Timpul, iunie 2001 (Anul 12, nr. 125-150)

2001-06-04 / nr. 127

Seismograf Zodia fuziunilor Rînd pe rînd, foștii sau actualii protagoniști ai scenei politice românești anunță regrupări de forțe cu scopul, declarat sau numai sugerat, de a păstra ori de a relua puterea. Convergențele doctrinare, chiar atunci cînd ar exista, au mai puțină relevanță în angajarea acestor căsătorii din interes. Știam demult că se proiectează constituirea unui puternic Pol Social- Democrat, prin apropiata contopire a PSDR cu PDSR. Iar dacă primul partid va dobîndi un plus de audiență în opinia publică, de care a avut și are atîta nevoie, cel de al doilea ve obține accesul în Internaționala Socialistă, la care aspiră de mai multă vreme. Schimbul de servicii,pare echitabil și reciproc avantajos și nu credem că împotrivirea lui Traian Băsescu va avea vreo șansă de izbîndă. în definitiv, însuși PD a devenit membru al Internaționalei, care concentrează majoritatea partidelor socialiste și social-democrate, tot prin intermediul PSDR. Nu există nici o rațiune suficientă, exceptînd incompatibilitățile de ordin personal, care să justifice o eventuală respingere a PDSR de la integrarea în nodurile socialiștilor europeni. Ceea ce ar fi bine nu doar pentru partidul în sine, ci mai cu seamă pentru România. Și poate că s-ar cuveni ca schimbul de replici acide între Adrian Năstase și Traian Băsescu să nu afecteze interesele pe termen lung ale țării. Am avut și așa de suportat destule prejudicii, datorită neînțelegerilor cronice dintre politicieni, pentru a mai persista pe o cale care nu duce nicăieri, decit cel mult la impas. într-o perspectivă nu tocmai îndepărtată, ANCD va fi absorbită de PNȚCD, din care s-a desprins prin voința lui Victor Ciorbea. Care ar avea să-și reproșeze rămînerea țărăniștilor în afara Parlamentului. Dacă defuncta CDft-2000 s-ar fi prezentat la alegeri ca un partid unitar, și nu ca o alianță, e foarte probabil că ar fi depășit pragul minim de acces în Camerele Legiuitoare. Deocamdată însă nu vedem care și în ce măsură ar fi avantajat de această absorbție, întrucît ambele partide se află într-un sever deficit de membri și de simpatizanți. Poate doar alegerile anticipate, în care speră Andrei Marga, ar fi de natură să determine un reviriment în această zonă a spectrului nostru politic. Deși, cinstit vorbind, o asemenea eventualitate ni se pare improbabilă, ca să nu spunem iluzorie. în fine, dar nu în ultimul rînd, o fuziune a partidului condus de Virgil Măgureanu cu PD apare ca o anomalie. E dreptul forțelor politice să se grupeze și să se regrupeze, așa cum le dictează interesele, însă unele dintre aceste mariaje par împotriva naturii. E doar un punct de vedere, dar primele reacții ale unor membri ai PD tind să-l confirme. Cum ne-am deprins,i ultimii ani, să nu ne mai mirăm de nimic, ne abținem de la alte comentarii, în tot cazul, la mai bine de o jumătate de an după alegeri, se produc cele dintîi reașezări ale structurilor care contează în ansamblul politicii românești. Era și timpul. Al BÂRSESCU Incredibil, dar adevărat. [ ] Adevărul arată, în chiar capul paginii întîi, cît a luat directorul general de la ALRO Slatina: „2,3 miliarde lei în anul 2000 și 1,6 miliarde lei pînă în mai 2001“. Precizarea aparține nu oricui, ci șefului Guvernului României, Adrian Năstase, care a spus: „Se pare că lucrurile merg bine acolo, dacă directorul societății , Gheorghe Dobra a avut anul trecut 2,3 miliarde lei venituri, iar în primele patru luni ale anului 2001 - 1,6 miliarde lei“. Pe de altă parte, primul-ministru și-a exprimat nedumerirea în legătura cu subvențiile de 20 milioane dolari, acordate de stat SC ALRO, în condițiile în care societatea a înregistrat un profit de 65 milioane dolari. în cadrul teleconferinței de vineri, de la Guvern, prefectul de Olt a precizat că, în luna mai, directorii adjuncți de la ALRO au luat prinime cuprinse între 380 milioane și 458 milioane lei, în timp ce liderii de sindicat au luat și ei 100 și 125 milioane lei. în fața acestor venituri revoltătoare și sfidătoare s-a decis ca Direcția Finanțelor Publice, Garda Financiară și Camera de Conturi să analizeze situația, iar Ministerul Administrației Publice va sta cu ochii pe salariile directorilor de la regiile și societățile comerciale la nivel local, deoarece „sînt multe cazuri în care salariile directorilor sînt stabilite fără respectarea criteriilor de eficiență, situîndu-se în schimb cu mult peste ale președinților consiliilor județene și primarilor“. • La Știrile zilei, ziarul informează că Executivul a adoptat joi o ordonanță de urgență care să ducă la întărirea disciplinei financiare și salariale în rîndul agenților economici cu capital de stat, încît salariul directorilor de la acestea să „nu poată depăși salariul unui subsecretar de stat, iar dacă nu-și îndeplinesc criteriile de performanță, să fie penalizați cu pînă la 30% din salariul brut. • Și tot la aceeași rubrică aflăm că Guvernul a hotărît indexarea cu 6%, începînd din această lună, a pensiilor cu cuantumuri mai mici sau egale cu 4.791.695 lei. • De această creștere vor beneficia circa patru milioane de pensionari din sectorul de stat și 1,7 milioane pensionari proveniți din agricultură. • Se acordă, de asemenea, o indexare de 2% unui număr de 374.000 pensionari din perioada 1998-2001, care au beneficiat de un mod de calcul al pensiei mai avantajos, și cu același procent va crește și pensia veteranilor de război, dar că pensiile IOVA, indemnizațiile de asigurare socială pentru boală, maternitate, îngrijire copii vor fi indexate cu 6%. • Curentul consemnează că pentru 300.000 de elevi de a VIll-a sună ceasul admiterii și că acest ziar „vă îndrumă cum să optați pentru liceul care vi se potrivește cel mai bine“. «Totodată, aduce la cunoștința cititorilor că „Declarațiile de venit se depun pînă la 31 iulie“. • O întreagă pagină este rezervată unui fenomen care, ciudat, ia amploare:.„Vrăjeala cu bioenergia“. • Evenimentul zilei, la rîndu-i, scrie despre pelerinajul la Șimleul-Ciuc, cu sute de mii de credincioși la „Statuia Făcătoare de Minuni“. Se face mențiunea că biserica ce adăpostește miraculoasa statuie a Sfintei Fecioare Maria a fost ridicată de preoții franciscani în 1442. • Sub genericul „Ema aruncă încă o bombă“. Jurnalul național redă o afirmație a baronesei Nicholson: „în adopțiile din România sunt implicate nume mari“. O spune, dar nu dă nume. • Investigînd arealul politichiei, același cotidian constată întîi „Zîzanie mare la un partid ajuns mic“. Cu sublinierea: „Liderii țărăniști nu reușesc să stabilească paternitatea programului PNȚCD“. Comitetul Național de Conducere al PNȚCD a examinat totuși un proiect elaborat de specialiștii partidului și avizat de Andrei Marga și un altul propus de vicepreședintele Constantin Dudu Ionescu. • în vizorul ziarului se află și Traian Băsescu, în sensul că „scapă finanțele Capitalei din mină“, cum reiese din relatarea „Prefectul pregătește blocarea conturilor“, încă un război care se întețește. • Cu ochii pe guvern, România liberă îi vede pe „Miniștrii Miron Mitrea și Ovidiu Mușetescu prinși în flagrant la 10.000 de metri altitudine“. Adică, cei doi au încălcat directiva Executivului ce prevede că, pe rutele în care efectuează zboruri companiile românești, transportul demnitarilor se face cu avioanele acestora, însă ei veneau de la Zürich la București într-o aeronavă străină. Selecție realizată de Nicolae CĂTANĂ Am citit pentru dv. Actualitatea pe scurt Nicii sanitari, în acțiune Cum e să fii copii. De Ziua Copilului, filiala cărășeană a Organizației „Salvați Copiii“ a demarat efectiv „Programul de Prevenire a Abandonului“, inițiat și finanțat de organizația similară din Suedia, în cadrul acestui program, timp de un an, zece familii din Reșița, cu situații materiale precare, vor fi sprijinite financiar. Copiii, ai căror părinți vor primi în fiecare lună cîte 450.000 lei din partea USC, sînt elevi la școlile generale 7,8,9, Școala specială și Liceul Teoretic Nr. 2, din municipiul reședință de județ. Zece copii pentru care copilăria s-a scurtat mult prea devreme, lipsurile materiale determinîndu-i să privescă cu seriozitate etapa existențială pe care o parcurg, însă de 1 iunie, părinții lor, grație ajutorului financiar oferit, pentru două luni aprilie și mai de președintele cărășean al CSC, Măriuța Simionescu, le-au amintit cum e să fii copil. (a.d.) Filiala județeană de Cruce Roșie, Inspectoratul școlar județean și Direcția de sănătate publică au organizat, în 30 mai, un concurs de sănătate și prim ajutor intitulat „Sanitarii pricepuți“, după cum ne-a comunicat Dumitru Haramuz, directorul filialei. Pe locul I s-au situat elevii de la Școala Generală 7 din Reșița, pe locul II - Școala generală a Liceului C. D. Loga din Caransebeș, și pe locul III Generală 6 din Reșița. La licee, locul I a fost ocupat de Liceul Teoretic 2 din Reșița, locul II - de Liceul C. D. Loga din Caransebeș, iar locul III -de Liceul Diaconovici- Tietz din Reșița. La faza finală pe țară, care va avea loc la Poiana Pinului, Buzău, în luna iulie, va participa echipajul Școlii Generale 7 din Reșița. (db) Icoana din suflet O expoziție de icoane s-a deschis în 30 mai a.c., la Catedrala Ortodoxă din Reșița, în cadrul unei manifestări dedicate Zilei Copilului, ne-a informat prof. coordonator Dorina Copușneac de la Palatul Copiilor. Expoziția este realizată de copiii Centrului de creație plastică de la palat, se numește Icoana din sufletul copilului“ și va rămîne deschisă pînă în 10 iunie. (d.b.) Liceul Traian Lalescu, colegiu? Urmare din pagina 1 Liceul Traian Lalescu sărbătorește, în octombrie 2001,40 de ani de existență. Atunci îndeplinește și condițiile pentru a se transforma în colegiu. Ar fi primul colegiu din Reșița, iar conducerea liceului intenționează să folosească banii în acest scop. Scriitori reșiteni ia vizita la Mihai Eminescu în cea dintîi dintre Zilele Culturii la Oravița, manifestare ce se desfășoară între 5 și 8 iunie, marți, de la ora 17.30, la Casa de Cultură Mihai Eminescu va avea loc lansarea romanului „Viața și moartea lui Mihai Spătaru“, de Adrian Crânganu. Despre carte și autor vor vorbi prof. Al Bârsescu, poetulacob Roman și directorul Teatrului Vechi din Oravița, Ionel Bota. (c. V.) Radio Reșița n,mnt Sunetul Banatului Montan Vremea Vremea se menține rece și instabilă, cu cerul mai mult, noroi. Izolat, va ploua. MINIMI 4L.10 ° C MAXIMI 13...22 ° C Sursa: Internet Cursul valutar La sfîrșitul săptămînii trecute s-au practicat următoarele cursuri de schimb: B. R. D. USD = 28600/28850 DEM = 12300/12610 B C R USD = 28630/28830 DEM = 12172/12632 BancPost USD = 28640/28850 DEM = 12400/12550 B. Agricolă USD = 28600/28840 DEM a 12370/12600 CSV Bírta SA USD = 28500/29000 DEM = 12250/12450 Bursa neagră USD = 28600/29000 DEM = 12300/12400 Astăzi la B. M. K. USD = 28768 t EURO = 24339 * DEM = 12444 l Ziarul este editat de S.C. TIMPUL S.R.L. Reșița Plata Republicii nr. 78 21.27 39 secretariat* 21.31.68-redactori * 21 19.01-publicitate, contabilitate, comercial, difuzare * 21.67.09-fax _________________ Subredacții Timpul: 2 IHHf W'pi'h} Caransebeș - Str. Mihai Viteazul nr. 35, * 51.28.92 ro Oravița tel.fax. 57.13.41. 57.22.15______________________p * 21.09.43 Internet: E-mail: redactia@timpul-cs.ro http://www.timpul-cs.ro publicitate@timpul-cs.ro