Timpul, decembrie 2000 (Anul 11, nr. 284-306)

2000-12-11 / nr. 291

Votanți puțini în Caraș-Severin Locuitorii județului nostru s-au dovedit ieri, dezinteresați, în mare măsură, de alegerea președintelui țării, prezentîndu-se la urne în număr mic. Nu putem preciza cifra exactă, datorită faptului că Biroul Electoral de Circumscripție Nr. 11 Caraș-Severin a estimat prezența la vot pe un eșantion de 35 secții de votare din cele 346 organizate în județ, conform repartiției făcute de Biroul Electoral Central, în funcție de numărul alegătorilor înscriși în listele electorale permanente, în cursul dimineții, prezența la urne a fost scăzută, înregistrîndu-se doar 8,96% pînă la ora 11, pentru ca, după-amiază, numărul votanților să crească semnificativ, procentul la ora 17 fiind de 32,14%. La ultima Rodica MIHU Continuare în pagina a 2-a Dumitru Bogoevici - persona non grata la Anina Președintele Asociației Pro Democrația, Club Reșița, Dumitru Bogoevici, a fost declarat, printr-un telefon, persona non grata la Anina, pentru zilele de 11-12 decembrie. .Nu intra în Anina, dacă vrei să ai pace!”, i s-a transmis ieri lui Bogoevici. Dumitru Bogoevici, a cărei asociație a avut observatori în mai multe secții de votare, ne-a declarat tot ieri, în exclusivitate, că alegerile din 2000 au fost ratate pentru democrație. De altfel, ieri, în ziua alegerilor, a fost Ziua Internațională a Drepturilor Omului, zi în care, a spus Bogoevici, electoratul a avut de ales între doi corigenți tocmai la capitolul drepturile omului. Conform observațiilor efectuate de observatorii APD, Daniel BOTGROS Continuare in pagina a 2-a Alegeri prezidențiale 2000 Ion Iliescu l-a zdrobit pe Corneliu Vadim Tudor Estimările realizate la urne de institutele de sondare a opiniei publice, IMAS și INSOMAR, îl dau ca învingător în alegerile prezidențiale de ieri, 10 decembrie 2000, pe Ion Iliescu, președintele Partidului Democrației Sociale din România, cu 70 la sută din voturi, față de numai 30 la sută, cît a realizat Corneliu Vadim Tudor, președintele Partidului România Mare. Prezența la vot a fost însă inferioară cu mult celei de acum două săptămîni, doar aproximativ 50 la sută dintre români prezentîndu-se la urne. Dar victoria lui Ion Iliescu este totuși un semn că românii au votat împotriva extremismului, pentru continuarea procesului de integrare europeană a României. Cei doi candidați au apărut pe posturile de televiziune imediat după anunțarea rezultatelor sondajelor de opinie. Ion Iliescu, în binecunoscutu i limbaj de lemn, s-a bucurat pentru un nou mandat, iar Corneliu Vadim Tudor a contestat rezultatul, considerînd că alegerile au fost fraudate. în România a învins rațiunea, acum urmează să învingă democrația, a fost concluzia președintelui UDMR, Marko Bela. Și înclinăm să-i dăm dreptate. PDSR-ul urmează să demonstreze acum că este capabil să scoată țara din marasmul în care guvernele de pînă acum (chiar și două pedeseriste) au adus-o și s-o îndrepte spre Europa bunăstării. Sondaj IMAS Ion Iliescu Garneliu Vadim Tudor Sandaj INSOMAR Patru ani de cînd scriu aceste previziuni de excepție, au fost cam patru la sută la vot. Cînd citiți aceste rînduri, ați aflat deja că Ion Iliescu a ieșit președinte al României cu 68,2 la sută din votan. Nu ne rămîne decît să-l felicităm și să îl așteptăm la cotitură, din acest colț nemuritor de pagină. Să-l felicităm însă și pe contracandidatul dumnealui, Corneliu Vadim Tudor, ajuns merituos în turul doi, după ce a bătut ca la fasole ceilalți zece candidați, unul mai fraier ca altul. Acum urmează ca domnul Vadim și partidul dumnealui să pună personal umărul la construirea stadioanelor pe tot cuprinsul țării. Dar ce ne așteaptă pe noi? Noi, poporul, vreau să spun. Păi, ne așteaptă un parlament format din domni aleși de noi, să ne reprezinte și să ne facă viața mai bună. Poporul așteaptă deci, lucrul Apocalipsa, acesta, dar atrag atenția poporului să fie mai vigilent, pentru că am auzit o chestie care dovedește o dată în plus că parlamentarii nu sînt oameni de rînd, ei sînt deasupra tuturor, chiar și deasupra detectoarelor de minciuni. Un înalt specialist în poligrafe de astea de verificat minciunile a declarat că politicienii nu pot fi testați cu detectorul de minciuni pentru că legea nu permite, imunitatea parlamentară functionînd perfect în acestă privință. Pe de altă parte, chiar dacă ar fi testați cu scala respectivă, nu-mi fac griji. Parlamentarii noștri sînt în stare să toarne minciuni fără să clipească, știința și tehnica fiind nevoite să se dezvolte foarte mult pentru a inventa un aparat care să-l demaște ca mincinos pe unul dintre aleșii noștri. Gurile rele spun că parlamentarii nu pot fi prinși cu detectorul de minciuni pentru că ei mint în interesul aleșilor, toarnă gogoși în interesul națiunii, al păcii în lume, ce, te joci? Așadar, ne așteaptă, iată, alți patru ani de... Mircea CAVADIA ••• Ieri, la Reșița. Starea de spirit a electoratului la fel șica vremea de afară Turul doi al alegerilor prezidențiale de ieri, duminică, 10 decembrie, a debutat la Reșița pe o vreme excesiv de închisă, cu o ploaie rece, mocănească, fapt care a încetinit serios sosirea alegătorilor la urne. Aceasta s-a adăugat stării generale de spirit, dominată de o pronunțată apatie. Oamenii nu mai cred în politicieni, cu toate declarațiile- unele angajante, altele belicoase - și, mai ales, au ajuns la concluzia că oricine va fi președinte nu va avea suficiente prerogative și nici destulă putere să le facă traiul mai bun. Sătui de promisiuni deșarte și de experiențe păguboase, cetățenii se închid în ei și, în sinea lor, pun, din nefericire, sub semnul întrebării înseși valorile democratice, pe care ei le-au perceput fragmentar, pervertit și, de cele mai multe ori, fals. Mulți dintre alegători nu mai au încredere în mecanismul votului, care nu face decît, cred ei, să-i propulseze în parlament, la președinție și în structurile de Daniel BOTGROS Continuare in pagina a 2-a Nume noi, la vremuri noi Deși trecuse ziua lui, Moș Nicolae a primit vineri o scrisoare, prin care era rugat să vorbească cu Moș Crăciun să mai schimbe, pe ici, pe colo, lista cu posibilii înlocuitori ai conducătorilor serviciilor descentralizate ale ministerelor din Caraș-Severin. Pentru că, zicea petentul, postul de prefect ar trebui să fie ocupat de consilierul PDSR Ion Mocioalcă, și el din Caransebeș. Asta în condițiile în care Gh. P. Bălan, președintele Consiliului Județean al PDSR, nu renunță la deputăție pentru funcția de prefect. Dar ce te faci, că mai există și prim-vicepreședintele PDSR Enache Barbu? Cică dînsul va ocupa un post în Ministerul Industriei. Dar prof. univ. dr. Vasile Zaberca? în scrisoare apar și alte nume noi. Doctorul Florin Borțun va fi propus director general la Casa județeană de asigurări de sănătate, iar inginerul Ioan Săudăcescu, la Direcția silvică. La Inspectoratul Școlar Județean apare un nume nou: prof. Marius Teodorescu, de la Bocșa, iar la Finanțe, Dănuț Rada, fost director al Administrației Financiare Reșița. La direcția muncii nu se pune problema schimbării, aici toți fiind perederiști. Dar și PUR-ul cere un post. Va fi la Mediu, va fi la Ape? Vom trăi și vom vedea... C. HAȚEGAN