Transilvania, 1922 (Anul 53, nr. 1-12)

1922-01-01 / nr. 1

3 Muşat: Bine, fodolie ca fodolie, dar apoi cum nu i-o fi durând râturile?... Or fi având ei vr’un meşteşug poate? Oprea: Ba-i fodolie goală, mă!» Când acum, conversaţia nu se mai poartă între ţărani, ci între arândaş şi logofăt, «om supţire», ori între acesta şi «soţia» lui, fata de boier, nu mai e pe departe aceiaşi naturaleţă. Scriitorul e în altă lume, pe care n’o cunoaşte şi n’o poate interpreta. E un stupid limbaj preţios, în care nu se mai recunosc însuşirile credinciosului infăţişător al vieţii de sat. Când mama lui Alecu Logofătul apare actul se schimbă: Maria, Adio, coconeii maichii, adică brebeneii maichii. Bre, bre bre! Ce drăgăstoşi sunt, Doamne... Da ce lucraţi voi aici, copiii mei?... ce v’am mai căutat!... Am fost pe Palde Muşat, pe l’alde Stanciu, am fost, vezi dumniata, tocmai în capul satului, la aria lui moş Irimia... Da pe unde n’am fost? Şi colo nu-i, colo nu-i»... Convorbirea lui Oprea cu Grecul aduce înainte datinele vechiului lucru ţărănesc la moşia boierului: «zice că la claca trecută le-ai făgăduit trei vedre de vin şi una de rachiu»... Boierul proprietar se iveşte acum, cu sameşul administrator, nu cunoaşte moşia, care a fost a nepoatei însăşi faţă de boier care a fugit cu Alecu; el venit pe-acolo când «altă dată, tot trecea la Braşov». Someşul, lăudând pe Logofăt, pare a convinge pe boier că presenţa lui pe moşia uitată ar fi un bun prilej pentru căsătoria nepoatei. Acum o scenă de horă. «Se ridică o cortină din fund şi acolo un han de ţară, în mijlocul curţii horă de flăcăi şi fete, pe de margini lăiţi pe care şed sătenii cei bătrâni, doi cimpoieri cântă cu cimpoiele, după câteva minute hora se sparge şi două oale cu vin umblă din mână în mână». E ziua cununiei. Sătenii joacă «o raţă». «Cântaţi raţa ici, raţa coleă» . Raţa ici, raţa colea Raţa ici, raţa colea, Raţa paşte papură Raţa iese din pădure, Cu bobocii De fiertură. Raţa ici, raţa colea, Raţa ici, raţa colea Raţa iese din vizdeiu Cu bobocii Mititei. Şi răţoiu Usturoiu. Raţa iese din tufani Cu bobocii Dolofani. 1