Tineretul Liber, februarie 1993 (Anul 5, nr. 853-876)

1993-02-01 / nr. 853

[A O descoperire senzațională în cimitirul unei vechi biserici din New York Din tulpinile unei tufe de trandafiri curge ANUL V - NR. 853 - LUNI, 1 FEBRUARIE 1993 6 PAGINI - 25 LEI ZIAR INDEPENDENT Fondat în 22 decembrie 1989 singe omenesc în pagina 6 IOAN LASCU Nu exportăm monștri sacri Reprezentarea in Consiliul Europei a stîrnit aprige dispute in Parlamentul României. Circeava este deja notorie. Notorietatea are și in acest caz, ca in atitea altele, joase inflexiuni balcanice. In alte părți ale lumii, pină ți in alte „foste socialiste", rezonanța validării componenței unei delegații permanente, fie ea chiar pentru Consiliul Europei, nu ar fi ieșit din registrul obișnuinței. Acest lucru a fost observat deja. La noi conflictul a luat amploarea jenantă a luptei pentru ciolan, mai ales intr-o anume parte. Cel puțin, privit din afară, spectacolul asta pare. Intr-un strat de profunzime el ascunde o problemă mai delicată, anume : problema reprezentării țării in organismele și instituțiile politice. Cu ocazia „bătăliei" pentru Consiliul Europei un senator a reiterat o afirmație care nu mai depășește de mult marginile unui loc comun - fața politică a României este Parlamentul. El întruchipează orientările și opțiunile electoratului. Măcar pină una, alta, pentru că va veni poate o vreme cind nu ne vom mai putea ascunde după deget , va veni o vreme cind și acela simplu, simplist, simplice, va alegătorul înțelege că sintetiția și atiția oameni pofticioși de putere care au depășit deja limita jenei. Un raționament facil conduce la concluzia că la noi lupta pentru reprezentare se confundă cu lupta pentru putere, pe cind, în fapt, ea ar trebui să insemne lupta pentru apărarea, afirmarea și consolarea prestigiului României in exterior, pentru schimbarea mult invocatei imagini in străinătate. Opoziția a ridicat clar problema purității reprezentării noastre in Cosiliul Europei. Interpelările, contestările (îndreptate împotriva lui Adrian Pâunescu in cvasitotalitatea lor) au îmbrăcat ți forma aversiunilor de grup, atingînd uneori ascuțișul satirei. Stilistic, oratoric, destui parlamentari sunt bine pregătiți, fie ei atacatori sau atacați. Principial, conceptual, mai trebuie... Mai trebuie stăpinite de sine pentru a respecta primul dintre principii, cel al imparțialității : Sine ira et studio. Opoziția nu s- putut tempera și a atacat cu vehemență, cu virulență, cu sarcasm ș.c.l. Multe din aceste secreții umorale au stirnit reacții pe măsură in tabăra adversă. Principiile au fost surmontate, au fost copleșite de figuri de stil și de show-uri. Cu cit este intăritată mai mult, cu atît partida puterii iși îngroașă carapacea. A fost deja semnalat faptul că nici o propunere a opoziției nu este adoptată ; algoritmul votării funcționează implacabil : 53 la sută de o parte, 47 la sută de cealaltă. Și cum 47 la sută înseamnă opoziția... Problema reprezentării in organisme, in structuri politice, economice, guvernamentale, interne sau internaționale ar trebui rezolvată printr-un protocol de consens intre părți, care trebuie întemeiat pe principii, pe justa apreciere a valorii celor desemnați, pe dialog. Lui Adrian Pâunescu i-a fost contestată delegarea pentru o permanență de 4 ani la Bruxelles și din motivul că ar fi pătruns ilegal in Parlament, fiindcă la data alegerilor nu era membru al P.S.M. In replică s-a spus că este o onoare pentru România ca acolo să fie reprezentată, pe lingă alții, de un mare poet, de un mare jurnalist etc. Totuși ar fi bine să ne uităm puțin in urmă, s-au făcut auzite alte voci. Totuși ar fi bine să ne uităm puțin in ziarul „Vremea", au spus aceleași voci și să vedem cui ii face apologie Adrian Pâunescu... Oricum, tare am avea nevoie de politicieni rasați. Oricum, nimeni nu ne cere să exportăm monștri sacri— Un nou pas spre Europa Astăzi, România va semna Acordul European de Asociere la Comunitățile Europene. Astfel, raporturile româno-comunitare vor trece în faza dialogului politic instituționalizat și a cooperării economice privilegiate. Pentru semnarea documentului, astăzi va pleca la Bruxelles o delegație condusă de primul ministru, Nicolae Văcăroiu. Il însoțesc, Teodor Meleșcanu, ministru de stat, ministrul afacerilor externe, Constantin Teculescu,ministrul comerțului, Napoleon Pop, secretar de stat, șeful Departamentului Integrării Europene, Nicolae Ionescu, director general în Ministerul Afacerilor Externe, Mihai Zisu, ambasadorul României pe lângă Comunitățile Europene, Octavian Partenie, consilier de stat, Panait Lefter, directorul Cabinetului primului ministru. . Ministrul român de externe va semna Acordul interimar care permite derularea cooperării economice cu Comunitățile Europene înainte de ratificarea Acordului European de Asociere de către Parlamentul României, Parlamentul European și parlamentele statelor membre ale C.E. Dl. Văcăroiu va avea întîlniri cu înalte oficialități și cercuri de afaceri din Belgia. ARISTOTEL BUNESCU . Puncte de vedere 1992 — Evoluții politico-militare Evoluția situației politico-militare europene GRIGORE N. ALEXANDRESCU Pentru Europa, anul 1992 s-a caracterizat prin integrarea tot mai accentuată a vestului și dezintegrarea controlată a estului continentului. Pașii realizați, chiar cu inerentele ruperi de ritm, pe linia Instituționalizării Maastrichtului au dat încredere occidentalilor că obiectivele stabilite la Edinburgh vor fi atinse. Crearea Pieței Unice Europene, fără granițe și fără vămi între cei 12 membri ai C.E.E. este văzută de drept o garanție a occidentali realizării în anii următori a unei piețe cu 330 milioane de consumatori care vor efectua, 45 la sută din totalul schimburilor (Continuare In pag. a V-a) Poliția face uz de armă pentru a ... doi căruțași periculoși! In materie de activitate infracțională, în special, furt și tâlhărie, sunt indivizi care... nu-și permit, chiar pe litoral fiind, să-și ia vacanță nici măcar în sezonul rece. Frații Tudor și Dumitru Moldoveanu, domiciliați în orașul Mangalia, str. Țepeș Vodă nr. 37, făcând ei, în calitate de simpli căruțași, un fel de marketing al „pieței infracționale“, au ajuns la concluzia că, în stațiunile de pe litoral, cel mai bine este să acționezi, ca infractor, paradoxal, nu vara di iarna, chiar dacă unitățile hoteliere sunt, în marte parte, pustii iar turiștii... tot atît de rari ca și alimentele subvenționate. Drept care, aflîndu-se în preajma unui bar, cu specific local, din stațiunea Venus, au pus ochii pe familia Angheloiu, venită să vizioneze, în unitatea respectivă, un film la video. Două erau obiectivele celor doi mariatoi : un pic de jaf prin avutul personal și un viol in toată regula, căruțașii poftind la... doamna Ana Angheloiu. Cu experiența acumulată în timp, Tudor Munteanu, de pildă, a mai încasat, cindva, îl am tot pentru tîlhărie, cei doi au trecut la atac. În apărarea doamnei Ana Angheloiu a sărit Constantin Aivănesei, aflat prin preajmă, dar n-a fost suficient de puternic pentru a tempera zelul sexual al celor doi nemernici. Șansa a fost că prin apropiere s-a aflat, la datorie, o patrulă a poliției Neptun. Ghicind cam despre ce este vorba, plutonierul Gheorghe Baftoi, ajutat de sergentul major Nicolae Negrilă, și-a intrat în rol dar cei doi frați, bine „fertilizați“ cu sămință de scandal, au ripostat cu duritate, incercînd să treacă cu căruța peste oamenii legii, plesnindu-i cu biciul. în situația creată, mai ales că infractorii n-au răspuns somațiilor, a fost necesară folosirea armei din dotare după litera strictă a regulamentului, deși, cred că, în America, cei doi nenorociți s-ar fi aflat, după modul în care s-au comportat, de mult pe post de strecurătoare. Nu s-a tras la picioare ci în... roțile de cauciuc ale căruței, atelajul fiind adus în stare de imobilism. Prima captură s-a numit Tudor Moldoveanu. Fratele său a fost... recuperat și el după cîteva ore de urmărire și scotocire. Să sperăm că, după faptă și răsplată, vor petrece un lung sejur la „Vila Ocna“. LUCIAN CRISTEA 1 Oare cind se va hotărî Agenția Națională de Privatizare să ne comunice valoarea certificatelor de proprietate ? CITIȚI IN ACEST NUMĂR: • Acordarea ultimei tranșe din împrumutul pe 1982, în valoare de 76 milioane de dolari (pag. 2) • Cu nasul prin ziare (pag. 2) • Cronica T.V.: Careva, acolo sus, trebăluiește (pag. 2) Ci Nci programări pentru miraculoasele ceaiuri Motorca (pag. 5) O concluzie simplă pentru Consiliul de Securitate: ROMÂNII NU POT DESCHIDE FOCUL, iN SCHIMB UCRAINENII pot opri Încărcarea barjelor sârbești „Am făcut tot ce se putea pentru oprirea convoaielor Cu vasul „Kumanovo" s-a încheiat (deocamdată ? !) iugoslave", ne spunea dl. gral-mr. Dumitru Luca O.N.U. încălcarea embargoului Reporterul nostru, observator de noapte pe Dunăre Nerespectarea embargoului impus Iugoslaviei de către Consiliul de Securitate al ONU trecută a generat săptămîna o stare tensionată de-a lungul porțiunii românești a Dunării. Zile și nopți, organele vamale, portuare și grănicerești" au încercat ' fără succes ' oprirea convoaielor care navigau spre Iugoslavia. Dar să recapitulăm, faptele , la 26 ianuarie, ora 20,30, nava „Bihac", cu un convoi format din opt barje, nu s-a supus controlului vamal și a reușit să intre în sectorul românoiugoslav și probabil să acosteze în portul „Prahovo“. In 27 ianuarie, ora 0,30 de minute, nava „Orsak", sub pavilion iugoslav, cu patru barje, a depășit dispozitivul organizat In vederea opririi ei in portul Calafat. Nu s-a reușit decit urmărirea acestui convoi pe o distanță de aproximativ 20 de km. In 29 ianuarie, s-a acționat împotriva convoiului format din 10 barje și însoțit de împingătorul „Velodit“. Acțiunea a început la ora și 45 de minute și s-a încheiat la ora 5 și 30 de minute. Din păcate și de data aceasta fără nici un rezultat. Vineri noaptea erau așteptate ultimele două convoaie de barje cu destinația Iugoslavia. In condiții meteo deosebit de dificile, am fost și noi prezenți pe puntea vedetei 50 a grănicerilor din Calafat, pentru urmări „pariu“ aceste acțiuni. In jurul orei 3,30, vedeta a pornit în întâmpinarea primului convoi de barje Însoțit de împingătorul „Kaimaka*lan” și ajutat de nava „Komovi“. Viteza de deplasare foarte mare a convoiului, ninsoarea abundentă, vizibilitatea redusă la acea oră au fă Fotoreportaj de MIHAIL DUMITRU SANDU (Continuare in pag. a lUa) FĂRĂ ANESTEZIE Fantoma contractului managerial în pag. 2 E UN PROGRAM AM v îrjoL! DAR CUM VREí DUMNEATA Sft CÎSTIGÂM PARIURILE CU INDUSTRIA, AGRICULTURA SI TOATE CELELALTE VACA NU dispunem încă de un departament al parurilor pe lingă guvernui 1