Timpul, noiembrie 1993 (Anul 4, nr. 215-235)

1993-11-02 / nr. 215

POPOR ROMÂN. NU GREȘEȘTE ONE CREDE UN TINE COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-1184 4 pagini 25 lei IERI, AZI. MILNE • Premierul român Nicolae Văcăroiu a anunțat că România va plăti Rusiei săptămâna aceasta 25 de milioane de dolari, pentru achitarea unei părți din datoria față de această țară pentru livrări de gaze naturale. In acest context, România datorează Rusiei circa 40 de milioane de dolari, sumă care ar putea să fie rambursată pînă la sfîrșitul acestui an. • De ieri a intrat în vigoare Tratatul de la Maastricht. Principalele măsuri în vederea aplicării acestuia au fost stabilite săptămîna trecută, la Reuniunea la nivel înalt a Comunității Economice Europene, de la Bruxelles. • Ieri s-au împlinit 65 de ani de la prima emisie radio din România. Evenimentul a fost marcat prin vernisări de expoziții și concerte. • Comandanții celor două nave românești „Steaua Deltei“ și „Steaua Dunării“, blocate pe Dunăre în zona Belgradului, la Zemun, au comunicat ieri că starea echipajelor este tot mai precară, în următoarele zile situația putind ajunge la limita suportabilului. • După întreruperea sa duminică, urmare a tirurilor îndreptate împotriva aeroportului, traficul aerian a fost reluat ieri la Sarajevo. 9 Forțele guvernamentale gruzine au preluat ieri controlul asupra orașului Senaki, din vestul țării, pe care îl părăsiseră vineri, în urma ofensivei partizanilor fostului președinte Zviad Gamsahurdia. Forțele guvernamentale pregătesc în aceste zile un nou atac în direcția Kobi, ultimul oraș pe care trebuie să-l cucerească înainte de a începe asediul localității Zukdik, unde se află rebelii loiali fostului președinte. Forțele ruse din zonă își păstrează neutralitatea, ele avînd sarcina de a apăra căile ferate, în cadrul unui plan de asistență militară din partea CSI. Mai multe zeci de vehicule blindate americane au făcut ieri o demonstrație de forță la Mogadiscio, străbătînd orașul. In capitala somaleză urma să sosească trimisul special al Statelor Unite, care are misiunea de a-i determina pe șefii facțiunilor rivale somaleze să se așeze la masa tratativelor. VREMEA. AZI Vremea se menține frumoasă, dar rece, mai ales noaptea și dimineața, cînd frecvent se va semnala ceață și brumă în zonele joase. Cerul va fi mai mult senin. Vîntul va sufla în general slab. Temperaturile minime ale zilei vor fi cuprinse între —3 și + 1 grad, iar maximele vor oscila între 10 și 15 grade Celsius. Tranzacții de culise De la un timp, asistăm la interesante manevre tactice din partea unor înalți responsabili civili și militari ai NATO, manevre care, după toate probabilitățile, se circumscriu unei opțiuni strategice cu lungă bătaie în vreme. Simptomatic e în acest sens faptul că nimeni din staiful Nord-Atlantic nu se mai arată grăbit să împingă spre est sfera de influență a organizației și cu atît mai puțin să încorporeze unele dintre statele care au făcut parte din fostul Tratat de la Varșovia. Cîteva declarații de ultimă oră clarifică și califică încă mai pregnant situația, NATO considerînd că nu e cazul ca acestor țări să li se ofere nici măcar garanții asupra statutului lor actual. Ceea ce, trebuie să admitem, contrastează violent cu atitudinile din urmă cu doar cîțiva ani, cînd parcă alta era partitura predilectă a purtătorilor săi de cuvînt. Ce s-a petrecut in spatele ușilor capitonate, în cabinetele protejate electronic împotriva urechilor indiscrete ? Să se fi implementat pretutindeni și atît de profund ideea și idealul securității europene încît măsurile de precauție, fie și platonice, să pară fără obiect, anacronice, gratuite ? Realitățile politice continentale contrazic tranșant o asemenea aserțiune, pasabilă doar în cazul schimburilor de amabilități diplomatice, într-un cadru protocolar mediatizat. In fond Occidentul menajează interesat susceptibilitățile Rusiei și susține că se poate de eficient tentativele dlui Elțîn de a concentra în niște structuri politice aparent noi imensul amalgam de teritorii și de popoare, prinse într-o dezordonată mișcare centrifugă după dezagregarea URSS. Cu toate că ne vine greu să credem că marile puteri occidentale încearcă nostalgia unei lumi bipolare, sîntem constrânși de împrejurări să întrezărim o posibilă redistribuire a rolurilor, o eventuală tranzacție la scară planetară, cu un partener poate mai puțin dictatorial și ostil, dar nu mai puțin autoritar în aria sa de influență. Că procedeul se confundă cu duplicitatea, pare-se că aceasta nu deranjează pe nimeni, în ce ne privește, avem deja o îndelungată experiență în materie, suportînd consecințele adesea tragice ale „loialității“ aliaților. Să ne amintim că în toamna lui 1916, cînd România era invada Al. BAR3ESCU (Continuare în pag a 3-a) (Continuare in pag. a 4-a) La Oravița Vine apa sau vine gerul? La Oravița se pare că bunii gospodari ai orașului și-au luat grija iernii. Mai precis, au lăsat-o în grija cetățenilor. Fiindcă marea problemă rămîne tot apa, dublată de chestiunea conexă : încălzirea. Mai sunt destule lucruri în vederea unei finalizări eficace și a bunei integrări valorice a aducțiunii Nera Sasca la necesitățile orașului și, în special, ale Zonei Gării. Chiar dacă dl primar crede ca ne „încălzește“ promisiunea dumisale căte sărbătoarea națională a României, 1 Decembrie, va avea loc inaugurarea tronsonului de la bazinul Ciclovei în oraș, dorință mai veche (promisă acum un an, pentru 15 decembrie ! ...), în legătură cu care cetățenii urbei și paginile cotidianului nostru i-au tot cîntat știutul refren : „De la Oravița la vale .. Din păcate se pare că rețelele de alimentare cu apă sunt tot aceleași. Adică .... vechi. Și ele nu vor rezista la presiunea actuală de la distribuție. Optimizările sunt tot la punctul unu. Adică la început. Cu instalațiile deteriorate în mod barbar, multe din blocurile de locuit vor deveni obstacole pe circuit și întreruperile vor genera mereu alte și alte reparații, încît calitatea de „oraș-șantier“ va mai rămîne încă valabilă orașului Oravița și în iarna asta. De văzut și cît îi va încălzi pe bieții noștri contribuabili, cetățenii. Stația de epurare a rămas și ea ce a fost și pînă acum , o frumoasă promisiune. Ca și în anul trecut, se vădește la Oravița o mare ciudățenie, pe tot timpul primăverii verii. dl primar îi tot dă cu serbări, aniversări și festivaluri, de par timéi BOTA Concedieri la U.C.M.Reșița S.A. Din surse demne de încredere aflăm că la U.C.M. SA. Reșița, unitate situată anul trecut pe primul loc în ramura construcțiilor de mașini, se analizează în prezent posibilitatea concedierii unui număr mare de personal. Fiecare șef de secție și serviciu a fost solicitat să înainteze consiliului de administrație lista cu persoanele la care se va renunța, începînd cu data de 15 decembrie a.c. Pe total, cifra preconizată indică un număr de 2500 de salariați care vor rămîne fără lucru. Noua rundă de concedieri este impusă de gradul scăzut de încărcare a capacităților de producție, lipsa contractelor și comenzilor ferme care să asigure societății o stabilitate economică, inclusiv plata la timp a salariilor ce urmează să fie indexate de la 1 octombrie a.c. Cifra nu este încă sigură. Totul depinde de numărul și valoarea contractelor ce se vor încheia pînă la sfirșitul anului. Pentru menținerea numărului actual de angajați anta de a se lucra există varipatru zile pe săptămină sau șase ore pe zi. Vom reveni. Fîrliufiul la căldura rugăciunii Sub un soare blind de toamnă, slujba comemorativă și rugăciunile înălțate au încălzit inimile celor prezenți duminică, 31 octombrie, la Fîrliug la sărbătorirea celor 210 ani de la ridicarea bisericii din localitate, la un adevărat eveniment al spiritualității noastre creștine. In fața unui mare grup de credincioși și credincioase din comună, care au umplut realmente biserica monument istoric, în fața unor oaspeți de la județ, un sobor de preoți , protopop dr. Vasile Petrica (Reșița), consilier Eugen Jurca (Mitropolia Banatului, Timișoara), Romulus Șandru (Ezeriș), Ioan Mateia (fiu al satului, preot în Reșița) și Bogdan Berdaciiu (actualul preot în parohia Fîrliug) — a slujit emoționant liturghia Sfîntului Toan Gură de Aur. De asemenea, au fost evocate eforturile pentru înălțarea bisericii în anul 1783 (turnul datează din 1785), pentru continuitatea credinței strămoșești și a unei vieți spirituale creștine și pentru reparațiile și restaurarea dintre anii 1983-1985, sub păstorirea preotului Ioan Mateiu. Pictura a fost executată de pictorul profesor Gheorghe Costiurin. Au fost transmise cuvinte de îmbărbătare și felicitare din I.P.S.S. Nicolae și a dlui partea prefect Traian Zamfir, participant la sărbătoare. Trebuie să mai remarcăm și prezența in strană a dlui dr. Martin Olaru, de la Oficiul Patrimoniului, și a primarului Cornel Petrica. De menționat că, într-o monografie întocmită de studentul teolog Nicolae SlRBU (Continuare în pag a 3-a) SV ANUL IV — NR. 215 (982) REȘIȚA MARȚI 2 NOIEMBRIE 1999 Record de violuri la Reșița © Trei victime minore, in numai două săptămîni. Două dintre ele erau fecioare . Drama unei fete în drum spre școală • La ce-s bune cătușele de... import După o perioadă îndelungată, în care infracțiunile cu violență în general și violurile în special au fost o raritate la Reșița — ceea ce nu putea decit să ne bucure pe toți, inclusiv pe polițiști — iată că mijlocul lunii octombrie vine să contrazică această imagine oarecum idilică și să îngrijoreze în mai puțin de două săptămîni — între 14 și 27 octombrie — s-au înregistrat nu mai puțin de trei infracțiuni de viol, cazuri rezolvate și relatate de dl lt. Țopoc, de la Poliția municipală. Și toate trei victimele erau minore, dintre care două fecioare. Intr-o seară, tîrziu, pe la ora 22.30, o adolescentă de 16 ani aștepta o ocazie pe Calea Timișorii, pentru a ajunge pînă la Bocșa, unde locuiește. Situație cam nefirească pentru o fată de vîrsta ei. Mai ales că, și mai imprudentă, intră într-un bar, să bea un suc. Aici o acostează un cunoscut, Ion Viorel Ionescu, în vîrstă de 20 de ani. Apoi intervine, galanton, Gheorghe Lazarovici, flotant în Reșița, lucrător la baza de producție a Recons S.A., dar domiciliat în localitatea Gîrla Mare, județul Mehedinți. Întîi, Lazarovici îi oferă o ciocolată și un Pepsi. Afară i se cere înapoi. Dar nu se mulțumește cu atîta. După argumentul unor palme zdravene, fata este dusă la domiciliul lui Lazarovici, soția și copilul acestuia fiind plecați la țară. Aici, Ionescu, vechea cunoștință, se oferă s-o scape de viol... prin convingere ! Dacă vrea să scape de Lazarovici, îl acceptă pe *1. Numai că, după aceea el abandonează fata, care este maltra- Programul PHARE Seminarii de democrație Convenția Democratică din România, filiala din Caraș-Severin, a realizat sîmbătă, 30 octombrie și duminică, 31 octombrie a.c., cel de-al doilea seminar pe teme de democrație. Cele două seminarii au fost organizate in colaborare cu partidele social-democrate, creștin-democrate și ecologiste din Olanda, Belgia și Fundația „Friedrich Evert“ din Germania, înaintea deschiderii celui de-al doilea seminar, lectorii: Horst Jink, psiholog, funcționar la Parlamentul olandez, și Jos Berrand, reprezentant al Partidului Social Democrat Flamand din Belgia, funcționar la Parlamentul Europei, au susținut conferință de presă. Din declarațiile făcute cu acest prilej am reținut că acest tur de democrație — seminarii asemănătoare au mai fost realizate la Timișoara și Deva — au fost finanțate de către Comunitatea Europeană, în cadrul programului PHARE. este prima colaborare în domeniul nonguvernamental și, totodată, este prima dată cînd se oferă sprijin opoziției. Consiliul Europei a considerat important ca în acest moment să sprijine opoziția. Pentru că dialogul a permis, ziarul „Timpul“ a propus organizarea unui seminar special pentru presă. Ideea a fost apreciată și preluată pentru viitoarele acțiuni ale programului PHARE. La întrebarea noastră : „Cu ce părere plecați de la Reșița ?“, dl Horst Junk a precizat : „Am cunoscut la Reșița mulți oameni cu idei bune și foarte multe inițiative pe plan local. Cu alte cuvinte, destulă fantezie. Au fost și cîteva dificultăți, nu numai la Reșița, ci pe parcursul întregului tur. Și anume, în România sînt multe probleme mari, naționale, care nu pot fi rezolvate, de aceea se formează pe parcurs sentimentul că nu se poate rezolva nimic“, (d.s.) ,ura, violată și, după unele peripeții, asupra cărora nu stăruim, jefuită de unele bunuri (geaca și 3500 de lei) de către Gheorghe Lazarovici. Ridicat, la rîndul lui, în aceeași noapte, de la domiciliu, de către poliție. Pentru viol și tilhârie. La opt zile după cele descrise mai sus, pe la ora 21, Petru Jivan, de 21 de ani, și Marius Ion Dalea, de 20 de ani, o iau la plimbare pe minora R.A., în vîrstă de numai 14 ani. Sub pretextul că trebuie să scape de insistențele altor doi băieți, o atrag pe tînără într-un loc dosnic, undeva spre halta Cîlnic. Aici Petru Jivan o deflorează, în timp ce Dalea stătea mai la o parte, păzindu-și prietenul. Mama își observă fetița, își dă seama că ceva nu-i în regulă și o duce la doctor. Deflorarea prin viol se confirmă. Și mai incredibil pare cazul minorei V.R., elevă de liceu, în Nicolae SIRBU (Continuare în pag. a 4-a)