Timpul, iunie 1995 (Anul 6, nr. 107-128)

1995-06-01 / nr. 107

COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT_______ISSN 1221-1184 i 8 pagini - 200 lei înaintea furtunii Oricîtă deschidere s_ar manifesta pentru cauza sârbilor bosniaci, singurii care au suportat măsurile punitive ale NATO, credem că de această dată s.a depășit măsura. Și nu ne gîndim la oamenii de rînd, al căror cuvînt contează prea puțin, ci la liderii politici și militari de la Fiind greu de admis ca Pale, un politician avînd experiența din Radovan Karadjici să denunțe cu seninătate toate înțelegerile convenite cu ONU, prin intermediul Grupului de contact. Expunîndu-se nu atît pe sine, ci mai ales pe conaționalii săi unor previzibile și grave represalii. Seismograf ii despre generalul Ratko Mlădici, militar de carieră, a ignorat cu bună știință niște convenții internaționale care reglementează pînă și cruda îndeletnicire a războiului. Tot imensul prestigiu acumulat de sîrbi, toată compasiunea opiniei publice față de suferințele populației fără apă_ rare, expusă bombardamentelor NATO, sau aproape fără urmă. spulberat Deși se știe că e de profesie medic psihiatru, dl Karadjici s.a dovedit un diletant în materie de psihologie, din moment ce nu a putut anticipa giganticul val de indignare provocat de imaginea soldaților FORPROMU, încătușați ca niște scuturi vii, în preajma obiectivelor militare sîrbești , de înțeles exasperarea autorităților de la Pale, confruntate cu ostilitatea NATO, care nu a schițat nici un gest de condamnare față de actele vădit agresive ale celorlalte părți implicate în conflict. Dar de aici și pînă la spectacolul medieval al unor tineri legați umilitor și tratați ca niște sclavi, nici măcar ca prizonieri de război, e o distanță astronomică. De Karadjici a obținut, prin acest procedeu inadmisibil, sistarea bombardamentelor proiectate de NATO, dar a pierdut credibilitatea și considerația din partea lumii civilizate. Declarînd război tuturora, tăind pînă și șubredele punți care puteau facilita procesul de pacificare a țării, Guvernul de la Pale s-a situat în a tr-o postură imposibilă. Obligînd și Belgradul să se disocieze de niște asemenea practici contrare dreptului internațional. Fiindcă e fatalmente necesar ca dl Miloșelviei să.și menajeze imaginea, a sa, dar și a Iugoslaviei, spre a nu risca eternizarea embargoului. Spre ce finalitate e voluează evenimentele, nu greu de presupus. Portavioane nedeplasate în zonă, trupe de comando, pregătiri mai mult sau mai puțin secrete, toate acestea sugerează o apropiată și tragică scadență. Deocamdată, în Bosnia domnește un calm relativ. Dar tare ne temem că e doar liniștea dinaintea furtunii. Al. BARSESCU Copilărie în tranziție (Foto: Gh. 1STODOR) — A Praznicul înălțării Domnului și cinstirea eroilor „Domnul Iisus, după ce a vorbit cu ei, S-a înălțat la cer și a șezut de-a dreapta lui Dumnezeu“ (Marcu 16:19) Mare și însemnată este ziua aceasta pentru Biserica creștină! După slăvită Sa înviere din morți, Mîntuitorul Iisus Hristos a petrecut cu sfinții Sili Ucenici și Apostoli timp de 40 de zile pe pamint, întărindu-i în credință, reabilitînd pe Sf. Petru după cele trei lepădări (căderi), făcîndu.le cunoscută misiunea lor de propovăduitori ai împărăției ce va să vie și promițînduse după plecarea Sa dintre ei, trimiterea Mîngîietorului, Prea’ Sfintului Duh, prin care ai se sfințește toată făptura și prin lucrarea și prezența Căruia El avea să fie cu ei în toate zilele, pină la sfirșitul veacurilor. .. .Iar acum, în cea de-a patruzecea zi, a pornit cu ei afară din Ierusalim, la Muntele Eleonului, din Betania. Și după ce le-a reamintit misiunea lor, „și ridicîndu.și mîinile, i.a binecuvîntat.. Și pe cînd îi binecuvînta, S.a despărțit de ei și S.a înălțat la cer“. (Luca 24 : 50.51). Peste întristarea SE, Luca ne redă în despărțirii, Faptele Apostolilor un moment sublim cînd lingă Apostolii ce rămăseseră cu ochii ațintiți în văzduh, unde se ridicase dumnezeiescul lor învățător: „iată doi bărbați au stătut lingă ei, îmbrăcați în haine albe; și aceștia au vorbit : Bărbați Galileeni, de ce stați uitîndu-vă la cer? Acest Iisus, care S.a înălțat de la voi . la cer, astfel va și veni, precum L.ați văzut ducîndu.Se la cer“ (Fapte 1 : 10.11). „Iar ei ...s.au întors la Ierusalim, cu bucurie mare“ (Luca 24 : 25) Desprindem din învățătura Bisericii că Mîntuitorul S.a înălțat la cer după ce a investit pe Sfinții Apostoli cu misiunea propovăduirii Evan. Episcop EMILIAN al Caransebeșului (Continuare în pag. a 6-a) __________________________________ Strigătul de disperare al sindicatelor din U.C.M.R. • Ariei, arată-ne ce poți ieri, 31 mai, a avut loc ședința Consiliului Sindicatului Liber din UCMR-SA, în contextul preconizatelor mișcări revendicative din prima decadă a lunii iunie. In lipsa staff-ului de conducere, aflat la București pentru discuții cu partea guvernamentală pe marginea Protocolului semnat la Reșița în decembrie, anul trecut, lucrările au fost conduse de către dl Bebe Gîrtoescu, liderul sindical de la Motoare Diesel. Au fost readuse în prim plan o serie de probleme cu care se confruntă societatea, precum și lipsa de transparență a consiliului de administrație în relația cu sindicatele. Deși toți salariații așteaptă cu înfrigurare celebrele, de acum, liste de concedieri, sindicatul nu are cunoștiință de ele, în privința numărului, structurii pe meserii, sex și vîrstă, a celor ce vor îngroșa în curînd armata șomerilor Dacă în decembrie 1994, la UDMR se discuta despre reconversia profesională, astăzi, la modă este șomajul care creează o adevărată psihoză în rîndul salariaților, lucru ce convine de minune administrației. De teama zilei de mîine, oamenii păstrează o tăcere ciudată, chiar în condițiile salariilor mici și neachitării lor la timp.« Nimeni nu crîcnește în front de teamă de a nu fi trecut pe lista neagră, ce conferă statutul de șomer. » Această stare de spirit existentă la ora actuală poate fi explicată în opinia vorbitorilor de stilul de conducere „Xirinovskian“, al directorului general Simion Jiva. S-a mai precizat că atîta timp cu membrii consiliului de administrație au sala- Victor NAFIRU (Continuare în pag. a 8-a) Socotitorul UDMR-ul, acest partid politic „contra naturii“, invenție exclusivă a adormirii Maicii Domnului la români, și-a încheiat cel de-al IV-lea congres (ținut la Cluj-Napoca) cu performanța de excepție de a-și aprinde în cap toate pasele politice din țară, de la stînga la dreapta și invers, ba chiar pînă la bază, acolo unde și ultimii pensionări aflați la coadă la lapte tot infuziați se simt. La unison, radicali și moderați încep să ridice o pleoapă și să înțeleagă (fără indicații) că formațiunea respectivă începe să devină un real pericol pentru siguranța și si condica integritatea țării. Sintagma „stat în stat“ nu a fost lansată la congres „la mișto“, așa cum plasticul puterii cum se încearcă a se acredita, și chiar dacă această formulare nu există (încă) în documentele partidului, reprezintă un program și un obiectiv, tn același timp, de la care liderii extremiști unguri (de cetățenie română) nu vor renunța cum nu renunță șarpele la broască după ce a înghițit-o. Și ar fi culmea ridicolului și a rușinii noastre să se uite acest lucru și să jungem să fim nevoiți să cearem viză pe pașaport de la Ministerul Afacerilor Externe al „statului în stat“ dacă dorim să ne tratăm cine știe ce beteșuguri la Covasna ! Din fericire, maghiarimea nu mai are răbdare și ouă ce are în gușă. Oroul trebuie iute făcut omletă, iar puterea să audă deșteptătorul înainte de a întîrzia la serviciu. Un serviciu la care, de la o vreme, singura condiție pentru a-ți lua leafa e să prinzi condica. N-ai prins-o poți fi economistul lumii, tot un amărît de socotitor (pe cleșterandi !. Mircea CAVADIA EVENIMENT IERI. LA STRASBOURG Congresul Puterilor Locale și Regionale care se desfășoară la Strasbourg, a dezbătut, în cursul reuniunii de ieri, raportul privind democrația locală în România. Raportul în cauză a conținut și o scrisoare adresată congresului de către "secretarul general al Guvernului României, în care se arată că, Guvernul examinează modalitățile de îmbunătățire a Legii 69. AMENDAMENTE LA LEGEA 51 Comisia Parlamentară de Control asupra SRI s-a întîlnit, ieri, cu directorul SRI, Virgil Măgureanu și cu Procurorul general Vasile Manea Drăgulin, discuțiile purtîndu-se pe marginea unor amendamente propuse de cele două instituții la Legea nr. 51/1991, privind siguranța națională. De asemenea, Comisia Parlamentară l-a audiat pe directorul SRI în legătură cu prăbușirea aeronavei Airbus, la Balotești cu accidentul de elicopter în și care și-a pierdut viața pilotul Vasile Maluțan.