminare. Fiți prudentă, numărați-vă argumentele și socotiți cu atenție calerul lor, ca să nu aveți surprize. Capricorn Vă simțiți amențată libertatea de mișcare și asta vă înfurie. Faceți un calcul, cut din ultimul timp l-ați dedicat partenerului(ei), și veți vedea de unde vine primejdia. In urma unor insuccese, ați adoptat poziția ariciului, făcută ghem în dv. înșivă. Vă puteți desface, viața nu merită să fiți urîcios(oasă) cu ea. ( Pești Nu e cazul să fiți tranșantă într-o problemă de serviciu acum, la sfîrșit de săptămînă. Lăsați lucrurile să se așeze, iar de luni... veți vedea dacă mai e cazul. /VLA AVI Vărsător MICA PUBLICITATE ANIVERSARI Cu ocazia împlinirii a 40 de ani, dorim prietenului nostru GIGI CONSTANTIN multă sănătate și LA MULȚI ANI! Trupa NOCTURNIS SRL. (7176) DECESE COMEMORARI Cu celor ce adîncă durere amintim l-au cunoscut, că azi se împlinesc 3 ani de la trecerea în neființă, la numai 52 ani, a celui ce a fost MENZER PRECUP LIVIU, Dumnezeu să-l odihnească în pace! Soția și copiii. (7168) Cutremurați de pierderea minunatei mame și bunici, FRÂNTICONIA din Doman, exprimăm recunoștință celor care ne-au fost alături la neașteptata și dureroasa pierdere. Fie-i țărîna ușoară! Familia Todor. (7233) VINZARI Vînd apartament proprietate, 2 camere, zona Govîndari. 2800 DM. Informații: tel. 438372. (7185) Vînd chioșc metalic, aluminiu, fabricație Craiova, suprafață 18 mp, generator electric Honda și răcitor suc. Informații: tel. 4146X3. (7200) Vînd camionetă Renault 4.5 t. Tel. 414095, între orele 8-12. (7213) Vînd Ford Granada 2,01, an fabricație 1983, stare perfectă, 4 500 DM. Dacia 1310 — an fabricație 1985, stare perfectă, 2 500 DM. Comuna Grădinari, tel. 209 — Stancu, orele 16-22. (7212) Vînd apartament trei camere, zona Gara Sud, etaj I, îmbunătățit, informativ 15 000 DM. Tel. 410925. după ora 14. (7210) Vînd Opel Kadet Combi. 1980. neînmatriculat, pentru Preț . 600 DM. Informații : piese. tel. 432481, 435239. (7144) Vînd video Funai și 4 bucăți uși cu geamuri, furnir de fag și toc fără furnir. dimensiunile 2000 x 800. Informații. fel. 435667. (7206) Azi, 1 octombrie, se împlinește un an de cînd a plecat de lingă noi scumpul nostru soț, bunic și tată, IU CONSTANTIN. dr. FEROFamilia. (7229) Resimțim golul care s-a produs în sinul familiei noastre-prin dispariția fulgerătoare a scumpei noastre mame și soții. Cu ochii încărcați de lacrimi și durere ne luăm un ultim rămas bun de la cea care a fost și va fi în amintirea noastră eternă GEORGESCU GEORGETA. Inmormîntarea va avea loc azi la Cimitirul din Govîndari, ora 15. Plecarea din Aleea Trandafirilor, nr. 4. Familia. (7223) Anunțăm pe cei care l-au cunoscut, că a încetat din viață, la numai 54 ani, iubitul nostru tată, soț, frate, cumnat, CRAIOVAN ION. Dumnezeu să-l odihnească în pace, nu te vom uita niciodată înmormîntarea are loc azi la Cimitirul din Govîndari, la ora 16. Familia. (7222)