Timpul, noiembrie 2002 (Anul 13, nr. 257-282)

2002-11-01 / nr. 257

Rectificarea bugetului județean • Acțiunea „cornul și laptele" a adus în județ peste 5,4 miliarde lei • S-a aprobat redistribuirea subvențiilor pentru energia termică în valoare de 30,4 miliarde și repartizarea ajutorului social, privind venitul minim garantat, în valoare de 7,6 miliarde lei într-o ședință maraton, în care și cel mai lucid actor riscă să se piardă, a fost aprobată, între alte 33 de subiecte discutate și disputate, rectificarea bugetului județului Caraș- Severin pe acest an. Ce presupune această rectificare, în principiu, suplimentări de fonduri, transferuri de la un capitol la altul și găuri negre pentru care se așteaptă alte rectificări. In concret, rectificarea a adus în bugetul județului 5,444 miliarde lei pentru acțiunea „cornul și laptele". Era firesc, banii au venit din rezerva bugetară aflată la dispoziția guvernului și vor acoperi cheltuielile făcute în județ pentru asigurarea produselor destinate elevilor mici, cei din clasele I-IV, care primesc zilnic un corn și un pahar cu lapte. Capitolul acesta n-a generat prea multe discuții, a trecut cu o ironie-două și acelea de culise. în schimb, repartizarea ajutorului social, potrivit Legii 416/2001, privind venitul minim garantat, rămîne o problemă. Din multe puncte de vedere. Pînă la mijlocul lunii august, în județ, s-au consumat 61,5 miliarde cu aceste ajutoare, dintr-un total de 69,7 miliarde, sumă alocată prin legea bugetului pe 2002. Dacă la cele 61,5 miliarde lei, adăugăm alte 7,6 miliarde, cît reprezintă ajutorul social cuvenit pentru septembrie și diferența din august, vom observa că sumele destinate întregului an sunt ca și consumate. Președintele Consiliului județean, nemulțumit de configurația acestor ajutoare, a sugerat realizarea unor controale pentru a verifica respectarea legalității; într-adevăr, sunt câteva ciudățenii. Mai mult de jumătate din sumele destinate județului (4,6 din 7,6 miliarde) se duc la sate. Sigur, navetismul a fost un fenomen care a generat șomaj, dar anumite proporții sunt dubioase. Vărădia primește 196 Corina SCAVERDIA Continuare în pagina a 3-a r I Război la baionetă într-o școală specială Dintotdeauna, învățămîntul cărășean s-a confruntat cu tot felul de conflicte pe care Inspectoratul școlar județean le-a rezolvat’ într-un fel’sau altul. De actualitate este acum starea tensionată dintre fostul director al școlii speciale din Reșița, prof. Lucia Rogojan, și actualul director, prof. Ștefan Mikulaș, cei doi urmînd a se confrunta și în fața instanțelor pentru acuzația de calomnie. Situația conflictuală a apărut în luna decembrie a anului 1998, cînd prof. Ștefan Mikulaș a fost numit director adjunct al instituției. La acea vreme, Lucia Rogojan nu a avut în fapt nici o obiecție. Mai apoi tot timpul însă a contestat capacitatea profesională a adjunctului său. Conflictul, aflat în stare latentă, a izbucnit în luna septembrie a acestui an, cînd directoarea de la școala specială a fost pensionată, în locul acesteia fiind numit director cu delegație prof. Ștefan Mihulaș, prin Decizia Nr. 195/ 18.09.2002 a Inspectoratului școlar județean. Pensionară fiind, prof. Lucia Rogojan a solicitat o catedră la Școala specială, considerînd că, prin nivelul profesional pe care-l atinsese, era îndreptățită să mai predea alți cîțiva ani. Cum cererea nu i-a fost acceptată, fosta directoare l-a atacat virulent pe Mikulaș într-un articol apărut în Timpul, implicînd în acest conflict și conducerea Inspectoratului școlar, pe care o acuză de nerespectarea normelor legale în domeniu. Specializare pusă la îndoială Pentru a descurca ițele acestui caz, trebuie văzute argumentele Luciei Rogojan, dar și contraargumentele actualului director al Școlii speciale și, implicitaMte inspectoratului Lucian BALAIȘ Continuare în pagina a 3-a Chestii metafizice în aer plutește un aer de fulgi de ovăz. Am vrut să spun de nea, nu știu ce mi-a venit cu ovăzul ăsta. Te pomenești că e vremea semănatului ovăzului și treaba asta mi-a râmas în subconștient. Chestii metafizice, din care nu pricep nimic. Nea Nelu a trimis de unde a venit proiectul de lege adoptat de Parlament, prin care se mențineau pedepsele cu închisoarea pentru infracțiunile de insultă și calomnie prin presă. De-aia mi-e simpatic mie nea Nelu. E uman pina și cu partea aia a presei formată din măi, ani maiuie 0 sa-i duc dorul, deși o speranță tot ar mai fi Nea Nelu președinte de partid, poate al unui viitor Partid Social, desprins din PSD. Partidul Social, frumos mai sună, nu mai are nevoie de nici un democrat atîrnat în coadă, pur și simplu, social, și atît, cred că e visul lăuntric, din subconștientul lui nea Nelu. Chestii metafizice. Dar cîta fizică încape în cuvîntul social! Nea Nelu este un tip sociabil și social, n-ar face râu nici lui Nastase și iubește animalele mici Nastase însă nu-i un animal mic. Nu i-ar face lui Nastase nici un râu, dar prea vrea să-l treacă la capitolul Istoria politică antică, și nea Nelu mai are multe de spus, îl va sacrifica pe Năstase de dragul socialului. Al noului Partid Social! Ce se va alege cu PSD-ul după reformarea sa de către nea Nelu? Conform subconștientului lui Năstase, din această nouă încercare va ieși întărit. Chestii metafizice. Totuși, alegeri anticipate la anul vor fi: An pierdut. Apoi alt an pierdut, anul 2004, pentru că va fi iarăși an electoral pentru alegeri de președinte. Doar în 2005 își vor trage partidele sufletul, pentru că urmează 2006, an preelectoral și 2007, an electoral. Chestii metafizice... Mircea CAVACMA Anul XIII Nr 257 (3623) Reșița Vineri 1 noiembrie 2002 16 pagini 3000 lei Politicul trebuie îmbunătățit ) Majoritatea propunerilor românilor se referă la reforma sistemului politic 66 % dintre cetățeni nu acceptă schimbarea formei de guvernămînt, se arată într-un raport al Forumului Constituțional. Dar dintre cei care doresc înlăturarea acestei restricții, 46 % preferă republica prezidențială, iar 38 % monarhia constituțională. Trei sferturi dintre cetățenii interesați de revizuirea constituției vor ca votul să fie obligatoriu, iar mai mult de jumătate cer limită de vîrstă pentru candidații la Președinție și Parlament. Oamenii cred că ar fi mai bine ca primulministru să fie ales prin vot direct și nu renunță la ideea de a-și alege singuri președintele. (zip) CET - pierderi de peste 100 de miliarde? CET Energoterm Reșița ar putea avea pierderi la sfîrșitul sezonului de peste 100 de miliarde de lei, dacă oamenii nu-și vor plăti, fie și eșalonat facturile la încălzire, a spus ieri Claudiu Dolot, consilier municipal, în conferința de presă săptămînală a PD. El speră ca Reșița să nu rămînă din acest motiv fără energie termică, precum celelalte orașe din județ. Pentru beneficiarii CET lucrurile vor sta mai bine în această iarnă, crede consilierul, pentru că nu vor mai suporta pierderile acestei societăți. Cît despre protestul consilierilor locali ai PRM, a spus Dolot, ei se manifestă inedit. Aleșii României Mari și-au impus o tăcere totală. Claudiu Dolot speră ca acest protest să continue pînă la alegerile din 2004. Vali Rusu, președintele Organizației județene de tineret a PD, a anunțat că sîmbătă se va desfășura la Băile Herculane Btrows de coordonare national al ÖTPD. (d.b.) 4 Pensia se obține fără șpagă De curînd, la Casa Județeană de Pensii din Caraș-Severin au fost depuse mai multe plîngeri din partea unor pensionari, îndreptate împotriva unui presupus angajat al instituției. Spunem presupus, pentru că este vorba de fapt despre un șarlatan care pretindea că are mari relații la casa de pensii și, în schimbul unor sume de bani, poate înlesni întocmirea dosarelor de pensionare în timp foarte scurt. „în legătură cu această întîmplare, ne-a declarat ec. Gheorghe Dovlecel, directorul Departamentului de stabiliri pensii, oamenii trebuie să știe că serviciile oferite de casa de pensii sunt gratuite. Singurul caz în care persoanele care apelează la noi trebuie să scoată bani din buzunar este acela cînd cumpără formularetip necesare întocmirii dosarelor de pensionare". În ceea ce privește termenul de soluționare a cererilor, acesta este reglementat prin lege, fiecare cerere înaintată primind răspuns în 30 de zile Diana shvuon Continuare in pag"* * n-a