Transilvania Jurnal, iunie 2002 (Anul 5, nr. 1245-1269)

2002-06-01 / nr. 1245

EVENIMENT Numirea unui nou director general la Remin Baia Mare e iminentă în câteva zile, la Compania REMIN Baia Mare va fi numit un nou director general. Potrivit unor surse din mineritul maramureșean, acesta va fi actualul director al E.M. Avrum, Ovidiu Gâlcă, iar „ungerea" oficială a acestuia ar urma să aibă loc la începutul săptămânii viitoare. Conducerea Uniunii Sindicatelor Miniere (USM) Maramureș susține că îl vor sprijini pe Gâlcă. „Acesta va trebui însă să beneficieze de tot sprijinul din partea Ministerului Industriei, precum și al Prefecturii Maramureș, până în prezent relațiile dintre companie și prefectură fiind destul de tensionate. Dacă nu se va face nimic în acest sens, iar compania nu se va redresa cât de repede, USM Maramureș va cere desprinderea sucursalei Baia Mare din cadrul REMIN. De altfel, cu acest lucru sunt de acord, conform unui recent referendum, peste 95 la sută din cei 6.100 de ortaci înscriși în USM Maramureș. Ceea ce produce sucursala Baia Mare, care e de departe cea mai rentabilă din REMIN, urmează să revină astfel tot sucursalei Baia Mare”, declară președintele USM Maramureș, Gheorghe Pasca. Fostul director general al REMIN, Iuliu Chiorean, a demisionat la sfârșitul lunii trecute. Ovidiu Gâlcă a ocupat anul trecut, preț de trei luni, fotoliul de director general adjunct al companiei. In acea perioadă, actualul șef al departamentului geologie-minerit din cadrul Ministerului Industriei, Staicu Bălănescu, a deținut și interimatul funcției supreme în companie. Adrian Paraschiv FLASH A mai murit un cinematograf din nord-vest Cinematograful „Unirea” din Tășnad, județul Satu Mare, și-a pierdut recent menirea, fiind transferat din patrimoniul RADEF Româniafilm în cel al administrației locale. Potrivit directorului filialei Maramureș-Satu Mare-Sălaj a instituției respective, Ioan Perțe, transferul s-a făcut fără nici un fel de plată compensatorie. Fostul cinematograf se va transforma de acum în casă de cultură pentru tășnădeni. ,Aveau înainte casă de cultură, dar foarte mică”, a motivat Perțe. Totodată, primăria este decisă ca în noul spațiu cultural să desfășoare și proiecții de film. „Vom duce tratative, să vedem modalitatea de proiecție”, a mai declarat Perțe. Transferul fostului cinematograf din Tășnad din patrimoniul RADEF vine după ce un alt cinematograf, din patrimoniul aceleiași instituții, a fost transformat în biserică. (M.P.) Fetiță de 16 ani, rănită într-un accident O fetiță din comuna Luna de Sus, în vârstă de 10 ani, a fost internată în stare gravă la Clinica Chirurgiei din Cluj, după ce a fost lovită de o autoutilitară care circula în mod regulamentar, în 30 mai, în jurul orei 19.30, Endre András Tămaș (33 de ani) conducea în apropierea localității Luna de Sus o autoutilitară Iveco, cu număr de înmatriculare CJ 97 MHO. La un moment dat, încercând să depășească un autobuz care staționa regulamentar, șoferul a surprins-o și accidentat-o pe Ingrid Aleta, elevă în clasa a lll-a. Fetița încerca să treacă strada prin fața autobuzului, fără a se asigura, în urma accidentului, a fost transportată la spital cu traumatism cranio-cerebral și multiple fracturi. Stelian Gorgan Sâmbătă, 1 iunie 2002 Transilvania Jurnal Dacă simți că mâinile sunt prea scurte, nu te îngrijora -NOI TE AJUTĂM Masonii români apar din umbră pe Internet Discretă, misterioasă și diabolică pentru neinițiați. Francmasoneria este în realitate o societate inițiatică, având caracter filosofic, fraternal, filantropic și progresist. Francmasoneria nu poate fi asimilată nici unei secte, nici unei biserici, nici unui partid politic, pentru că ea nu este doctrinară, nu impune nici o credință și nu caută să cucerească puterea. Vă prezentăm în continuare extrase importante de pe pagina oficială de web a Francmasoneriei sau Masoneriei, cum mai este numită române. Prigoniți de legionari și comuniști Dr. Emilian M. Dobrescu este cel care a întocmit un bine documentat istoric al Francmasoneriei române. Astfel, prima lojă masonică autohtonă a fost înființată la Galați, în 1734, de italianul Anton Maria del Chiaro, secretarul particular al domnitorului Constantin Mavrocordat, însă o puternică tradiție ocultă datează încă de la populația daco-getă, cunoscătoare misterelor antice. De asemenea , suntem informați că „toată generația pașoptistă de intelectuali români, precum și cei care au înfăptuit unirea Principatelor Române au fost francmasoni. Principele și apoi regele Carol I de Hohenzolern a fost reprezentantul uneia din dinastiile masonice prestigioase, celebra societate culturală Junimea, fondată de Titu Maiorescu, Iacob Negruzzi, Vasile Pogor, Theodor Rosetti și Petre Carp, în 1864 (după alți autori 1865) a fost o societate masonică." Ca orice asociație prezentă în orice parte a globului, Francmasoneria a avut parte de perioade înfloritoare, dar și de regrese sau stagnări. Astfel, în perioada celui de-al doilea Război Mondial, regele Carol a interzis această asociație încă din 1937, urmând să fie serios periclitată de acțiunile legionarilor și naziștilor, în 1944 „se aprind iarăși luminile lojei" - conform limbajului oficial al masonilor - urmând ca în 1948 să fie trecută în adormire de noua putere, comuniștii, care au obligat majoritatea „fraților” la exil. întoarcerea masonilor Pe perioada de exil, aceștia au constituit Consiliul Suprem pentru România. Conducerea lui era pe mâna Marelui Maestru Marcel Schapira. După Revoluția din 1989, un grup de 19 masoni - supraviețuitori ai exilului - și-au făcut prezența în țară cu scopul de a reînființa Ordinul Masonic din România. Astfel, la 5 decembrie 1990 a luat ființă la București Loja „Concordia” instalată de Marele Orient al Italiei. A urmat o perioadă scurtă de liniște, până când, la 24 ianuarie 1993, la Casa Vernescu din București, în prezența Marelui Maestru al Marelui Orient de Italia, Giuliano di Bernardo, însărcinat de Masoneria Regulară Universală a lui Arnold Hermann, reprezentantul personal al Suveranului Mare Comandor Fred Kleinknecht al Supremului Consiliu de Rit Scoțian Antic și Acceptat al Jurisdicției Sud a SUA - Supremul Consiliu Mamă al Lumii; Douglas Lemons, Mare Maestru de Onoare al Californiei; Alfredo Diomede, Mare Secretar al Marelui Orient al Italiei; Elviu Sciuba, ex-Suveran Mare Comandor al Supremului Consiliu al Italiei și Costel Iancu, reprezentantul pentru România al Marelui Orient al Italiei, într-o ceremonie specială sunt reaprinse luminile Marii Loji Naționale din România. Mare Maestru este ales veteranul mason Nicu Filip, iar Mare Maestru Adjunct, Costel Iancu. La 12 martie 1993, Marea Lojă Națională din România, prin Marele ei Maestru, acceptă ca pe teritoriul românesc să funcționeze Ritul Scoțian Antic și Acceptat, iar pe 18 decembrie în același an, la Alba -Iulia, este promulgată prima Constituție a Marii Loji Naționale din România, după al Doilea Război Mondial. La sfârșitul anului 1996, în România erau înregistrați 700 de frați grupați în 40 de ateliere. Certurile sunt trecute sub tăcere Printre titlurile de comentarii aflate la adresa www.mason.ro întâlnim:" „Comunismul și influențele asupra satului românesc după cel de-al Doilea Război Mondial”, scris de Radu Constantinescu, „Despre inițiere”, scris de prof. Radu Comănescu și „Posibil excurs înspre originile Francmasoneriei la români”, de Florin Horvath. „Francmasoneria grupează persoane preocupate de perfecționarea morală a umanității și care aplică idealul de pace, de toleranță și de fraternitate interumană. Fraternitatea se află la baza ordinului masonic și se exprimă în simbolistică impusă tuturor membrilor ordinului.” Să nu uităm că sloganul „Unitate, Egalitate, Fraternitate”, folosit în timpul Revoluției Franceze, este de sorginte masonică, la fel ca și lozinca „Scopul scuză ,mijloacele.” Interesant este că pe site-ul oficial al masonilor români nu se spune nici un cuvânt despre dizidența unor loji transilvănene față de masoneria regulară de la București. Scandalul respectiv a izbucnit la mijlocul anilor '90 și a fost amplificat de rivalitatea existentă și între masonii de peste Carpați. Starea de incertitudine care a domnit ani de-a rândul în masoneria autohtonă a luat sfârșit în urmă cu aproximativ doi ani, în urma demersurilor internaționale, în special al masoneriei germane. Călin P*^u Maidanezii de Zalău, mai deștepți ca hingherii Acțiunea de prindere a câinilor maidanezi din Zalău, județul Sălaj, se derulează tot mai greu, din cauza câinilor care se pare că au dat de un al șaselea simț și, în timp ce circulă cu încredere printre localnici, fug și se ascund de hingheri. De circa două luni de când a demarat acțiunea, hingherii de la Direcția pentru Administrarea Domeniului Public (DADP) Zalău au capturat circa 160 de câini vagabonzi, estimându-se că aproximativ încă pe atâția mai sunt în libertate pe străzi. Din maidanezii capturați, 120 au fost euthanasiați și transportați la Suplacu de Barcău, acolo unde există crematorii special amenajate în scopul arderii hoiturilor. O parte a animalelor au fost revendicate în speciial de către cetățenii din blocuri care s-au obișnuit să crească pe lângă „case" câte un câine. Totuși, până în prezent, nimeni din Zalău nu s-a prezentat la țarcurile DADP pentru a adopta un maidanez. în continuare, cetățenii Zalăului se arată furioși față de hingheri, munca lor fiind tot mai des întreruptă de înjurăturile oamenilor și de borcanele aruncate după ei. Veterinarii caută soluții pentru momirea câinilor cu alimente care să conțină substanțe tranchilizante pentru prinderea mai ușoară a maidanezilor. (D.Z) »OTRANSIȚiile CITII Se aude peste Știri din TOT județul Muzică bună de TOT Ziarul nostru poate fi citit și pe Internet la adresa: http://www.tjurnal.ic.ro