Timpul, decembrie 2001 (Anul 12, nr. 282-302)

2001-12-03 / nr. 282

POPOR ROMÂN, NU GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE Anul XII ■ Nr. 282 (3346) ■ Reșița ■ Luni, 3 decembrie 2001 ■ 8 pagini ■ 3000 lei Negocieri Vatra Noble Ventures . Din 15 decembrie, e posibil ca toți ceferiștii să stea trei luni în șomaj, pe 75% din seturi Săptămîna trecută, pe parcursul a trei zile, la sediul APAPS s-au purtat discuții între reprezentantul firmei Noble Venture, John Michael McNutt, și echipa de negocieri a Sindicatului Vatra din Combinatul Siderurgic Reșița. La întîlnire au participat Roxana Bichel, consilierul ministrului Ovidiu Mușetescu, Iacob Zelenco, de la APAPS, secretari de stat ai diferitelor ministere implicate în procedura de reorganizare judiciară a combinatului. Discuțiile au vizat încheierea unui așa-zis pact social între partea americană și Sindicatul Vatra. McNutt, care de această data,aflând in surse sindicale, a avut împuternicire specială din partea acționarilor americani pentru a participa la negocieri, a avansat cinci propuneri: în primul rînd, el a solicitat ca Guvernul să emită o ordonanță de urgență prin care să fie șterse penalitățile de întîrziere, iar datoriile combinatului la bugetele statului, să fie reduse la minimum posibil Apoi, csR să achite angajaților, pină la 15 decembrie, salariile restante, lucru ce s-ar putea realiza cu ajutorul unui credit bancar garantat de stat. De asemenea, americanii cer renegocierea anumitor clauze cuprinse în contractul colectiv de muncă încheiat în iunie anul trecut, dar și mutarea sediului Sindicatului vatra în afara combinatului. Cea mai importantă propunere făcută de McNutt se referă la trecerea în șomaj a tuturor salariaților, din 15 decembrie pînâ la 31 martie 2002. perioadă în care ar urma să se onoreze 75% din drepturile salariale în acest interval de timp, partea americană se obligă să efectueze studii de piață, iar în funcție de rezultate, va rechema la lucru și o parte dintre angajații disponibilizați la 1 noiembrie an. Echipa sindicală de negociere nu și-a asumat responsabilitatea semnării unui astfel de pact social, drept pentru care s-a întors la Reșița pentru a se consulta cu membrii sindicatului. Vineri, 30 noiembrie, a fost inițiat în combinat un referendum la care au fost chemați să participe toți salariații. Singurul punct de vedere al conducerii sindicatului față de acest referendum este că Vatra nu garantează salariaților că Noble Ventures va respecta propunerile cuprinse în pactul social, în funcție de rezultatul referendumului, echipa de negociere va semna sau nu acest pact. în mod normal, părțile ar trebui să se întîlnească din nou mîine, tot la Victor NAFIRU Continuate în pagina a 6-a Plonjon fatal . Pe dealul Lupacului joi, 29 noiembrie, după ora 19, o Dacia 1300 a părăsit șoseaua și a plonjat într-o prăpastie adîncă de circa 50 de metri. în urma cercetărilor efectuate de polițiști s-a stabilit că întrega vina pentru producerea accidentului îi aparține conducătorului auto, Mircea Serafin, în vîrstă de 51 de ani, din Reșița Acesta, ne-a relatat cpt. Dan Bortiș, purtătorul de cuvînt al IPJ Caraș-severin, a intrat într-o curbă deosebit de periculoasă, marcată corespunzător, fără a reduce viteza cu care rula. Drept urmare, autoturismul a ieșit de pe DJ 581, prăvălindu-se în prăpastie Șoferul și încă un pasager, Aurelian-Petru Vieru, 28 de ani, tot din Reșița, au fost internați în stare gravă la Spitalul Județean din Reșița. Cel de al treilea ocupant al mașinii, reșițeanul Marian Pereteanu, în vîrstă de 48 de ani, muncitor la UDMR și tatăl unui copil, a decedat. ’ Cascador la 10 ani Reșițeanul Alin Paul Dobra, de 10 ani, elev la școala Generală Nr. 3 Reșița, s-a aventurat să traverseze Bd. Al. I. Cuza miercuri, 28 noiembrie, prin loc nepermis și fără să se asigure Drept urmare a fost acreșat de Volkswagenul condus de Adrian Popescu, de 37 de ani, și numai prezența de spirit a șoferului a făcut ca accidentul să nu aibă urmări grave. Victima s-a ales doar cu cîteva contuzii și o sperietură de zile mari, ne-au informat surse din cadrul IPJ Caraș-Severin. După ce a fost ținut sub supraveghere medicală o vreme, Alin Paul a fost trimis acasă. Poate așa s-a ales, pe lângă contuzii, și cu o învățătură de minte și nu va mai imita cascadorii, care și-au făcut o meserie din a înfrunta riscurile. Polițiștii avansează 9 9 La sediul Inspectoratului de Poliție al Județului Caraș-Severin a avut loc vineri, o ședință festivă prlejuită de împlinirea a 83 de ani de la Unirea cea Mare din 1 Decembrie 1918. Despre eveniment a vorbit prof. Constantin Brătescu. Apoi s-a dat citire Ordinului ministrului de interne nr. 11/3621/2001 de avansare în grad a unor cadre înainte de împlinirea stagiului. Astfel, cpt. Dumitru Laurentiu Despa a devenit maior, plutonierii majori Victor Moraru și Ion Uzoni au fost avansați la gradul de plutonier adjutant, iar plutonierul Petrică Tiberiu Gaița, la cel de plutonier major. Proaspeții avansați în grad au fost felicitați de conducerea IPJ, in frunte cu col. Aurică Bordea, precum și de subprefectul Enache Barbu. Constantin ȚICÂNELE 1 Decembrie 1918 Ziua aceea venea de demult... Peste sfirtecările teritoriale, visul Unirii tuturor românilor într-un stat național unitar, pe pămîntul vechii Dacii, a sălășluit în conștiința neamului nostru generații de-a rindul. Unitatea de limbă, de datini, obiceiuri și credință, de factură psihică, le spunea așa frumos Grigore Ureche, în Letopisețul Țării Moldovei: „Românii, cît se află lăcuitori la Țara Ungurească și la Ardeal și la Maramureș, de la un loc sînt cu moldovenii și toți de la Rîm să trag iar învățatul stolnic Constantin cantacuzino zicea, în Istoria Țării Românești, că „toți aceștia dintr-o funtînă au izvorât și cură". Peste împărțirile arbitrare impuse de puteri străine, românii s-au simțit tot timpul una, căci, dacă a fost și este un domeniu în care n-au existat hotare între ei, atunci acela este cel al culturii materiale și spirituale, felul specific de a fi, de a gîndi și simți, de a se așeza în relații General de brigadă (r) ing. Adrian MARINESCU Continuare în pagina a 2-a Abonamente la Timpul Stimați cititori, cu stringere de inimă vă anunțăm că majorăm prețul de abonament al ziarului Timpul, de la 31 000, la 38.000 de lei pe lună. La care se adaugă taxele poștale, vă mulțumim că sînteți alături de Timpul, singurul cotidian din Caraș- Severin. De aceea, începînd cu ianuarie, în cadrul concursului „Te abonezi și cîștigil", vom acorda un al doilea premiu de 1 000.000 de lei, alături de premiile în valoare de 4.000.000 de lei pe care le oferim în prezent. Trimiteți chitanța de abonament pe adresa ziarului Timpul și veți participa la tragerea la sorți lunară. Cine știe de unde sare... milionul?! Abonează-te acum! Citiți mîine BCR și BIR cer falimentul Mocars fITLASSIBI LINIE IETERÎWnOtWUÎ DE CsiUKORI Btnk din fleminin spre, mmmm* mmm mm* mmm mmm, arami& mm Tel/Fax 055/210120 Evenimente La sfîrșitul săptămînii trecute, două evenimente au zguduit România, vineri, prietenul Ilie Mustăcilă, președintele Consiliului Județean și fata scriitorilor din acest spațiu, a împlinit 50 de ani. La mulți ani! Sîmbătă a fost Ziua Națională a României. La mulți ani, România! Regret că pentru UDMR, Ziua Națională a României a fost o zi de doliu, adică nu regret nimic. Spun însă că declarațiile iresponsabile ale unor lideri maghiari, care uită mereu că sunt cetățeni români, ar trebui să fie considerate infracțiuni grave, iar Parchetul General să se sesizeze din oficiu. Cu atît mai mult cu cît declarațiile astea veninoase, dușmănoase și nesimțite au apărut sub forma oficială a unui comunicat, emis de Biroul senatorial al UDMR din Miercurea Ciuc. SRI-ul a atras atenția asupra pierderii suve rurii la stînă vanității statului în județele Covasna-Harghita. Comisia de control a SRI a Camerei Deputaților a spus același lucru, în schimb PSD-ul încearcă să îmbrobodească pe toată lumea că partenerul său de guvernare e boier și bun ca pîinea caldă, că nu există nici un pericol de federalizare a României, că ungurii sunt cei mai pașnici și tot de astea grețoase, timp în care băieții își văd nederanjați de nimeni și nimic de planurile lor iredentiste Moțiunea de cenzură a PNL-ului împotriva guvernului Năstase, pe tema Covasna-Harghita trebuie asumată de toate partidele din opoziție și dezbătută în Parlament, cit nu e prea tîrziu, ce înseamnă prea tîrziu, nici nu vreau să mă gîndesc. Păcat însă că de Ziua Națională a României nu și-au pus ungurii banderole negre pe mînă așa cum au promis. Procurorii i-ar fi recunoscut mai ușor și i-ar fi pus să dea cu subsemnatul: Subsemnatul Pișta, cetățean român etc. Mircea Cavadia