Timpul, februarie 1996 (Anul 7, nr. 21-41)

1996-02-01 / nr. 21

POPOR ROMÁN, UN CREŞEȘTE CINE CREDE îN TINE ! COTIDIAN SOCIAl-WLITIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-1184 8 pagini - 300 lei Investiție riscantă E clar pentru toată lumea că hotărîrea, adoptată cu o majoritate confortabilă, prin care Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a decis ca Rusia să devină membru cu drepturi depline al Forumului pan-european, vizează ceva mai mult și mai departe decât simplul fapt politic în sine. In circumstanțele actuale, cînd extrema stingă și dreapta naționalistă restrîng dramatic spațiul de manevră al reformiștilor, inclusiv al președintelui Elțîn, gestul de la Strasbourg dobîndește semnificațiile unui balon cu oxigen, administrat unui suferind. Fapt îndată de toți factorii sesizat dentali și ruși, inclusiv acolo de inevitabilul Vladimir Jirinovski. A fost o investiție de mari proporții, dublată de un compromis cu principiile, fiindcă Rusia nu îndeplinește decît foarte vag exigențele Consiliului Europei. Dacă însăși Ucraina și-a exprimat rezerve în această privință, e limpede ce pot să creadă țările occidentale despre sistemul democrației rusești. Și totuși, Moscova a intrat in Europa. Sau invers, fiindcă așa dictează interesele strategice ale selectului club de la Strasbourg. Se naște însă, de la sine, întrebarea dacă nu cumva respecivul act politic e tardiv, deci implicit, inutil. Fiindcă semnalele care ne parvin dinspre imensul Răsărit sunt prea puțin liniștitoare, cei care se înșeală amarnic cred că Duma, în noua sa structură, nu poate influența deciziile Kremlinului. Seria demisiilor și a destituirilor, lovind doar în rîndurile reformiștilor notorii, ar putea să observatorilor spună cîte ceva atenți al fenomenului. Cît despre declarațiile dlui Cernomîrdin, formulate recent pentru uzul vicepreședintelui Al Gore ori al altor demnitari americani, acestea n-au aceeași relevanță. Ultima nădejde a Occidentului rămîne dl Boris Elțîn, considerat ca fiind garantul reformei și al democrației în Rusia. Care, fiind o republică prezidențială, e prea puțin dependentă de avatarurile parlamentarismului. Se săvîrșește o dublă eroare, fiindcă puternicele curente de opinie care au modificat configurația Dumei vor acționa și in cazul alegerilor din vară, pentru magistratura primă în stat. Cele mai surecente sondaje, efectuate de Gallup International, îl desemnează în fruntea topului preferințelor pe liderul comunist Ghenadi Ziuganov, urmat de semireformistul Grigori Iavlinski, de ultra- naționalistul Jirinovski etc., lăsîndu-i dlumul al șaselea. Elțîn abia laceea ce era de Adică tocmai demonstrat. Al PARSESCU Trotuarul cu lapte (și fară miere!) Xuni, miercuri și vineri, în fața magazinului „1001 articole“, din zona Intim, este coadă. Adică un rînd imens, care se formează de la primele ore ale dimineții, se așteaptă laptele. Și nu oricum, ci într-un mod suficient de civilizat. Prima plasă e adusă de pensionarul cu somnul cel mai scurt. Urmează, ceilalți, bătrîni sau mame tinere, care își așează sacoșele sau punguțele în funcție de ora la care se trezesc. Plasele vor forma pe trotuar un șir perfect aliniat, ca în armată. Unii pleacă să mai facă și alte cumpărături, ceilalți rămîn să păzească locul. Așteaptă. După spusele lor, laptele poate să vină pe la ora 9, dar și la 10, 11, 12 sau după prînz, „Cînd, cum!“. Săptămîna trecută, au stat și pînă la trei după masă. „Dar atunci a fost stricată mașina“, afirma cineva atoateștiutor. Cine se așează la rînd după ora opt are puține șanse să mai „prindă lapte", totul e în funcție „de cît aduce“. O femeie spune „aoleu mamă, să vezi ce balamuc se face dacă vine tare tîr_ziu mașina!“ Alimentul este distribuit de un chioșc din apropiere, aparținînd de Societatea de Industrializare a Laptelui. în fereastra lui e afișată o listă cu 40 de produse ale societății respective. Telemea, brînză dulce, smîntînă, iaurt, sana chiar și frișca. Dar acestea nu pot fi găsite concomitent în aceeași zi. Vînzătoarea mărturisește: depinde ce-mi aduce! Oamenii care stau la rînd discută despre orice, de la prețul salariului și pînă la golul lui Craioveanu. După părerea lor, numai la Foto și text: Matei BITEA (Continuare in p3? a 3a) „Arcul Europei“ și „Săgeata“, performanță: MOCARS Caransebeș . Anul trecut la Madrid, cea mai înaltă distincție, „Arcul Europei“, pentru profesionalism și calitate . Unicul producător de PAL înnobilat din România . Blocajul financiar exclus datorită exportului Pe porțile Societății Comerciale MOCARS SA Caransebeș (fostă CPL) ies aproape zilnic convoaie întregi de Tirluri încărcate ochi de mobilier, cherestea, furnir, ori PAL melaminat. Marea majoritate dintre acestea ajung, pe rute precise, în Anglia, Olanda, Liban, Irlanda sau Germania. Iar numărul beneficiarilor sporește mereu, datorită, evident, și calității de invidiat a produselor sale. Avînd o echipă de conducere formată din profesioniști de primă mînă — ing. Traian Velcănescu, manager general, ing. Liviu Mircea, manager tehnic și ing. Ion Liuba, manager comercial —, care aplică o politică de diversificare permanentă a fabricației, cu o vedere flexibilă și panoramică., SC MOCARS SA din Caransebeș este apreciată unanim de partenerii străini drept un partener de ex. Gheorghe DOLOT (Continuare în pag. a 4-a) Minării in grevă ■ Peste 2000 de mineri din Caraș-Severin intră mîine în grevă de avertisment .Mîine, 2 februarie, între orele 7 și 9, în cadrul exploatărilor miniere de la Oravița, chila, Moldova Nouă și Rusvor avea loc greve de avertisment, declanșate de cei peste 2000 de mineri care au aderat la recentele măsuri luate de Centrala Națională Confederativă a Sindicatelor Miniere din România“, ne-a declarat, ieri. dl Marian Apostol, liderul CNS Cartel Alfa Caraș-Severin. Pînă la ora închiderii ediției, dl Apostol nu obținuse (Continuare în pag a 8-a) S.C. UM.Reșița St. caută și găsește noi parteneri externi de afaceri . Interviu cu dl ing. Emilia Toțu, manager comercial la S.C. UCMR S.A. Așa cum ați aflat deja din coloanele ziarului nostru, o delegație română, condusă de premierul Nicolae Văcăroiu, a efectuat săptămîna trecută o vizită promoțională în Slovenia și Croația. Pe tărîmul impulsionării și, îndeosebi, al stabilirii de relații economice cu potențiali parteneri cele două țări, la întîlnirile din de afaceri a luat parte, și managerul comercial al SC UCMR SA, dl ing. Emilia Toth. Care, odată revenit în țară, ne-a declarat următoarele: — Pentru noi, pentru reprezentanți societăților comerciale, vizita a avut două etape distincte: Ljubljana, în 24 ianuarie, respectiv Zagreb, în 25. Ambele runde de întilniri cu oameni de afaceri din Slovenia și Croația fiind organizate de camerele de comerț din țările respective. In privința noastră, a SC UCMR SA, contactele avute în Slovenia au adus în prim-plan o firmă din Ljubljana, „Hidroenergija“, interesată în efectuarea, în România, a reparației capitale a 10 hidrogeneratoare de puteri prinse între 8 și 10 MW. In cncadrul discuțiilor au fost abordate probleme legate de întocmirea documentației tehnice de constatare și de efectuare a reparațiilor, materiale ce urmează a fi utilizate etc. .-j-c ■- jj.-7 — La ce valoare s-ar putea ridica un astfel de contract? — E prematur să prezentăm cifre. A rămas ca firma slovenă să trimită UCMR-ului o cerere de ofertă concretă. A urmat apoi Zagrebul, în Croația, unde am avut ocazia să reluăm discuțiile, inițiate în octombrie, în țara noastră, cu reprezentanți ai grupului de firme „Uljanik“, deținător, printre multe alte unități productive, al unui șantier naval și al unei fabrici de motoare Diesel navale. Urmează să continuăm A consemnat Eugen COTARCEA ’■% (Continuare In pag. a 3-a) ANUL VII NR. 21 (1502) REȘIȚA JOI 1 FEBRUARIE 1996 Un pensionar înecat într-un rezervor de benzină Vasile Cucea din Reșița, Calea Caransebeșului, Bl. 4, sc. 2, ap. 8, a fost, pînă acum patru luni, angajatul Combinatului Siderurgic din municipiul Reșița, în cadrul compartimentului de protecție a muncii. La începutul lunii noiembrie, în momentul în care a împlinit 50 de ani, s-a pensionat. Pentru a pune câte un leu pe lângă pensia de la combinat, care nu era tocmai strălucită, Vasile Cucea s-a angajat vânzător la o stație de carburanți din Pojejena, stație a firmei Vest Car SRL, cu sediul în municipiul Reșița. De la domnul pit. Nicolae Lupu, subofițer în cadrul Compartimentului de relații cu publicul, de la Grupul Județean de Pompieri, am aflat că în data de 28 ianuarie a.c., în jurul orei 16, Vasile C., fiind în timpul serviciului, a observat că pompa de benzină din stație nu mai funcționează nor Mărin BOT (Continuare In paga 8-a) Urma care scapă turma Chestiunea e că remanierea de după remaniere nu va rămîne în istorie ca remanierea de după remaniere, pentru că la ordinea zilei se prefigurează altă remaniere, sub formă de divorț. Nepotrivire de caracter s-ar putea numi motivul acțiunii, părțile fiind PDSR-ul pe post de reclamant și PUNR-ul pe cel de pîrît. Pentru această supărare pare a fi vinovat dl Funar, preșul PUNR-ului, care atît l-a pisat în văzul lumii pe dl Iliescu, scuzați, cu misivele sale de amor ghebos, că omul nu mai avea timp nici de casă, nici de masă, toată ziulica stătea cu nasul în sarcinile trasate de amicul Funar, scrise caligrafic și apăsat in numeroasele sale epistole. Dar un președinte de țară mai are și alte treburi, așa că, discret și cu diplomația-i recunoscută, trage de mune că PDSRu și-i ordonă să treacă, scuzați, Carpații. Și iute apare declarația purtătorului de cuvînt al partidului de guvernămînt, declarație limpede și clară ca o pulpă de mioară. Ea zice : „In prezent, relațiile PDSR — PDTNR sînt reci și încordate. Nu este exclusă posibilitatea unei remanieri aternamentale în care PU"foliile". I să-și piardă porto, Și, mai la vale ! Mirren CAI!)să (Continuare In pag. a 8-a)