Timpul, noiembrie 1995 (Anul 6, nr. 216-237)

1995-11-01 / nr. 216

'Seismograf I ...........................N«<w«nif»iii»ninftMi.i.?*Hi^ ț ‘ Politică și bani De ieri începînd, dl Teodor Mereșeanu, șeful diplomației românești, participă la un dialog între miniștrii de externe ai țărilor membre ale Uniunii Europene și cei ai statelor asociate, din centrul și sud-estul continentului. Programată la Luxemburg, reuniunea se înscrie în calendarul convenit de mai multă vreme între cele două categorii de parteneri, fără să fie, cu toate acestea, de rutină. Și nici n-ar putea să fie, cîtă vreme abordează o arie problematică deosebit de complexă, începînd cu explorarea perspectivelor de integrare a statelor asociate și sfîrșind cu examinarea situației din fosta Iugoslavie și din Orientul Apropiat. Pe cîte se vede, întîlnirea va avea un pronunțat caracter de lucru, urmărind să degajeze niște soluții practice pentru cele mai complicate noduri conflictuale ale contemporaneității. Fiindcă însăși integrarea în structurile politice și economice euro-atlantice, un bloc sau selectiv, va genera indubitabil stări tensionale și modificări în sistemul echilibrelor de forțe. Rămînînd totuși limpede că a venit vremea elaborării unor strategii globale, pentru ansamblul acutelor contradicții și disfuncționalități care afectează Europa și zonele din imediata sa tarea sectorială vecinătate. Eradovedindu-se fie inoperantă, fie contraindicată, așa cum atestă nenumăratele erori, eșecuri și reculuri înregistrate în ultima vreme. Nu ne vom substitui unor specialiști reputați, rezumîndu-ne să enunțăm cel mult cîteva puncte de vedere, întemeiate, sperăm, și credibile. Vom reafirma convingerea că doar oricît niște impulsuri politice, de generoase sau de bine intenționate, nu sînt suficiente spre a dezamorsa conflictele ori spre a rezolva diferendele. Bunăoară, aderarea statelor asociate la Uniunea Europeană presupune modernizarea radicală a infrastructurilor acestora. transporturile Telecomunicațiile, rutiere, feroviare și navale, sistemele informaționale etc. trebuie aduse la standardele continentale, spre a fi compatibile cu cele aflate deja în stare de funcționare în Europa occidentală. Precum ar fi o himeră să se creadă că armonia se va instaura instantaneu într-o Bosnie distrusă de război, îndată după semnarea tratatului de pace. Citîndu-l pe Napoleon, toate acestea pretind trei lucruri: bani, bani, bani. Să sperăm că la Luxemburg nu va lipsi înțelegerea acestui elementar adevăr. t Al BARSESCU Macaralele rid în soare. .. In curînd vor ride însă în ploaie și ger. Așa cum zac de șase ani. Dar... există o speranță, care se numește Zidins, Apollodor, Denting — un triunghi al performanței în construcții. Veți afla mai multe detalii dacă citiți pagina a șasea a ziarului nostru. Mica mare privatizare în urmă cu două săptămîni vă prezentam o listă cuprinzînd 28 de agenți economici la care pot schimba titluri de privatizare contra acțiuni doar anumite categorii de persoane : salariații societății comerciale ; membrii conducerii societății ; șomerii și pensionarii cu ultimul loc de muncă la respectiva societate, producătorii agricoli care au relații contractuale, cu caracter de continuitate, cu respectiva societate, dacă aceasta activează în agricultură, în industria prelucrătoare de cote sau dacă materii prime agriprestează servicii pentru agricultură. Mai mulți cititori ai ziarului nostru, unii direct interesați, alții... din pură curiozitate, ne-au rugat să prezentăm detaliat societățile în cauză. Nu am făcut-o și, cu părere de rău, nu o vom face, întrucît, trebuie să recunoaștem cu toții, interesul manifestat față de aceste firme este foarte scăzut. Nici măcar un procent din numărul total al cupoanelor distribuite în județul nostru nu poate fi transformat în Eugen COTARCEA Continuare în pag. a 3-a) Chiar și tulbure, pină la proba contrarie, Apa la Reșița e potabilă Calitatea apei potabile a fost săptămîna trecută un motiv de îngrijorare pentru cetățenii orașului. Timp de două zile la robinete a curs o apă maronie care degaja un miros impropriu. Pentru a afla amănunte despre situația creată am cerut părerea avizată a factorilor implicați. Astfel, de la Uzina de Apă, dl ing. Cornel Pop, șeful sectorului, a precizat: „începînd cu data de 24 octombrie, furnizorul apei brute, C.S.R., efectuează lucrări de curățire a instalațiilor de transport apă și a lacului Grebla. Apa din lacul Secu pe care tratăm acum, a avut o turbiditate și o încărcare organică mare. Datorită faptului că procesul tehnologic nu e prevăzut cu treaptă de coagulare, nu am reușit să intervenim și să eliminăm suspensiile. Poate pe viitor cînd se va extinde și dota stația de epurare, lucrări ce încep la 1 ianuarie 1996, vom avea o apă mult mai bună“. Dl ing. Alexandru Gălan șeful Secției Energetice din cadrul CSR-ului ne-a informat că lucrările de curățire ce se execută vor fi finalizate pînă la data de 9 noiembrie. De la una din instituțiile care au funcții de control ne-au răspuns dna dr. Atena Lisac, șefa laboratorului Inspectoratului Igiena Mediului al de Poliție Sanitară și Medicină Preventivă ,vîn perioada 23-27 octombrie, cadrele medico-sanitare ale inspectoratului au prelevat probe în fiecare zi din 13 puncte reprezentative ale orașului. Apa s-a încadrat în stasul de potabilizare. Deci, pe baza buletinelor, apa a fost bună de băut“. Dl ing. Ilie Chincea, inspector șef al Agenției pentru Protecția Mediului ne-a spus: „Lucrările de întreținere și reparații sunt necesare, iar devierile în sistemul de alimentare cu apă sunt fenomene normale și previzibile. Cauza degradării apei brute a fost temperatura ridicată care a dus la proliferarea vegetației acvatice și a substanțelor în suspensie. Uzina de apă nu e realizată la parametri optimi“. Gabriel POPESCU (Continuare în pag. a 3-a) Prețurile au început să urce. Romanul strînge din nou cuteaua. Suspendarea temporară a grevei studenților In urma hotărîrii, la scară națională, de suspendare temporară a grevei generale a studenților, ieri, la ora 8.00, studenții reșițeni au reintrat la cursuri. Din cele declarate de președintele Ligii Studenților din mie Murgu“ Universitatea „Efti- Reșița, Valeriu Dincea, luni, 6 noiembrie a.c., va avea loc la București o întîlnire a liderilor studențești din toate centrele universitare. In funcție de evoluția discuției referitoare la propunerea de amendare a Legii învățământului din Parlament se va hotărî grevei, continuarea sau nu . Din păcate prezența lui Valeriu Dincea la întîlnirea din 6 noiembrie nu este sigură, baza materială a ligii fiind foarte săracă. Ședința Comisiei Județene de aplicare a Legii fondului funciar In cursul zilei de ieri, sediul Prefecturii județului la a avut loc o nouă ședință Comisiei județene de aplicarea a legii fondului funciar. După un scurt raport privind stadiul actual al aplicării Legii nr. 18/1991, au prezentat informări și au evidențiat greutățile pe care le întîmpină la măsurători și la elaborarea documentațiilor președinții comisiilor locale din localitățile Berzovia, Dodin, Vermeș, Moldova Nouă, Naidăș, Pojejena și Socol. în concluzie am reținut că pînă la sfîrșitul lunii septembrie, în județul Caraș-Severin procentul de punere în posesie a terenurilor (cu fișele procese-verbale aferente) a ajuns la 85 la sută, ceea ce înseamnă că din cele 111.379 ha au fost puse efectiv în posesie 94.854 ha, din care circa 13.000 ha în anul 1995. Conform acelorași date rezultă că pînă în prezent din cele 35.500 titluri de proprietate au fost eliberate 17.891 adică 50 la suta din numărul total. De Ziua Ceferiștilor Locomotive date la retopit După cum se știe, la Reșița, dar și pe unele linii de cale ferată „moarte“ de la Caransebeș, în multe alte locuri din țară, zac de mulți ani locomotive cu funcțiune. Au fost considerate, multă vreme, abur scoase din „elemente de mișcare strategice“. Intemperiile, rugina le-au măcinat, iar unii „gospodari“ le-au descompletat cu au putut. Aflăm însă că acum Ministerul Transporturilor, care se zvonise că va vinde locomotivele cu fier vechi la export, a hotărît valorificarea lor și a altor materiale rulante scoase din uz, siderurgiei românești. Guvernul a aprobat această tranzacție, încît, circa 300 000 tone de fier vechi, pe baza negocierilor cu Ministerul Industriilor, va lua drumul oțelăriilor la prețul de 60 dolari tona, față de peste 100 dolari, preț pe piața externă. (N. Cătană)J