Transilvania, 1915 (Anul 46, nr. 1-12)

1915-06-01 / nr. 1-6

ti ____ _ Cel dintâiu pas făcut de Academie în şedinţa de inaugurare a sesiunii, după deschiderea şedinţei şi după ascultarea raportului secretarului general interimar, a fost proclamarea de Protector şi Preşedinte de onoare al ei a Maj. Sale Regelui Ferdinand, şi a soţiei Sale, Regina Maria, ca Membru de onoare. Cu bucurie s’a luat, mai departe, act de împărtăşirea, că nepoatele de fiică ale nemuritorului poet Vasile Alecsandri, proprietarele moşiei Mirceşti, au dăruit Academiei casa, în care a locuit marele poet, împreună cu curtea şi grădina, în care se află mormântul lui. Casa, în care de prezent locueşte văduva poetului, d-na Paulina V. Alecsandri, va servi în viitor ca loc de păstrare a obiectelor rămase de la marele poet şi de la contimporanii mai apropiaţi persoanei sale, cu cari a lucrat împreună pentru înălţarea ţării sale şi a neamului românesc, iar deasupra mormântului se va ridica un mausoleu în forma unei biserici din timpul lui Ştefan cel Mare, vrednic loc de odihnă pentru acela, care va fi totdeauna o glorie a neamului nostru. — Amintim aici, că pentru ridicarea unui monument al marelui poet Academia a adunat prin subscripţie publică un fond de peste 100.000 Lei. Colecţiunile Academiei sunt în continuă creştere şi folosinţa lor din partea publicului doritor de ştiinţă încă creşte din an în an. Biblioteca şi colecţiunea de manuscripte şi documente s'au sporit aşa de mult prin dăruiri şi cumpărări, încât nu mai pot încăpea în localităţile actuale şi astfel se simte tot mai mult lipsa unui nou local, în care să fie adăpostite pentru viitor. S’au şi luat dispoziţiile de lipsă pentru ridicarea unei nouă clădiri a bibliotecii, pe seama căreia s’a destinat suma însemnată de 3 milioane Lei; s’au și făcut planurile de clădire, dar lucrarea a trebuit amânată în urma evenimentelor răsboinice din anii din urmă. Tot astfel s’a desvoltat cabinetul numismatic al Academiei, cuprinzând de prezent aproape 16.000 piese, la determinarea și clasarea cărora a contribuit în mare parte compatriotul nostru, d-1 ajutor numismat C. Moisil. Ca membru-conservator al acestui cabinet, în locul meritatului și adânc regretatului D. A. Sturdza, care îl întemeiase, s’a ales în cursul sesiunii eruditul membru, d-1 M. C. Sutzu.