Timpul, septembrie 2000 (Anul 11, nr. 206-231)

2000-09-01 / nr. 206

POPOR ROMAN. NU GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT De astăzi. S-au majorat prețurile la energia termică și gaze naturale Prețurile la energia termică și la gaze naturale s-au majorat de astăzi, 1 septembrie, după ce tarifele de transport cu trenul s-au majorat la sfîrșitul săptămînii trecute. Guvernul a aprobat creșterea prețului național de referință pentru energia termică furnizată populației, la 350.000 de lei/gigacalorie, cu TVA, de la 280.000 de lei, inclusiv TVA. ANRE a acceptat, în luna mai, ca prețul mediu al unei gigacalorii produse de Termoelectrica să fie majorat cu 43,9%, la 287.000 de lei, de la 199.441 de lei. Prețul mediu a fost stabilit la un curs de 20.500 de lei pentru un dolar și reprezintă 14 dolari/Gcal. Și prețul gazelor naturale va crește, de azi, cu 16%, la 1.272 de lei/metru cub, de la 1.100 de lei, potrivit unui ordin semnat de ministrul industriei și comerțului, Radu Serceanu. Prețul este stabilit la un curs al dolarului de 20.500 de lei și nu include TVA. Prețul din contractele cu consumatorii direcți va fi negociabil. Ultima majorarea prețului la gaze naturale a avut loc la 1 iunie, de la 900 de lei la 1.100 de lei/metru cub, ca urmare a creșterii TVA la 19%. (Mediafax) Stolojan - șeful lui Isărescu? Candidatul PNL la președinție, Theodor Stolojan, a afirmat, aseară, într-o emisiune televizată, că, în cazul în care ar deveni președinte, l-ar accepta ca prim-ministru pe Mugur Isărescu. Stolojan a spus că nu l-a criticat niciodată pe Isărescu în legătură cu folosirea resurselor bugetare guvernamentale în campania electorală, „I-am dat doar un sfat prietenesc, să fie atent la conflictul de interese și la aparența unui conflict de interese“, a spus Stolojan. (Mediafax) Savantlîc european Domnule, am auzit că în țara noastră, de anul acesta, devine obligatoriu învățămîntul de 9 clase, adică tot prostul e obligat să absolve 9 clase cu diplomă de licență, stat, masterat, doctorat, academie, chestii, socoteli. Povestea asta îmi aduce aminte de Ceva, greu mi-am amintit, dar mi-am amintit. Acu vreo... vreau să zic, înainte de 1989, era obligatoriu învățămîntul de 10 clase. Și cum, necum, mai cu zăhărelul, mai cu japca făceau toți golanii și toate bagaboantele 10 clase și după aia, cu școală serioasă la bază, se apucat de pestuit sau TIR-uit, în colaborare cu fosta securitate. Și își făceau treaba ca lumea că știau carte, nu glumă. Și cum se zice sirouple pe franțuzește și că haș doi pe apa, ba chiar făceau mișto de codoi ul su’ coana Leana. Constat însă că după 1989 ne-am deșteptat, am luat-o spre Europa și am renunțat la învățămîntul de 10 Apocalipsa clase, trecînd la ora de trei, cît nu mai aveau nici trenurile lui Băsescu, inventatorul unui singur lucru pe CFR, prețul mărit zi de zi la călătoriile cu trenul, toate o singură clasă, clasa grajd cu veceul în fundul curții Dar asta e altă poveste. Cînd învățămîntul de trei clase s-a generalizat, s-a constatat că demnitarii și miliardarii noștri rămăseseră tot la bastonașe, ca milițienii. Or, fiind deja în Europa, trebuia să mormăie și ei un dante, o spasika (asta nu), un tanchiu, dar ei ciudu, numai ca să moară mama. E, dar toate au un sfîrșit. Ministrul Marga, marele smenar al învățămîntului românesc, și-a amintit brusc de ce citise el pe vremuri într-o broșură de popularizare a învățămîntului românesc, numai că nu și-a mai amintit cîte erau, 9 sau 10 clase obligatorii și ca să nu tîmpească poporul de atîta școală s-a oprit la 9 clase, că le ajunge, dă-i dracului, atîtea clase au avut Eminescu și Panait Istrati la un loc și uite ce simpozioane le face lumea! Dar gratuități cînd bagi șefii la clasele astea? Mircea CAVADIA ANUL XI NR. 206 (2964) REȘIȚA VINERI 1 SEPTEMBRIE 2000 ISSN 1221-1184 16 pagini - 2000 lei Sub spectrul tranziției. Anul școlar începe în weekend Astăzi este prima zi de școală, în mod normal, în județul nostru ar trebui să-și deschidă porțile pentru a-și primi elevii 555 de școli generale, primare, grădinițe, licee și grupuri școlare, școli speciale sau sportive. Ieri, însă, nu se știa dacă după 1 septembrie vor funcționa toate unitățile de învățămînt, și aceasta din mai multe cauze. Una dintre ele este lipsa avizelor favorabile date de către Direcția de Sănătate Publică Caraș-Severin, vizavi de condițiile de igienă care sunt oferite copiilor, subiect despre care s-a scris de multe ori în cotidianul nostru. O altă cauză care poate contribui la reducerea unităților de învățămînt funcționale în anul școlar 2000- 2001 este numărul de elevi, care scade de la an la an. Și aici nu ne referim numai la micuții de clasa I, ci și la elevii din clasele mai mari, care renunță la școală pentru că, de cele mai multe ori, părinții lor nu au bani de pîine, darămite să le mai cumpere un caiet, un trening, o pereche de pantofi noi sau să le pună pachet la școală. Cam în această situație se află elevii Școlii generale din Cîlnic. Nici Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin și nici Primăria Reșița nu a putut ,să ne spună cu certitudine ce se va întîmpla cu elevii de aici. „Nu știm deocamdată dacă școala din Cîlnic se va desființa sau nu, încă mai discutăm...“, ne-a declarat prof. Alexandru Caragea, inspectorul general al ISJ Caraș-Severin. Tilică Pîrvulescu, viceprimarul Reșiței, susține în schimb contrariul: „Nu vom permite nici un caz închiderea școlii în cauză. Și aceasta deoarece copiii care învață acolo nu pot merge la altă școală din oraș din motive sociale. Noi am intervenit mai ales la rugămintea părinților acestor elevi. Nu au banii necesari să-și trimită copiii în altă parte la școală“. Dl Pîrvulescu ne-a mai informat că s-a cerut și intervenția ministrului Sorin Frunzăverde pentru ca școala cîlniceană să funcționează în continuare Issabela POSTOLACHI Continuare in pagina a 2-a Contrabandiștii au lăsat tutunul și au dat-o pe alcool . Poliția de Frontieră Socol a confiscat 3.000 litri de alcool de contrabandă adus din Serbia în ultimele 10 zile, lucrătorii Inspectoratului Poliției de Frontieră Caraș-Severin au avut mult de furcă cu contrabandiști de tot felul. După ce săptămîna trecută ei au reușit să confiște țigări netimbrate Monte Carlo și Memphis, în valoare de 120 mii mărci, iată că săptămîna aceasta, o echipă de control a Sectorului Poliției de Frontieră Socal, a reținut o rețea, alcătuită din șase pesoane, implicată în contrabanda cu alcool peste frontieră. în ziua de 29 august, a.c. în jurul orei 12, grănicerii au oprit microbuzul „Iveco“ cu numărul de înmatriculare TM-06-FIX, ce transporta 1000 litri de alcool, fără documente care să justifice proveniența. în autovehicul se aflau doi cetățeni români, ale căror nume Parchetul Moldova Nouă a refuzat să le dezvăluie pentru a nu împiedica ancheta aflată în curs de desfășurare (?!), și care, din verificările ulterioare, a rezultat că erau „ajutați“ de alte două persoane, la fel de „anonime“. Victor NAFIRU Continuare în pagina a 2-a „Trăim un sentiment de împlinire, fiindcă ne-am făcut datoria" . Ne-a declarat col. Constantin Iancu, comandatul Comandamentului Județean de Jandarmi Caraș-Severin Astăzi, jandarmii din județul Caraș-Severin sărbătoresc un eveniment deosebit din viața și activitatea lor. Este vorba de aniversarea a zece ani de la înființarea Unității de Jandarmi Reșița. Prilej pentru noi de a purta un scurt dialog cu dl col Constantin Iancu, comandantul Comandamentului Județean de Jandarmi Caraș-Severin. Domnule comandant, ce sentimente vă încearcă în aceste clipe? - în primul rînd este emoția evenimentului. Pentru că sunt zece ani de viață dedicați meseriei de jandarm. Și, mai mult decît atît, sentimentul este mai profund și cu semnificație mai aparte, pentru că, la 1 septembrie 1990, am venit la Reșița cu o mică echipă de oameni pentru a constitui unitatea, să o încadrăm, să o instruim, și să fie cît mai repede cu putință în măsură să îndeplinească misiuni. Deci, dacă ar fi să fac o sinteză, aș putea să spun că trăim astăzi un sentiment de împlinire, pentru că ne-am făcut datoria. Și că avem în prezent o unitate în măsură să-și îndeplinească orice misiune specifică, încredințată. în intervalul unui deceniu de activitate, jandarmii reșițeni au avut de îndeplinit foarte multe misiuni importante. Care dintre acestea considerați că vor rămîne în istorie ca fiind cele mai reprezentative? După zece ani de activitate, unitatea noastră a acumulat o multitudine de activități. Și am executat misiuni care merită să fie scrise în cartea timpului. Nu aș spune pentru istorie, pentru că pentru mulți cetățeni, sunt banale, sau sunt de ne luat în seamă. Dar, pentru efectivele unității, ele au însemnat consum nervos, fizic și intelectual Și, nu în ultimul rînd, a însemnat o încercare disperată a lor de a se încadra în litera legii, de a nu greși nici față de cetățeni, nici față de instituțiile statului Aș enumera, printre altele, misiunea din decembrie 1994, cînd in Reșița s-au petrecut niște evenimente cu adevărat istorice memorabile pentru viața cetățenilor Marius MORARU Continuare în pagina a 2-a 1 BIBLIOTECA .«PAUL IORGOVICI" REȘIȚA FOND „BANATICA’" S+1 Paul Ir