Tineretul Liber, mai 1993 (Anul 5, nr. 928-953)

1993-05-01 / nr. 928

Șeful filialei PUIMR Buzău este „iubit" de politie? Primarul din Petroșani a fost demis! In repetate rînduri, ziarul nostru semnalat incompetenta primarului Gheoraghe Stoicuta din Petroșani. După îndelungate tergiversări și încercări de revenire din partea acestuia, Guvernul a decis prin Hotărîrea nr. 113/ 25.04.1993, în temeiul art. 34 din Legea 69/1591, demiterea din funcția de primar al municipiului Petroșani a domnului Gheorghe Stoicuța, începînd cu data de 29.04.1993. La punctul doi al aceleiași Hotărîri — semnate de primul ministru, dl. Nicolae Văcăroiu — se stabilește, data alegerilor locale, în Petroșani, pentru 4 iulie 1993. i (GIGI NICOLAU) PENTRU A MAI ÎNDULCI AMĂRĂCIUNEA SCUMPIRILOR. „Maria" și „Tineretul liber" oferă azi două torturi subvenționate ■ ai „Concursului dulce“ sunt : studenta Steresen Luciana din București str. căpt. Vlădulescu Cristea nr. 7 și Dobrogeanu Maria din Buftea. SAI. în cursul zilei de azi, dînsele pot ridica torturile de la cofetăria „Maria“, sos. N. Titulescu nr. 39-49. dna Dobrogeanu poate lua legătura cu patroana la telefonul firmei Gra 946 28. /ITwin Peaks-ul în carne și oase, fia București ! Grace Zabriskie - actriță cu orsonalitate deosebită, cunoscupublicului american prin numese filme : „Norma Rae", „An ficer arid a Gentleman".... și rodin serialul Twin Peaks, fiind Jtfid Laurei Palmer, a avut ornaitatea să acorde cîteva rînduri ntre cititorii „Tineretului liber" : " „Cel mai bun mod de a fi sinf jhsttrul mod de a fi. Noroc, G.Z." . Domnia sa se află fie citeva tipic în București, cu ocazia „Săptămmânii internaționale a teatrului rRomân-Americain", care are loc la Teatrul Național, sala Atelier, putind fi admirată, în piesa „Nu dați vina pe beduini" de actorul canadian Rene-Daniel Dubois și în regia lui Florin Fătulescu, Florin Fătulescu, cel ce a semnat**bgea piesei „Sîn Ucigoiș”!*, a impresionat publicul și criticii din Losn Angeles, prin repertoriul și stilul său regizoral deosebit de original. Cu toate că după spectacol, distinsa doamnă Grace Zabriskie a căutat mai bine de 5 minute propria sa cabină, escaladind scările de incendiu, a reușit totuși să raspundă cu zîmbetul pe baze la mantrebările ziariștilor ce ofere o părere bună despre asaltau, primiirea, colaborarea și în general despre oamenii din România. Cel puțin așa ne-a declarat. ALIN CARAM AN președinție României i se impune un standard dublu de către Consiliul Europei Principala temă a conferinței de presă de vineri, a purtătorului de cuvînt al președinției, d-l Traian Chebeieu a fost cea legată de obținerea de către România a statutului de membru cu drepturi depline în cadrul Consiliului Europei. „Aderarea României la structurile organizației de la Strasbourg - a spus d-l Traian Chebeleu - este condiționată de un dublu standard față de celelalte țări foste socialiste din estul și centrul Europei. Intrarea țării noastre în Consiliul Europei este un lucru important dar nu reprezintă o problemă prioritară". Vorbitorul a arătat în continuare că democrația va avansa în România fără a avea ca scop special intrarea în Consiliul Europei. Este puțin probabil că în luna mai vom obține statutul de membru cu drepturi depline din cauza complexei proceduri care trebuie urmată. La întîlnirea cu un număr record de ziariști români și străini a fost anunțată vizita președintelui Republicii Belarus în țara noastră precum și posibila deplasare a președintelui Ion Iliescu la Lubliana și Zagreb cu o escală la Belgrad. ARISTOTEL BUNESCU PARTIDE POLITICE PDAR face un nou pariu Numai tinerii pot salva agricultura In sala de festivități a Hotelului „Turist“ din București, s-a desfășurat sezi Conferința Națională a Tineretului Agrarian. Au participat delegați ai filialelor județene ale PDAR și reprezentanți ai organizațiilor de tineret ale partidelor parlamentare. Dl. Victor Surdu, președintele PDAR, a trecut în revistă situația tineretului din România în contextul problemelor cu care se confruntă societatea românească. „Pentru toate aceste probleme îmi permit sâ numesc aici și acum o soluție ; ea se numește încrederea în tineri". In raportul de activitate al Departamentului de Tineret al PDAR, domnul Victor Dănacu, șeful departamentului și vicepreședintele partidului, a afirmat că ideea pe care se se axează programul organizației de tineret este aceea a creșterii numerice a membrilor și simpatizanților din toate mediile și în special de la sate. CRĂCIUN VASILICA PSDR „Ministrul sănătății, un doctor Mengele al comunismului în România“ Problema conflictului sindicaleguvern a făcut ieri obiectul discuțiilor la Conferința de presă PSDR. Susținînd lupta sindicală și criticînd Guvernul, dl. deputat Constantin Avramescu, Vicepreședintele partidului declară : „Revendicările sindicale nu vor putea fi rezolvate de executiv, de aceea se va face apel la medierea președintelui. îm legătură cu menținerea fondului de referință, primul punct al revendicărilor, guvernul acționează contrar spiritului de Reformă. Și nu e de mirare fiindcă dl. Văcăroiu, fost secretar de partid, nu a renunțat la linia descentralizării. Ca ministru și-a numit oameni apropiaț, ca ideologie, este de ajuns să dau ca exemplu ministrul sănătății, un doctor Mengele al comunismuluîn România. Nu este posibil ca mișcarea Sindicală să fie luată ca o acțiune distructivă". Remarcîndu-se în continuare că proprietatea și protecția socială în Vest nu se pot realiza numai prin consens general și dezvoltare tehnologică, opinia PSDR este că trebuie să existe permanent „o luptă" sindicate-guvern, o luptă de idei și dialog constructiv. Totodată, în Viziunea conducerii partidului, greva nu va avea loc, se va renunța la moderarea salariilor și ca manevră politică se vor găsi ca totdeauna țapi ispășitori. DAN CIUCIUCU Curtea Supremă de Justiție Inculpatul Pal regretă După incidentele interetnice din 1990 de la Tg. Mureș, pe baza înregistrărilor video s-au putut identifica mai mulți agresori (majoritatea însă au fugit în Ungaria) ; 45 au fost cercetați și condamnați. Doi dintre cei care l-au lovit mortal pe „ungurul" Mihăilă Cofariu au fost condamnați la cîte 10 ani închisoare (Barabás Ernest, în lipsă ; de altfel, și inculpatul Cseresznyés Pál a stat pitit cîteva luni în țara de „adopțiune"). în recursul de la Curtea Supremă de Justiție, d-l avocat Frunda György, parlamentar UDMR, a pretins că „prin această condamnare (nedreaptă !), a fost condamnată întreaga comunitate maghiară" și că e vorba de un proces politic, nu penal. Avocatul acuzării, d-l Grigore Borz, a apreciat drept corectă și legală sentința Tribunalului Județean din Tg. Mureș, infracțiunea de tentativă de omor fiind probată nu numai prin mărturia inculpatului care-și recunoaște faptele și le regretă, ci și prin depozițiile numeroșilor martori, existente la dosar. Inculpatul Păi, care a avut ultimul cuvînt, nu a negat probele din dosar, dar a încercat să se scuze că e doar „unul dintre..." și a încercat să impresioneze instanța și auditoriul lansînd „bomba" cum că a fost__„maltratat în timpul detenției". Conform jurisdicției românești — dar și internaționale - răspunderea penală nu e colectivă, ci individuală. Iar acest recurs a semănat mai mult cu un nou mod de publicitate pentru UDMR - dacă se poate cît mai... internațională ! Pronunțarea sentinței pe 17 mai. CAROLINA ILICA 91 Am încălcat legea pentru ca bolnavii să fie hrăniți corespunzător“ Din discuția avută cu dl. Doruleț Cristache, șeful Compartimentului Aprovizionare din Spitalul CFR București, am aflat ca problema necesarului de alimente pentru bolnavi devine pe zi ce trece tot mai greu de rezolvat. „Dacă pînă la scumpirile de la 1 mai, am avut greutăți deosebite, alocația de 315 lei pe zi pentru un bolnav fiind mereu depășită, ce-o să facem de-acum încolo? Pînă acum am fost nevoiți să încălcăm legea pentru ca bolnavii să fie hrăniți corespunzător. Pe viitor, alocația ar trebui cel puțin triplată, căci astfel vom continua să apelăm la substituțiile alimentelor de bază (carne, lapte, briază) în intenția de a respecta caloriile necesare". CRĂCIUN VASILICA A VENIT ZIUA „Z" Oamenii sili nemulțumiți dar nu toți cred că greva e o soluție Tensiunea sociala - mereu în creștere - va atinge în următoarele zile carec-s-alerta. Negocierile Guvern- Si ridicate n-au reușit sa reducă amplitudinea încordării. Ce se va întîmpla ? Daca e sa avem în vedere intențiile marilor grupări sindicale, greva plutește în aer. Nu e ex clusă nici eventualitatea unor reacții ale străzii. Iată motivul pentru care sondajul nostru de opinie avansează astăzi o singură întrebare : „Dacă sindicatele vor ieși în stradă, veți participa și dumneavoastră ? „Vom ieși în stradă, pentru că altfel vom minca bețe de chibrit" GABRIEL PRICOPE, șofer : „Dacă sindicatele vor face apel la grevă generală și ne vor chema, noi vom ieși în stradă, pentru că altfel vom mînca bețe de chibrit, dacă le vom mai găsi și pe alea. Așa nu se mai poate, e rău de tot, e dezastru. Nici nu s-au scumpit produsele și uitați ce disperată e lumea",îi voi huidui pe cei care vor ieși în stradă" GHEORGHE DRAGAN, istoric și economist: „Reforma nu se face scoțind oamenii în stradă, ci pe frontul muncii, și voi huidui pe cei care vor ieși în stradă. Nouă nu ne trebuie grevă generală, ne trebuie stabilitate și muncă. Mișcarea asta e ariireformă". ,Sînt un nărod dacă nu ies" GHEORGHE NAFU, instalator: „Sînt foarte de acord cu greva , eu sînt de acord cu măsurile Guvernului sub nici o formă. Eu sînt un om simplu și voi ieși în stradă dacă voi fi chemat. E imposibl să nu ies, sunt un nărod dacă n-o fac Greva e singura soluție. Dacă ne mărește salariile cu 100% o mai înghitem, deși nu cred că au s-o facă*. „Pînă nu cade Guvernul ăsta, nu se poate face nimic“. P.C.r factor poștal : „Dacă va fi nevoie și voi fi chemat, mă voi alătura celor din stradă. Sînd de acord cu sindicatele, Guvernul a pierdut controlul și nu mai poate să redreseze economia. Cred că pînă nu cade Guvernul ăsta, nu se poate face nimic" „Nu, categoric nu voi ieși în stradă, pentru că nu e corect". ADRIAN VIJENESCU, pensionar, fost maistru : „Greva e pripita , nu are un fel’ an ''fe’insotită "tfiftp'ăît economia nu e căzuta la pămînt d'n vina lui Văcăroiu. Ceea ce vor sindicatele să facă ne afectează pe toți. Nu trebuie să ieșim în stradă, e 0'§feși dlă."“Nu unul nu voL ieși, pentru că nu e corect.Să nu lăsăm Guvernului șansa de a arăta ce a ieși în urma" măsurilor luate": După eșuarea dialogului cu dl. Văcăroiu, liderii confederațiilor sindicale ne declară în exclusivitate Teama de reacțiile necontrolate ale salariaților MATEI BRĂTIANU președintele Blocului Național Sindical Consider că de astă dată discuția cu Guvernul, prin intervenția dlui ministru de stat Mircea Dan Popescu, s-a apropiat din cînd în cînd de ceea ce ar trebui să fie o negociere, deși Premierul cît și împuternicitul special al Guvernului în relațiile cu Sindicatele dl. Iacob Zelenco au avut aceeași inflexibilitate și tendință de dezinformare. Noi avem trei federații care sunt în curs de declanșare a grevei generale (Portul Constanța, înfrățirea Brașov și Metroul București) pentru revendicări suplimentare, specifice, care nici măcar nu au intrat în cadrul discuțiilor, în pofida cifrelor și asigurărilor Premierului, ne temem că reacția membrilor de sindicat și a populației la consecințele retragerii subvențiilor și a raportului dezastruos dintre salarii și prețuri, ne vor mai aduce la masa negocierilor, poate în luna iunie. Sperăm ca atunci să mai putem negocia și oamenii să mai accepte formele organizate de protest sindical. Există posibilități de remediere a situației conflictuale VICTOR CIORBEA - președintele CNSLR 4 din cele 6 revendicări nu au fost nici măcar negociate. Totuși am căzut de acord cu garantarea salariului minim și plata acestuia în proporție de 80 la sută de la 1 mai 1993 și sută la sută din luna septembrie. Acordul a continuat asupra cadrului legislativ în speță asupra modificării Legii sindicale și a altor acte normative. Totuși nu putem să ne declarăm mulțumiți și vrînd-nevrînd ne îndreptam spre greva generală. Ne vom întîlni la ora 17, la Cotroceni cu președintele Ioni Iliescu și începem acest dialog cu credința că există posibilități de remediere a situației de conflict. Sperăm să obținem o creștere a valorii indexării, deci implicit a valorii salariului minim, o modificare a raportului prețuri - salarii în funcție de evenimentele cumulative de la 1 iulie. Trebuie neapărat soluționată prima noastră revendicare, și anume desființarea fondului de referință a salariilor și găsirea altui mecanism antiinflaționist pentru că s-a dovedit ineficiența acestuia. Nu numai prin controlul salariilor poate fi controlată inflația. Singurul care poate anula cerbicia premierului este președintele MIRON MITREA - președintele Confederației Sindicale FRĂȚIA Singurul care poate anula cerbicia Premierului este Președintele Ion Iliescu, de la care așteptăm atitudine mai flexibilă. Dacă și mai departe lucrurile merg la fel vom avea grevă generală. Tensiunea salariaților din teritoriu este foarte nedie, se afirmă fără nici un fel de reținere că singura întîlnire posibilă cu Guvernul este cea din 5 mai. Noi nu putem face nici o concesie în continuare, deși sîntem receptivi la propunerile Premierului, numai cu dînsul chiar dacă le face și se retrage imediat. Nu putem negocia la nesfîrșit cu domnul ministru secretar de stat Mircea Dan Popescu, deși cu dînsul am ajuns deseori la aceleași concluzii pentru că decizia nu stă în puterea sa. Dacă negocierile prin medierea președintelui nu vor fi ferme și se vor întinde pînă luni marți devine discutabilă posibilitatea noastră de a mai controla oamenii din teritoriu. Deja după mitingul din aprilie au apărut alte motive de conflict, foarte puternice. De exemplu, la Federația Șoferilor Profesioniști au apărut penalizările dure și obstrucțiile administrațiilor care pot duce la o grevă generală chiar dacă negocierile de bază s-ar rezolva în totalitate și extrem de rapid. Speranțe în medierea prezidențială PAVEL TODORAN - Președintele Confederației UNIVERS Sîntem plini de speranțe în medierea pe care dl. președinte lovinescu a acceptat să o facă conflictului nostru, altfel sîntem obligați și depunem pe 5 mai cele peste 66 00 de demisii ale salariaților din NES, deci să blocăm o parte a Economiei naționale. Deși s-au afir mat multe prin presă, subliniez faptul că avem nenumărate solicitări de a primi demisiile și ale altor salaria] din alte sindicate, aflați în deplin acord cu forma noastră de protest. Ei cred că există posibilitatea dezamorsării conflictului de muncă, dec a grevei generale și cred în ea. Nu pot sa admit că Puterea poate si nu realizeze cît de periculoasă este situația și că în această fază numai intervenție fermă și rapidă ne ma poate salva. 190 DE LEI UN LITRU DE BENZINĂ Guvernul României a hotârît în sedinta de ieri, modificarea prețuiri la Combustibili lichizi, c urmare a influențelor nefavorabile din deprecierea cursului valutar. Noile prețuri sunt : 190 lei/1 - benzină premium, 180 lei/1 - benzină regular , 130 lei/1 - benzină normal , 150 lei l - motorină, 220 lei l - benzină specială fără plumb. DL Florin Georgescu, ministru de stat, ministrul finanțelor, a informat membrii guvernului în ședința de ieri a executivului, că în primul trimestru al anului 1993, deficitul bugetar a fost de 100 miliarde de lei. Situația a fost generată de faptul că în perioada menționată veniturile la bugetul de stat provenind din impozitul pe profit și cel pe circulația mărfurilor s-au diminuat considerabil în timp ce cheltuielile s-a derulat normal. Situația economice financiară actuală este generată , lipsa disciplinei financiare a agenților economici, existența pieței va Ware paralele,, durata exagerată mare a decontărilor în sistem bancar. MUGUR STEȚ