Timpul, iunie 2001 (Anul 12, nr. 125-150)

2001-06-01 / nr. 125

Foc nestins la haldina de gunoi • Sufocați de fum, mii de reșițeni așteaptă o Prescom inițiază programe și încasează amenzi In repetate rînduri, ziarul Timpul a atenționat asupra sursei de poluare a aerului reprezentată de haldina de gunoi situată pe Dealul Lupacului -Din cauza acestei haldine, locuitorii din zona Moroasa și uneori și cei din zona Poliției se văd nevoiți, în special în perioada sezonului cald, să stea cu ferestrele închise pentru a nu le intra în casă fumul încărcat cu pulberi în suspensie și gaze toxice, adus dinspre haldină prin deplasarea maselor de aer. De fapt, groapa de gunoi în care se aruncă toate deșeurile menajere ale Reșiței arde mocnit de ani de zile, efect întreținut de descompunerea compușilor organici depozitați aici, degajînd în atmosferă un fum înecăcios, încărcat cu gaze nocive pentru sănătatea oamenilor/ dioxid de azot, dioxid de sulf și amoniac. Dioxina este și ea prezentă, chiar dacă în laboratorul Inspectoratului de Protecția Mediului Caraș-Severin nu se poate soluție salvatoare . Dă, Doamne, ploate! determina valoarea ei exactă, în plus, după cum a specificat Ilie Chincea, directorul IPM, pentru că în haldină gunoaiele se depozitează fără o verificare prealabilă, chestiunea cu sortarea deșeurilor fiind încă o utopie pentru stadiul de dezvoltare a Reșiței, substanțele toxice aruncate aici, prin evaporare, contribuie la încărcarea toxică a aerului, în zilele bune, de pe urma acestei poluări au de suferit vegetația din zonă și cel mult proprietarii de sălașuri amplasate în preajma haldinei. Atunci însă cînd condițiile meteorologice sînt favorabile, mai exact cînd se intensifică vîntul, din mocnit focul devine deschis, iar fumul coboară în oraș. Așa cum s-a întîmplat în după-amiaza zilei de 29 mai, cînd de aerul irespirabil s-au sesizat nu doar locuitorii din zona Moroasa sau militarii de la Alina DRĂGHICI Continuare in pagina a 2-a început de calendar La 1 iunie ne înfloresc sufletele în toate culorile începutului de vară, privindu-ne în oglinzile candide ale ochilor de copii. Fiindcă nu poate fi ceva mai pur și mai înduioșător decît însăși existența, ființa, glasul, jocul și rîsul copiilor. Care dau rost și sens propriilor noastre vieți. Iar astăzi, de ziua lor, parcă totul e altfel decît în celelalte zile, cînd nu prea găsim timp să-i înconjurăm cu toate grija și afecțiunea de care au atîta nevoie. Și nu credem că exagerăm, afirmînd că Ziua Copilului ar trebui să fie sărbătorită de 365 de ori pe an. Nu neapărat prin festivități de circumstanță, ci printr-un cuvînt bun, printr-o mîngîiere, printr-un gest care să-i facă să simtă pe semenii noștri mai mici că ne sînt vital necesari, că ne sînt aproape de suflete, că adeseori doar delicatele lor prezențe ne ajută să depășim încercările aspre la care ne supun vremurile. Oricum, pentru noi, ca și pentru ei, 1 iunie este un nou început al unui calendar de suflet. Tocmai într-o asemenea zi nu putem să ajungăm gîndul care ne îndeamnă să cugetăm la soarta copiilor defavorizați, însingurați, maltratați, care tînjesc adesea după o coajă de pîine. Și ne copleșește un strivitor sentiment de culpabilitate, avînd conștiința clară că Al. BÂRSESCU Continuare in pagina a 2-a r«. Viitorul moare în fașă în decurs de nici un an, opt copii din județul nostru, infestați cu virusul HIV/SIDA au decedat datorită întreruperii tratamentului adecvat din cauza lipsei de medicamente, ne-a informat recent Petrică Agape, președintele Asociației Familiilor Anti HIV Inocență și Speranță Caraș- Severin. Cei 56 de copii aflați în evidențele Asociației amintite au vîrste cuprinse între 12 și 15 ani. Majoritatea dintre ei s-au îmbolnăvit înainte de revoluție, cînd medicii români au testat pe copii un vaccin importat din Franța, care nu era omologat de Uniunea Mondială a Medicilor, acesta fiind preparat pe bază de plasmă provenită din sînge uman. „Degeaba încearcă acum autoritățile medicale să ne amăgească că fac tot posibilul să asigure medicamentația necesară acestor copii, a spus Agape. Dacă ar face-o, nu ne-ar mai muri copiii pe capete. Se pare că mai importantă este acum în România soarta maidanezilor decît a unor suflete de om nevinovate?!“ Se știe că una din căile de transmitere a virusului HIV/SIDA este contactul sexual întîmplător și neprotejat. Tocmai de aceea, dl Agape atrăgea atenția că acești copii sînt la vîrsta pubertății și în curînd vor începe și Constantin ȚIGĂNELE Continuare în pagina a 2-a în lipsa inculpaților, pledoaria avocaților Barac contra Iorgovan Ieri, la Tribunalul Caraș-Severin a avut loc o nouă înfățișare în procesul rakeților moldoveni, Alexei Orghidan și Petre Tărîță, cei care în ziua de 9 august 1998, au comis un jaf armat asupra familiei lui Ilie Cristescu, din Cornea. După cum era de așteptat, Dumitru Vilău, acuzat de instigarea celor doi moldoveni, nu s-a prezentat la proces, invocînd, ca și pînă acum, motive de sănătate. Apărătorul lui Vilău, avocatul Nicolae Barac, a ținut să precizeze în fața completului de judecată că procedura de citare a acuzatului nu a fost cea legală, faptul datorîndu-se greșelii făcute de funcționarii poștei care, în loc să ducă citația la Cornea, au afișat-o la Caransebeș. în al doilea rînd, Nicolae Barac susține că dosarul este prost instrumentat, deoarece un procuror nu are voie să facă de două ori urmărirea penală în aceeași cauză. Profesorul Antonie Iorgovan, apărătorul familiei Cristescu consideră că un Victor NAFIRU Continuare în pagina a 2-a Siderurgiștii au blocat șoseaua Reșița - Caransebeș . Dar ce vină avem noi? Pentru a patra zi consecutiv, siderurgiștii reșițeni au protestat ieri în stradă. Peste 1000 de salariați au mărșăluit prin municipiu, în semn de protest față de acordarea doar în parte a plăților restante din luna aprilie și întreruperea activității de producție la oțelăria electrică, din lipsă de fier vechi și electrozi. După ce s-au oprit pentru scurt timp în fața Prefecturii, coloana de demonstranți s-a îndreptat spre Calea Caransebeșului, pe care au blocat-o aproape o oră. A fost permis accesul a doar două ' Continuare în pagina a 2-a Luna Agenției Naționale de Presă ROMPRES (București, 1-30 iunie) împlinirea a 112 ani de la înființarea primei agenții de presă oficiale a statului român și a 80 de ani de activitate neîntreruptă a Agenției Române de Presă reprezintă evenimente pe care ROMPRES dorește să se marcheze în cursul lunii iunie prin instituirea Lunii Agenției Naționale de Presă ROMPRES (1-30 iunie). Prima agenție de presă a statului român a fost „Agenția Română“, începîndu-și activitatea în urmă cu 112 ani, la 1 /13 aprilie 1889. Agenția, aflată în subordinea Ministerului de Externe, a funcționat pînă la intrarea României în primul război mondial. La 16 iunie 1921, România și-a creat Agenția Orient-Radio Continuare în pagina a 8-a Sări, popor român! Revoltă la palatul Parlamentului. Nu FNI-ști sărăciți, nu CSR-iști păcăliți, nu alți românași lihniți. Revolta aparține parlamentarilor care își strigă un drept cîștigat cu sînge, poate s-o auzi Parlamentul. Dreptul la scobitoare. Restaurantul Parlamentului nu are la dispoziția danturilor domnilor parlamentari scobitori. Șeful birtului e făcut cu ou și cu oțet. Nici oțet nu e pe mese. Nici piper. E o debandată totală, o lipsă inadmisibilă de respect față de aleșii neamului. Bieții parlamentari sunt nevoiți să investească personal în scobitori și să le aducă de acasă. Evident, nivelul lor de trai scade inadmisibil. Șeful de birt se scuză. A făcut un raport amănunțit către legislativ încă din iarnă, scobitorile erau în capul listei, dar a fost tratat necorespunzător de parlamentari, pe motiv că nu sunt bani. De unde să le scoată omul? Lupii la stînă Doar n-o să se apuce acuma să cioplească singur scobitorile în bucătărie, pe butucul de fleici. Șiapoi, problema materiei primea o mare problemă. Trebuie deschis în pădure un parchet, drumuri forestiere, doborîrea lemnului, înființarea unui gater, muncitori cu ziua, muncitoare cu noapetea, personal specializat în testarea scobitorilor și, în final, șlefuirea lor pe butucul de fleici din bucătărie. în aceste condiții, te lași păgubaș, îți dai demisia din funcția de șef de birt parlamentar și deschizi o bombă pe care s-o pui sub mesele parlamentarilor rămași nescobiți și revoltați. Desigur, din acest moment, cine mai are chef de discutarea și adoptarea legilor? Uitasem. Mai au un stres. Un prînz complet (fără scobitori) îi costă fabuloasa sumă de 50 de mii de lei. E revoltător halul în care a ajuns bietul parlamentar român. Cum să mai intrăm în Europa? Popor român, sări, așa cum ai făcut-o mereu la ceas de cumpănă! Donează-ți scobitoarea! Și-așa ție nu-ți mai trebuie! Mircea CAVADIA