Tineretul Liber, aprilie 1992 (Anul 4, nr. 628-647)

1992-04-02 / nr. 628

Snegur i-a avut în mină pe liderii separatiștilor Intervievat de un redactor A.M. PRESS în legătură cu situația din Republica Moldova, dl. Viaceslav Ceremuș, unul dintre principalii organizatori ai marșului „Drumul Crucii“ în calitatea sa de președinte al Organizației Tineretului Creștin-Democrat, a declarat că „efectiv Snegur s-a jucat cu separatiștii, complacindu-se într-un șir interminabil de discuții cu și despre ei pină cind situația i-a scăpat din mină. Să nu uităm că în august 1991, in timpul puciului de la Moscova, Snegur i-a avut in mină pe liderii separatiști din Transnistria, arestindu-i“. In ceea ce privește voluntarii moldoveni aliați in linia intii a frontului, dl. Ceremuș a afirmat că „in mobilizarea lor opoziția și-a avut, fără îndoială,rolul ei“. (A.M. PRESS). =>,»*• •>'j ÎNTOTDEAUNA, ALĂTURI DE BASARABIA IULIAN COSTANDACHE > Septimina trecută, am asistat Palatul Cotroceni la o intiltuire a președintelui României, cu liderii principalelor partide politice. Tema principală a discuției era problema Basarabiei, față de care s-au lansat anumite afirmații care, atunci, au sumit frisoane. Conform efectului, să-l numim de echipă" a fost suficient ca unul dintre șefii de partid să sugestioneze o mobilizare a României — nu neapărat militară — în apărarea fraților de peste Prut, nicit alții să propună măsuri ferme, hotărâte și concrete. S-au calculat, restul de superficial, considerentele istorice, riscurile unei asemenea intervenții, garanțiile externe, posibilitățile bugetare, sacrificiile interne, situația de criză, convocarea forurilor internaționale și alte măsuri. Alți teoreticieni de «afon au afirmat că s-au pierdut multe momente favorabile ale unirii cu Basarabia — fără a reuși să se definească ?,*— și că »cum degeaba »o agităm noi. S-a ajuns până la concluzia că s-a vehiculat prea multă imaginație, iar aceste dicuții, la care asistau reprezentanții presei internaționale, s-ar putea să ne coste. Chiar așa am ajuns, să ne temem de vorbe ? Firește, nu putem uita nici o clipă situația gravă din stingă Nistrului, umilințele și eforturile fraților basarabeni. Ii putem lăsa singuri ? Doamne, niciodată ! Ei au fost năpăstuiții soartei pe un teritoriu revendicat de trei imperii. Ei au fost cel mai tragic loviți de totalitarismul comunism. Ei au fost deportați, urmăriți, ascunși, abandonați. Aite familii de pe teritoriul României nu au adoptat refugiați basarabeni urmăriți cu obstinație de Kremlin ? Ciți dintre ei n-au fost depistați, trimiși la construcția Siberiei și nu s-au mai intors ? Ciți s-au mai întors, cite femei au mai rămas văduve, ciți copii orfani, ciți oameni s-au integrat** pierzîndu-și urma și ciți au pierit în holocaus(Continuare in pag. a III-a) Cine zicea că românii nu mai citesc i Foto : O. PLECAN Rocada vinovaților?! Se pare că procesul intentat lui Miron Cosma va demara luna viitoare, în pregătirea acestui... „eveniment“, am aflat (dintr-o sursă ce dorește să își păstreze anonimatul) că la tribunalul din Deva a ajung dosarul susnumitului, adus de două persoane din Capitală. Cei doi emisari au transmis „indicația“ ca altcineva să fie făcut răspunzător — adică șoferul autobuzului. V-ați scos din priză frigiderul, televizorul, fierul de călcat, aeroterma, boilerul etc. ? SUCCES, DOMNULE PIRVAN Ieri, in Capitală, a avut loc o mică ceremonie în cadrul căreia a fost instalat in funcție comisarul șef al Gărzii Financiare a municipiului, domnul Ștefan Pirvan. Au fost prezenți domnii Constantin Danielescu, ministrul finanțelor, Mircea Boulescu, secretar de stat, Florică Gheorghe, comisarul general al Gărzii Financiare, precum și Întreg personalul Gărzii Financiare din capitală. După scurtele alocuțiuni ale personalităților prezente, a luat cuvîntul domnul Ștefan Pirvan care, printre altele, a spus : „Aș dori ea in activitatea pe care o desfășurăm împreună să milităm pentru crearea unui sentiment de respect față de agenții economici, fără însă a intra în contradicție cu demnitatea și intransigența comisarilor. Sunt pentru aplicarea întocmai și fără rabat a prevederilor legale“. Noul comisar al Gărzii Financiare a Capitalei a mai arătat că va milita pentru realizarea unei concurențe economice oorale și, totodată, pentru protejarea populației față de activitățile ilicite. Cu speranța că vom auzi numai lucruri de bine din partea acestei instituții, dorim și noi succes domnului Ștefan Pirvan ! DUMITRU MANOLACHE Sărmanul pămînt al Moldovei, ars de flăcările discordiei! La Chișinău reprezentanți din Moldova, România, Rusia și Ucraina încearcă să regleze mecanismele unei soluționări pașnice, în timp ca benderul trece treptat sub control moldovenesc. Pe alte Unii a io fului sol terții îndură frigul, glodul și foamea in apărarea gliei străbune. O conservă în tranșeele așteptării e bine venită! Cum se poate cumpăra un tractor cu un vagon de porumb? Din multitudinea de analize efectuate asupra agriculturii, cele mai pertinente au avertizat ca principală cauză a stării sale falimentare nu atit aplicarea subiectivă a Legii fondului funciar, cu lipsa acută de mijloace, mai ales tractoare și mașini agricole, a viitorilor proprietari de pămînt. Fără a susține unilateral această soluție, totuși ne facem datoria să vă prezentăm o inițiativă legislativă a domnului deputat ȘERBU VASILE OCTAVIAN (F.S.N.), economist din județul Brașov, proiect depus in ziua de 25 februarie 1992 în Camera Deputaților, pentru realizarea unui program de sprijin acordat sectorului privat din agricultură. Este vorba despre dotarea cu tractoare și mașini agricole, prin vinzarea acestora pe credit pe termen lung (10 ani), cu dobîndă mică și subvenții de la stat. Din multiplele detalii ale proiectului să ne oprim, mai intii, asupra motivațiilor : — La această dată, ne spune dl. deputat Șerbu, proprietarii de terenuri se află într-o situație disperată, rezultată din lipsa de tractoare și mașini agricole cu care să-și lucreze pămîntul, ceea ce explică obiectiv ,restanțele masive la lucrările din timp, apoi explozia necontrolată a prețurilor la utilajele și materialele astcesate lucrărilor tehnologice, efectuării cuplate cu imposibilitatea acumulării de disponibilități bănești, deoarece păstrarea banilor pe perioada formării sumei necesare părării unui tractor conduce cumva depreciere, datorită inflației, precum și a nivelului dobinziilor care face creditul inaccesibil A consemnat STEFAN DORGOȘAN (Continuare Inpag. a II-a) C V. Tudor a ajutat partidul! După destrămarea organizațiilor partidului „România Mare“ din județul și municipiul Brașov, în urma unui scandal intern generat de lupta pentru unicul post de consilier al primăriei, duminică, 29 martie a.c., la fața locului s-a prezentat domnul Costin Țugui, consilier cu probleme organizatorice al PRM care a organizat o ședință, cu scopul refacerii organizațiilor. Pină la scoaterea din sală ziariștilor, corespondentul A.M. PRESS a notat unele dintre afirmațiile domnului Țugui : „Partidul n-are bani. Singurul care l-a ajutat a fost Corneliu Vadim Tudor care anul trecut a dat 3 milioane de lei și anul acesta 2 milioane de lei“. După ce a subliniat generozitatea personală a președintelui partidului domnul Țugui a lăudat revista „Politica“, „ziarul cu cel mai mare tiraj din România“, îndemnînd ca „fiecare să cumpere cite două-trei exemplare și să le dea și altora“. După ședință, ziariștii n-au putut afla dacă partidul și-a refăcut sau nu organizațiile din Brașov. (A.M. PRESS) Un om amenință că își va da foco» Dl. dir. gen. Mircea Uncu, auzind scopul vizitei, mi-a spus : „Domnule, sunt lucruri atit de absurde și atit de iraționale incit cit sunt eu de calm și trec cu vederea atîtea, vă rog să mă credeți că tot mă scot ... din pepeni!“. După care a acuzat revista „Strada“ pentru publicarea unui articol calomnios la adresa sa “ si „Anticorosiv“ luînd de bine afirmațiile doar ale administratorului, fără o documentare mai amplă, în așa fel nicit să asculte, înainte de a publica, și punctul de vedere al domniei sale. Pentru că oamenii din întreprindere s-au agitat citind revista, de-abia potolindu-i. Nu insistăm asupra acestui aspect („Orice pasăre pre limba ei piere“). I-am solicitat dlui dir. gen. cartea de muncă și dosarul de personal al dlui Fr. Popovici, pe care le deținem în xerocopie. Din partea conducerii, mi s-au pus la dispoziție tot felul de adrese și memorii (unele semnate împreună cu liderul sindical, ing. Chircu Ionel, dl. Popovici, însă neavînd încredere nici în acesta) către Banca de Investiții, către Procuratura sectorului 3, către Departamentul Chimiei — în atenția dlui secretar de stat Valentin Ioniță, iarăși către Procuratura sectorului 3, către ministrul de resort etc., toate pentru a interveni în soluționarea acestui periculos conflict. „Subsemnatul Ancu Mircea, director gen. la S.C. „Anticorosiv“ S.A., nevoit de împrejurări și cu multă jenă (normal — n.n.) vă aduc la cunoștință următoarele ...“, descriind balamucul iscat pe tarlaua sa, totul pornind de la 2 scaune și noptieră (valoare 811 lei)." Și, mai departe*: „Inventînd alte și alte acuzații absurde și fig. CORNELIU TALMACIU (Continuare in pag. all-a) Nicu Ceaușescu — „bun pentru pușcărie" Surse neoficiale din Institutul medico-legal informează că,în urma examinării de săptămâna trecută a lui Nicu Ceaușescu de către o nouă comisie de medici, acesta „e bun pentru artilerie“. Ceea ce vrea să însemne că Nicu e apt pentru pușcărie, medicii spunindu-și, susțin aceleași surse, cu profesionalism cuvîntul intr-o problemă atit de disputată și minată de interese de care actuala putere nu pare a fi deloc străină. (A.M. PRESS) Hic(r)oșeuri „De stat“, adică al nimănui Cu citeva zile în urmă, minat de dorința sinceră de a face un cadou unor prieteni ce-și aniversau împlinirea unui număr de ani de la călătorie, mă pune naiba să intru în magazinul ,. Unirea“. Era aproape de ora așa că am alergat închiderii, cu sufletul la gură spre raionul de menaj de la etajul 3. Cei de acolo se grăbiseră cu „trasul obloanelor", iar la protestele mele m-au îndrumat spre un raion similar de la parter, "aripa „Splai". Am ajuns la fix, ca să zic așa, fapt care, în loc să mă ajute oarecum, i-a dat apă la moară vânzătoarei de acolo. Nici vorbă să mă servească, deși la casa alăturată se mai primeau încă bonuri, deși eram în magazin și nu încercam să forțez vreo ușă. Pe parcursul celor citeva minute (Continuare In pag. a II-a) Din partea Apărării în ultimele zile atit pe plan intern, cit și pe plan extern, au fost făcute diferite speculații in legătură cu implicarea pină acum sau în viitor a armatei române în evenimentele din Republica Moldova ce au loc de o parte și de alta a Nistrului. Facem cunoscut opiniei publice românești că armata noastră nu a luat și nu va lua parte la nici o acțiune de această latură. Activitățile pa care armata Ministerului Nationale le-a desfășurat în ultimul timp și pe care se va desfășura la continuare sunt strict cele pre văzute in planul de pregătire întocmit pentru acest an. Precizăm faptul că pe baza acestui plan, unitățile și marile unități vor executa in continuare trageri, aplicații In teren cu efective reduse, antrenamente In conducerea tehnicii de luptă. Toate aceste activități vor avea loc in imediata apropiere (Continuare in pag. a IlI-a) Cu prețul vieții Era in seara zilei de vineri, 31 ianuarie 1992. La ora 20,10 Dispeceratul Poliției Municipiului Iași este anunțat că la triajul Spitalului de Urgență a fost adus, de către cetățeni ce locuiesc In blocul 954 de pe șoseaua Nicotină, un polițist îmbrăcat in uniformă și care a decedat. Oamenii declaraseră că numele cestuia este Constantin Deniță și este sectoristul cartierului. Fusese găsit înjunghiat in fața camerei sectorului, situată la parterul blocului în care locuiesc și ei. La Poliție s-a dat alarma. Pur și simplu, colegii celui ucis mișelește au refuzat ideea că unui copil trebuie să i se mărturisească, mai devreme ori mai tîrziu, că tatăl său nu se va mai întoarce acasă niciodată și că în locul acelui copil nenorocit ar fi putut și poate oricind fi propriul fiu, că degetul necruțător al destinului și-ar fi putut continua rotirea cu încă un grad, cu incă un minut, indicînd : tu, sau tu, sau tu ! Iar — lucrul cel mai greu de acceptat — sentința, nedreaptă, nemeritată, va fi împlinită prin mina murdară a vreunei lighioane cu chip de om, al unei ființe aflate la limita de jos a condiției umane. Sublocotenentul post-mortem Constantin Deniță, născut in 1957 in comuna Bivolari, județul Iași, tatăl unui copil minor, fost, am putea spune fără exangerare, un polițist model, ca și-a îndeplinit întotdeauna cu devotament datoria. In ziua fatală, împreună cu alți colegi ce aveau același drum, s-a îndreptat spre sediul sectorului. Ajunși la Podul Roșu, unul din colegi i-a propus să meargă împreună cu ei la o bere. Motivînd că a invitat la sediu citeva persoane pentru a la CEZAR STRATON (Continuare in pag. a VI-a) Sistemul Hondt cîștiga Cum era de așteptat, intensitatea dezbaterilor de ieri a atins cote maxime la art. 64, care reglementează modul de atribuire a mandatelor. Pentru a înțelege mai exact ce propune act normativ, o comparație nouă cu Legea electorală din 1990 mi se pare binevenită. Pentru Adunarea Deputaților, de pildă, mandatele au fost atribuite pe baza coeficientului electoral stabilit pentru fiecare circumscripție, începînd cu lista care a întrunit numărul cel mai mare de voturi și continuind cu celelalte, fn limita numărului de locuri. Toate listele sau majoritatea lor au avut „resturi electorale". Aceste „resturi" au fost însumate la nivelul țării, creindu-se, în faza a III-a, așa-numitul național“ de mandate. „repartitor Pentru Senat, Decretul-lege nr. 92 prevedea un alt sistem, de aseme nIRCEA FLORIN ȘANDRU (Continuare In pag. a IlI-a) în competiție pentru Curtea Constituțională începind de luni, fiecare dintă a Camerei Deputaților șe a debutat cu anunțarea a noi noi demisii din FSN. Nu a fășt cut excepție nici ziua de ieri cind d-lui Ioan Ardelean, eclipsat marți de disputa In jurul PSM, i s-au alăturat deputații Eugenia Iorga și Petre Ninosu, cel din urmă motivînd că a fost constrîns să demisioneze intricît „statutul FSN încalcă Constituția țării și instituie un regim dictatorial de organizare internă". Dl. Alin Drugă (PUNR) a luat cuvîntul in legătură cu celebrul furt înregistrat luni in Parlament cind deputata Doina DOINA DIACONU (Continuare in pag. a IIl-a) SA MAI SI RIDIM * CE MAI E NOU PRIN PARTIDUL NOSTRU, DOMNULE SENATOR*? — NU MAI ȘTIU EU M-AM TRANSFERAT ÎN INTERESUL SERVICIULUI LA ALTA FORMAȚIUNE POLITICA 11 4 Șoferii dau ultimatum guvernului In cursul zilei de ieri. ,primul ministru s-a întîilnit cu o delegație a Sindicatului Șoferilor din România care , din nou, problema reluării pus, negocierilor salariale de la revendicările pornindu-se sindicata (salariu minim de Șoferii consideră că 18 000 lei), actualele propuneri ale patronatului din activitatea de transporturi auto și utilaje de construcții sunt de neacceptați (oferta patronatului ,fiind în continuare de 9 200 lei), ele menținând nivelul salarial sub cel din luna octombrie 1991 (venitul mediu brut al șoferilor era atunci în jur de 11 300 lei — 88 la sută din valoarea venitului mediu pe economie —, iar salariul minim de aproximativ 10 500 lei). CRISTINA BÁLINT (Continuare In pag. a VI-a) f|l „Nici usturoi n-am mîncat, nici gura nu-mi miroase!" Foto: VALERIU TANASOFF Procesul comunismului Sunt adeptul principiului văzind și făcind" Interviu cu dl. EUGEN VASILIU, procuror șef adj. direcția de urmărire penală și criminalistică, Procuratura Generală — Domnule procuror, părerea dv. este oportună după deschiderea procesului comunismului in conjunctura actuală ? Sau declanșarea lui este prematură ori intirziată ? — Cred că nu există nici o Îndoială în ce privește tatea stabilirii adevărului necesitru perioada comunismului prito italitar ! Din acest punct de vedere, cu certitudine, este creată baza civică de natură a servi declanșării unui „proces“ al crimelor săvîrșite, pentru identificarea și tragerea la răspundere a celor vinovați. Trebuie subliniat, așa cum au menționat în mod repetat atît ministrul justiției cit și procurorul general, că acest „proces“ urmează să se desfășoare cu respectarea tuturor principiilor de drept. — Domnul procuror general v-a încredințat dv. conducerea anchetelor. Ce dificultăți intîmpinati în acest sens ? — Precizez ca la nivelul Procuraturii Generale există consttituit un colectiv de șase procurori, militari și civili, delegați cu efectuarea cercetărilor. Dificultăți s intrar eile pot fi depășite, atîta vreme cu — așa cum relata dl. Gabriel Andreescu în unul din articolele interesante scrise pe această temă — există „voință politică“ în a realiza un proces „juridic". Sub acest aspect doresc să menționez, ca exemplu, împrejurarea că în România, spre deosebire de alte țări, nu a existat o preocupare fermă pentru adunarea și valorificarea documentelor aparținând fostului partid comunist. Este evident că acestor documente constituie lipsa piedică deosebită în calea „proocesului comunismului“. — De fapt, așa cum a afirmat și dl. ministru al Mircea Ionescu-Quintus justiției, procesul comnismului a început deja prin declararea unor extraordinare la niște recursuri procese care au avut loc cu multă vreme in urmă. De asemenea recursuri au fost admise și cum au fost ele soluționate ? — Procuratura a considerat IOAN IASCTJ (Continuare in pag. a III-a) PILULĂ CONTRA ZIDURILOR Recent, P.N.L. a încheiat un contract cu firma »BOEING“ in vederea reechilibrării aripilor sale. Concernul .»AIRBUS INDUSTRIE“ a protestat vehement prin purtătorul său de cuvint — F.S.N. (aripa Roman).