Tineretul Liber, martie 1994 (Anul 6, nr. 1184-1206)

1994-03-01 / nr. 1184

ERI, . ' MARȚI, 1 MARTIE 1994 Nr. 1 1848 pagini 150 lei Fondat în 22 decembrie 1989 --- - Mini Cozma a fost audiat la Procuratură peutru subminarea economiei naționale Ieri, în jurul orei 10.30. Miron Cozma — liderul Confederației Sindicatelor Miniere din România s-a prezentat la Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justiție din București pentru a fi audiat în legătură cu evenimentele din septembrie 1991. Reamintim că lui Miron Cozma i s-a deschis dosar penal imediat după cea de-a treia „mineriadă" in București. I se imputau atunci pagubele cifrate la miliarde de lei. Dosarul pomenit are ca obiect în derulare (și la ora actuală) subminarea economiei naționale. Presa nu a avut ieri acces la audieri, dar am reușit să aflăm că dosarul nu a fost închis și nici abandonat pe parcursul celor doi ani care au trecut de la „revolta minerească”, ci s-a derulat normal, strângându-se probe chiar și în momentul de față Dovadă, i-a venit rândul la audieri în sfârșit, și lui Miron Cozma ! In ce privește pagubele de pe urma grevei minerilor din Valea Jiului din august 1993 și de la Târgu Jiu din 14-21 februarie 1994, urmează să se întocmească dosare la cererea Regiei Autonome a Huilei și Lignitului de către Parchetele din Petroșani și respectiv Târgu Jiu. GABRIELA DI MA Foto : MIHAIL SANDU L—iv ,tr..., r»ittsffiiT FUZIUNEA SECOLULUI!!! Boxerii se unesc cu luptătorii și răniții din Revoluție Președintele ligii de box profesionist „Ringul" din România, dl Ion Gheorghiu (director general al magazinului „Unirea") și președintele Asociației Luptătorilor din Revoluția din Decembrie 8?. Răniților Invalizilor și Urmașilor celor Decedați și-au anunțat ieri intenția de a se unifica în cel mai scurt timp. Motivele au fost remise presei prin intermediul unui comunicat oficial, din care cităm : „Unificarea e făcută numai în scopul ridicării pe cea mai înaltă treaptă a boxului profesionist și amator. Intenționăm să organizăm săptămânal „Joia boxului" cu particparea a minimum 3 meciuri de amatori și 2 meciuri de box profesionist (...). (Menționăm că am respectat întocmai ortografia și exprimarea autorului comunicatului n-n.). BOGDAN TIBERIU IACOB Jo! ■ ! în această a New York, se decernează premiile "Grammy" STING nominalizat categorii La Radio City Music Hall din New York se va desfășura ceremonia decernării premiilor “Grammy”, ajunsă la cea de-a 36-a ediție. In pagina a 3-a vă prezentăm lista principalelor categorii și nominalizările respective. V. De la corespondenții noștri speciali, Laurențiu Olan și Mihiail Dumitru Sandu, la alegerile din Republica Moldova „Alegerile au fost o prelungire a pactului Ribbentrop - Molotov“ Această afirmație aparține d-lui Ion Dobrescu, senator PL ’93, observator la centrele de votare. Iată în întregime declarația sa : „Impresia generală este că alegerile s-au desfășurat normal. Dar există o observație absolut normală , aceea că în Găgăuzia, unde cu o săptămână în urmă nu era vorba să se țină alegeri, prezența la vot a fost de sută la sută. Apoi, din cîte cunoaștem, zona aceasta a fost aprovizionată prioritar în această perioadă. Ca om politic trebuie să mă pronunț că aceste alegeri au fost o prelungire a pactului Ribbentrop-Molotov. Oricum, în urma lor armata a 14-a a mai făcut un pas spre Prut“. La conferința de presă anunțată cu multă pompă de Comisia Electorală Centrală dl. Petre Lucinski, președintele forului legislativ a spus : „Totul s-a desfășurat conform prevederilor. Trebuie să fie clar că în Moldova alegerile au avut loc potrivit regulilor CSCE“. Și, comunicatiü de presă al delegației Adunării parlamentare a Consiliului Europei pentru alegerile din Moldova sună fără echivoc : „împotriva boicotului impus de Transnistria, Moldova a făcut tot ce s-a putut pentru ca alegerile să se desfășoare în cele mai bune condiții. Vizitând aproximativ 40 de secții de votare din diverse regiuni și in special pe malul drept al Nistrului dar și în sud unde populația este majoritar găgăuză delegația a constatat că aceste prime alegeri au fost organizate într-o manieră satisfăcătoare și s-au desfășurat calm“. Așa cum se vede, alegerile din deva nu au oferit nici o surpriză. MolRezultatele parțiale arată astfel : Partidul Democrat Agrar care îl susține pe M. Snegur a obținut 45%, Partidul Socialist împreună cu Edinstvo 25%, Blocul țăranilor și al intelectualilor, 8,5%, F.P.C.D. al lui I. Roșca, net unionist, 6,5%. în acest fel zarurile au fost aruncate pentru mai multă vreme. Fără anestezie Șansa președintelui! Momentul de vârf al săptămânii anterioare se cere •elevat atât pentru că a lovit tranșant în miezul crimei politice românești ajunsă la cote periculoase, cât și pentru faptul că va declanșa o serie de schimbări așteptate îndelung de către noi toți. Punctul de referință al acestui moment este intervenția clară pe care dl. Dan Mircea Popescu, ministru de stat a avut-o la întâlnirea cu președintele Ion Iliescu, de la mijlocul săptămânii trecute, când a făcut propunerea unei reformulări guvernamentale în spațiul P.D-S.R., fără alianța comdpromițâtoare a partidelor din coaliție, în schimb prin participarea și susținerea noului Cabinet de către partidele semnificative ale Opoziției Democratice și Sindicate Soluția oferită de către Dan Mircea Popescu este cu atât mai semnificativă cu cât vine din partea unui membru al conducerii P.D.S.R. care „guvernează" în direct unul dintre cele mai solicitate portofolii ale tranziției în guvernul actual și în același timp domnia sa reprezintă grupul „Un viitor pentru România", o forță remarcabilă a perioadei de după decembrie 1989. Activitatea acestui grup de analiști politici s-a desfășurat sub e~nunțul „interesului național" și a obligat prin pertinența semnalelor date în anumite momente reconsiderarea situaței politice existente. Intervenția de acum a Grupului ne semnalează nu numai gradul de risc crescut in care a ajuns societatea românească la sfârșitul iernii dar și oportunitatea unor gesturi decise din partea Președintelui și a liderilor partidului câștigător în alegeri, fără de care România ar putea ajunge intr-adevăr o țară neguvernabilă și nu doar o țară prost guvernată ca in acest moment. Din 1992 încoace asistăm la o tot mai degradată încercare de construcție și reconstrucție a variantelor guvernamentale care au redus efectiv capacitatea forțelor politice de a conduce țara și au diminuat coerența activității politice, sociale până la a pune în pericol soarta democrației in România, in climatul inconsecvent și contradictoriu creat. Președintele trebuie să dovedească faptul că domină divergențele și conflictualitatea intereselor politice disjuncte și că este capabil să încheie etapa actuală care a dovedit că alianța cu partidele de stânga nu mai este viabilă și pentru că acestea nu-și pot asuma politic responsabilitatea reformei, creând un context favorabil menținerii unor structuri economice depășite și chiar a unor nostalgii politice de refacere a vechiului regim, în acest context grav, precis și responsabil adus la lumină de intervenția dlui Dan Mircea Popescu se deschide un culoar de refacere a credibilității Președintelui în fața electoratului său dându-i-se posibilitatea de a-și asuma prerogativele funcției sale intr-un moment cheie, iar pe de altă parte avem o certificare a mult discutatului grup care pare decis să-și asume responsabilități mult mai mari în timpul imediat următor. LIANA BULIGAN Í Bosnia revine în centrul atenției bombardiere americane au doborât avioane sârbești Luni dimineață, patru avioane sârbești de tip „Gaeb" au fost doborâte de două avioane americane „F-16" la 55 de mile vest de Banja Luka, în nord-vestul Bosniei. Informaț ia a fost confirmată de un purtător de cuvânt al NATO, citat de Agenția France Presse. Sursa citată a precizat că avioanele sârbești au ignorat ordinul de aterizare al aparatelor N.A.T.O. ce participă la operațiunea intitulată „Deny Flight" (Interdicția de zbor deasupra Bosniei). Sursa N.A.T.O. confirmă informația provenind de la șeful Statului Major al armatei grecești, amiralul Christos Libris. Este pentru prima dată când avioane ae alianței nord-atlantice deschid focul deasupra Bosniei. La Sarajevo, surse ale Organizației Națiunilor Unite au precizat, pe de altă parte, că un avion sârbesc fost doborât în cursul zilei de luni a deasupra localității Zenita, în Bosnia centrală. Imediat după anunțul doborârii avioanelor sârbești deasupra Bosniei, dolarul american, a înregistrat o creștere sensibilă pe piețele de schimb de pe continentul european. Astfel, de la 1,703 DM, moneda americană a atins valoarea de 1,717 DM, stabilizându-se apoi la 1,7155 DM. Manuela Hărăbor și-ar atârna, ca mărțișor, o excursie in Thailanda De la misteriosul ei prieten, „de 30 de ani, frumos deștept și cu bani“ ar vrea să primească astăzi, dar se poate și pe 8 martie, o excursie în Thailanda. Mărțișoare nu mai poartă, dar dacă ar fi vorba de un inel cu diamant sau o broșă cu safire... Ei, lucrurile ar sta cu totul altfel. „Fiți frumoase, fiți feminine !“ — iată mărțișorul pe care Manuela Hărăbor nu l-a încredințat să vi-l transmitem. Olivia CHIRVASIU Și farmaciile particulare vor elibera rețete compensate! Ieri, a avut loc semnarea convenției-cadru, privind modul de decontare a rețetelor compensate, de către farmaciile particulare. Acțiunea s-a desfășurat între orele 11-16, la spitalele „Grivița", „Sf Pantelimon”, „Colțea”, „Dr. „Prof. Dr. Th. Burghele”, Bagdazar", „Spitalul Clinic Universitar”, și „Spitalul Balotești”. După cum ne-a informat dl dr. Dorin Sarafoleanu, directorul Direcției Sanitare a Municipiului București, până la ora 15.00, din cele 210 farmacii particulare din București, au semnat convenția-cadru 37 de farmacii și încă 15 au luat contracte pentru a le studia. Mâine vom reveni cu amănunte. RODICA DIAZU La întâlnirea de la Paris, Anghel Iordănescu e în „meciuri“ pentru grila de joc a preliminariilor lui EURO *96 începând de astăzi și până pe 3 martie la Paris va avea loc reuniunea reprezentanților federațiilor din Franța, România, Polonia, Azerbaidjan și Slovacia, adică Israel, țările care fac parte din grupa I a preliminariilor Campionatului European de fotbal. Problema principală a discuției între delegații este stabilirea datelor de disputare a meciurilor din grupă. Din partea Federației Române de Fotbal sunt prezenți Mircea Angelescu (vicepreședinte), Anghel Iordănescu (antrenor principal al echipei naționale), Cristian Bivolaru (secretar general adjunct) și Marian Abu (trezorier). BOGDAN COMARONI Reporteri lopăta loculuii" Ziarul "Tineretul liber" înființează o nouă secție: "REPORTERI LA FAȚA LOCULUI". Cititorii care au de semnalată incendii, crime, accidente, cazuriji de corupție, fapte deosebite , nedreptăți, sunt rugați să sune tol telefoanele: 617 67 90 (direct) 617 60 10 sau 617 60 20 (interior 2253) ÍufUcmai foe fiettin’ dmmmtfú GERA Center UREȘTI, CALEA DOROBANȚI 11| •TEL. 01-312 99 83; FAX 01-312 75 69