Tineretul Liber, martie 1993 (Anul 5, nr. 877-903)

1993-03-01 / nr. 877

A fost iarnă și preturii n-au înghețat. Mai putem avea vreo ranță în acest sens speacum cind a început vremea dezghețului ? ANUL V - NR. 877 © LUNI 1 MARTIE 1993 8 PAGINI 30 LEI Fondat în 22 decembrie 1389 O scrisoare istorică, adresată la urmĂ cu 14 de ani de Maxim Gorki lui Lenin Furibundă analiză și condamnare a unui sistem ce se năștea in teroare și sinte In pagina a 3-a - ■ ........... ——------------------------------------------------— -----------— — Statutul personalului didactic pentru prima oară in fața opiniei publice,, prezentat de „Tineretul liber" in numărul său de inline Parte integrantă, a proiectatei Legi a învățămîntului. Statutul personalului didactic a ajuns la Parlament fără a fi prezentat celor pentru care e făcut — salariaților din școli, așa cum a fost prezentat restul proiectului de lege a învățămîntului. De aici au decurs, firesc, nemulțumiri, interpretări, supoziții. Ziarul nostru are textul proiectului de statut al personalului didactic și-l va prezenta, într-o selecție de o pagină, mîine, 2 martie. ȘTEFAN MITROI Scriu aceste rînduri in ziua de lăsata secului (la vatră, era să spun, dar, din păcate, nu e deloc așa). In satul meu din Cîmpia Burnazului, în această zi, copiii obișnuiau vorbe:la timpul trecut pentru că astăzi nu prea mai sint copii acolo să meargă din casă-n casă cu truitaia. Da, exact așa cum citiți , truilaila. Adică un cîntec alcătuit din foarte puține cuvinte la capătul căruia gospodarul știa că are datoria să-și cinstească musafirii cu vin și scovergi. Era - dacă n-o mai fi fiind și acuma - singura zi a anului în care cei mici se puteau îmbăta, sau aproape îmbăta, în mod legitim, ca să folosesc o expresie mai de dincoace, dinspre zarea prezentului. în ziua aceea, oarecum stranie prin amestecul de frumusețe a libertății și nebunie a frumuseții punea stăpînire pe oameni și lucruri o stare pe care aș numi-o, — cu îngăduința dumneavoastră — de truilaila. Starea aceasta, dătătoare de dureri de cap, ce-i drept - plăcea tuturor, fiindcă ni ținea decit o singură zi pe an. Ea însemna - după registrul convențiilor elementare citite - un fapt tolerat, chiar moral, dar numai între hotarele zilei cu pricina. In afara lor, nimeni n-ar mai fi înțeles și, cu atît mai puțin, n-ar mai fi împărtășit starea ca truilaila. Despărțindu-mă de copilărie, am constatat cu surprindere că starea de truilaila, deși monopol al zilei de lăsata secului, poate fi localizată și - n alte zone ale calendarului decit cea mai sus amintită. Ba chiar am localizat-o de cîteva ori, dar cista a durat de fiecare dată foarte puțin. Cind am reîntîlnit-o după 22 decembrie 1939, am crezut la fel, că nu va dura mult. Iată insă că au trecut trei ani și ceva de atunci și starea de traflaila se înstăpînește, de la zi la alta, și mai abitir. Libertatea pare să fi făcut riduri. Cu despre nebunia frumuseții, e deja cazul să se pronunțe psihiatru. Scriu, așadar, acesta rînduri în ziua de lăsata secului. Și sînt trist pentru că, oricum ai face-o și-ai drege-o, ziua de lăsata iese mereu pe locul doi. Și-n timp ce civilului scriu, îmi amintesc de-o întîmplare recentă, care mă umple pînă la umeri, pînă la ochi, pînă la creștet, pînă la nori, ba chiar pînă la tălpile lui Dumnezeu, de tristețe. „Luai mărțișoare, i-am auzit ne un tarabist spunîndu-i unui bătrîn". „Dac-ai avea morțișoare ce lua - a răspuns acesta din urmă. Ce morțișoare ! Noi de morțișoare avem mare nevoie acum I" 3 cu morțișoare Această fotografie, făcută la București cu prilejul concertului lui M. Jackson, reprezintă un mărțișor pe care memoria ni-l restituie astăzi cu toată încărcătura lui de sublim și tandrețe Sîmbătă, la dispeceratul Poliției Capitalei, s-a primit un apel telefonic prin care se atrăgea atenția că în fața soclului fostei statui a lui Lenin, sub o prelată se află autoturismul 2-B-46178, cu încărcătură explozibilă. într-un timp foarte scurt, la fața locului s-a deplasat o echipă de pirotehnicieni ai MI. Cu calmul și profesionalismul știute, echipa a verificat autoturismul și a constatat că alarma este falsă. Singurul aspect care ne-a atras atenția au fost cîteva cuvinte scrise cu vopsea neagră pe partea stingă a autoturismului : „Comandantul circulației impune subalternilor să ia mită ca să-și cumpere vile în cartierul Primăverii“. Am aflat că pirotehnicienii se confruntă cu astfel de alarme aproape în fiecare zi. Unele sunt reale, iar în alte situații sunt surprinși să găsească deja la fața locului ziariști de la unele cotidiene. Să fie oare numai o coincidență sau dorința de senzații fabrică alarme ? ! MIHAIL DUMITRU SANDU i j| Ca submultiplu al ghiocului, ghiocelul spune ca n primăvara aceasta vom avea mai multe problema cu moșii de rîi cu babele CODUL CIRCULAȚIEI RUTIERE în paginile 6-7 Alarmă falsă Cățelușa Ham provoacă din Mare nuntă mare la Rîmnicu Sărat. Și ca la orice eveniment de asemenea importanță și... proporții din viața a doi tineri, rudele nu mai pridideau cu felicitările. Pînă la un timp mireasa, soara E.D., s-a simțit domniîn al nouălea cer. Din fericire, evident. Numai că în toiul „veseliei generale“, mireasa lansează comesenilor o știre cu efectul unei adevărate bombe. Chiar în acel moment ferice au hotărît divorțul. Cauza ? Și-a surprins proaspătul soț, tînărul I.M., manifestînd prea mult afectivitate față de cățelușa Hara, care, în timp ce nuntașii chefuiau, a ros în hol pantofi domnișoarei mirese. D.I. DINCA ransnistria va avea autonomie largă Intîlnirea între reprezentanții Chișinăului și Tiraspolului, programată recent, la care urma să fie examinată problema statutului special al raioanelor de Est ale Moldovei, a fost amînată. Nicolae Chirtoacă, reprezentant al comisiei de experți și consilier al președintelui Snegur, a comunicat reporterului BASA că „ pînă în prezent părțile au căzut de acord “asupra documentului cu titlul „Principiile de bază ale reglementării conflictului social-politic din • zona transnistreană“, acesta urmînzî să fie semnat într-un viitor apropiat. Documentul presupune acordarea unei largi ■ autonomii, raioanelor din stângă Nistrului. Autorităților din Tiraspol li se vor acorda, potrivit documentului, împuterniciri maximale, iar a agenților economici — o largă libertate. Nicolae Chirtoacă a declarat că :"„experții din partea Chișinăului au să elaboreze un proiect de lege privind statutul special al Transnistriei. Proiectul prevede păstrarea miliției municipale și a detașamentelor teritoriale de salvare, dar Tiraspolul insistă să-și creeze armata proprie în baza Armatei 14, ceea ce va constitui o barieră în viitorul dialog politic“." Nicolae Chirtoacă ,consideră că problema desființării armatei transnistrene poate fi soluționată și cu ajutorul organismelor internaționale de specialitate. La începutul lunii februarie, la Praga, C.S.C.E. a adoptat hotărîrea de a trimite în Moldova o misiune specială care va activa timp de 6 luni în zona de conflict. (BASA). Ieri, la Brașov Prin alegerea domnului Mircea Ionescu Quintus ca președinte al P.N.L. s-a deschis calea unificării mișcării liberale Ieri, 23 februarie, adică cu o zi înainte de a împlini 70 de ani, dl. Radu Câmpeanu a fost înfrînt în alegerile pentru președinția PNL. Opțiunea pentru domnul Mircea Ionescu Quintus marchează Victoria forțelor reformatoare din partid și des chide posibilitatea unificării mișcării liberale. Dacă în primul tur de scrutin, la care a participat și dl. Viorel Cataramă, cei trei candidați au obținut un număr de voturi sensibil egale, ia al doilea tur, dl Ionescu Quintus a cîștigat detașat. Conferința Națională a PNL a marcat și un alt moment organizatoric important : adoptarea unui nou statut ce îngrădește mult prerogativele președintelui și înlătură astfel posibilitatea ca partidul să fie confundat cu o singură persoană. De asemenea, se are în vedere o cumpănită descentralizare a puterii în partid, prin trecerea unor atribuții in seama organizațiilor locale. Vom reveni cu un reportaj de la lucrările, conferinței, cu 1 j declarații și opinii ale participanților. j ALEXANDRU BĂLAN I í i! í COMENZI ȘI INFORMAȚII Telefon 613.35.81; Fax 312.0S.54. între orele 8-17, Dacă vreți să aveți un beneficiu, nu vă gîndiți la economia de piață ci la economiile de la piață. TILHARI CU FUSTĂ „Scoate banii, că-ți luăm gîtul“. Cred că Vasile P. din Vulcan (Valea Jiului), a rămas uimit cînd a remarcat că somația este făcută de trei reprezentante ale sexului feminin (nu pot să scriu sex frumos): Gizela Liseanu (27 ani), Irina Filip (27 ani) și Ritta Vas (17 ani), folosind violența, l-au deposedat pe dl. Vasile P. de 15 mii de lei. Ulterior, cele trei au fost prinse, omul nostru recuperîndu-și paguba și răsuflînd ușurat că a scăpat de viol. GIGI NICOLAU ! MĂRȚIȘORUL ĂLA DE TÎNICHEAE PENTRU NEVASTA-MEAI ! TU iI-L PE ASTA DE -ÎL CARATE ! Mărțișoare pentru soacre La Ploiești s-au vîndut „într-o veselie“ niște mărțișoare reprezentînd o sticluță cu lichid verde în care artistul plastic inserase „Verde de Patris“. Majoritatea bărbaților care au cumpărat astfel de mărțișoare au mărturisit că obiectul cu șnur alb-roșu este destinat soacrelor, în momentul în care un coleg de redacție a dorit achiziționarea mărțișorului vesel, vînzătorul, derutat probabil de tunsoarea întîmplător cazonă a cumpărătorului, a ținut să precizeze : „Vă rog să mă credeți, nu este Verde de Paris original !“ simona Ionescu