Timpul, ianuarie 1998 (Anul 9, nr. 1-24)

1998-01-05 / nr. 1

BIBLIOTECA JUDEȚEANA "PAUL IORGOVICI" ROMAN, Secția germană: Deutsche Abteilung:ȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE IDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-1184 ANUL IX NR. 1 (2145) REȘIȚA LUNI 5 IANUARIE 1998 8 pagini - 700 lei Semne bune anulare? 7 a fost pentru români un an '.peranțele de mai bine au fostate destul de repede, odată cu starea leului. Au urmat aporile guvernului în aplicarea , gafele impardonabile privind la complexelor zootehnice și aocietăți comerciale. A fost nevoie de un an pentru ca domnii Coni și Ciorbea să constate că ebuie primenit. Toate cond planul politic și din cel al lui n-au făcut decît să amine ai tîrziu dorințele românilor, e care l-am încheiat. 998 naște din nou iluzii. Deși scandal Băsescu“ pune sub strebării coaliția guverna De ce s-a sacrificat oare cel ministru al Guvernului 31? Este o întrebare căreia îi i răspunsul cît de curînd. Dar ea se pregătește debarcarea lui Ciorbea și a încă cîtorva miniștri, cred, un lucru necesar pentru rerea reformei economice. Făcută pe pialiști, nu de aventurieri incă. Fiindcă, mai spun, anul 1998 trebuie să mai fie un an al devteriior politice sterile, ci unul al lunii practice in economie, în utilizarea macroeconomică și lansarea industriei și agriculturii românești, a întreprinderilor mici și mijlocii, suportul real al economiei țării. Cei care visează alegeri anticipate să-și ia gîndul de la așa ceva. România a pierdut prea mult timp și bani, pentru a mai pierde în continuare. Să-i lăsăm pe cei care și-au asumat greul reformei să-și ducă crucea pînă la capăt, in anul 2000 vom ști dacă au făcut bine sau rău ceea ce și-au propus. Și atunci să acționăm în consecință. Sperînd în mai bine în anul 1998, subsemnatul vă dorește „La mulți ani!“ Petru BUZZ! Sorin Frunzaverde se adreseaza națiunii prin intermediul Terra Sat, declărind: „ Voi fi ministrul Caraș-Severinului la București". Să-l ajute Cei de Sus! Tusea și junghiul Oftică și fin tinari Azi, 4 ianuarie 1998. Plouă. A venit toamna. Cucui cîntă. Iarba e verde. A început anul 2 al marii :schimbări. Cu acest proces, verbal o luăm de la capăt. De la primul capăt al anului numărul 2, numit an de cumpănă pentru România. Ce mă face somnolent însă este lipsa de imaginație. An de cumpănă a fost numit și 1990 și absolut toți anii care au urmat. In consecință, încă un an de cumpănă nu mai prezintă nici un interes. La prima vedere, măi, domnilor. Cumpăna este un par peste alt par, avînd la un capăt un bolovan, iar la celălalt o găleată. Te sforțezi, vîri găleata în fîntînă, iar te sforțezi, o scoți afară și te răcorești. Numai că, în anii de cumpănă, fîntîna ori o seacă, ori are apa otrăvită. Așa că această cumpănă nu mai face doi bani. De-aia e nevoie de fîntînari, care să ridice altă cumpănă. Noua rubrică, Tusea și junghiul, va fi un fel de fișă medicală, ce va conține rezultatul analizelor fîntînarilor. A tuturor fîntînarilor, care învîrtesc nuiaua de alun. Tușea și junghiul, puterea și opoziția, de fapt, formează un cuplu de care depinde în proporție de sută la sută evoluția bolii. E tușea măgărească, numai un junghi sănătos te poate face să uiți de durerea din capul pieptului. Și viceversa. Și într-un caz și în altul e nevoie de capuri și siropuri. Vom fi, deci, în acest an, felcerul bolnavului de tuse și junghi. De asemeni, vom fi foarte atenți la analizele bune și le vom expertiza Mircea CAVADIA Continuare in pagina a 3-a Munca, in alb și negru Pentru lucrătorii Camerei de Muncă a județului Caraș- Severin, în anul 1997 s-a urmărit cunoașterea și aplicarea de către agenții economici a legislației muncii. Fapt care, din păcate, cam lasă de dorit. Patronii preferind munca la negru, acest procedeu defavorizînd statul român și persoanele angajate. Preocupările existente precum și complexitatea acestora sînt scoase în evidență de numărul agenților economici înscriși la Camera de Muncă, aceștia depășind cifra de 5.000, 79 la sută constituind SRL-urile. Pe parcursul anului abia încheiat au fost controlați și îndrumați de către personalul Camerei de muncă 443 de agenți economici, constatîndu-se o creștere semnificativă a preocupărilor pentru asigurarea evidenței muncii prestate, păstrarea carerelor de muncă ale salariaților, soluționarea legală a conflictelor colective sau individuale de muncă. De asemenea, se poate spune că majoritatea societăților comerciale participă efectiv la achitarea contribuției pentru asigurările sociale de stat, a contribuției la constituirea fondului pentru plata ajutorului de șomaj. Un bilanț provizoriu al încălcărilor frecvente a Legii 83/1995, care stabilește modalitatea de înregistrarea în termen a contractelor de muncă, probabil îi va determina pe cei care sunt în neregulă să ia măsurile ce se impun în condițiile legii. De la intrarea în vigoare a legii, deci din octombrie 96, inspectorii Camerei de muncă au sancționat contravențional - conform art. 5, Legea 83 - 117 societăți comerciale, cu amenzi al căror cuantum total depășește 100 milioane lei, cauza principală fiind angajarea a 400 persoane fără forme legale. De la DMPS sîntem informați că în fruntea topului celor care folosesc forță de muncă la negru este SC Silva Internațional SA, cu 33 de persoane, după care Dana SÎRBU Continuare in pagina a 3-a Curată batjocură! Pentru călătorii care au descins la Caransebeș, în fapt de seară, vineri, 2 ianuarie 1998, venind care de pe unde îi purtaseră voile sau nevoile, cea de a doua zi a noului an s-a dovedit nefastă. Grație deciziei arbitrare a SNCFR, ei, călătorii, au descoperit cu stupoare și cu revoltă că fuseseră suspendate mai toate cursele așa-zise „locale“, inclusiv trenul către Reșița, cu plecarea, dacă nu ne înșelăm, la ora 22.40. Din ce pricină anume? Fiindcă, nu-i așa, era sărbătoare! Și dacă-i așa sărbătoare nu se face nimic, mai dihai ca-n zilele de lucru. Dezorientați, drumeții păguboși au făcut coadă la birourile de mișcare și de informații, unde le-a fost dat să afle același trist adevăr: printr-o telegramă a conducerii SNCFR, s-a dispus suspendarea trenurilor cu pricina și că nu-i nimic de făcut. Cei mai expeditivi și mai cuprinși la buzunare au dat buzna spre cele cîteva taximetre disponibile, plătind, pînă la Reșița, 65-70000 de lei. Ceilalți, înjurînd cu năduf, s-au instalat în sordidele săli de așteptare, pînă a doua zi dimineața. Patronul nostru, stăpînul nostru! Nimeni nu și-a dat osteneala, dintr-un elementar respect față de călători, să-i anunțe din timp că harnicii angajați ai SNCFR nu „servesc“ lucrul în ziua de 2 ianuarie. Măcar pe anumite trasee. Cu o periodicitate aproape lunară aflăm, în schimb, că s-au majorat prețurile biletelor de călătorie, în aceleași vagoane mizere, cu banchete foioase, cu geamuri nespălate de luni de zile și în care numai prin excepție curge apa în Al. BÂRSESCU Continuare in pagina a 3-a Lumină din lumina întunericului Pag 6 întrebări de milioane Ziarul Timpul, în colaborare cu firme din Reșița, organizează, în perioada 1 februarie - 31 mai 1998, un concurs cu premii de milioane, întrebările vor fi inspirate din Campionatul Mondial de Fotbal ce se va desfășura în perioada 10 iunie - 12 iulie 1998 în Franța și vor fi publicate în paginile de sport ale ziarului. Vor fi acordate trei premii, în valoare de 3, 2 și 1 milion de lei.Urmăriți ziarul Timpul din luna ianuarie pentru a afla regulamentul concursului și modul său de desfășurare. Premieri la PNL Caransebeș Laureații Premiului „Ion I. C. Brătianu“, decernat de Organizația Municipală Caransebeș a Partidului Național Liberal, pentru rezultatele obținute la nivel național de către elevi din municipiul Caransebeș, în cursul anului 1997, sunt următorii: Anca Văcărescu, Liceul Traian Doda - locul I la Olimpiada Națională de Matematică; Ionela Blidariu, Școala Normală C. D. Loga - Jocul I la Olimpiada Națională de Pedagogie-Psihologie; Bogdan Drăghici, Clubul Sportiv Școlar - campion național la lupte grecoromane; Otilia Ruicu, Clubul Sportiv Școlar - campioană națională la atletism, 400 m sală. Diplomele și premiile (în valoare de 200.000 lei fiecare) au fost decernate în cadru festiv, la sediul PNL Caransebeș, în seara zilei de 30 decembrie 1997, ne-a informat Ioan Marcel Vela, unul din liderii partidului. Dați'O'ncolo! A trecut și Revelionul, au trecut deja patru zile din noul an și încă nu m-am dumirit. Cum, domnule, să nu se-ntîmple chiar nimic în noaptea dintre 97 și 98? Să se plimbe degeaba polițiștii prin oraș fără să prindă ei măcar unul care să învețe lăcătușerie pe vreun lacăt de magazin? Sau vreun băiat bun care să descalțe de toți vreo mașină? Ca să nu mai vorbim de cei timizi, care se urcă la volan numai după ce au luat „curaj la sticlă“. Adică n-a fost săptămînă lăsată de la Dumnezeu să nu dea în primire unul de prea multă băutură, și-n noaptea de Revelion, nimeni? Ei, uite că nu! Măcar un picior rupt, un cap spart, absolut nimic! La camera de gardă a Spitalului Județean, cei care au fost de serviciu au căscat toată noaptea de urît, din lipsa obiectelor muncii. La pompieri, tot secetă. Nu și-a dat nimeni foc la casă, n-a adormit nici unul cu țigara în mînă, zero tăiat pe Gabi ȘTEFĂNESCU Continuare in pagina a 3-a