Transilvania, 1924 (Anul 55, nr. 1-12)

1924-01-01 / nr. 1-2

L SPRE ŢEL. De. Vasile Coldiş. Gândul tuturor, cari au înfiinţat «Asociaţiunea», cari în cursul zecilor de ani au lucrat la întărirea ei, cari se sbat azi s’o reînvie şi să-i dea puterea, ce o reclamă idealul în numele căruia ea fiinţează, a fost adunarea la un loc a sufletelor româneşti, a fost îndrumarea pe calea desăvârşirii a naţiunii române, ca astfel ea să-şi îndeplinească misiunea tuturor neamurilor de progres în lume, înfrăţirea noroadelor supt legea dreptăţii, care este mai vârtos chezăşuită prin iubirea deaproapelui, propovăduită de Mântuitorul. Stând astfel în serviciul naţiunii române, «Asociaţiunea» se ştie lucrând pentru umanitate şi înfrăţirea deodată a neamurilor doritoare de fericirea pământească. Desăvârşirea oricărei naţiuni este în funcţiune de desăvârşirea indivizilor, cari o alcătuiesc, pentru aceea desăvârşirea individului este obiectivul oricărui veritabil patriotism. Individul se desăvârşeşte însă în societate şi prin societate. Preocuparea de căpetenie deci a acelora, cari în iubirea lor de neam visează îndreptarea pe calea progresului civilizatoric al naţiunii, este să producă in sufletul indivizilor credinţa fericirii lor prin societate, prin naţiune şi să dea astfel naştere acelui sentiment de solidaritate naţională, fără de care orice alcătuire de stat se va dovedi fragilă în faţa primejdiilor fireşti, cari însoţesc evoluţia socială. Căci o naţiune este un suflet, este o comunitate spirituală. Şi adevărul suprem este, că această comunitate nu se creiază prin rezon, ci prin sentiment. «Oamenii — spune Fustei de Coulanges — simţesc în sufletul lor, că ei sunt un singur popor atunci, când au o comunitate de idei, de afecțiuni, de interese, ^ _ Biblioteca Metern ASTRA 1 « TRANSILVANIA Anul 55. lan.—Febr. 1924. Nr. 1—2. „Mult pot putinii, buni, împreună!“...