Tineretul Liber, septembrie 1993 (Anul 5, nr. 1033-1057)

1993-09-02 / nr. 1034

Snegur la Moscova La Kremlin a început întrevederea președintelui Rusiei, Boris Elțîn, cu omologul său din Republica Moldova Mircea Snegur. După cum informează agenția ITAR-TASS, discuțiile abordează diferite aspecte legate de situația din Transnistria : prezența armatei a 14-a a Federației Ruse, modalitățile de transferare a cetățenilor Republicii Moldova, deținuți în închisorile tiraspolene din perioadă conflictului armat, organelor de resort ale Moldovei. De asemenea, notează agenția menționată, este examinat un pachet de probleme economice vizând cu prioritate livrările reciproce și deconturile. Partida Națională a fost salvată! La Capitolul comici vestiți ai Parlamentului, aleșii României ar putea sâ iasă campioni mondiali. Miercuri la Senat, unde ședință inaugurală s-a concentrat pe probleme de procedură s-a iscat o controversă în cadrul Partidei Naționale. Senatorul PUNR Suianu s-a pronunțat inițial împotriva existenței acestui grup parlamentar cu Următoarele consecințe : despărțirea lui A. Pâunescu de C.V. Tudor, dar și mai gravă era perspectiva Ca liderul PRM sa piardă postura de secretar al Senatului care-i dâ dreptul sâ se sâfâie în prezidiu ca un diriginte într-o clasa de zburdalnici. Până la urmă la insistențele dlui Salâgean (PUNR) și prin manevrele abile die dlui Gherman furtuna s-a potolit. Dihonie în opoziție Și în Camera Deputaților constituirea Birourilor Permanente și celelalte chestiuni „gospodărești" la început de sesiune ar fi trebuit sâ se desfășoare normal. Numai e a a apârut o disensiune între PNȚCD și PL'93 pe tema moștenirii unui post de deputat prin decesul unui deputat țărănist. Conform listei inițiale acest loc ar fi trebuit sa revină liberalilor care astfel ar fi putut aspira la un post de vicepreședinte al Camerei. Numai Cuitele s-au încurcat prin apariția altor aspiranți, astfel încât tensiunea a crescut cU câteva grade în interiorul grupului, iar problema își așteaptă, se pare, un arbitraj din alta parte. (S.N.) Lângă Palatul CEC, „Bouygues" va construi o nouă clădire pentru destinație financiara La București a fost semnat contractul de asociere dintre Bouygues, reprezentată de dl. firma Jaques Goudrort, administrator și Primăria Capitalei privind construirea unei clădiri de înalt standing, destinată activităților financiare. Clădirea va fi amplasată între magazinul „Victoria" și palatul CEC, ocupând o suprafață construibilă de 3 500 mp. Finanțarea și administrarea proiectului sunt în sarcina societății Bouygues, proiectarea fiind subcontractata Institutului „Proiect București". Lucrările vor începe în luna aprile 1994 și vor dura între 18 și 24 de luni. Suprafața utilă a construcției va fi de 20 000 mp la care se adauga și 200 locuri într-o parcare subterana. Japonia. Cutremurul de pământ a mișcat o insulă din loc . Puternicul cutremur de pământ care s-a abătut asupra nordului Japoniei în luna iulie a deplasat cu aproximativ doi metri o mică insulă, a declarat Ministerul Construcțiilor nipon, citat de agenția Reuter. Insula Okushiri, din apropiere de principala insulă din nord Hokkaido, s-a deplasat spre vest la 12 iulie după puternicul cutremur care a măsurat 7,8 grade pe scara Richter, a declarat ministerul respectiv. După cum se știe, cutremurul a fost urmat de valuri uriașe și incendii pe aceasta insulă, care s-au soldat cu 200 de morți. Deplasarea insulei a fost constatată prin observații făcute cu ajutorul satelitului; Se prefigurează un acord istoric între israelieni și palestinieni A 11-a rundă a negocierilor arabo-israeliene de la Washington a debutat într-o atmosferă optimistă, deloc specifică rundelor anterioare, care au adus puține progrese. Acordul de principiu intre isrfaelieni și palestinieni — conturat în timpul vizitei ministrului de externe israelian la Oslo, când acesta s-a întâlnit în secret cu liderul OEP, Yasser Arafat - prevede acordarea autonomiei pe o perioadă interimară de cinci ani palestinienilor din fâșia Gaza și orașul Ierichon din Cisiordania. Ceea ce, Cu doar puțin timp in urmă, reprezenta o utopie, pare acum să prindă contur : pacea în Orientul Mijlociu nu este o imposibilitate. Șeful negociatorilor israelieni, Eytan Ben îzur, declara presei, după prima rundă de tratative, că acum decizia revine palestinienilor și că semnarea acordului ar putea interveni în următoarele 48 de ore. Intr-un interviu acordat CNN, șeful delegației palestiniene, Haydar Abdal Shafi arăta la rândul său, că, deși au mai rămas unele probleme în suspensie, este iminentă parafarea acordului dintre Israel și palestinieni. Conform acestuia, orașul Ierichon ar urma să devină locul unde va fi instalată Conducerea palestiniană. Ministrul de externe israelian, Shimon Peres, declara că există posibilitatea recunoașterii ÖER, dacă aceasta renunță la terorism și recunoaște statul evreu și a lăsat să se înțeleagă că liderul centralei palestiniene, Yasser Arafat, ar putea reveni, după retragerea trupelor israelienie, în teritoriile ocupate, și s-ar putea instala la Ierihhon. Semnarea acordului rău înseamnă însă, înlăturarea tuturor obstacolelor. Implantările israeliene din Gaza trebuie menținute ca atare, iar pe o perioadă determinată ordiniea în zonele ce vor beneficia de autonomie va fi asigurată tot de forțe israelierte, care îl vor păzi chiar și pe Arafat . In plus, faptul că numai o parte din teritoriile ocupate în 1967 vor beneficia de autoconducere poate duce la tensiuni inter-palestiniene în cei cinci ani considerați drept perioadă interimară. OEP se confruntă deja cu o serioasă opoziție internă, Yasser Arafat fiind amenințat cu moartea de o facțiune a Frontului Popular pentru Eliberarea Palestinei. Și în Israel blocul Likud (conservator) se opune cu vehemență concesiilor teritoriale preconizate de cabinetul Rabin, iar forțele extremiste au recurs deja la un atentat asupra ministrului de interne israelian. Dacă ceilalți parteneri arabi la negocieri au declarat că nu se opun acordului, ei s-au arătat totuși surprinși de acesta. Instaurarea definitivă a păcii în Orientul Mijlociu depinde în continuare de avansarea tratativelor pe care Israelul le poartă în paralel cu Siria, Iordania și Libanul. Retrocedarea înălțimilor Golan Siriei constituie un subiect la fel de fierbinte și de delicat, reacțiile coloniilor israeliene fiind în acest caz și mai virulente. Cu toate acestea, acordul israelianopalestinian care se prefigurează constituie alt moment istoric care nu poate fi trecut cu vederea. VICTOR LUPU Prea mic pentru un scaun atât de mare... Președintele Mitterrand aflat la al doilea mandat al său se simte tot mai copleșit de felul tot mai mare pe care Franța trebuie acum să-l joace în lume, cu atât mai mult cu cât el se află în situația de a coabita cu un guvern de o altă culoare politică decât cea a socialiștilor.,. „Lordul drogurilor“ este gata să se așeze pe scaunul electric Regele cocainei Pablo Escobar a declarat câ este gata sâ se predea și chiar sa meargă pe scaunul electric dacă i se garantează ceea ce el consideră o judecată dreaptă, a relevat televiziunea columbianâ, citată de agenția Reuter. „Sunt gata sa accept o sentință aspră, inclusiv scaunul electric, cu condiția ca aceasta sa reprezinte un tratament egal pentru toți" a spus „lordul drogurilor", în prezent evadat. „Vai fi primul care se așaza pe scaunul electric", a afirmat Escobar, într-un interviu acordat unui jurnalist francez, transmis la un buletin de știri. Dar în buletinul de știri s-a semnalat că Pablo Escobar, care a răspuns ziaristului în scris, se va preda numai dacă guvernul columbian va fi de acord să poarte negocieri cu traficanții de droguri, combatanții gherilei, forțele paramilitare și alte grupuri armate. Pentru informarea din 11 cavoastra :« SAFI $1 NU SOFI dintr-o regretabilă greșeală, în ziarul nostru de ieri în articolul „Primul Fond Mutual din România", a apărut denumirea Societății de Asistemță Financiară și Investiții SAFI S.A. sub denumirea de SOFI SA. Muzeele în aer liber - o altă fază a Europei Sub egidă Ministerului Culturii, a Asociației Muzeelor în Aer Liber din România și a organizației omonime din Europa începând de ieri și până pe 8 septembrie se desfășoară cea de a 16-a ediție a Conferinței Europene a Muzeelor în Aer Liber. Programul conceput ca un turneu prin țară cuprinde vizitarea unor locuri istorice de referință din București, Pitești, Vâlcea, Sibiu, Cluj (unde este prevăzută primirea oficială la Prefectura și Primăria Municipiului Brașov, Maramureș, Suceava și Bistriță). Acțiunea este encreta de prezența domnului dr. Christopher Zellner - președintele Asociației Europene a Muzeelor în Aer Liber. DANA MUSCELEANU 1 miliard de dinari trei dolari Față de luna precedentă, inflația a făcut un nou salt în august, în Iugoslavia, fiind cu 1866,6 la sută mai mare. Potrivit unui anunț al Oficiului federal de statistică, reluat de agențiile Thiring și AFP. Dacă se continuă astfel, Iugoslavia ar putea încheia anul cu o rata a inflației de 1,6 miliarde la sută. Banca Națională de la Belgrad a pus luni în circulație o bancnotă de un miliard de dinari, a cărei valoare este mai mică decât trei dolari. Bucureștenii vor avea ce începutul lunii septembrie nu vă aduce numai toamna ci și Un târg internațional de mobilă, a cărui gazde ospitalieră va fi Bucureștiul. Expoziția, se va desfășura sub genericul BIFCO -93, la centrul expozițional „Romexpo", între 4-12 septembrie. Se speră într-o participare de prestigiu și o afluență pe măsură a publicului interesat. MUGUR FAUN VS e dor de alegeri, ieri dimineață, la sediul Asociației Pro Democrația, s-a desfășurat o conferință de presă pentru prezentarea programului „Luna Alegătorului". Conferința s-a bucurat de prezența a patru parlamentari străini, domnii Cristopher Kelly (SUA), Annemie Neyts (Belgia), Joao Ferreira (Portugalia) și Michael Creed (Irlanda). Programul va debuta rnpine prin seminarul „Dialog parlamentar , care va reuși alături de parlamerității străini, pe domnii Adrian Nastase, Oliviu Gherman, Corneliu Coposu și Petre Romart. (Mugur Păun) Joi 2 septembrie 1993 CLUBUL PRESEI STRĂINE Președintele Iliescu va efectua o vizită în Turcia Din agenda de lucru a MAEcil României, prezentată ziariștilor la conferința de presă a purtătorului de Cuvânt al acestuia am reținut : • Președintele Ion Iliescu va efectua o vizită în Turcia, în perioada 9-11 septembrie la invitația omologului său turc Suleiman Demirel. • Dl. Teodor Meleșcanu, ministru de stat, ministrul afacerilor externe, va efectua o vizită în zilele de 6-7 sept., în Republica Cehă, iar împreună cu dl. Niculae Spiroiu, ministrul apărării naționale, va participa în perioada 7-8 septembrie la simpozionul de la Viena privind securitatea și stabilitatea regională. • Alt punct de interes îl reprezintă vizită în România, în perioada 8-10 sept., a dl. Oian Oichen, Vicepremier al Consiliului de Stat, ministrul afacerilor externe al R.P. Chineze. • S-a prezentat o declarație cu privire la înțelegerea israeliano-palestinianâ și unele comentarii în legătură cu vizita secretarului general al Consiliului Europei, d-na Catherine Lalumiere, în legătură cu faptul ca d-na Lalumiere a preluat, la plecare memorandumul UDMR împotriva admiterii României în Consiliul Europei, purtătorul de cuvânt a ținut sa precizeze ca șeful diplomației române, dl Teodor Meleșcanu a trimis d-nei Lalumiere și d-lui Gunndr Janson, două scrisori separate în care prezintă aprecieri pe marginea afirmațiilor UDMR, considerând ca acestea urmăresc, în fond, obiective politice. DANA DUMITRAȘCU Elțin afirmă că este tanchist „Armata a depășit șocul psihologic generat de destrămarea Uniunii Sovietice, ea există, puternică, bine organizată și disciplinată", a declarat președintele Boris Elțîn, în timpul unei vizite întreprinse la divizia motorizată din Taman, din apropiere de Moscova. Referindu-se la scopul prezenței sale în mijlocul militarilor, șeful statului rus a precizat că acest lucru „este o obligație sfântă pentru oni comandant suprem". Abordând problema noii doctrine militare a țârii, Elțîn a precizat că documentul este practic elaborat,proiectul urmând a fi supus examinării Consiliului Securității Federației Ruse la revenirea în țară a premierului Viktor Cernomordin, aflat într-o deplasare în Statele Unite. „Orientarea spre conversiunea industriei militare rămâne neschimbată, a precizat Boris Elțîn. Mai este necesară înființarea câtorva birouri de proiectare pentru asigurarea unei finanțări adecvate", a adâugat el. Solicitat sâ precizeze care este pregătirea sa militară, președintele rus a spus : „Sunt tanchist, comandant al unei unități de tancuri, mijlociȚ. Așa câ,m apreciat Elțîn, în tehnica militară mă descurc dijazqf 4» Țț Este Ucraina în declin? O știre de ultimă oră ne pune în fața unei surprize destul de mari : Ucraina ar trebui sa adopte statutul de țară demelearizată. Această declarație aparține fostului premier al țării, Igor Juhnovski. Potrivit aprecierilor sale acest demers i-ar asigura statului, securitate și un oarecare avantaj economic. Focoasele nucleare, a precizat el, ar putea fi vândute Rusiei sau SUA Contra cost sau în schimbul uraniului îmbogățit. Chiar dacă este vorba de declarația fostului premier și nu a premierului aflat la putere, ea pare sâ trădeze o slăbiciune care se manifestă la nivelul conducerii de la Kiev. Știm foarte bine ca Ucraina traversează o criză puternică. Premierul Kucima cere în consecință puteri sporite pentru a putea conduce prin decrete și a nu pierde vremea cu tergiversări în Parlament. Interesant câ în acest august s-au împlinit doi ani de când Ucraina își câștiga independența și privea acest lucru ca pe un mare triumf. Cu timpul, entuziasmul naționalist a trebuit sa cedeze locul pragmatismului. Deși Rusia a reușit sâ trăiască fără Ucraina, liderii de la Kiev devin din ce în ce mai conștienți de făptul ca țara lor nu poate fără Rusia care reprezintă de altfel baza sa principală de aprovizionare energetică, un sondaj publicat de presă luna trecută releva faptul câ 62 la sută dintre ucraineni se pronunță în favoarea unei integrări economice strânse CU Rusia. Chiar dacă presiunile economice sunt mari, Kievul are orgoliul sau care s-a exprimat extrem de convingător în privința statutului Crimeii și a partajării flotei Mării Negre. Dar problema cea mai acută rămâne, totuși, legată de potențialul nuclear. Pe 2 iulie Parlamentul ucrainean a aprobat documentul „Direcțiile de bază ale politicii externe ale Ucrainei" în care Ucraina se declara proprietara armelor nucleare, imediat după această declarație Rusia a luat o atitudine fermă afirmând că în acest fel Ucraina contribuie la slăbirea stabilitâții și securității internaționale. Hotărârea șefilor de stat din 6 iulie 1992 preciza câ dintre fostele republici ale URSS numai Rusia poate avea în dotare arme nucleare. Revendicarea Kievului de a deține totuși arme nucleare contravine obligației pe care și-a asumat-o de a evacua armele nucleare de pe teritoriul ei pentru descompletare și distrugere până la sfârșitul lui 1994. Probabil, până la urmă, ucrainenii vor fi nevoiți să-și calce pe inimă și să cedeze complet puterea nucleară vecinului lor mai puternic. Dar acest lucru nu se va petrece farâ convulsii generate de patimi și de orgolii hiperexcitate. Deocamdată ceea ce este sigur e ca CSI se reface încet, dar sigur. Iar slăbiciunea Ucrainei este consecința deceniilor lungi de viața trăită in umbra Moscovei. DAN STANCA în vederea extinderii activității tehnico-comerciale a societății Magazinul GEPA - CENTER ANGAJEAZĂ am Economi# ( femeie sau bărbat) : •vârsta maximă 35 ani • studii superioare •bun cunoscător al legislației actuale •experiența în operațiuni de comerț exterior •bun cunoscător al tehnicii de lucru pe computer • bun cunoscător de limbă engleză ( scris - citit) • de preferat permis conducere Candidații vor depune cererea scrisă,însoțită de curriculum vitae fotografie, adresă și telefon, la sediul firmei din Calea Dorobanților 111.