Timpul, august 2003 (Anul 14, nr. 175-200)

2003-08-01 / nr. 175

Mituri Precum boxerii foarte buni dar somnolenți, Reșița nu se trezește decît din pumni, iar fenomenul se produce după ce a fost încasată o doză apropiată de cea letală. Dar cînd se trezește, Reșița se grăbește să-și apere miturile pe care unii par prea hotărîți să le demoleze. Să luăm exemplul „copilului teribil al Reșiței", Cristi Chivu, ponegrit _zilele acestea prin ziarele centrale („Evenimentul zilei", de pildă), care a declarat în jurnalul italian „Corriere della Sera": „Nu regret nimic din trecut. N-am trăit rău pe vremea lui Ceaușescu. Era rigoare și disciplină. S-a schimbat viața în România care vrea să imite alte democrații, însă și acelea mai puțin reușite"’. Pentru aceste cuvinte, ziarele centrale cred că Chivu a făcut mult rău, că este „o celebritate lăsată să influențeze opinii fără o minimă cenzură" (Ev.7 ), care „i-a lăsat pe toți în ofsaid" cu această răutate a lui”. Concluzia autorului cu nume parcă predestinat Laurențiu Ciocăzanu cade mai abitir decît ghilotina: „așa a mai murit un mit". Concluzia la care ajunge „rpiticul" Ciocăzanu (asta pentru că gîndește „dîmbovițean"!) este aberantă. El confunda boii cu căruța, răstoarnă și trunchiază spusele lui Chivu de dragul omorîtului de mituri. Confundă sinceritatea unui om cu presupusă antidemocrație sau, mai rău, cu antiromânismul. Ambele noțiuni sînt doar simple încîlceri din puținele circumvoluțiuni ale lui Ciocăzanu, care scoate din context propoziția „nu regret nimic din trecut", prin care Chivu spune clar că nu regretă ceaușismul, pentru că nu are ce regreta, necunoscîndu-l! Apoi, spune sincer că a trăit bine atunci și e firesc, pentru că regretatul Mircea Chivu, tatăl său, era atunci în plină glorie și în fotbal, nu în făcut ghetele dictatorului sau camarilei sale! Mai departe, pentru cei care iubesc fotbalul și l-au văzut pe Cristi Chivu jucînd,este clar că are o adevărată și nobilă obsesie pentru rigoare și disciplină! Iar în ceea ce privește „democrațiile mai puțin reușite", haideți să fim serioși și să recunoaștem că un om care a văzut lumea ne-o spune de la obraz, și încă prea elegant, nu-i mizerie și haos la noi în țară în acest moment? N-am luat mai degrabă „modelul democratic al muscalilor decît pe cel al anglo-saxonilor sau franco-italienilor? Cel puțin din punctul meu de vedere „mitul Chivu" n-a murit, ba, dimpotrivă, trăiește scînteietor în continuare, pentru că mi-a arătat că este sincer, gîndește și este realist! Liviu SPĂTARU o privatizare în trei: CSR-Petrotub-Siderurgica ; în caz contrar, Iancu Muhu îi sugerează ministrului Mușetescu să demisioneze Contrariați de anunțul ministrului APAPS, Ovidiu Musetescu, de a privatiza Petrotub Roman la pachet cu Siderurgica Hunedoara, în loc de CSR, liderii Sindicatului Vatra pendulează între București, mai exact, APAPS și orașul Roman, pentru a găsi o soluție fericită la această privatizare cu cîntec. în urmă cu trei zile, la Roman, s-au întîlnit liderii celor două sindicate, care după mai multe ore de discuții, s-au angajat că vor întreprinde tot ce depinde de ei pentru ca APAPS să procedeze la o privatizare în trei: CSR-Petrotub și Siderurgica Hunedoara. Iancu Muhu este convins că strategia privatizărilor în siderurgie este generată de factorul politic, o schimbare radicală survenind după întîlnirea Tony Blair-Adrian Năstase. Muhu mai spune că nici colegii săi de la Metarom și Cartel Alfa nu sînt străini de ce se întîmplă, ei avînd un cuvînt greu de spus, de pe pozițiile lor de lideri ai celor două importante sindicate. Sătul de promisiunile mincinoase de pînă acum, Iancu Muhu i-a cerut lui Ovidiu Mușetescu să-și dea demisia. Săptămîna viitoare Muhu va merge la Cotroceni pentru a-i explica președintelui dedesubturile privatizării și, în același timp, să-i ceară sprijin. Ideea ca holdingul din care să facă parte cele trei societăți a fost susținută și de liderul sindical de la Petrotub, Marius Cernenco: „Un astfel de holding ar asigura materia primă pentru toate laminoarele de la Petrotub. Chiar dacă sunt șanse mici, noi facem toate demersurile în acest sens la București, pentru că, încă mai sperăm ca anunțul de privatizare să se schimbe", a afirmat acesta. Victor NAFIRU CURSUL VALUTAR VREMEA Mapamond Mehadia, tara apa Faptul că Apele Române - Direcția Apelor Banat se confruntă cu mari probleme, cauzate de neîncasarea sumelor datorate de agenții economici din județul nostru, nu mai este o noutate, în repetate rînduri am scris despre cei care „uită" să plătească serviciile oferite de această instituție, ca și despre consecințele nefaste generate de acest fenomen. în acest moment, Apele Române au de încasat de la marii datornici din Caraș-severin 6,97 miliarde lei. La cei despre care am tot scris se adaugă și Primăria Mehadia. Datoria acesteia este de 25,85 de milioane de lei, plus penalitițile În valoare de 23,67 milioane de lei, în totalitate peste Continuare in pagina a 8 a Nr. 175 (3846) Reșița Vineri 1 august 2003 16 pagini 4000 lei Sesiuni scadente Poate că e util să le reamintim celor care au ratat primele sesiuni ale examenelor de Capacitate ori de Bacalaureat că au posibilitatea să recupereze acest handicap. Astfel, cea de a doua sesiune a Capacității e programată în perioada 25 august - 2 septembrie 2003. Examenele se vor desfășura în cinci centre, la Școlile generale nr. 2 și 9 din Reșița, la Liceul „Traian Doda" și la Grupul școlar Forestier, ambele din Caransebeș, respectiv la Școala Generală nr. 1 Oravița. Pentru a doua sesiune a Bacalaureatului a fost stabilit intervalul 18 august - 1 septembrie, rezultatele finale, după eventualele contestații, urmînd să fie afișate în ziua de 4 septembrie a.c. Examenele propriu-zise vor avea loc la Liceul Teoretic „Traian Lalescu", respectiv la Grupul Școlar Industrial Metalurgic din Reșița. Centrul de evaluare va funcționa la Grupul școlar Industrial Construcții Montaj din același municipiu. Odată cunoscute toate acestea, candidaților le mai rămîne doar obligația, esențială, de a se pregăti mai temeinic decît pentru sesiunile precedente. Al. BÎRSESCU Nu scăpați mîine! • Să trăiești cu teroarea racheților • Pensiile de boală - boala guvernării • Medicină naturistă Rîsu-plînsu l vară, e soare, cei cu bani sînt la mare. N-am găsit ce rimează cu valută, dar cine o are e tot la mare, în alte țări cu soare. Chiar și în aceste condiții vitrege, campania electorală merge mai departe. Ne pregătim de alegeri. Noi, electoratul, că ne-am săturat, ei, oamenii politici, că nu. După ce am epuizat Reșița și Valea Bistrei, propun să poposim azi la Caransebeș, oraș guvernat de 11 ani de țărăniști. în toată vremea asta, nimeni n-a fost în stare să-i bată, așa că pornesc favoriți și în 2004. Numai că cele trei aripi desprinse din trupul țărănist au mai puține șanse acum. Deci, dacă Ioan Rime estivale Mura ar mai candida, pe mulți ar speria. Nu însă și PSD, hotărît să nu mai piardă, și îl aruncă în luptă pe Traian Preșa, bossul Eurosat, dispus să se ia la trîntă cu butoaiele de răchie ale lui Mura. Sprijinit de deputatul Mocioalcă și de televiziunea proprie. Pleșa e omul care poate aduce fericirea în PSD. Dar opoziția unită nu doarme. PNL vine cu Marcel Vela, fost prefect și viceprimar. Iar PD l-a scos de pe linia moartă pe Alexandru Silvășan, șeful gării de călători. Daca unul dintre cei doi intră-n turul doi, cu sprijin de la cele trei aripi țărăniste, nu-l văd bine pe Traian Pleșa. Așa că, cei-i sigur e sigur, Pleșa trebuie să cîștige din primul tur. Dar uitați-vă împrejur... Mai există cîteva partidulețe care ar putea încurca și ele socotelile de acasă ale celor mari. Uite, PUR-ul, de exemplu. Are mereu reflexul de a se opune PSD. Iar Federația Ecologistă pune și ea om pe listă. în rest, o vară, e soare, lumea bună e la mare. Iar dv, stimați alegători, vă dorim, vorba prietenului meu și al lui Mircea Cavadia, Anania Gagniuc, s-aveți bani, s-aveți valută și nimeni să nu vă supere... Petru BUZ2I