Transilvania, 1896 (Anul 27, nr. 1-10)

1896-01-15 / nr. 1-2

4 când întrega luptă pentru conservarea și desvoltarea nostră națională se concentra în jurul luptei pentru limbă și când nu numai noi, dar întreg nemul românesc nu are instituțiuni și organe, chramate a ocroti și desvolta acesta principală comoră națională. Cu timpul însă s’au schimbat „împrejurările și trebuințele“ nóstre. S’a înființat societatea academică, mai târiu Academia română și apoi o serie respectabilă de institute, societăți și organe cu mențiunea specială de a cultiva limba și literatura română, dintre care cele mai multe au devenit factori cu autoritate și cu putere de viață pe acest teren. între asemenea împrejurări Asociațiunea a început a se dispensa cu încetul de agendele sale literare și și-a îndreptat privirea și întrega activitate asupra scopului său mai general, luând tot mai mult caracterul unei societăți filantropice-culturale. Am accentuat deja, că — de astădată — nu cercetăm, că are activitatea „Astrei“ fost’a și întru cât a fost corespundetore trebuințelor și așteptărilor nóstre. Scopul nostru este numai constatarea și marcarea principiilor și direcțiunii dominante astadi în sinul Asociațiunii și aprobarea întrebării, dacă și întru cât aceste principii corespund trebuințelor nóstre reale, ca astfel se ne putem decide pentru una sau alta dintre direcțiunile divergente, ce se manifesteza în timpul mai nou. Am arătat, că în decursul deceniilor conducătorii Asociațiunii au abandonat cu încetul caracterul ei de corporațiune literară și au considerat-o tot mai mult de o societate culturală generală. Avem acum se răspundem la întrebarea, dacă acesta schimbare de direcțiune este indicată de cerințele progresului nostru cultural, ori dacă aceia au dreptate, cari insistă pe lângă direcțiunea vechie și pretind se ne reîntorcem la calea abandonată. La manifestarea acestor divergențe a dat însă desbaterea noului proiect de statute, care zace astăi înaintea guvernului țerii și așteptă întărirea. Deja la pertractarea proiectului în comitetul central s'a cerut, ca caracterul Asociațiunii se se preciseze mai clar, și s’a făcut propunerea, ca din titlul ei se se elimineze cuvintele „literatura română“. Acesta propunere a remas însă în mi