Timpul, septembrie 1997 (Anul 8, nr. 204-229)

1997-09-01 / nr. 204

POPOR ROMÂN, NU GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE ANUL VIII NR. 204 (2043) REȘIȚA LUNI 1 SEPTEMBRIE 1997 COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-11848 pagini - 700 lei La Oravița, Justiția beneficiază, practic, de o lege nouă. Modificările aduse Legii Nr. 92/1992 de organizare judecătorească sînt numeroase, structurale chiar. Pînă una alta, ceea ce îl interesa în fapt pe justițiabil, și anume celeritatea actului de justiție, a rămas din păcate, ca înainte. Adică te poți judeca în sistemul celor trei instanțe ale noastre pînă îți cad dinții din gură, cu toate șansele să o iei de la capăt. De cealaltă parte, trebuie spus că judecătorii încep să fie tratați mai omenește în ceea ce privește demnitatea vieții lor. Există destule noi înlesniri la nivel teoretic, care îi avantajează și, din acest punct de vedere, sîntem foarte curioși să vedem cum se aplică. Peste cîteva zile se încheie vacanța judecătorească și magistrații o iau de la capăt cu balamucul sălilor de judecată. De puține zile, cum am arătat, beneficiază de o lege aproape nouă. Trebuie spus că ...cea mai cîștigată dintre toate judecătoriile noastre (din Caraș-Severin) pare a fi Judecătoria Oravița. Purtăm un scurt dialog cu dl Mircea Tec, președintele judecătoriei amintite, și dînsul ne confirmă acest lucru. După cum se știe, în ultimii ani, noi am lucrat la această instanță doar cu trei judecători. Raportați acest număr de magistrați la cele 4000 de cauze soluționate într-un an și aveți o imagine reală a volumului de muncă depus. - Domnule președinte, păreți un fel de eroi, totuși, din cauzele soluționate cire au fost infirmate de instanțele superioare ? Pînă la urmă, asta contează. Foarte puține, cam 2 la sută (rămîn mut m.c ). Dincolo de statistică, după 22 de ani de muncă pot să vă spun că acum lucrurile s-au schimbat radical. Judecătoria Oravița are o schemă de 13 judecători și același grad ca judecătoriile din Reșița și Caransebeș . O altă noutate absolută, care decurge din acest nou grad, este aceea că avem și un post de vicepreședinte de judecătorie. E cu totul altceva și, cu siguranță, această nouă situație va influența pozitiv nu numai actul de justiție, dar va determina și o mai rapidă soluționare a cauzelor. într-adevăr, spectaculoasă răsturnare... De la 3 judecători la 13, pare, deja, inflație. Să înțeleg că aveți alți zece noi colegi? Mircea CAVADIA Continuare în pagina a ?-a Justiția stă în gazdă Proști, dar mulți! O problemă a reformei Astăzi e 32 august și trebuie să observăm că reforma Ciorbea, cu pivotul ei de bază lichidarea, merge ca pe roatele de la Romvag Caracal, acolo unde s-a răsturnat întîi vagonul cu inteligența reformei românești. Vagonul era atașat la un Occident Expres, dar nu s-a găsit nici un meseriaș să ciocănească roile-n Caracal, de-aia s-a întimplat nenorocirea. Din fericire, n-a murit decit un acar Păun de pe la Ministerul Industriilor, restul sănătoși tii, hai, sus, într-o căruță, că-i mai sigură. Iar din căruță, nu poți face decit o lichidare că din căruță. Adică, ai timp să admiri peisajul pină ieși la pensie. După ce Romvag a fost scoasă de pe lista „bătută în cuie” a unităților ce urmau să fie lichidate, alte vreo trei, patru societăți, și ele bătute în scoabe că se lichidează, nu se mai lichidează, că pot fi făcute rentabile. Cea mai mare chestie rămîne însă procedura lichidării. In cadrul ei, se spune, firmele care au producție în derulare vor transfera producția respectivă, spre finalizare, către alte societăți cu profil asemănător. Și iar nu s-a potrivit peretele cu nuca. Numai Brăila este unic producător de excavatoare și avea excavatoare în lucru. Cui le dai pentru finalizare? Lui Papa Pius, poate, între timp au fost concediați primii 2000 de oameni. Reformatorii din căruță au observat, în sfîrșit, trăznaia asta și tare s-au mai mirat. Atunci, ce-a mai rămas? Să facă tot Promexul mașinăriile alea, dar cu ce oameni? Cutia pe care i-ai dat iute-afară, nu? Așa că, în acest moment, o societate bătută în piroane a fi lichidată, după ce și-a dat meseriașii afară, că așa a vrut ministrul muncii și protecției sociale și Contractul cu România, este obligată să-i angajeze iarăși. Problema este, cu contract individual sau colectiv de muncă? Mircea CAVADIA Petre Roman a fost reconfirmat președinte al PD • Pentru moțiunea „PD-un partid care privește spre viitor“ • Din grupul de promovare a moțiunii face parte și ing. Sorin Frunzăverde, președintele PD, Filiala Caraș-Severin Mișcarea social-democrată din România s-a născut la sfîrșitul secolului trecut, la Iași. Acesta este motivul pentru care PD a organizat Convenția Națională (29-30 august 1997), la Iași. Dacă la convențiile naționale ulterioare rupturii în FSN (martie 1992), punct de la care s-a pornit în construcția politică a PD, s-a urmărit schimbarea denumirii (1993), unificarea mișcării socialdemocrate (1994), Convenția Națională de la Iași a definit poziția PD în interiorul actualei guvernări și responsabilitățile PD în construcția națională de azi și de mîine. Ca unul din ziariștii care nu scapă decît accidental congresele naționale ale partidelor politice însemnate, indiferent ce culoare politică au, pot spune că la PD am întîlnit și de data aceasta cea mai mare desfășurare de forțe politice din Europa și din țară. Au fost prezenți reprezentanți ai partidelor socialiste sau social-democrate din: Austria, Franța, Grecia, Germania, Israel, Italia, Portugalia, Spania, Ucraina, Moldova, Ungaria, ai Internaționalei Socialiste, Partidului Socialist European. Ține probabil de viziunea lor europeană, modernă, integratoare. Viziune ușor de identificat începînd chiar cu modul în care s-au desfășurat lucrările. Intervențiile invitaților din țară și din afară nu au constituit un capitol distinct, ci s-au interpătruns cu opiniile membrilor partidului. Urmînd firul evenimentelor, permiteți-ne să vă Dorina SGAVERDIA Continuare în pagina a 3-a Weekend la Cărbunari Comgna are cam 1400 de suflete dintre care 82 lucrează la exploatările miniere din Șosea și Moldova Nouă. Dintre acești 82, doar doi au acte de proprietate pe casă sau pămînt. Numărătoarea a fost făcută de primarul Ion Copăcean pentru a vedea cam ce se va întîmpla dacă vor fi șomeri. Cu toate că pare liniștită, viața la țară de aici are și momente agitate, cum a fost în duminica programată Adunării Populare. N-au venit decît vreo opt. S-a dat comanda „rupeți rîndurile“ și s-au dus toți puținii acasă. Dimineață la Știnăpari Se înșeală cine crede că toate vacile sunt la fel. Aveam să constat că a mătușii mele era mai grăbită. A venit printre primele acasă. S-a oprit în fața porții și și-a scuturat clopotul. I s-a dat drumul în avlie, s-a frecat de niște rufe întinse la uscat și s-a repezit în grajd. Mătușa, nemulțumită că vaca a tras chiului la mîncat de iarbă, s-a răstit la ea. „Bine că ți-am dat cîta nas. ______________________Matei BÎTEA _________Continuare tm pagina a 3-a Prințesa Diana, o moarte care întristează lumea La numai 36 de ani, prințesa Diana, cea mai frumoasă și mai mediatizată reprezentantă a familiei regale britanice, a încetat din viață ieri, în urma unui tragic accident. Vestea morții sale a produs în întreaga lume o puternică impresie, atît liderii politici cît și cetățenii obișnuiți exprimîndu-și regretul și consternarea față de această tragedie. Prezentăm în continuare cîteva date asupra accidentului, cît și reacții față de acest eveniment. Prințesa Diana și prietenul său, multimilionarul Dodi Al-Fayed, au decedat duminică, la Paris, la puțin timp după miezul nopții, în urma unui accident de circulație. Accidentul a avut loc la ora 00: 35 GMT în tunelul Place de l’Alma, între Sena și Turnului Eiffel. Automobilul Mercedes Benz în care se aflau Prințesa Continuare în pagina a 8-a Pentru cîteva ore, Mihai I în Caraș-Severin După mai bine de 50 de ani, fostul Rege al României revine pe meleagurile cărășene. Mihai I va trece prin Bucova, Oțelu Roșu (Ferdinand) și Caransebeș, îndreptîndu-se apoi spre Timișoara. De pe aeroportul de aici, va pleca spre Elveția. Așa cum șade bine gazdelor, să-i urăm „Bine ați venit!“. (Gabi Ștefănescu) De astăzi, Noi tarife telefonice De la 1 septembrie, Romtelecom a modificat următoarele tarife pentru servicii de telecomunicații. Astfel, tariful pentru un impuls va fi de 210 lei, față de 180 lei în prezent. Pentru convorbiri locale 3 minute = 1 impuls. Abonamentul pentru persoane juridice se reduce de la 80.000 lei la 65.000 lei pentru o linie în centrale digitale. La convorbiri internaționale, Romtelecom a creat o nouă zonă I, Europa, prin contopirea fostelor zone I și II, cu tariful 6500 lei/minut. Privind celelalte trei zone, tarifele se mențin: La instalarea unui post telefonic la persoane fizice, tarifele s-au redus pentru o linie analogică, de la 300.000 lei la 200.000 lei, iar pentru o linie digitală, de la 400.000 lei la 250.000 lei. Pentru persoanele juridice taxa de instalare a unui post telefonic pe linie digitală se reduce de la 1.150.000 lei la 1.000.000 lei. Tarifele serviciilor internaționale se majorează în medie cu 6,4 la sută, ca urmare a modificării parității leu-dolar. (Gabi Ștefănescu) CtlIMil V«11(11*11 sau practici:"; B, K, l), l»„<!!!i;•<>! ! (curs ca UfIHs?®) USD = 7430/7600 USDJ = 73P 077500 DE.VS =s 4075M165 DSIVî = 40Sa/4?2.5 CSV Pirta SA Banc Post *5? 23.33.22 USD - 7200/7500 US: = 77CC/7100 DEM«. 3980/4160 DE."<6 = -.050/4150 ßanif«:o.OP . /” DS f"neagră USD = 700/7860 USD = 7250/7500 DEM = 3900/4300 DESVI = 4050/4150 Cursul pieței valutare comunicat de BNIî: USD = 7471 DEM = 4168