Tineretul Liber, iunie 1992 (Anul 4, nr. 669-689)

1992-06-02 / nr. 669

Stepan Tcaciuc recidivează „Nici la Cernăuți și nici în România nu se cunoaște declarația făcută de dl. Tcaciuc într-o gazetă raională — „Satul sovietic“ — din Storojineț, unde parlamentarul din România afirmă că atât Putna, cit și Voronețul sunt mănăstiri ucrainene, iar Ucraina Mare ar trebui să se întindă pînă la Galați, Galațiul fiind o Galiție Mică“, a relatat unui redactor A.M. PRESS dr. Dumitru Covalciuc, ziarist bucovinean, prezent la cel de-al doilea congres al Societății pentru cultura și literatura română in Bucovina, desfășurat zilele trecute la Gălănești-Rădăuți. Prin declarația din gazeta de la Storojineț, deputatul Stepan Tcaciuc reia, practic, declarațiile făcute în același san septembrie 1991 la postul de radio Cernăuți. (AM. PRESS). He o teamă de dreapta? MARIUS STOIAN Actuala etichetare a partidelor politice din România după apartenența la curentele ideologice dreapta, centru sau stingă —, cit și la cele intermediare — centru-dreapta sau centru-stinga — pe bună dreptate controversată și în interior, este tranzitorie, reprezentînd un fruct al unei evoluții particulare. Nu intîmplător, comentatorii politici occidentali sunt complet derutați atunci cind fac referiri la „starea politică" de la noi, observând diferența împărțirii în tabere propusă și utilizată asiduu de presa românească și caracteristicile fundamentale ale partidelor. O diferență care se apropie de ceea ce se cheamă „efectul de oglindă". Desigur că, nici măcar în societățile democratice, politologii nu sunt un consens în stabilirea reperelor ce permit integrarea sub umbrela unui curent sau a altuia. Totuși, există cîteva criterii majore : naționalismul, atașarea de tradiția culturală, istorică și religioasă se găsesc în dreapta eșichierului, in timp ce pe stingă domină deschiderea internațională (a nu se confunda cu internaționalismul proletar !), promovarea noilor valori și laicismul. Deosebiri nete separă și doctrinele economice. Cum se explică, așadar, răsturnarea acestui reper de bază în descrierea scenei politice românești ? Cum este posibilă, deci, plasarea Partidului „România Mare" sub incidența stîngii comuniste ? La celălalt pol, cărei rațiuni răspunde taxarea Partidului Alianței Civice drept partid de dreapta? Cum suportă aceeași etichetare Partidul Național Liberal, a cărui istorie se confundă cu un permanent marș în rîndurile centru-stîngii ? Pornind de la aceste realități trebuie să remarcăm de la bun început că totul decurge dintr-o situare în sisteme de referință diferite. Comentatorii din Vest vorbesc în baza oferită de științele politice, o bază cristalizată după secole de proces evolutiv natural. Comentatorii români însă utilizează o raportare la perioada imediat anterioră, cea comunistă. Pe de altă parte, se observă un deosebit apetit al cronicarilor partizani de a cataloga prin extremismele dezvoltate de stângă sau de dreapta ceea ce conduce la eliminarea palierelor intermediare. Este greu de spus în ce măsură procedeul este folosit pentru simplificarea discursului și in ce măsură el rezultă din rea credință sau, pur și simplu, din necunoaștere. Să luăm prima constatare, cea privind consecințele plasării în sisteme de referință diferite. Acceptând-o, vom vedea că astfel majoritatea comentatorilor noștri parțial au dreptate. (Continuare in pag. a III-a) Presa tranziției, in dialog cu Puterea tranziției. (Amănunte, in pagina 3). Foto : LIBER PRESS Scandal M V fara obiect? Prefectura județului Mehedinți a dat publicității protocolul încheiat la începutul acestui an la București intre firma INOR din Franța Ministerul Industriei — Coimisia Națională pentru Reciclarea Deșeurilor, fiind dezmințită pe această cale orice asemănare cu Sibiul în ceea ce privește deșeurile. De altfel, cotidianul „Datina“, care apare la Drobeta Turnu- Severin și care preia documentul remis de prefectură titrează în numărul său din 28 mai : „Construcția centralei de ars deșeuri a fost sistată încă din februarie a.c.“. Este dezmințită totodată și existența unui proces pe rol la Haga, ca și orice solicitare de daune din partea franceză. In portul Orșova, anunță autoritățile locale, se descarcă doar deșeuri de hîrtie. (A.M. PRESS). Ni Insigna cu textul „Roman — 503" pe care purta zilele trecut domenii! Ion Iliescu poate fi interpretată ca un fin pentru campania spiielectorală a domnului Petre Roman ? Basarabia - lacrima neamului românesc de la trimișii noștri speciali pe frontul din Transnistria : LAURENȚIU OLAN și DUMITRU ION DINCA Timp de o săptămină ne-am aflat in miezul celor mai fierbinți puncte ale Basarabiei, incepind cu Chișinăul, locul frămintărilor politice, al acțiunilor de stradă, continuind cu Cocieri și Coșnița, unde luptele eru in toi, unde nu numai oamenii mureau sau erau răniți, dar pină și casele, grădinile și câmpurile semănau cu o rană imensă. Ultimele știri primite din zonă ne vestesc că aici, cel puțin in zilele de sâmbătă, duminică și luni, armele au fost puse la picior, instalindu-se un calm relativ. Ne punem toată nădejdea că pacea va cobori peste acest pământ binefăcător, peste oamenii lui atât de greu încercați. PAGINA A V-A VÉIKIWK Foto : C. STOICESCU ANUL IV - NR. 669 MARTI, 2 IUNIE 1992 8 PAGINI - 15 LEI ! EDIȚIA A Il-A Evenimentul anului a început privatizarea de masă! Ieri, a început in toată țara acțiunea de distribuire a certificatelor de proprietate, in cursul căreia aproximativ 16,5 milioane de cetățeni români îndreptățiți vor intra in posesia acestor titluri de valoare. „Nu este vorba de începutul marii privatizări care a demarat deja prin vinzarea de acțiuni și prin privatizările pilot, ci este vorba de Începutul privatizării de masă in cuprinsul căreia, dintr-o lovitură, vor intra aproximativ 6 200 de societăți comerciale cu capital de stat și 16,5 milioane de cetățeni, domnul Adrian Severin, explică președintele Agenției Naționale de Privatizare. Este un proces de amploare, fără precedent, oarecum asemănător cu cel din Cehoslovacia, dar ce s-a încercat acolo este un proces mult mai limitat. Prin acest proces cei aproape 17 milioane de cetățeni vor căpăta calitatea de acționari, cu drepturile și obligațiile ce decurg din aceasta ; dreptul de a incașa o parte din MIHAI BOGATU (Continuare în pag. a II-a) Probleme acute în aplicarea Legii fondului funciar Scrisoare deschisă către 5.TINERETUL LIBER“ înregistrată cu nr. 902 din 25 mai 1992, primim de la Societatea Comercială AZAL, județul Teleorman, următoarea scrisoare, pe care o dăm publicității, fiind legată direct de unele aspecte ale aplicării Legii fondului funciar, care în această fază iși dovedește nenumăratele lipsuri de esență și valențele subiective de a fi interpretată. Iată textul scrisorii : (Continuare in pag. a II-a) Cine și cum......jonglează“ cu locuințele? Conform Dicționarului explicativ al limbii române, a jongla înseamnă „a mînui cu abilitate idei, cuvinte etc.“. In articolul de față „etcetera“ se traduce prin „hirtiile prin care se obțin locuințe“. Și cine ar avea abilitate mai mare să numuiască aceste hîrtii decit un Șef de spațiu locativ sau niște funcționări ai ICRAL-ului care se îndeletnicesc cu astfel de lucruri de ani de zile ? ! Prezentând situația apartamentului din str. Vasile Stroescu nr. 8, edj. I, apr. 2, sect. 2, nu dorim altceva decit să semnalăm noilor primari (așa cum de altfel ne-au rugat !) jongleriile ce se fac cu casele din fondul locativ de stat, adjudecate preferențial. Vom prezenta in ordine cronologică faptele pentru a înțelege mai bine manevrele în mișcarea hîrtiilor. La începutul lunii iunie 1991, Marin Mitroi, titularul unui contract de închiriere în str. Vasile Stroescu nr. 8 parter (2 camere și baie), solicită schimb de locuință cu Neagu Victoria, ocupantă a unei camere (hol și baie la comun) în același imobil și extinderea în celelalte 2 camere (4 baie) ale apartamentului, libere prin decesul locatarilor. Familia Mitroi era compusă din 4 persoane, iar spațiul de 2 camere (dintre care una transformată în bucătărie, hol și dormitor) era insuficient. De la S.C. Foișor S.A. (fostă ICRAL Foișor) i se spune că situația se poate rezolva, dar trebuie și acceptul primăriei sect. 2, fiind vorba si de extindere. 07.06.1991 „Electroaparataj“, întreprinderea unde este angajat M. Mitroi, solicită cu adresa nr. 1464 să i se atribuie locuința din str. V. Stroescu nr. 8, edj. I, ap.2 (2 camere + bucătărie + baie). 17.06.1991 Aflînd primăria sect. 2 (respectiv șeful sp. locativ — Nițu) de eliberarea unui spațiu într-o vilă în buricul Bucureștiului, la doi pași de Foișorul de Foc, apare urgent un alt solicitant: S.C. Dîmbovița — Fabrica de pîine. Această întreprindere trimite (Continuare în pag. a II-a) SIMONA IONESCU I I ALEGERI LA 26 IULIE! In sfirșit, se pare că dorința noastră, a tuturor, de a se stabi» data atigerilor pînă la sfîrșitul lunii iulie a fost auzită și în Dealul MiTropoliei. Cu sau fără legătură cu mitingul și petiția Blocului Național sindical, ieri, Camera Deputaților a hotărît, prin vot nominal, ținerea alegerilor generale și prezidențiale pe data de 26 iulie, lăsând loc unei campanii electorale de cel puțin 45 de zile, în baza articolului 29 al Legii pentru alegerea președintelui României. Aceasta înseamnă că, după ce va fi dezbătut, astăzi, raportul de mediere, legea să fie adoptată, promulgată de urgență, iar campania electorală să se declanșeze în jurul datei de 9 iunie, adică peste o săptămână. (V.B.). Un fenomen social cu implicații deosebit de grave COPIII STRĂZII“ Inițiem o serie de în care vom prezenta articole poziția unor oameni politici, de caritate, organisme societăți special înființate pentru ocrotirea copiilor, a tuturor celor ce se pot implica într-o astfel de acțiune umanitară. Pentru început vă prezentăm programul „Ajutați copiii străzii“ inițiat de Primăria Municipiului București. „Ne aflăm in fața unui complex fenomen social cu cauze multiple și greu de identificat. O cauză generică este situația economico-socială actuală. Depistarea cauzelor reale se va realiza numai in urma studierii , în amănunțime a fiecărui caz în parte. Pînă in prezent situația nu a putut fi rezolvată datorită lipsei cadrului instituțional adecvat și a lipsei de spațiu. Eradicarea acestui fenomen implică o strategie amplă și bine coordonată, coroborată cu acțiuni tactice pentru menținerea situației sub control. Strategia va consta in acțiunea de constituire a unui nou cadru în care să se desfășoare ocrotirea minorilor. Intr-un plan de urgență se înscriu: depistarea, identificarea și alocarea de spații corespunzătoare asociațiilor guvernamentale și neguvernamentale cu program pentru „copiii străzii“. In condițiile respectării legislației internaționale vom interveni pentru îmbunătățirea legislației in materie. Finanțarea acestor programe se va asigura din: SIMONA IONESCU (Continuare In pag. a Jla) Oare privirile lor se ascund de... rușinea noastră ? Antanta F S-N. — F.D.S.N. In contrast cu atmosfera supraîncărcată care a dominat timp de mai multe săptămîni lucrările Camerei Deputaților ieri, în relațiile dintre parlamentari, s-a instalat o armonie aproape paradisiacă. A dispărut și starea conflictuală dintre deputații F.S.N. și președintele camerei, dl. Marțian Dan, care s-a arătat extrem de conciliant și dispus să coopereze. Explicația acestei mutații se regăsește in pactul încheiat săptămână trecută, la capătul unor îndelungate negocieri, intre F.S.N. și principalul său adversar, F.D.S.N., ca articolul 89 din legea alegerilor parlamentare, privitor la dată, și articolul 28 din legea alegerilor prezidențiale, vizind simultaneitatea, să aibă aceeași formă . In 1992 alegerile parlamentare și prezidențiale vor avea loc simultan, în ultima săptămână a lunii iulie. Așa cum declarase deja, F.S.N. a renunțat la decalare iar F.D.S.N. s-a resemnat cu alegerile în iulie. Astfel a fost împăcată și capra și varza. La ordinea de zi, dl. Corneliu R ise (F.S.N.) a propus introducerea Raportului Comisiei de mediere asupra alegerilor parlamentare — absent inițial din program — după reexaminarea proiectului de lege asupra alegerii președintelui, făcînd astfel pe placul F.D.S.N. și al doi președinți de cameră celor care altfel ar fi tergiversat la nesfîrșit medierea legii parlamentare. Numai alegerilor deputații Ion Diaconescu (P.N.Ț.C.D.)A Sergiu Cunescu (P.S.D.) au rpai protestat, solicitînd, pe bună DOINA DIACONU (Continuare in pag. a V-a) TIBCO '92 — Faceți toți la fel ca ei! Este o criză de informații In Tirg. Și cu toate acestea oamenii de afaceri se caută între Vi și acolo unde sunt ei suntem și noi ziariștii. • O interesantă conferință de presă s-a desfășurat în pavilionul 75 unde am fost invitați de un grup de importante firme germane specializate în produse alimentare. Domnul Carol Feig, președintele firmei CAROM Import-Export S.R.L. ne-a făcut o succintă prezentare a acestor firme germane — dintre care amintim de MAY, Felix, Aldenhoven, Tilburg, B.A.T., Heidemann —, unele dintre ele prezente deja cu produse in magazine, dar și a greutăților pe care le întîmpină. In esență este vorba de taxele vamale care nu încurajează aducerea de alimente in România , de blocajul valutar, care explică frecvența scăzută a interesului românilor de a stabili afaceri, aici la tîrg, cu germanii , de o optică încă plină de confuzii, in domeniul legislativ, care nu stimulează investitorii respectivi să vină în România. Vom reveni. • Intr-o altă întîlnire, ce s-a desfășurat in pavilionul A, standul TAROM-ului, am aflat de la liderii acestei instituții, ce este în plină reorganizare —directorul general Gheorghe Răcăru și directoarea comercială Viorela Dogaru — că flota noastră aeriană își va îmbunătăți dotarea cu avioane moderne, la întîi iulie, incepînd să opereze in trafic primul avion Airbus, acestuia alăturindu-i-se, pină la sfîrșitul anului viitor, alte aeronave de acest tip. Pentru consultanță, în domeniul reorganizării, Tarom-ul s-a adresat unei firme internaționale prestigioase — AVICON —, care va participa la reorientarea opticii tuturor serviciilor, spre client. Am subînțeles , că în foarte scurt timp, aeroportul va avea o nouă fizionomie, dar și că serviciile vor cunoaște un alt nivel. Vom reveni. • Tot în pavilionul central, la Sala de marmură, s-a derulat o întîlnire a S.C. Ceres Carom, o firmă româno-canadiană, înființată in acest an, firma își propune să sprijine agricultorii români, cu utilaje, semințe și furaje, există deja contracte încheiate cu parteneri canadieni în care se prevede, printre altele, înființarea a 28 de centre de distribuție a acestor produse în întreaga țară. Strategia formulată se adresează marilor producători, dar nu neglijează nici pe micii fermieri. Sînt create condițiile ca plata să se facă în perioade de credit avantajoase care le vor da posibilitatea mai întîi să producă și apoi să plătească. Perspectivă optimistă, nu ? Pe mîine MARIAN CONSTANTINESCU în exclusivitate pentru „Tineretul liber” „Italia este o republică fondată pe muncă...11 — interviu cu ambasadorul Italiei la București, domnul BERNARDO UGACCIONI — — Domnule ambasador, 2 iunie este ziua națională a Italiei ziua în care se aniversează proclamarea republicii in 1946. Care este semnificația acestei sărbători pentru poporul italian ? — 2 iunie este o sărbătoare a valorilor fundamentale care stau la baza constituției noastre republicane. Aceste valori fundamentale sunt libertatea, democrația, dar și munca. Există un articol special in constituția noastră care specifică faptul că Italia este o republică fondată pe muncă. Este foarte important să ne amintim mereu de acest „angajament" și de valorile morale în care credem. Sunt momente de reflecție proprii acestei zile pe care o sărbătorim din 1946, semnificația cea mai importantă fiind legată de aceste valori morale fundamentale, blicii, alegere denumită de agențiile de presă drept „o soluție de compromis". Credeți că această alegere va pune capăt frămintărilor politice din Italia și că va duce și la rezolvarea diferendelor apărute intre Italia și Comunitatea Europeană ? — Aici sunt două elemente cu care nu sunt întru totul de acord. Primul ar fi că alegerea lui Oscar. Luigi Scalfaro a fost o „soluție de compromis“. Cel puțin nu în semnificația uzuală a acestei expresii, a fost o alegere foarte dificilă și, pe de altă parte, avînd în vedere sarcina pe care au avut-o camerele reunite ale Parlamentului italian, a fost într-adevăr greu să te oprești asupra persoanei optime. A fost vorba de găsirea VICTOR LUPU , (Continuare in pag. a alla) . Criza politică pe care a traversat-o Italia pare să se fi încheiat odată cu desemnarea lui Oscar Luigi Scalfaro în funcția de președinte al repu PILULĂ CONTRA ZIDURILOR Mai mulți ziariști s-au întors parțial bronzați de la colocviul dedicat presei ce s-a desfășurat la Costinești. Gurile rele spun că Puterea a încercat să-i... ardă. r\!