Transilvania Jurnal, aprilie 2001 (Anul 4, nr. 899-920)

2001-04-02 / nr. 899

O ACTUALITATE LOCALĂ Scurt pe dos Bălălău, extremă urgență Daniel Săuca Dintru început, nu urmăresc emisiuni gen „Teo”, „Steaua ta norocoasă” și altele pe măsura lor, nu neapărat pe Pro TV. Nu mă uit și nu privesc la ele, pentru că nu sunt pe gustul meu de „telespectator”, care așteaptă altceva de la o emisiune, nu numai întrebări și răspunsuri simpliste sau stupidem despre ultimele „noutăți”, despre gătit, despre țoale sau ingurgitarea în direct a nu știu ce „ingrediente”. Bun, asta nu înseamnă că nu respect telespectatorii, mai ales telespectatoarele care își pierd zile din viață uitându-se și privind. Dar ceea ce s-a întâmplat în emisiunea lui „Tele” de vineri (întâmplător, mi-am aruncat o geană peste emisiune), adică prezența „regelui” Dolănescu, depășește după mine orice limită a bunului simț (îi putem spune și estetic). Mă rog, Dolănescu, deputat PRM și gurist de seamă, are tot dreptul să (ne) sperie cu un „Bălălău” stupid și kitsch cât încape, dar nu pricep de ce a trebuit să fie îmbrăcat într-un „costum” de otoman, în bucătăria lui Teo. Când „regele” cânta despre Ceaușescu, pe un ritm de „bălălău latino”. Acompaniat de alte „guriste”, pentru care trebuia pus semnul „pătrat roșu”. Mai bine le punea Teo să facă ceva mâncare în bucătăria sa celebră și probabil ieșea ceva mai distractiv. Ei, vorbind la modul extrem de general, emisiunile tele de genul ăsta dau seama, în mic, de bulibășeala generalizată din scumpa noastră patrie, Republica Telenovelistică România, în rest, abia aștept ca și în Sălajul nostru, drăguțul de el, să aud un „bălălău latino”, cu accente de manele și ceardaș, despre buget, drumuri, apă, căldură, conducte... Folclorul tradițional fie cu voi! „Pirații” audio vor scoate din buzunar un milion în condițiile în care piețele și majoritatea magazinelor de profil din Sălaj sunt pline de casete și CD-uri (fonograme), cei mai mulți care reproduc și difuzează sub formă de vânzare aceste produse nu cunosc legislația în vigoare, atrăgând asupra lor sancțiunile Serviciului de combatere a „pirateriei” audio și video din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Sălaj. HG nr. 59 din 29 iunie 1999 aprobă tabelele și metodologiile privind dreptul de autor pentru înregistrările sonore ale operelor muzicale. Agenții economic care reproduc și difuzează opere muzicale sub foma de fonograme sunt obligați să fie autorizați conform Legii nr. 8/1996 referitoare la dreptul de autor. Autorizațiile sunt eliberate de organisme de gestiune colectivă, mandatate de autori. Ele oferă drepturi de reproducere și difuzare prin vânzare, închiriere sau împrumut a acestor fonograme. Producătorii au obligația să elaboreze cataloage care să cuprindă titlul fonogramei, numărul de catalog, titlul operei muzicale, tipul suportului muzical și lista de prețuri. Nerespectarea acestor prevederi constituie infracțiune, sancțiunea contravențională în acest caz fiind o amendă cuprinsă între 400.000 și 1 milion de lei. (DZ.) Luni, 2 aprilie 2001 Transilvania Jurnal Reconstrucția drumurilor sălăjene costă 1.500 de miliarde suma reprezintă bugetul județului pe 21 de ani Conform unei statistici oferite de conducerea Direcției de Administrare a Domeniului Public și Privat (DADPP) Sălaj, aproximativ 81 la sută din rețeaua drumurilor județene, a trecut de durata de exploatare normală. In situația în care rețeaua acestor șosele are o lungime de 630 de kilometri, înseamnă că circa 510 kilometri din drumurile județene au devenit la ora actuală de nestrăbătut Aducerea la cota „zero” a stării acestor drumuri ar necesita lucrări ample, de terasament, tratament și asfaltare. In condițiile în care aceste lucrări complexe ar costa aproximativ trei miliarde de lei pentru un kilometru de drum, reconstruirea rețelei drumurilor județene din Sălaj ar avea nevoie de 1.500 de miliarde de lei, în condițiile în care bugetul județului pe un an de zile este, în medie, de 60-70 de miliarde. Fondul Special al Drumurilor a alocat în acest an 24 de miliarde de lei pentru drumurile județene din Sălaj. Această sumă, deși mai mare decât cea din anul trecut (10 miliarde), va fi suficientă doar pentru aplicarea unui tratament bituminos la aproximativ 100 de kilometri de drum. Efectele acestui tratament vor fi „simțite” pe o perioadă de 2-3 ani, în sensul că în cazul acestor șosele cheltuielile de întreținere vor acapara doar 20- 25 la sută din fondul special alocat anual. Lucrările se vor desfășura în special în partea de nord-vest a județului, pe traseele: limită de județ Maramureș - Cehu Silvaniei Zalău și Crasna - Cizer - Vârșolț. Din localitatea Crasna se va construi o deviație spre Sâg, iar tronsoanele Meseș - Agrij și Zalău - Creaca vor fi reabilitate. .Din păcate, aceste tratamente bituminoase nu vor conduce la regenerarea stării de viabilitate a drumurilor, doar la încetinirea degradării lor , ne-a declarat directorul DADPP Sălaj, Dumitru Cacuci. Deák Zoltán Berea nu lasă RASDAQ să doarmă Pe piața Rasdaq, în ultimele zile, cu mici excepții, nu au existat evenimente deosebite. Investitorii au așteptat cu interes desfășurarea unor Adunări Generale ale Acționarilor ale unor societăți cotate pe această piață. Astfel, AGA ordinară de la Napolact SA Cluj-Napoca nu a adus nimic nou decât ceea ce se hotărâse în Consiliul de Administrație al acestei societăți, adică un dividend extrem de mic (jumătate față de cel de anul trecut), pe motivul că necesitățile de fonduri de investiții sunt mari. De asemenea, AGA de la Sticla Lucsil, desfășurată săptămâna trecută, a avut pe ordinea de zi stabilirea dividendelor, de această dată, în sumă mai mare față de prima societate, însă a mai stabilit că dividendele vor fi distribuite atunci când va dori directorul general, întrucât, după spusele sale, există acționari care doresc destabilizarea financiară a firmei. Referitor la prețul acțiunilor Sticla Lucsil, ele au atins un nou maxim istoric (26.290 de lei pe acțiune) în cadrul unei tranzacții mari cu un pachet de 50.000 de acțiuni; în continuare, acțiunile societăților din industria berii cotate pe piața Rasdaq sunt foarte căutate. Trebuie amintite aici doar trei nume: Haber Hațeg (a atins maximul istoric de 1.700 de lei), Bere Grivița București ( preț maxim 5.000 de lei, cu 2.500 de lei peste prețul ofertei publice de preluare din toamnă) și Brau Union România (unde zilnic se raportează tranzacții speciale la prețuri de peste 30.000 de lei), închiderea ofertei publice inițiată de Petrom SA pentru acțiunile Romarc Fuel, actuala Petrom Aviation, a fost semnalul de începere a creșterii prețului acestor acțiuni. Deși oferta inițială a fost la prețul de 900 de lei, în zilele ce au urnat a apărut tui investitor care a plătit până în 2.400 de lei pe acțiune. Nu ar fi exclus ca acest cumpărător să fie cel care a vândut vara trecută prin plasament privat secundar la 5.000 de lei pe acțiune către SNP Petrom pachetul de control al Romarc Fuel. Material realizat în colaborare cu analiștii SIVM Broker SA, telefon 060-661234 15 la sută dintre sălăjeni nu au medic de familie Pentru a putea beneficia de asistență medicală, fiecare cetățean asigurat trebuie să aibă asupra sa carnetul de asigurare. Dr. Maria Dico, directorul Casei Județene a Asigurărilor de Sănătate (CJAS) Sălaj, ne-a declarat că în curând acestea vor fi cerute în momentul în care se vor aplica tratamentele. Carnetele vor avea aplicate o vignetă, un fel de timbru personalizat, care atestă faptul că asiguratul are plătită la zi contribuția pentru bugetul asigurărilor sociale de sănătate. Până în momentul de față, 98,4 la sută din carnetele de asigurat au fost trimise la medicii de familie pentru a fi distribuite, însă prea puține persoane le-au ridicat. Din totalul populației județului Sălaj, doar 85 la sută este trecută pe listele medicilor de familie. Florin Buda 217 kile de alimente retrase de pe piață Directorul Direcției de Sănătate Publică, Ligia Marincaș, a declarat că inspectorii DSP au efectuat 239 de controale în luna martie. Au fost date 19 amenzi, în valoare de 43 de milioane de lei. Din cauza nerespectării condițiilor igienico-sanitare, lipsa apei calde, precum și a necancmianților privind obiectul de activitate, la șase unități a fost suspendată autorizația de funcționare, iar unda i-a fost retrasă definitiv. Cu prilejul acestor controale, au fost confiscate 217 kg de alimente improprii comercializării, in marea lor majoritate biscuiți, carne și cafea. (F.R) X S.C. PRODPAN SA SĂLAJ PROD PAN VINDE: prin unitățile sale din Zalău, Șimleu Silvaniei și Jibou produse alimentare pe tichete emise de: - TICHET RESTAURANT - SODEX de PASS Produse de calitate și la prețuri convenabile găsiți numai în magazinele PRODPAN. TRIBUNALUL SALAJ Anunță licitație publică Pentru vânzarea bunurilor S.C. Avicola SA Zalău constând în: - spații comerciale: Restaurant Fortuna, Magazin Fortuna (situate ultracentral); Magazin Brădet; - mijloace fixe. Pentru următoarele obiective se va face o reducere de 25%; - ferme pentru creșterea păsărilor; -stație de incubație; - abator pentru păsări. Licitația va avea loc în data de 17 aprilie 2001 ora 10,00 la sediul societății din ■ Zalău str. 9 Mai, bl. U (Fortuna); înscrierile pentru licitație se pot face până la ora 9,00 din ziua organizării. In cazul în care bunurile nu vor adjudecate, licitația se va repeta în fiecare zi de MARȚI și JOI, la aceeași oră și în același loc, până la vânzarea bunurilor. Informații suplimentare la sediul societății sau la telefon 060-616344. S TRANSILVANIA 3 I 3 . Dacă decupezi acest talon și ești în baza de date a Agenției Imobiliare M & M Service Zalău, beneficiezi de o reducere de 65% din comisionul de 1,5% practicat de agenție, atât pentru vânzarea, cât și pentru cumpărarea de apartamente. Taloanele se vor depune săptămânal la sediul agenției până cel târziu sâmbătă la ora 12:00, când va avea loc tragerea la sorți Nume------------------------------------------.Prenume______ Adresă.-------------------------------------------------------------------------------Tel:.