Timpul, martie 2003 (Anul 14, nr. 48-73)

2003-03-01 / nr. 48

Mărțișorul muncii „Necesitatea apariției unui cod al muncii a fost impusă de schimbările ce au avut loc pe scena socială a României în ultimii 13 ani, ne-a declarat Ștefan Bala, inspector-șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă din Caraș-Severin, timp în care în domeniul muncii și protecției sociale s-au înregistrat transformări esențiale. De exemplu, transformarea vechilor întreprinderi de stat în societăți comerciale și regii autonome, iar vechiul cod al muncii, aflat în vigoare din 1972, consfințea proprietatea absolută a statului asupra economiei. Or, în prezent, aceste prevederi nu mai corespund realității . Dacă noul Cod al muncii e bun sau rău rămîne de văzut după intrarea lui în vigoare, la 1 martie 2003. Principalele modificări aduse de acest act normativ sunt reprezentate de eliminarea, din 1 ianuarie 2004, a carnetelor de muncă și introducerea, în paralel, a unor registre de muncă și respectiv eliminarea convențiilor civile de prestări servicii, începind cu data intrării în vigoare a codului. „Chiar dacă acest cod abrogă o serie de acte normative și aduce modificări de esență celui vechi, cum este eliminarea carnetelor de muncă, nu înseamnă că în domeniul relațiilor de muncă va domni haosul, spune Ștțgian Bala. Rămîne în vigoare Legea 130/1999 privind protecția salariaților, care stipulează că angajatorii au obligația de a încheia cu cei pe care doresc să-i încadreze în muncă, în formă scrisă, un contract individual de muncă și de a-l înregistra la inspectoratele teritoriale de muncă". Modificarea, și totodată prima neclaritate, intervine în prevederea că, pînă la 31 decembrie societățile comeciale care au primit aviz de păstrare și completare a carnetelor de muncă la sediu, au obligația să întocmească un registru de muncă în care să fie înregistrate toate datele despre angajați, de la datele personale pînă la vechimea în muncă în cadrul societății. Urmînd ca, după 1 ianuarie 2004, aceste carnete să fie predate salariaților, deci, cu alte cuvinte, va avea loc scoaterea lor din uz, în schimb, codul muncii nu precizează nimic despre momentul introducerii registrelor de muncă. „în legătură cu acest aspect, spune dl Bala, cred că în aceste zile va fi publicată în Monitorul Oficial o nouă hotărîre de guvern, în prezent sînt în posesia Diana SIMION Continuare in pagina a 3-a Aberațiile lui Agape Zilele trecute, am fost invitați la o conferință de presă organizată de Asociația Familiilor Anti-HIV „Inocență și Speranță" Reșița, reprezentată de președintele Petrică Agape. întrunirea s-a deschis cu prezentarea unui apel de către Andreea, o adolescentă de 14 ani purtătoare a virusului HIV Andreea a încercat să sensibilizeze factorii de decizie ai județului pentru sprijinirea copiilor care suferă alături de ea. Aberațiile au venit însă din partea lui Petrică Agape. Mă lupt cu morile de vînt, a afirmat acesta. Cer colaborarea tuturor și nimeni nu face nimic Nici măcar nu mi se răspunde la petițiile pe care le trimit ." Cu o înverșunare aproape violentă, d sa ne-a informat că anul tecut, șase copii cu vîrste între 13 și 14 ani au decedat pentru că îi s-au întrerupt tratamentele, că familiile acestor bolnavi nu au locuințe și că, la începutul acestei luni, un băiat din Caransebeș a murit întrun depozit al unui magazin Mai mult, am fost informați că, acum aproximativ două săptămîni, în urma unui concert prin care s-a făcut public faptul că în incinta școlii cu Clasele I-VIII Nr. 10 din Reșița ar funcționa clasa specială unde învață copiii cu HIV, elevii sănătoși ar fi cerut cu vehementă să fie scoși din școală „sidoști" întrucît acuzațiile aduse de către Petrică Agape ni s-au părut grave, am luat legătura cu cîțiva dintre specialiștii implicați în munca cu acești copii. Vizavi de starea lor de sănătate, dr. Rodica costa, medicul pediatru de la Clinica timișoreană „Louis Țurcanu’, ne-a declarat că nimic nu este corect din ceea ce susține Petrică Agape La centrul de analize din Timișoara sunt luați în evidență și consultați o dată la trei-patru luni 90 de copii cu HIV sau SIDA din județul nostru. Drcostane a declarat că întreruperea temporară a tratamentului pentru stimularea imunității nu poate determina moartea copiilor. „Părinții sunt uneori disperați, însă acești copii nu sunt dați la o parte și lăsați fără medicamente pentru a fi uciși cu bună știință. Dimpotrivă, dacă un spital nu a avut reactivii necesari analizelor sau medicamentele date prin programul de sănătate, a alergat după sponsorizări. Uneori chiar aparținătorii sunt cei care nu respectă prescripțiile medicale și astfel apar probleme." Cît despre așa-numita izgonire din școală, prof. Cristina Schmaler, directorul școlii implicate, a negat ferm cele afirmate de Agape. Ba, mai mult, ni s-a ptins că din cauza aberațiilor și minciunilor lansate de acesta, cei din școală au fost controlări și trași la răspundere de mai mulți reprezentanți ai ministerului de resort. „Acea clasă își desfășoară orele în incinta internatului de la grupul școlar economic, ne-a declarat prof. Schmaler, îi mai aducem la noi pentru a face ore în laboratoarele de fizică, muzică, biologie. Nu au fost probleme cu ei. Am încercat să-i sprijinim și chiar am fost felicitați pentru faptul că suntem singurul județ unde există o Issabela CIUBOTARII) Continuare in pagina a 3-a Mărțișoare și heroină . 99 Astăzi e 1 martie Nu-mi vine să cred că am ieșit viu din iarna asta. Totuși, nu vă grăbim, domnu Cavadia. Mai avem încă de plătit facturile la căldură. Ne-om descurca noi, le-om întinde pînă-n vară și tot răsuflăm pînă în noiembrie. Viața este iarăși frumoasă peste munți și peste văi hai, hăi, hăi, la mărțișoare, băi! Domnilor bărbați, sînteți norocoși de patruj de mii de ori întîi că ziua de întîi martie cade sîmbătă, nu mergeți la serviciu, drept urmare nu trebuie să vă goliți buzunarele de bani pentru mârțișoarele colegelor de muncă iar tuni e deja trei martie, cine dracu a mai văzut să dai mărțișoare pe trei martie. Pe de altă parte, e vorba de întîi martie și nu de opt martie. Cu o sforicică de Rîsu-plînsu anul trecut și un nasture pictat cu oja, ai scăpat pe mărțișorul nevestei. Sigur, cu amantele e mai complicat, dar săriți-le o sâptâmînă, pînă trece și opt martie, motivînd că au fost mirosite de neveste și moartea-i cu capra Alineat, altă poveste de obiceiuri frumoase erau înainte prin satele noastre. Țăranii se adunau la clacă, beau o răchie, muierile mai învîrteau fusul și vorbele, trecea timpul cu folos. O vreme am crezut că astfel de obiceiuri s-au dus, că nu mai cadrau cu economia de piață, care se va așeza definitiv la noi din 10 martie, după cum spun americanii. Ei bine, clăcile s-au reluat, mult mai interesant. Spre exemplu, într-un sat din Moldova, cîțiva țărani s-au adunat la un uncheș și s-au apucat să tragă, nu răchie, ci niște heroină găsită în grădină Nu au prea știut ce e și doi au gustat pînă au căzut sub masă Apoi a venit miliția... Mircea CAVADIA 8 pagini 4000 lei Anul XIV Nr 48 (3719) Reșița Sîmbătă 1 martie 2003 Protecția civila, la post Cu ocazia aniversării a 70 de ani de la înființarea în România a primei structuri de Protecție civilă, în Sala mare de ședințe a Prefecturii s-a desfășurat, ieri, o reuniune organizată de Inspectoratul de Protecție Civilă Caraș-Severin. La întrunire au luat parte oficialități locale și județene, precum și conducători ai structurilor de protecție civilă din teritoriu, toți cei care s-au evidențiat ori au contribuit la buna desfășurare a activității inspectoratului fiind răsplătiți cu diplome și plachete aniversare. Adrian CRÂNCANU Recepție parțială în prezența reprezentanților ANL, a administrației locale și a constructorului - Șantierul 104 Băile Herculane - seri a avut loc recepția parțială a unui bloc cu 19 apartamente construit pentru tineri în zona fabricii de pîine din orașul-stațiune de pe Valea Cernei. Recepția finală este prevăzută să aibă loc peste 30 de zile. Vom fi în mod sigur prezenți la tăierea panglicii Sorin MADINCEA Furturi din sălașe , Antonio Derșidan, 18 ani, Marin Burlacu, 22 de ani, ambii din Reșița, și Marian Tătăruș, 18 ani, din Deva, au ajuns in arestul IPJ Caraș-Severin, fiind acuzați de furt calificat Cei trei erau specializați in furturi comise din sălașele de la marginea municipiului, prejudiciul creat fiind de 30 milioane de lei. Dacă vor fi găsiți vinovați, cei trei riscă să stea după gratii cel puțin trei ani. Victor NAFIRU Jocul pierderilor CET Energoterm Reșița și-a asumat pentru 2003 pierderi în sumă de circa 15 miliarde de lei, pierderi considerate probabil mici sau, oricum, controlate. Consilierul local Claudiu Dolot susține însă că lucrurile nu stau deloc așa. Mai ales în condițiile în care singurul furnizor de energie termică din oraș mai are doar 46% dintre abonați la serviciile sale. „Cei de la CET au uitat că în primele trei luni cînd au trecut la Consiliul local au venit cu pierderi de 14 miliarde, iar acum, după ce mulți dintre abonați au renunțat la serviciile CET, s-au montat contoare la toate imobilele, pierderile pe un an întreg ale acestei societăți să fie de numai 15 miliarde? Greu de crezut." Claudiu Dolot e de părere că 40 de miliarde pierderi ar fi o cifră mult mai realistă. El spune că dacă există o anumită liniște la acest nivel asta se datorează împrumutului extern pe care l-a angajat CET Energoterm și din care-și plătește combustibilul, pentru că altfel am fi asistat în acest moment la mari convulsii De fapt, susține Dolot, în acest mod s-a cumpărat liniștea socială. Daniel botcsos*